Terminy i większości konstytucyjne.doc

(43 KB) Pobierz

Terminy i większości konstytucyjne

Terminy:

Kadencja Sejmu i Senatu – zaczyna się w dzień pierwszeg posiedzenia, kończy dzień przed pierwszym następnej kadencji

Zarządzenie wyborów do Sm i Sn przez Prezydenta nie później niż 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sm i Sn

Wybory do Sm i Sn – dzień wolny od pracy w ciągu 30 dni przed końcem kadencji

Wybory w przypdaku skrócenia kadencji przez Prezydentanie później niż 45 dni po zarządzeniu skrócenia

Pierwsze posiedzenie  w przypdaku skrócenia kadencji przez Prezydenta nie później niż 15 dni po wyborach

Pierwsze posiedzenie  - w ciągu 30 dni od dnia wyborów

Odpowiedź na interpelacje i pytania poselskie21 dni

Odpowiedzi w sprawach bieżacych – na każdym posiedzeniu Sejmu

Poprawkido ustawt lub ich brak w Senaciew ciągu 30 dni od przekazania przez Marszałka Sm (w trybie pilnym 14 dni)

Podpisanie ustawy przez Prezydenta21 dni od dnia przedstawienia (w trybie pilnym 7 dni)

Podpisanie ustawy po odrzuceniu weta7 dni

Odroczenie drugiej tury wyborów na Prezydentao 14 dni gdy zmarł, zrezygnował, utracił prawo wyborcze kandydat który do niej przeszedł

Początek kadencji Prezydenta – dzień obięcia urzędu

Zarządzenie wyborów prezydenckich przez Marszałka Sejmuna 100-75 dni przed upływem kadencji

Zarządzenie wyborów prezydenckich w wypadku opróżnienia urzędu – nie później niż 14 dni po opróżnieniu na dzień nie późniejszy niż 60 dni od zarządzenia

Procedura zasadnicza powołania RM:

·         Do 14 dni od pierwszego posiedzenia semju (lub dymisji Premiera) Prezydent desygnuje premiera i odbiera przysięgę od członków RM

·         Do 14 dni Premier wygłasza expose i głosują votum zaufania

 

 

I procedura rezerwowa:

·         Do 14 dni od upływu terminów procedury zasadniczej lub nie uzyskanie votum zaufania Sejm wybiera Premiera  i RM

II procedura rezerwowa:

·         Do 14 dni Prezydent powołuje Premiera i zaprzysięga RM

·         Do 14 głosowanie nad udzieleniem votum zufania

Głosowanie nad wnioskiem o votum nieufności dla RM – nie wcześniej niż 7 dni po złożeniu go

Ponowne złożenie wniosku o votum nieufności dla RM – nie wcześniej niż po upływnie 3 miesięcy, chyba, że podpisze go min. 115 posłów

Złożenie ustawy budżetowej do Sejmu przez RM – nie później niż 3 miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego

Poprawki do ustawy budżetowejw Senacie20 dni od przekazania Senatowi

Podpisanie budżetu przez Prezydenta7 dni

Orzeczenie TK w sprawie zgodności budżetu z Konstytucją – do 2 miesięcy od wniosku

Skrócenie kadencji Sejmu przez Prezydenta w związku z nie uchwaleniem budżetu – jeśli ustawa nie zostanie przedstawiona Prezydentowiprzed upływem 4 miesięcy do złożenia projektu, Prezydent w ciągu 14 dni skraca kadencję Sejmu

Złożenie przez RM sprawozdania z wykonania budżetu – do 5 miesięcy do zakończenia roku budżetowego

Udzielenie absolutorium z wykonania budżetu dla RM – w ciągu 90 dni od przedłożenia sprawozdania

Skrocenie kadencji sejmu, referendum, wybory w stanie nadzwyczajnym- nie mogą być w trakcie jego trwania i do 90 dni po zakończeniu

Stan wyjątkowy – na czas określony nie dłuższy niż 90 dni ogłasza Prezydent na wniosek RM

Przedłużenie stanu wyjątkowego – raz o max. 60 dni za zgodą Sejmu

Przedłożenie Sejmowi rozporządzenia o stanie wojennym i wyjątkowym – nie później niż 48 godzin od podpisania

Stan klęski żywiołowej – na czas oznaczony przez RM max. 30 dni, może być przedłużony przez Sejm

Zmiana Konstytucji:

·         Przyjęta w jednakowym brzmieniu przez Sejm i Senat w ciągu 60 dni

·         Pierwsze czytanie nie wcześniej niż 30 dni od złożenia projektu

·         Uchwalenie zmiany roz. I, II, XII nie wcześniej niż 60 dni po pierwszym czytaniu

·         Po uchwaleniu przez Senat zmian w roz. I, II, XII określone podmioty w ciągu 45 dni mogą zarządać przeprowadzenia referendum, Marszałek Sejmu zarządza je w ciągu 60 dni od złożenia wniosku

·         Prezydent podpisuje ustawe w ciągu 21 dni od przekazania

 

Większości

Skrócenie kadencji Sejmu2/3 g. ustawowej liczby posłów

Domniemanie uchwalania ustaw – zwykła większość w obecności co najmniej ½ ustawowej liczby posłów (odpowiednio w Senacie)

Odrzucenie poprawek Senatu lub odrzucenia ustawy – większość bezwzględna w obecności co najmniej ½  u.l.p.

Odrzucenie weta prezydenckiego – 3/5 głosów w obecnościco najmniej ½ u.l.p.

Rozpisanie referendum – Sejm bezwzględną większością w obecności co najmniej ½ u.l.p.; Prezydent za zgodą bezwzględnej większości w obecności co najmnij ½ ustawowej liczby Senatorów

Uznanie niezdolności sprawowania urzędu przez Prezydenta – 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego

Uchwała o postawienie prezydenta przed Trybunałem Stanu – 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego na wniosek co najmniej 140 jego członków

Votum zaufania dla nowego rządu - bezwzględną większością w obecności co najmniej ½ u.l.p.

Wybór Premiera przez Sejm - bezwzględną większością w obecności co najmniej ½ u.l.p.

Votum zaufania w II procedurze rezerwowej – zwykła większość obecności co najmniej ½ u.l.p.

Uchwała o postawienie członka RM przed Trybunałem Stanu3/5 u.l.p. na wniosek 115 posłów

Votum nieufności dla rządu – większość u.l.p. na wniosek 46 posłów

Votum nieufności dla ministra - większość u.l.p. na wniosek 69 posłów

Votum zaufania na wnioskek Premiera – większość głosów w obecności co najmniej ½ u.l.p.

Uchylenie rozporządzenia o stanie wojennym i wyjątkowym - bezwzględną większością w obecności co najmniej ½ u.l.p.

Złożenie wniosku o zminę Konstytucji ( wniosek o referendum w sprawie zmiany roz. I, II, XII) – 1/5 u.l.p., Senat, Prezydent

Zmiana Konstytucji – 2/3 głosów w obecnościco najmniej ½ u.l.p i bezwzględną większością w Senacie w w obecnościco najmniej ½ u.l.senatorów

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin