Avioane
J-22 Orao NJ-22 Orao
IAR-93 (Rumunia)
J-22 Orao (Orzeł) jest skonstruowanym w Jugosławii we współpracy z Rumunią, dwusilnikowym, odrzutowym górnopłatem, przeznaczonym do atakowania celów naziemnych na lini frontu lub na bliskich tyłach. Produkowano go w dwóch wersjach: jednomiejscowej J-22 i dwumiejscowej NJ-22. Na jego podstawie opracowano także jedno (IJ-22) i dwumiejscowy (INJ-22) samolot rozpoznania taktycznego. Konstrukcja w układzie górnopłata, z silnikami po bokach tylniej części kadłuba. Skrzydło o obrysie trapezowym, skośne. Napędem były silniki odrzutowe Rolls-Royce'a Viper serii 600. Pierwszy lot prototypu odbył się 31 października 1974 r. Jugosłowianie nadali mu nazwę Orao i kod J-22, Rumuni IAR-93. J-22 uzbrojony był w dwa działka GSh-23L kalibru 23 mm z 200 sztuk amunicji. Dodatkowo do samoobrony przenosił na końcówkach skrzydeł rakiety krótkiego zasięgu na podczerwień. Pod skrzydłami i kadłubem, na pięciu węzłach uzbrojenia mógł przenosić rakiety kierowane laserowo, pasywnie radarowo oraz pociski przeciwokrętowe, bomby sterowane i klasyczne oraz zasobniki rakiet niekierowanych.
Specyfikacja :
Model/Typ/Wersja
J-22 Orao/IAR-93
Model Silnika
2x RR Viper Mk632-47
Cišg
3630 kg
bez dopalania
4536 kg
z dopalaniem
Rozpiętość skrzydeł całkowita
9,3 m
Długość całkowita
13,02 m
Wysokość całkowita
4,52 m
Masa pustego
5750 kg
Masa startowa bojowa
Masa maksymalna uzbrojenia podwieszanego
2800 kg
Masa startowa maksymalna
10900 kg
Ilość paliwa wewn max
Ilość paliwa wewn + zewn max
Max prędkość przelotowa
1264 km/h
Max prędkość wznoszenia
Limity przecišżeń
Pułap operacyjny
Zasięg bojowy
1280 km
Zasięg maksymalny bez uzupełniania paliwa w locie
Rozbieg
Dobieg
tomek291