PW przyroda 5.doc

(477 KB) Pobierz
Propozycja rocznego planu wynikowego nauczania przyrody dla klasy piątej (na 3 godziny w tygodniu)

Planu wynikowy nauczania przyrody dla klasy piątej

Jadwiga Bąk

 

Zakres treści

Wymagania

Korelacja ze ścieżkami edukacyjnymi

Podstawowe

Uczeń:

Ponadpodstawowe

Uczeń:

Dział 1. Przed wędrówką po Polsce

Lekcja 1.  Do czego służy skala mapy?

Skala mapy. Skale duże
i małe. Skala w postaci ułamka. Dokładność mapy w zależności od skali.

§ wyjaśnia pojęcie skali,

§ podaje przykłady zastosowania skali
w stosunku do różnych przedmiotów i obiektów
z życia codziennego,

§ odczytuje skalę
w legendzie mapy,

§ zapisuje skalę liczbową
w postaci ułamka.

§ wskazuje na podanych przykładach, która skala jest większa, która mniejsza,

§ podaje na podstawie skali, ile razy dana odległość została zmniejszona,

§ odróżnia mapy w dużej skali od map w małej skali,

§ wskazuje obiekty zaznaczone na mapach w dużej i małej skali.

 

Ćwiczenia: Doskonalenie umiejętności rozróżniania map w małej i dużej skali.

Lekcja 2.  Oblicz rzeczywistą odległość na podstawie skali

Skala liczbowa, liniowa
i mianowana. Obliczanie odległości rzeczywistej na podstawie skali mapy. Obliczanie skali mapy. Rozróżnianie skal dużych i małych na podstawie szczegółów mapy.

§ zamienia i zapisuje skalę liczbową na liniową
i mianowaną,

§ oblicza odległość rzeczywistą, posługując się skalą liniową.

 

§ zamienia skalę liniową
i mianowaną na skalę liczbową,

§ oblicza odległość rzeczywistą na podstawie każdej skali,

§ oblicza skalę mapy, znając odległość rzeczywistą i odległość na mapie.

Edukacja regionalnatreść nr 2.mapa regionu Przemyśla.

 

Ćwiczenia: Doskonalenie umiejętności posługiwania się skalą, obliczanie skali mapy.

Lekcja 3.  Jak korzystać z planu miasta?

Plan miasta. Skale, znaki umowne. Orientowanie planu miasta. Zastosowanie planu w codziennym życiu.

§ wskazuje plany miast wśród innych map,

§ wymienia przykładowe skale, w jakich są rysowane plany miast,

§ wskazuje ulice i określa kierunki świata, w których przebiegają, np. z północy na południe,

§ odszukuje na planie wymienione punkty

§ wymienia sytuacje życiowe, w których plan miasta jest niezbędny,

§ podczas lekcji w terenie posługuje się mapą lub planem miasta.

§ orientuje plan miasta za pomocą kompasu lub charakterystycznych punktów w terenie,

§ planuje trasę wycieczki po mieście z uwzględnieniem najciekawszych punktów lub wytycznych nauczyciela,

§ opisuje przebieg podanej trasy, uwzględniając kierunki przebiegu ulic, wymieniając zabytki itp.

Edukacja regionalnatreść nr 2..

 

Ćwiczenia: Doskonalenie umiejętności czytania planu miasta.


Zakres treści

Wymagania

Korelacja ze ścieżkami edukacyjnymi

Podstawowe

Uczeń:

Ponadpodstawowe

Uczeń:

Lekcja 4.  Czym różni się wysokość względna od wysokości bezwzględnej?

Wysokość względna i bezwzględna. Przedstawianie ukształtowania powierzchni Ziemi dawniej i dzisiaj. Poziomica, rysunek poziomicowy form powierzchni Ziemi. Mapa poziomicowa.

§ podaje różnice między wysokością względną
i bezwzględną,

§ rozpoznaje i wskazuje te wysokości na schematycznym rysunku,

§ wskazuje na mapie szczyty górskie i odczytuje ich wysokości bezwzględne,

§ wyjaśnia pojęcie poziomicy,

§ rozpoznaje na podstawie rysunku poziomicowego stok łagodny i stok stromy.

§ rozpoznaje i nazywa na podstawie rysunku poziomicowego wszystkie formy terenu,

§ odczytuje na mapie poziomicowej wysokości bezwzględne punktów leżących na poziomicach
i między poziomicami,

§ opisuje ukształtowanie terenu na podstawie rysunku poziomicowego,

§ oblicza wysokość względną i bezwzględną na podstawie mapy hipsometrycznej.

 

Ćwiczenia: Analiza pagórka z zaznaczonymi poziomicami.

Lekcja 5.  Kolory na mapie hipsometrycznej określają wysokości bezwzględne

Mapa hipsometryczna i mapa ogólnogeograficzna. Skala barw. Ukształtowanie powierzchni przedstawione

za pomocą układu barw na mapie. Barwy przedstawiające na mapie niziny, wyżyny i góry. Mapa hipsometryczna Polski.

§ wyjaśnia, co oznaczają kolory na mapie hipsometrycznej,

§ wymienia kolory, jakimi są oznaczone  niziny, wyżyny
i góry na mapie hipsometrycznej, 

§ określa wysokości n.p.m. nizin, wyżyn i gór w Polsce,

§ wskazuje na mapie hipsometrycznej niziny, wyżyny i góry.

§ układa skalę barw dla mapy poziomicowej,

§ odczytuje z rysunku poziomicowego formy terenu,

§ opisuje ukształtowanie powierzchni terenu danego kraju na podstawie mapy hipsometrycznej,

§ ocenia przydatność mapy hipsometrycznej w terenie.

 

Ćwiczenia: Analiza mapy hipsometrycznej.

Lekcja 6.  Poznaj różne rodzaje map

Mapa samochodowa. Mapa polityczna. Mapa turystyczna. Mapa krajobrazowa. Mapa tematyczna.

§ rozpoznaje i nazywa różne rodzaje map,

§ wymienia sytuacje z życia codziennego, w których umiejętność korzystania
z map jest niezbędna,

§ wyszukuje poszczególne rodzaje map w atlasie do przyrody.

§ wymienia informacje, które można odczytać z różnych rodzajów map,

§ wybiera potrzebną mapę do opracowania zadanego tematu,

§ porównuje różne mapy tego samego terenu pod kątem gospodarki, ukształtowania powierzchni
i innych elementów środowiska,

§ określa przydatność danej mapy w terenie.

Edukacja regionalna – treść nr 2.

Ćwiczenia: Doskonalenie umiejętności w odczytywaniu treści z różnych map, np. map zawartych w Atlasie. Przyroda.


Zakres treści

Wymagania

Korelacja ze ścieżkami edukacyjnymi

Podstawowe

Uczeń:

Ponadpodstawowe

Uczeń:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin