Terminy i większości konstytucyjne
Terminy:
Kadencja Sejmu i Senatu – zaczyna się w dzień pierwszeg posiedzenia, kończy dzień przed pierwszym następnej kadencji
Zarządzenie wyborów do Sm i Sn przez Prezydenta – nie później niż 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sm i Sn
Wybory do Sm i Sn – dzień wolny od pracy w ciągu 30 dni przed końcem kadencji
Wybory w przypdaku skrócenia kadencji przez Prezydenta – nie później niż 45 dni po zarządzeniu skrócenia
Pierwsze posiedzenie w przypdaku skrócenia kadencji przez Prezydenta – nie później niż 15 dni po wyborach
Pierwsze posiedzenie - w ciągu 30 dni od dnia wyborów
Odpowiedź na interpelacje i pytania poselskie – 21 dni
Odpowiedzi w sprawach bieżacych – na każdym posiedzeniu Sejmu
Poprawkido ustawt lub ich brak w Senacie – w ciągu 30 dni od przekazania przez Marszałka Sm (w trybie pilnym 14 dni)
Podpisanie ustawy przez Prezydenta – 21 dni od dnia przedstawienia (w trybie pilnym 7 dni)
Podpisanie ustawy po odrzuceniu weta - 7 dni
Odroczenie drugiej tury wyborów na Prezydenta – o 14 dni gdy zmarł, zrezygnował, utracił prawo wyborcze kandydat który do niej przeszedł
Początek kadencji Prezydenta – dzień obięcia urzędu
Zarządzenie wyborów prezydenckich przez Marszałka Sejmu – na 100-75 dni przed upływem kadencji
Zarządzenie wyborów prezydenckich w wypadku opróżnienia urzędu – nie później niż 14 dni po opróżnieniu na dzień nie późniejszy niż 60 dni od zarządzenia
Procedura zasadnicza powołania RM:
· Do 14 dni od pierwszego posiedzenia semju (lub dymisji Premiera) Prezydent desygnuje premiera i odbiera przysięgę od członków RM
· Do 14 dni Premier wygłasza expose i głosują votum zaufania
I procedura rezerwowa:
· Do 14 dni od upływu terminów procedury zasadniczej lub nie uzyskanie votum zaufania Sejm wybiera Premiera i RM
II procedura rezerwowa:
· Do 14 dni Prezydent powołuje Premiera i zaprzysięga RM
· Do 14 głosowanie nad udzieleniem votum zufania
Głosowanie nad wnioskiem o votum nieufności dla RM – nie wcześniej niż 7 dni po złożeniu go
Ponowne złożenie wniosku o votum nieufności dla RM – nie wcześniej niż po upływnie 3 miesięcy, chyba, że podpisze go min. 115 posłów
Złożenie ustawy budżetowej do Sejmu przez RM – nie później niż 3 miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego
Poprawki do ustawy budżetowejw Senacie – 20 dni od przekazania Senatowi
Podpisanie budżetu przez Prezydenta – 7 dni
Orzeczenie TK w sprawie zgodności budżetu z Konstytucją – do 2 miesięcy od wniosku
Skrócenie kadencji Sejmu przez Prezydenta w związku z nie uchwaleniem budżetu – jeśli ustawa nie zostanie przedstawiona Prezydentowiprzed upływem 4 miesięcy do złożenia projektu, Prezydent w ciągu 14 dni skraca kadencję Sejmu
Złożenie przez RM sprawozdania z wykonania budżetu – do 5 miesięcy do zakończenia roku budżetowego
Udzielenie absolutorium z wykonania budżetu dla RM – w ciągu 90 dni od przedłożenia sprawozdania
Skrocenie kadencji sejmu, referendum, wybory w stanie nadzwyczajnym- nie mogą być w trakcie jego trwania i do 90 dni po zakończeniu
Stan wyjątkowy – na czas określony nie dłuższy niż 90 dni ogłasza Prezydent na wniosek RM
Przedłużenie stanu wyjątkowego – raz o max. 60 dni za zgodą Sejmu
Przedłożenie Sejmowi rozporządzenia o stanie wojennym i wyjątkowym – nie później niż 48 godzin od podpisania
Stan klęski żywiołowej – na czas oznaczony przez RM max. 30 dni, może być przedłużony przez Sejm
Zmiana Konstytucji:
· Przyjęta w jednakowym brzmieniu przez Sejm i Senat w ciągu 60 dni
· Pierwsze czytanie nie wcześniej niż 30 dni od złożenia projektu
· Uchwalenie zmiany roz. I, II, XII nie wcześniej niż 60 dni po pierwszym czytaniu
· Po uchwaleniu przez Senat zmian w roz. I, II, XII określone podmioty w ciągu 45 dni mogą zarządać przeprowadzenia referendum, Marszałek Sejmu zarządza je w ciągu 60 dni od złożenia wniosku
· Prezydent podpisuje ustawe w ciągu 21 dni od przekazania
Większości
Skrócenie kadencji Sejmu – 2/3 g. ustawowej liczby posłów
Domniemanie uchwalania ustaw – zwykła większość w obecności co najmniej ½ ustawowej liczby posłów (odpowiednio w Senacie)
Odrzucenie poprawek Senatu lub odrzucenia ustawy – większość bezwzględna w obecności co najmniej ½ u.l.p.
Odrzucenie weta prezydenckiego – 3/5 głosów w obecnościco najmniej ½ u.l.p.
Rozpisanie referendum – Sejm bezwzględną większością w obecności co najmniej ½ u.l.p.; Prezydent za zgodą bezwzględnej większości w obecności co najmnij ½ ustawowej liczby Senatorów
Uznanie niezdolności sprawowania urzędu przez Prezydenta – 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego
Uchwała o postawienie prezydenta przed Trybunałem Stanu – 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego na wniosek co najmniej 140 jego członków
Votum zaufania dla nowego rządu - bezwzględną większością w obecności co najmniej ½ u.l.p.
Wybór Premiera przez Sejm - bezwzględną większością w obecności co najmniej ½ u.l.p.
Votum zaufania w II procedurze rezerwowej – zwykła większość obecności co najmniej ½ u.l.p.
Uchwała o postawienie członka RM przed Trybunałem Stanu – 3/5 u.l.p. na wniosek 115 posłów
Votum nieufności dla rządu – większość u.l.p. na wniosek 46 posłów
Votum nieufności dla ministra - większość u.l.p. na wniosek 69 posłów
Votum zaufania na wnioskek Premiera – większość głosów w obecności co najmniej ½ u.l.p.
Uchylenie rozporządzenia o stanie wojennym i wyjątkowym - bezwzględną większością w obecności co najmniej ½ u.l.p.
Złożenie wniosku o zminę Konstytucji ( wniosek o referendum w sprawie zmiany roz. I, II, XII) – 1/5 u.l.p., Senat, Prezydent
Zmiana Konstytucji – 2/3 głosów w obecnościco najmniej ½ u.l.p i bezwzględną większością w Senacie w w obecnościco najmniej ½ u.l.senatorów
gosicka