Planu wynikowy nauczania przyrody dla klasy piątej
Jadwiga Bąk
Zakres treści
Wymagania
Korelacja ze ścieżkami edukacyjnymi
Podstawowe
Uczeń:
Ponadpodstawowe
Dział 1. Przed wędrówką po Polsce
Lekcja 1. Do czego służy skala mapy?
Skala mapy. Skale duże i małe. Skala w postaci ułamka. Dokładność mapy w zależności od skali.
§ wyjaśnia pojęcie skali,
§ podaje przykłady zastosowania skali w stosunku do różnych przedmiotów i obiektów z życia codziennego,
§ odczytuje skalę w legendzie mapy,
§ zapisuje skalę liczbową w postaci ułamka.
§ wskazuje na podanych przykładach, która skala jest większa, która mniejsza,
§ podaje na podstawie skali, ile razy dana odległość została zmniejszona,
§ odróżnia mapy w dużej skali od map w małej skali,
§ wskazuje obiekty zaznaczone na mapach w dużej i małej skali.
Ćwiczenia: Doskonalenie umiejętności rozróżniania map w małej i dużej skali.
Lekcja 2. Oblicz rzeczywistą odległość na podstawie skali
Skala liczbowa, liniowa i mianowana. Obliczanie odległości rzeczywistej na podstawie skali mapy. Obliczanie skali mapy. Rozróżnianie skal dużych i małych na podstawie szczegółów mapy.
§ zamienia i zapisuje skalę liczbową na liniową i mianowaną,
§ oblicza odległość rzeczywistą, posługując się skalą liniową.
§ zamienia skalę liniową i mianowaną na skalę liczbową,
§ oblicza odległość rzeczywistą na podstawie każdej skali,
§ oblicza skalę mapy, znając odległość rzeczywistą i odległość na mapie.
Edukacja regionalna –treść nr 2.mapa regionu Przemyśla.
Ćwiczenia: Doskonalenie umiejętności posługiwania się skalą, obliczanie skali mapy.
Lekcja 3. Jak korzystać z planu miasta?
Plan miasta. Skale, znaki umowne. Orientowanie planu miasta. Zastosowanie planu w codziennym życiu.
§ wskazuje plany miast wśród innych map,
§ wymienia przykładowe skale, w jakich są rysowane plany miast,
§ wskazuje ulice i określa kierunki świata, w których przebiegają, np. z północy na południe,
§ odszukuje na planie wymienione punkty
§ wymienia sytuacje życiowe, w których plan miasta jest niezbędny,
§ podczas lekcji w terenie posługuje się mapą lub planem miasta.
§ orientuje plan miasta za pomocą kompasu lub charakterystycznych punktów w terenie,
§ planuje trasę wycieczki po mieście z uwzględnieniem najciekawszych punktów lub wytycznych nauczyciela,
§ opisuje przebieg podanej trasy, uwzględniając kierunki przebiegu ulic, wymieniając zabytki itp.
Edukacja regionalna –treść nr 2..
Ćwiczenia: Doskonalenie umiejętności czytania planu miasta.
Lekcja 4. Czym różni się wysokość względna od wysokości bezwzględnej?
Wysokość względna i bezwzględna. Przedstawianie ukształtowania powierzchni Ziemi dawniej i dzisiaj. Poziomica, rysunek poziomicowy form powierzchni Ziemi. Mapa poziomicowa.
§ podaje różnice między wysokością względną i bezwzględną,
§ rozpoznaje i wskazuje te wysokości na schematycznym rysunku,
§ wskazuje na mapie szczyty górskie i odczytuje ich wysokości bezwzględne,
§ wyjaśnia pojęcie poziomicy,
§ rozpoznaje na podstawie rysunku poziomicowego stok łagodny i stok stromy.
§ rozpoznaje i nazywa na podstawie rysunku poziomicowego wszystkie formy terenu,
§ odczytuje na mapie poziomicowej wysokości bezwzględne punktów leżących na poziomicach i między poziomicami,
§ opisuje ukształtowanie terenu na podstawie rysunku poziomicowego,
§ oblicza wysokość względną i bezwzględną na podstawie mapy hipsometrycznej.
Ćwiczenia: Analiza pagórka z zaznaczonymi poziomicami.
Lekcja 5. Kolory na mapie hipsometrycznej określają wysokości bezwzględne
Mapa hipsometryczna i mapa ogólnogeograficzna. Skala barw. Ukształtowanie powierzchni przedstawione
za pomocą układu barw na mapie. Barwy przedstawiające na mapie niziny, wyżyny i góry. Mapa hipsometryczna Polski.
§ wyjaśnia, co oznaczają kolory na mapie hipsometrycznej,
§ wymienia kolory, jakimi są oznaczone niziny, wyżyny i góry na mapie hipsometrycznej,
§ określa wysokości n.p.m. nizin, wyżyn i gór w Polsce,
§ wskazuje na mapie hipsometrycznej niziny, wyżyny i góry.
§ układa skalę barw dla mapy poziomicowej,
§ odczytuje z rysunku poziomicowego formy terenu,
§ opisuje ukształtowanie powierzchni terenu danego kraju na podstawie mapy hipsometrycznej,
§ ocenia przydatność mapy hipsometrycznej w terenie.
Ćwiczenia: Analiza mapy hipsometrycznej.
Lekcja 6. Poznaj różne rodzaje map
Mapa samochodowa. Mapa polityczna. Mapa turystyczna. Mapa krajobrazowa. Mapa tematyczna.
§ rozpoznaje i nazywa różne rodzaje map,
§ wymienia sytuacje z życia codziennego, w których umiejętność korzystania z map jest niezbędna,
§ wyszukuje poszczególne rodzaje map w atlasie do przyrody.
§ wymienia informacje, które można odczytać z różnych rodzajów map,
§ wybiera potrzebną mapę do opracowania zadanego tematu,
§ porównuje różne mapy tego samego terenu pod kątem gospodarki, ukształtowania powierzchni i innych elementów środowiska,
§ określa przydatność danej mapy w terenie.
Edukacja regionalna – treść nr 2.
Ćwiczenia: Doskonalenie umiejętności w odczytywaniu treści z różnych map, np. map zawartych w Atlasie. Przyroda.
...
jagda4