artykul modul 4c.indd.pdf
(
326 KB
)
Pobierz
artykul modul 4c.indd
PROFESJONALNY WARSZTAT
SPECJALISTY TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Moduł 4
Udzielanie pomocy uczniom
z dysleksją – doniesienia
z Polski i ze świata
Autorzy:
dr Alicja Giermakowska, dr Maria Foryś, dr Olga Pelc-Pękala
Autor: dr Alicja Giermakowska
Praktyka szkolna pokazuje, że zjawisko dysortografii u uczniów na każdym poziomie edukacyjnym
jest powszechne i sporo błędów ortograficznych wynika z trudności w stosowaniu
zasady mor-
fologicznej
. Szybkie i poprawne posługiwanie się tą zasadą uzależnione jest od wiedzy i umie-
jętności uczniów z zakresu słowotwórstwa i fleksji (subpoziomów morfologii
1
) oraz umiejętności
rozpoznawania części mowy i ich form, także umiejętności wnioskowania o poprawności zapisu na
podstawie znajomości reguł wymiany głosek w wyrazach.
DOWIEDZ SIĘ
Co to jest ortografia alfabetyczna i jakie zasady ortograficzne ustalone
są dla pisowni polskiej? Skorzystaj z książek: E. Polański,
Dydaktyka
ortografii i interpunkcji
, Kraków 1995 lub/i E. Polański, A. Jakubowicz,
F. Dyka,
Ortografia i interpunkcja nauczaniu początkowym. Przewodnik
metodyczny dla nauczyciela
, Łódź 1996.
Tr u dn o ś ć o r t o g r a f i c z na
Opanowanie systemu ortograficznego następuje równocześnie z rozpoczęciem nauki pisania.
W początkowej fazie nauka poprawnego zapisu słów oparta jest głównie na ortograficznej
zasadzie fonetycznej jako podstawowej i najłatwiejszej do przyswojenia: wyrazy wypowiadany
i słyszany zachowują
odpowiedniość głoska-litera
, co oznacza, że każdej głosce odpowiada
jeden, zawsze ten sam znak graficzny, na przykład
dom, koza, malowany
. Jednakże już w klasie
pierwszej pojawiają się wyrazy, których zapis wiąże się z trudnością ortograficzną. Do tej grupy
należą między innymi wyrazy:
w których zachodzi
zjawisko ubezdźwięcznienia/udźwięcznienia
(spółgłoska dźwięczna/
bezdźwięczna traci swoją pierwotną cechę) i
redukcji spółgłosek
, na przykład:
śnieg
(wymawiamy
śniek
),
słodki
(wymawiamy
słotki
),
prośba
(wymawiamy
proźba
),
jabłko
(wymawiamy
japko
);
1
Morfologia
(nazywana gramatyką wyrazu) to inaczej opis wewnętrznej struktury wyrazu, obejmującej z jednej strony bu-
dowę form odmiany wyrazu (
fl eksja
), z drugiej budowę wyrazu rozumianego jako jednostka słownictwa –
słowotwórstwo
(R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel (red.),
Gramatyka współczesnego jezyka polskiego. Morfologia
, Warszawa
1998).
2
Moduł 4
Udzielanie pomocy uczniom z dysleksją – doniesienia z Polski i ze świata
zawierające głoskę reprezentowaną w ortografii przez dwa różne oznaczenia graficzne
:
u–ó
,
rz–ż
,
h–ch
; historyczny zapis danego słowa nie daje możliwości wariantowego użycia (tego lub
drugiego) znaku literowego;
nazywane
homonimami
, to znaczy identyczne pod względem fonetycznym, ale o różnym
znaczeniu, na przykład
Bug–Bóg–buk, morze–może
; gdy wyraz występuje w mianowniku
liczby pojedynczej, na przykład
Czy to stuk? Czy to stóg?
odwołanie się do budowy fonetycznej,
a nawet do znaczenia leksykalnego nie niesie szybkiej informacji ortograficznej.
DOWIEDZ SIĘ
Co to są językowe kody morfologiczne i jakie mają znaczenie w nabywa-
niu języka mówionego i pisanego? Skorzystaj z Biuletynu PTD „Dysleksja”
2012, nr 1(12) [w załączniku].
Morfologiczna zasada ortograficzna
Aby uczeń prawidłowo zapisał wyżej omawiane wyrazy, musi przypomnieć sobie jedną lub
kilka słowoform powstałych od wyrazu podstawowego zgromadzonych w pamięci (na przykład
śnie
g
–śnie
g
owa, śnie
ż
ek–śnie
ż
yca; sło
d
ki–sło
d
kości–sło
d
ycz–sło
d
ycze–sło
d
zony
) lub wprawnie
posłużyć się
regułą morfologiczną
: fleksyjną lub słowotwórczą. Wprawne użycie tej
reguły
w mówieniu
, a
w
ortografii zasady
wymaga dostatecznego poziomu rozwoju zdolności, którą
nazwiemy sprawnością językową. Jej składnikiem jest właśnie
sprawność morfologiczna
, która
stanowi złożony całokształt umiejętności i nawyków, schematów i strategii działań, wyobrażeń
o jednostkach i regułach morfologicznych. Sprawność morfologiczna w dalszym etapie rozwoju
dziecka nabierze charakteru operacji metalingwistycznej (świadomości morfologicznej) i będzie
wyrażać się między innymi następującymi umiejętnościami:
różnicowaniem znaczenia wyrazów pokrewnych, na przykład:
żółty–żółtawy–żółciutki
;
list–liścik
(nie:
listek
);
liść–listek
;
owoc–zaowocować–owocowy–owocny
;
rozróżnianiem znaczenia
homonimów
, na przykład:
może–morze (mogę–morski), buk–Bug–Bóg
(Ms.
buku, Bugu, Bogu
) i zdolnością ich zapisu;
dostrzeganiem
wymiany fonetycznej głosek
, na przykład:
r
ó
g–r
o
gi
(operacja fleksyjna),
r
óg
–r
oż
ek
(operacja słowotwórcza) i wykorzystanie jej przy pisowni zgodnie z zasadą
morfologiczną;
rozumieniem i tworzeniem kategorii gramatycznych
; morfemy fleksyjne (wraz z kodami
syntaktycznymi) modyfikują słowa za względu na takie kategorie gramatyczne jak:
przypadek
(
buku, stołom
),
czas
(
możemy, mogliśmy
),
aspekt
(
pomagał, pomógł
),
tryb
(
mógłbym, mogłem
),
liczbę
(
bóg, bogowie
),
rodzaj
(
mógł, mogła, mogło
);
wprawnym posługiwaniem się ortograficzną zasadą morfologiczną
2
.
2
M. Volf, F. Vallutino, J. Berko Gleason,
Psychlingwistyczna analiza czynności czytania,
w:
Psycholingwistyka
,
pod red. J. Berko Gleason, N.Bernstein Ratler, Gdańsk 2005.
R. Łałajewa, A. Giermakowska,
Dysortografi a – jako zaburzenie językowe: problem mechanizmów i korekcji
, w: B. Witkowska,
K. Bidziński, P. Kurtek (red.),
Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w realizacji zadań rozwojowych,
Kielce 2010.
3
Moduł 4
Udzielanie pomocy uczniom z dysleksją – doniesienia z Polski i ze świata
DOWIEDZ SIĘ
Pisownia jakich wyrazów wymaga posłużenia się morfologiczną zasadą
ortograficzną?
Kształtowanie postawy metajęzykowej
W przypadku dzieci z rozwojowymi poznawczymi deficytami wywołującymi dysleksję i dysor-
tografię, w dojściu do postawy metajęzykowej (w tym morfologicznej i leksykalnej świadomości
językowej) potrzebna jest trwająca dłużej, bardziej przemyślana i uporządkowana praca o charak-
terze terapeutycznym, ukierunkowana na kształtowanie niejęzykowych i językowych procesów
analityczno-syntetycznych. W pracy należy kierować się wiedzą o tych zjawiskach oraz podsta-
wowymi i znanymi zasadami pedagogicznymi. Zajęcia powinny mieć charakter gier i zabaw języ-
kowych, z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, takich jak ilustracje, plansze, rebusy. Nale-
ży podkreślić, że stosowanie
zabaw językowych z zakresu morfologii
(słowotwórstwa i fleksji)
w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej pełni funkcję profilaktyczną, dynamizuje rozwój świa-
domości językowej dziecka i w ten sposób pełni kluczową rolę w przygotowaniu dziecka do orto-
graficznego pisania.
Dziecko nie uczy się reguł gramatycznych, lecz uczy się tworzyć słowa,
odmienia je, łączy w związki i zdania, co w końcu prowadzi do ogólnego
pojęcia reguły morfologicznej.
Należy zwrócić uwagę, że w procesie poprawnego ortograficznego pisania splatają się operacje
morfologiczne z operacjami leksykalnymi. Aby dziecko mogło określić morfemową strukturę
wyrazów, powinno mieć ukształtowane wyobrażenie o ich semantycznej strukturze (zarówno
wyrazów podstawowych, jak i pochodnych) i umiejętność różnicowania leksykalnego.
Przykłady językowych ćwiczeń morfologicznych
Budowanie słowotwórczych modeli/typów wyrazów pochodnych, w tym tworzenie:
zdrobnień:
łóżko–łóżeczko, kółko–kółeczko, róg–rożek
;
zgrubień:
łyżka–łycha, pies–psisko
;
nazw wykonawców czynności:
biega–biegacz, śpiewa–śpiewak
;
przymiotników od rzeczowników:
zupa z grzybów – grzybowa, zupa z selerów – selerowa
;
nazw potomstwa zwierząt:
kocięta, niedźwiedzięta, wiewiórczęta, jeżęta
;
4
Moduł 4
Udzielanie pomocy uczniom z dysleksją – doniesienia z Polski i ze świata
a także:
różnicowanie znaczenia afiksów słowotwórczych (przedrostków, przyrostków) różnych
części mowy:
prze
jechał,
prze
szył,
prze
malował;
do
jechał,
do
szył,
do
malował
(uwaga: należy
wyjaśniać znaczenie leksykalne i gramatyczne wyrazów).
Różnicowanie wyrazów pokrewnych:
określanie ogólnego leksykalnego znaczenia wyrazów pochodnych, na przykład nazwy
żeńskie (tworzone od nazw męskich):
malarka, piosenkarka, biegaczka, nauczycielka
;
określanie różnic w znaczeniu wyrazów pokrewnych, na przykład:
niebieściutki–niebieskawy,
owocny–owocowy, listek–liścik
;
określanie podobieństw i różnic w dźwiękowej strukturze wyrazów pochodnych, na przykład:
róg–rożek; wóz
[słychać
s
] –
wozi
;
porównywanie znaczenia i brzmienia wyrazów pokrewnych.
Rozwijanie morfemowej i morfologicznej analizy:
wyodrębnianie
rdzenia
(części wyrazu nadającej znaczenie leksykalne) w szeregu wyrazów
pokrewnych;
wyodrębnianie jednakowych przyrostków w szeregu wyrazów;
wyodrębnianie jednakowych przedrostków w szeregu wyrazów;
określanie morfemowej struktury wyrazu.
ZAPLANUJ
Wykorzystaj na lekcjach ortografii ćwiczenia rozwijające świadomość mor-
fologiczną. Zastosuj zasadę stopniowania trudności.
5
Moduł 4
Udzielanie pomocy uczniom z dysleksją – doniesienia z Polski i ze świata
Plik z chomika:
ewaska6
Inne pliki z tego folderu:
jastrząb_z_9.pdf
(406 KB)
instrukcja_dla_nauczyciela_kl_2.pdf
(768 KB)
Dysleksja_1_NET.pdf
(391 KB)
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na lekcjach przyrody.pdf
(155 KB)
Diagnoza_instrukcja.pdf
(148 KB)
Inne foldery tego chomika:
AUDIOBOOKI
bajki terapeutyczne
Ćwiczenia do zajęć wyrównawczych
CWICZENIA NA KONCENTRACJE UWAGI
filmy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin