J-22 Orao, NJ-22 Orao, IAR-93.doc

(63 KB) Pobierz

 

Avioane

J-22 Orao
NJ-22 Orao

IAR-93 (Rumunia)



 

J-22 Orao (Orzeł) jest skonstruowanym w Jugosławii we współpracy z Rumunią, dwusilnikowym, odrzutowym górnopłatem, przeznaczonym do atakowania celów naziemnych na lini frontu lub na bliskich tyłach. Produkowano go w dwóch wersjach: jednomiejscowej J-22 i dwumiejscowej NJ-22. Na jego podstawie opracowano także jedno (IJ-22) i dwumiejscowy  (INJ-22) samolot rozpoznania taktycznego.
Konstrukcja w układzie górnopłata, z silnikami po bokach tylniej części kadłuba. Skrzydło o obrysie trapezowym, skośne. Napędem były silniki odrzutowe Rolls-Royce'a Viper serii 600.
Pierwszy lot prototypu odbył się 31 października 1974 r. Jugosłowianie nadali mu nazwę Orao i kod J-22, Rumuni IAR-93.
J-22 uzbrojony był w dwa działka GSh-23L kalibru 23 mm z 200 sztuk amunicji. Dodatkowo do samoobrony przenosił na końcówkach skrzydeł rakiety krótkiego zasięgu na podczerwień. Pod skrzydłami i kadłubem, na pięciu węzłach uzbrojenia mógł przenosić rakiety kierowane laserowo, pasywnie radarowo oraz pociski przeciwokrętowe, bomby sterowane i klasyczne oraz zasobniki rakiet niekierowanych.


 



 

Specyfikacja :

Model/Typ/Wersja

J-22 Orao/IAR-93

Model Silnika

2x RR Viper Mk632-47

Cišg 

3630 kg

bez dopalania

4536 kg

z dopalaniem

Rozpiętość skrzydeł całkowita

9,3 m

Długość całkowita

13,02 m

Wysokość całkowita

4,52 m

Masa pustego

5750 kg

Masa startowa bojowa

 

Masa maksymalna
uzbrojenia podwieszanego

2800 kg

Masa startowa maksymalna

10900 kg

Ilość paliwa wewn max

 

Ilość paliwa wewn + zewn max

 

Max prędkość przelotowa

1264 km/h

Max prędkość wznoszenia

 

Limity przecišżeń

 

Pułap operacyjny

 

Zasięg bojowy

1280 km

Zasięg maksymalny
bez uzupełniania paliwa w locie

 

Rozbieg

 

Dobieg

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin