projekt-heyah.pdf

(503 KB) Pobierz
Heyah: Najskuteczniejsza kampania reklamowa
Wydział Zarz dzania Uniwersytetu
ą
Waszawskiego
Studium przypadku
(Zarz dzanie projektami)
ą
Projekt Heyah
Ź
ródło danych: Gazeta Wyborcza.
ą
dane wtórne z ogólnodost pnych ródeł. Nie zawiera informacji poufnych, ani
Niniejsze studium przypadku zostało opracowane wył cznie w oparciu o
ę ź
udost pnianych specjalnie przez opisywan firm . Opis firmy jest
ę ą ę
wykorzystywany do celów dyskusji w ramach zaj ć akademickich na Wydziale
ę
Zarz dzania Uniwersytetu Warszawskiego. Prezentowany materiał nie jest
ą
ą ż
prezentacja rekomendowanych lub dyskredytowanych sposobów zarz dzania.
ą
Materiał opiera si na tekstach publikowanych wył cznie przez jedn gazet ,
ę ą ą ę
co dodatkowo mo e ograniczać obiektywn prezentacj zdarze
ż ą ę ń
gospodarczych. W razie w tpliwo ci prosz o kontakt z dr Krzysztofem
ą ś ę
Klincewiczem, kklinc@poczta.onet.pl
© Krzysztof Klincewicz, Wydział Zarz dzania UW
ą
form promocji ani krytyki firmy, nie powinien równie być traktowany jako
164726372.005.png 164726372.006.png
Era atakuje rynek młodzieżowy
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/2029020,52981,1960727.html
EraatakujerynekmłodzieŜowy
VadimMakarenko,PawełRoŜyński20040311,ostatniaaktualizacja2004032411:32
PolskaTelefoniaCyfrowawprowadzanowąmarkękomórkowądlamłodzieŜyHeyah.To
pierwszytakiprzypadekwEuropie.AnalitycyspodziewająsięteŜzaostrzeniakonkurencjina
polskimrynku,aleistopniowegoodchodzeniaoperatorówodsprzedaŜysubsydiowanych
telefonów
WczwartekPTCujawniłaplanywprowadzenianowejmarkiwsystemiebezabonamentowym(prepaid).Główne
uderzeniepójdzienapozyskiwanieosób,któreniesąjeszczeuŜytkownikamiŜadnejsieci.Chcemyzdobyćwciągu
roku700tys.klientów.Docelowomatobyćdwucyfrowyudziałwtymsegmencierynkupowiedziałnamdyrektor
GrzegorzEszzPTC,odpowiedzialnyzanowyprojekt.
UŜytkownicysystemówbezabonamentowychstanowiąjuŜponad60proc.z17,4mlnklientówsiecikomórkowychw
Polsce(danezkońcaubiegłegoroku).Towłaśnietelefonynakartęstałysięmotoremrozwojupolskiegorynku
komórkowego.Terazjednakszykujesięmałetrzęsienieziemi.
DotejporyEralansowałaswegoTakTaka,któryma3,5mlnuŜytkowników.KonkurująznimSimplusnaleŜącydoPlus
GSMiPOPsieciIdea.Wszystkieonezawszewystępowaływtowarzystwiemarkiwłaściwej,niczymcóreczkaprzy
matce.Terazpojawiasięcałkowicieodrębnamarka,nadzorowanaprzezwydzielonyzespółpracownikówPTC.
Docelowomaichbyć...zaledwie34.Wszystkiepracebędązlecanenazewnątrz(tzw.outsourcing).
Tajemniczaiczerwona
Pracenadprojektemroboczonazwanym"chilli"zaczęłysięwspecjalniewynajętymmieszkaniu23grudniaubiegłego
rokuprzywsparciuagencjireklamowejG7,któraprzygotowałakreację.20styczniagotowebyłologoizaryskampanii.
JejprzebiegwmediachzaplanowałdommediowyOMDPoland.NiktniechciałzdradzićnamwysokościbudŜetu
reklamowegomarkiHeyah,alewynosion"kilkadziesiątmilionówzłotychijestruchomy".
Odkilkutygodnihuczałoodplotek,ŜewPolscepojawisięczwartasiećkomórkowaalbotzw.operatorwirtualny(działa
nabaziesieciinnegooperatora).Eraskwapliwieniedementowałatychdoniesień.Rozpoczęłanatomiastkampanię
reklamową,którewiodącymmotywemjestcharakterystycznaczerwonałapa.
NiewątpliwiejesttopierwszawPolsceakcja,wykorzystującamedianietradycyjnenatakszerokąskalę.śeby
zaintrygowaćpotencjalnychklientówErazdecydowałasięnaumieszczeniereklamswojejnowejmarkinawagonach
warszawskiegometra,naspecjalnychdmuchanychtablicachreklamowych,którecodzienniezmieniałylokalizację
(najczęściejjednakmoŜnajezobaczyćprzyuczelniach),nabalkonachbloków,najeŜdŜącychpomiastachczarnych
trabantach,itp.Pokilkudniachczerwonarękabyławszędzie.TakiekampanierobiąkarieręnaZachodzie(szczególnie
wWielkiejBrytanii),alewciąŜsąnowościąwPolsce.OstatniąspektakularnąakcjątegorodzajubyłareklamaFiata
Stilo,przygotowanaprzezagencjęG7orazdommediowyStarcom.
JedenzkonkurentówEryzdecydowałsięnakontratakiumieściłwradiunastępującąreklamówkę:"Pójdziemycina
ręce.Weźsprawywswojąrękę.Stary,ocochodziztymirękami?Jakniewiadomoocochodzi,tochodziokasę.Z
pierwszejręki:juŜwkrótcebędzieszchciałbyćwPOPienazawsze".
AnalogicznąreklamówkęIdeawysłaładotelewizji,jednaknieoficjalniemówisię,Ŝestacjeodmówiłyemisjipo
interwencjiPTCwsprawie"zastrzeŜonejłapy".
AgencjareklamowaobsługującaIdeępracujeteraznadnowąwersjąspotu.NiepotwierdzategorzecznikIdeiJacek
Kalinowski.CowięcejodŜegnujesięodpodobieństwa:Unasjesttozwykłaludzkadłoń,anieczerwonałapa,która
naleŜychybadojakiegośPlastusiaprzekonujeKalinowski.
Waląsiępołapach
SkądtakszybkareakcjaIdei?JejPOPjestpotentatemnarynkumłodzieŜowymimarkaHeyahmoŜeweńuderzyć.
NowąmarkęEraskierowaładomłodzieŜywwieku1525latiwduŜychmiastach.Toosoby,którechcąrozmawiać
częstoikrótkoorazniezamierzającwiązaćsięabonamentem,zwłaszczawobecnejtrudnejsytuacjigospodarczej.
Telefonysąimpotrzebnedoszybkiegokontaktu,czyumówieniasię.Tagrupadocelowaliczy4mlnosób.Osoby
zainteresowaneHeyahmusząjuŜmiećtelefon,gdyŜpodtąmarkąsprzedawanebędąjedyniezestawystartowe,a
kartybędziepotemmoŜnadoładowywaćm.in.przezinternet.TakichzestawówwPolscesprzedajesięrocznie2,53
mln.
Liczbę"wolnych"telefonów,któreleŜągdzieśnapółkachiniesąuŜywaneszacujesięnaokoło3mln.
HeyahjestkierowanadowęŜszejgrupyniŜdotychczasoweofertywsystemiebezabonamentowym.Sprzedawanie
samychzestawówstartowychspowoduje,ŜeuŜytkownicyinnychsiecibędązdejmowaćblokadywtelefonachi
przechodzićdoHeyah.Problemwtym,ŜeduŜąichliczbęmogąstanowićdotychczasowiuŜytkownicynaleŜącegodo
EryTakTakapowiedziałnamjedenzanalityków.
PrzedstawicieleEryprzyznają,Ŝetzw.kanibalizacjisięniedauniknąć.MoŜewynieśćkilka,kilkanaścieprocent
przyznajeGrzegorzEsz.
JegozdaniemdystrybucjazestawówstartowychikartmasięodbywaćniecoinaczejniŜdotychczasowychproduktów
niebędątosalonyfirmoweEryijejdealerów.HeyahbędziedziałaćnabazieczęścipunktówTakTakinowych
lokalizacjiwmiejscach,gdziejestduŜomłodzieŜy:klubach,kinach,czygaleriachhandlowych.Jednymz
najwaŜniejszychnarzędzimabyćinternettumoŜnam.in.doładowaćkontoiwybraćnumer.Klienciotrzymająnumery
zaczynającesięna0888.PozyskiwaniepierwszychuŜytkownikówzaczniesięwsobotę,13marca.Mamnadzieję,Ŝe
będzietopechowydzieńdlakonkurencjimówiGrzegorzEsz.PTCsprawdziłouwróŜki,Ŝe888jestbardzoszczęśliwą
kombinacją.
ZostawićtenbagaŜ
1
164726372.007.png 164726372.008.png
Era atakuje rynek młodzieżowy
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/2029020,52981,1960727.html
Głównympowodemwprowadzenianowejmarkijestnietylkojasneukierunkowanieoferty,aleteŜodcięciesięod
bagaŜu,którymająpolskiesiecikomórkowesądrogieitakąteŜmająopinięwśródklientów.
PrzedstawicieleEryokreślająHeyahjakonajtańsząofertęwsystemiebezabonamentowymnarynku.Czytakjestw
istocie?RzecznikPlusaRyszardWoronowicz:niebędziemyjejkomentować,dopókiniezostanieoficjalnie
przedstawiona.
RozmowywHeyahkosztują68groszyzaminutęzVATwobrębiejejuŜytkownikówi98groszydoinnychsieci,wtym
Ery.NajtańszaofertawTakTakwynosi85groszy.KosztuŜytkowaniajestjeszczeniŜszydziękinaliczaniuopłatza
rozmowyodpoczątkucosekundę(zwyklenaliczanieodbywasięcominutę,ewentualniecosekundę,aledopieropo
pierwszejminucie).Oznaczato,ŜemaksymalniekilkunastosekundowarozmowamoŜebyćtańszaniŜwysłanieSMSa.
Matozmniejszyćzjawiskokomunikowaniasięprzez"puszczanieszczura"XdzwonidoYirozłączasięnimY
odbierzerozmowę.
WPTCtwierdzą,Ŝekonkurencipracująnadpodobnymiprojektami.DlategoniechcąpodaćŜadnychdanych
finansowych.HeyahmoŜebyćpoczątkiemmarszudosprzedaŜytefonówbezsubsydiów,aprzeztodotańszychusług.
SiecikomórkowetłumaczyłydotąddrogieusługikoniecznościądopłacaniadosprzedaŜyaparatów,abypozyskiwać
kolejnychklientów,którychniestaćnawydanienawstępieconajmniejkilkusetzłotych.Operatorzyniepotrafilijednak
dotądmimowieluzapowiedzizrezygnowaćztakiegosystemu,którysprzyjałrozmaitympatologiom.Niedługojednak
mogąskończyćsięofertypromocyjne"telefonzazłotówkę".Pierwsząpróbąodejściaodsystemu"tanitelefon,drogie
rozmowy"byłaofertaIdeiwPOPie"DlakaŜdego",skierowanajednakdoklientówpowyŜej30rokuŜycia.
Jaksiędowiedzieliśmy,IdeawprowadziwkrótceofertydlaosóbpłacącychabonamentiduŜorozmawiających.Nie
będziesubsydiowanychtelefonów,alewzamiankliencidostanąduŜepakietybezpłatnychminutiSMSów.
Reklamowabonanza?
Sądzącposkalidziałania,budŜetmarketingowyHeyahjestkolosalny.JesttodobrawiadomośćdlacałejbranŜy
reklamowej,bonasileniekonkurencyjnościnarynkutelekomunikacyjnymnapewnodobrzenamwszystkimzrobimówi
MarekStaniszewskizagencjireklamowejEuroRSCGNewEurope,obsługującejmarkęSimplus.
BardziejostroŜnyjestMarekJanicki,szefMcCannEricksonPolska,którarównieŜobsługujePolkomtela,operatora
sieciPlusGSM:Napewnooperatorzyzwiększąwydatkimarketingowe.Niewiemnatomiast,czybędzietowzrost
radykalny.Moimzdaniemraczejnie,boczęśćwydatkównanowemarkizostanieprzeniesionazinnych,juŜistniejących
marekuwaŜaJanicki.
ŚwiatpolskiejreklamyliczynabonanzęzwiązanązprzewidywanymizmianamimarekEry,PlusaiIdei.Zagraniczni
udziałowcypolskichoperatorówzamierzająprzejąćnadnimicałkowitąkontrolę(iwprzeciąguroku,dwóchzapewneim
siętouda),cowiązałobysięzwprowadzeniempaneuropejskichmarekTMobile,OrangeiVodafone.
WspółwłaścicielEry,niemieckiTMobile,zmieniawprzejętychtelekomachwszystkiemarki,np.wAustriinaTMobile
Austria.CzywięcpieniądzenawylansowanienowejmarkiHeyahposzłybywbłoto?PrzedstawicieleErymówią,Ŝe
mająróŜnewariantydziałaniawtakiejsytuacjiiwymyślonaprzeznichnowamarka"niejestślepąuliczką".
VadimMakarenko,PawełRoŜyński
Tekst pochodzi z portalu Gazeta.pl - www.gazeta.pl ¨ Agora SA
2
164726372.001.png
Marka Heyah podbije rynek komórek?
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/2029020,49621,2021487.html
MarkaHeyahpodbijerynekkomórek?
PawełRoŜyński20040415,ostatniaaktualizacja2004041510:25
OperatorzysiecikomórkowychcorazostrzejwalcząouŜytkownikówtelefonównakartę,ale
paniczniebojąsięwojnycenowej.TamoŜewybuchnąć,tylkojeśliofertaHeyahokaŜesię
wielkimsukcesem.Atoniewykluczone,bonieoficjalniemówisięnaweto500tys.klientów
KiedyprzedmiesiącemPolskaTelefoniaCyfrowawprowadzałanowąmarkękomórkowądlamłodzieŜyHeyahz
wielkączerwonąłapąnicniewskazywałonatakduŜezainteresowanieusługą.NarynkudostępnesąjuŜtrzytego
typuofertywsystemiebezabonamentowym(prepaid):naleŜącyrównieŜdoPTC(siećEra)TakTak,Simplus
(PolkomtelPlusGSM)iPOP(IdeaCentertel).UŜytkownicysystemówbezabonamentowychstanowiąjuŜponad60
proc.z17,4mlnklientówsiecikomórkowychwPolsce(todanezkońcaubiegłegoroku).Telefonynakartęstałysię
motoremrozwojupolskiegorynkukomórkowego.
200tys.?500tys.?
PrzedstawicielePTCniechcąujawnić,iluklientówzgarnęłajuŜczerwonałapa.Powiemtak:moŜemyjuŜodtrąbić
sukcesmarketingowy,sprzedaŜidzielepiej,niŜoczekiwaliśmy,awciągurokupowinniśmywyczerpaćzasoby
posiadanejobecnienumeracjipowiedziałnamdyrektorGrzegorzEsz,odpowiedzialnyzaprojektHeyah.
Zasobyte(numeryzaczynającesięna0888)tookołomilionanumerów.WcześniejprzedstawicielePTCwspominalio
700tys.przewidywanychwtymczasieklientów.MówiliteŜ,Ŝe500700tys.uŜytkownikówtoabsolutneminimum,by
zaistniałefektskaliikliencimogliwwiększymstopniuwykorzystaćatutHeyah,czylitańszerozmowywewnątrzsieci.
PrzedstawicielekonkurencyjnejIdeinieoficjalnieszacująliczbęuŜytkownikówHeyahna200tys.,cobyłobywynikiem
bardzodobrym.Np.wubiegłymrokuliczbaklientówTakTakawsieciErarosłanetto(zuwzględnieniemosób
rezygnującychzusług)o8090tys.miesięcznie.Podobniejestwprzypadkupozostałychsieci.
JednakwysokirangąprzedstawicielPTCpowiedziałnamnieoficjalnie,ŜeliczbauŜytkownikówHeyahsięgajuŜ...pół
miliona,awwielumiejscachzabrakłozestawówstartowych.NiechcemydraŜnićkonkurencjiiniepodajemydanych.
MoŜejątoskłonićdobardziejnerwowychruchówpowiedział.
Znaszychobserwacjiwynika,Ŝezainteresowanieanalogicznymiusługamikonkurencjispadłomówidyr.Grzegorz
Esz.
Jednakkonkurencjazaprzecza,bysprzedaŜjejofertybezabonamentowejzmniejszyłasięzpowoduHeyah.
OczywiściewszelkieinformacjenatematliczbyuŜytkownikówmogąbyćmylące.Wieleosóbkupujezestawstartowyz
numerem,trochępodzwoniiodstawitelefonnapółkęalbomoŜewrócićdokonkurencji.Trudnowięcnazwaćje
aktywnymiuŜytkownikamidanejsieci,alejuŜfunkcjonująwewidencji.WnajbliŜszychtygodniachPTCprześleswoje
wynikizaIkwartałnanowojorskągiełdęibędziemoŜnazweryfikowaćteliczby.
Podaliłapę
Wchodzącnarynek,Heyahzaoferowałaniskieiprostetaryfy,wtymnajniŜszenarynkucenywpołączeniachwewnątrz
sieci(68gr)iSMSy(18grzasztukę).CennedlauŜytkownikówjestsekundowenaliczanieodpoczątkurozmowy,co
pozwalanaduŜeoszczędnościprzykrótkichpołączeniachwstylu"juŜjestem,wychodźzdomu".
JednakgdyweźmiesiępoduwagętakŜeoferowaneprzezkonkurentówzniŜki,opcje,bonusyorazprogramy
lojalnościowe(punktymoŜnazamienićnp.naminutypołączeń),produktPTCbywadroŜszyodkonkurencjizwłaszcza
przyrozmowachdłuŜszychidoinnychsieci.CzęściejtrzebateŜuzupełniaćkontoiniemoŜnakorzystaćzbardziej
wyrafinowanychusług,np.przesyłaniacorazpopularniejszychwiadomościmultimedialnychMMSczydostępudo
internetu.
SkądwięcsukcesHeyah?Okazałosię,Ŝejestgrupaosób,którepotrzebująlicznychkrótkichpołączeń.Wielu
uŜytkownikówkomórekmateŜdośćzagmatwanychtaryf,którewedługwieluekspertówsąświadomymzabiegiem
operatorówkomórkowych,bykliencipłacilijaknajwięcej.MłodzieŜuznałateŜ,ŜeHeyahjest"wporzo".Wystarczy
wejśćnalistydyskusyjnewinternecie,byzobaczyć,Ŝeostatniokonkurenciniemajątamzbytdobrychnotowań.
NaleŜyjednakpamiętać,ŜepowodzeniemoŜesięskończyćrównieszybko,jakprzyszło,bomłodzieŜ,doktórej
skierowanajestoferta,nienaleŜydowiernychklientów.ŁatwomoŜeprzejśćdokonkurencji,kiedytazaoferujecoś
więcej.
PromocjaczyobniŜki?
WejścieHeyahdoprowadziłodojakdotądniezbytzdecydowanejodpowiedzicenowej.Simpluswprowadziłtaryfę
Team2zbezpłatnymnaliczaniemsekundowympopierwszejminucierozmowyorazniŜszymi(do30proc.)stawkamiza
połączenia.Najbardziejpotaniałyrozmowywnocyiwweekendy.
ZkoleiIdeaodpowiedziałaofertąStartPOPNaOkrągłoza50zł,gdzieuŜytkownikprzykaŜdymuzupełnieniukonta
dostajebonusowedoładowaniewwysokościpięciuzłotych,aoddziśwprowadzanowetaryfyzobniŜonądo17grceną
SMSaoraznaliczaniemcosekundęodpoczątkurozmowy.OfertadotyczyjednaktylkookołopołowyuŜytkowników
POPa(usługaZróbToSam)itylkopołączeńdosieciIdea.Bronimytylkonaszejbazyklientów.Niechcemywojny
cenowejpowiedziałnamjedenzwysokichprzedstawicieliCentertela.
RzecznikPlusaRyszardWoronowicz:Naszaofertanapewnobędziesięzmieniała,aleniebędziemyautomatycznie
odpowiadaćnakaŜdyruchkonkurencji.
ZdaniemprezesaCentertelaSławomiraSkrodzkiegoobniŜkicenwprepaidziemajązwiązekzprzymiarkamiUrzędu
RegulacjiTelekomunikacjiiPocztydowpuszczenianapolskirynekczwartegooperatora(sąjuŜodpowiednie
częstotliwościiurządrozwaŜaprzeprowadzenieprzetargu).Towłaśnie"podziałałostymulująco"naoperatorów,którzy
chcązniechęcićnowychgraczydowejścianarynek.
1
164726372.002.png 164726372.003.png
Marka Heyah podbije rynek komórek?
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/2029020,49621,2021487.html
ZgadzasięznimdrinŜ.JerzyKubasikzPolitechnikiPoznańskiej,specjalistawdziedzinietaryftelekomunikacyjnych:
Todziałaniawyprzedzającewobliczucorazrealniejszegopojawieniasiękonkurencji.Przypominadziałanielinii
lotniczych,któreodpowiadającnazagroŜeniezestronynowychtanichprzewoźników,zakładająswojetanielinie
lotnicze.
KubasikuwaŜa,ŜetopierwszajaskółkadługofalowegoprocesuobniŜaniacen.
IstniejejednakteŜniebezpieczeństwo,ŜezamiastdalejobniŜaćceny,operatorzybędątylkozwiększaćwydatkina
promocję.BudŜetreklamowymarkiHeyahjesttajnyiwynosi"kilkadziesiątmilionówzłotych".Tylkowciągutrzech
pierwszychtygodnikampaniiHeyahPTCwydałanareklamytelewizyjne5,6mlnzłwynikazdanychExpertMonitora.
OperatorzymogązachowaćostroŜnośćimyśleć:"Niechrynekrośniepowolijakdotąd,aleniekosztemduŜych
obniŜekcen,spadkiemprzychodówizysków"mówianalitykDIBREBankuMichałMarczak.
WubiegłymrokuoperatorzywykazalirekordowezyskiPTC(Era)zarobiłonaczysto654mlnzł,zaśPolkomtel(Plus
GSM)756mlnzł.
ZdrugiejstronymówiMichałMarczakwidać,Ŝewcenachcośsięzaczęłodziać.Rynekrośniecorazwolniejisieci
musząsięgaćpocorazuboŜszychklientów,atacywłaśniegłówniekorzystajązprepaidu.WPolsceklientówprepaid
jestwśródogółuklientówsiecikomórkowychmniejniŜwinnychkrajach.Np.wCzechachjesttojuŜponad80proc.,a
wPolscetylkookoło60proc.Siecikomórkowetugłównieoczekująwzrostu.
PawełRoŜyński
Tekst pochodzi z portalu Gazeta.pl - www.gazeta.pl ¨ Agora SA
2
164726372.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin