O czym należy wiedzieć przygotowując biznes plan.pdf

(564 KB) Pobierz
291038963 UNPDF
O czym należy wiedzieć
przygotowując Biznes Plan
fragment książki Tad’a Witkowicz p.t.
„Jak zaplanować i zbudować pomyślny start-up?”
Wstęp
świadczeniami, jakie zdobyłem w trakcie 25 lat tworzenia i
prowadzenia z dużym powodzeniem trzech własnych biznesów.
Przedsięwzięcia te, stworzone przeze mnie osobiście, nauczyły
mnie co i jak trzeba zrobić, aby nowo założona irma osiągnęła
sukces.
Zanim stworzyłem swój pierwszy biznes wydawało mi się,
że do sukcesu wystarczy jakiś wystrzałowy, oryginalny pomysł,
znajomości w świecie inansowym, dobre układy polityczne,
posiadanie mocnego patentu, dużo pieniędzy, wykształcenie
ekonomiczne, albo sprzyjający klimat polityczny i gospodarczy
w kraju. Z czasem przekonałem się, że o ile każda z tych spraw
jest w interesach pomocna, nie są one ani warunkiem, ani same
w sobie gwarancją sukcesu.
Swoją pierwszą irmę, Artel, zbudowałem w 1981 roku
w oparciu o 5000 dol. własnych oszczędności, co w owym cza-
sie stanowiło połowę mojego majątku.
To była cała moja inwestycja. Poza pomysłem, młodzieńczą
energią i entuzjazmem, nie posiadałem przy tym żadnego doświad-
czenia w interesach. Co więcej, gospodarka amerykańska przecho-
dziła w tym czasie jeden z najcięższych kryzysów od czasów Wiel-
kiej Depresji, bezrobocie przekraczało 10 proc., inlacja wynosiła
10,3 proc., a oprocentowanie kredytu sięgało 18 proc. Mimo że
poruszałem się w warunkach skrajnie trudnych, udało mi się te nie-
sprzyjające okoliczności wykorzystać na własną korzyść.
P iszę ten poradnik, aby podzielić się z jego Czytelnikami do-
Przykładowo, udało mi się przekonać kilku inżynierów,
których perspektywy zawodowe z powodu wysokiego bezrobo-
cia i kryzysu wyglądały dość mgliście, żeby pracowali dla Arte-
la bez wynagrodzenia. Płaciłem im za ich pracę akcjami irmy.
W czasie, gdy inni narzekali na fatalną sytuację gospodarczą
Stanów Zjednoczonych i brak perspektyw, my robiliśmy boka-
mi, pracując po kilkanaście godzin dziennie, w piątek, świątek,
bez wypoczynku, bez urlopów i bez pieniędzy, co w rezultacie
przyniosło nam niebywały sukces. W 1983 roku Artel znalazł
się na giełdzie NASDAQ, zdobywając na liście 100 najszybciej
rozwijających się małych irm, czternastą pozycję.
Za każdym sukcesem gospodarczym stoi osoba, która miała
wizję, pomysł jak tę wizję zrealizować i siłę charakteru, aby po-
konać wszystkie przeszkody jakie stanęły na drodze do sukcesu.
Do najważniejszych aktywów warunkujących pomyślność
nowotworzonego biznesu należą umiejętności i charakter jego
twórcy, oraz pracującego z nim zespołu. Biznes odnosi sukcesy,
ponieważ ludzie, którzy go tworzą posiadają umiejętność od-
krywania rozwiązań niedostępnych dla większości i, zamiast
gadać i narzekać, oceniają swoje życie na podstawie osiągnięć,
do których doszli, a nie trudu jaki przy tym ponieśli.
Ludzie sukcesu potraią stawiać sobie cele, nie żałując ener-
gii na ich osiągnięcie. Potraią planować każdy swój krok, kon-
sekwentnie się tych planów trzymają, robiąc przy tym wszystko
najlepiej jak tylko potraią.
Tworzenie biznesu jest jak zamustrowanie się na żaglówkę,
podróżującą wśród burz, przeciwności i zamętów ciągłej niepew-
ności. Nie ma problemu, którego biznesmen by w takiej podróży
nie doświadczył. Brak pieniędzy, klienci nie chcą kupować, a in-
westorzy inwestować, urządzenie nie działa, nowe rozwiązanie
jest mocno opóźnione, nie można znaleźć właściwych ludzi do
5
pracy, główny inżynier został skaperowany przez konkurencję,
która na dodatek zdwaja wysiłki, by nas pogrążyć, klient nie płaci
na czas, a kosztowny program marketingowy nie przynosi ocze-
kiwanych rezultatów. To tylko garść problemów, przed jakimi
staje przedsiębiorca. Co gorsza, strumień przeciwności nigdy się
nie kończy. Udało ci się rozwiązać jedną, gdy tymczasem pojawi-
ły się trzy, cztery nowe. Z każdą z nich trzeba się zmierzyć. Każda
z nich musi zostać rozwiązana. Odpowiedzialność za to rozwią-
zanie spoczywa na przedsiębiorcy. Człowiek jest szczęśliwy, jeśli
trai mu się choć jeden dzień wolny od takich trudnych spraw.
Prowadzenie biznesu to przygoda stawiająca wyzwanie ludz-
kiemu intelektowi, jego zdolnościom oceny, wytrwałości, jego
uporowi i odwadze.
Nie wystarczy mieć dobry pomysł, zatrudnić sprawdzony
zespół ludzki, ściągnąć renomowaną radę nadzorczą i zdobyć
do tego kupę pieniędzy. Sukces osiąga się skutecznym i konse-
kwentnym działaniem, bez którego żaden, najlepszy nawet po-
mysł wsparty wielkimi pieniędzmi niewiele znaczy. Dobitnym
przykładem tej prawdy był kryzys „bąbelkowy” z 2000 roku,
znany także jako „kryzys dot.com”.
Dobre wykonanie zaczyna się od dobrego planowania, choć
wcale się na nim nie kończy. Biznes plan, przy pomocy które-
go uda nam się przekonać inwestorów, aby zaryzykowali duży
kapitał niewiele jest wart, jeśli nie towarzyszy mu skrupulatne
przestrzeganie go. Wybór właściwego targetu , zbudowanie do-
brego produktu, zatrudnienie inżynierów, sprzedawców i specja-
listów od marketingu, zdobycie kontraktu, umiejętność uczenia
się na błędach, motywowanie załogi, zwalnianie pracowników,
którzy nie dają sobie rady, maksymalizacja wydajności pracy,
1. Target – cel, segment rynku, którym dana irma szczególnie się zajmuje. Tergetem
może być rodzaj produktów, najczęściej jednak są mim ludzie, potencjalni klienci.
291038963.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin