artykul modul 4c.indd.pdf

(326 KB) Pobierz
artykul modul 4c.indd
PROFESJONALNY WARSZTAT
SPECJALISTY TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Moduł 4
Udzielanie pomocy uczniom
z dysleksją – doniesienia
z Polski i ze świata
Autorzy:
dr Alicja Giermakowska, dr Maria Foryś, dr Olga Pelc-Pękala
763703122.015.png 763703122.016.png 763703122.017.png 763703122.018.png
Autor: dr Alicja Giermakowska
Praktyka szkolna pokazuje, że zjawisko dysortografii u uczniów na każdym poziomie edukacyjnym
jest powszechne i sporo błędów ortograficznych wynika z trudności w stosowaniu zasady mor-
fologicznej . Szybkie i poprawne posługiwanie się tą zasadą uzależnione jest od wiedzy i umie-
jętności uczniów z zakresu słowotwórstwa i fleksji (subpoziomów morfologii 1 ) oraz umiejętności
rozpoznawania części mowy i ich form, także umiejętności wnioskowania o poprawności zapisu na
podstawie znajomości reguł wymiany głosek w wyrazach.
DOWIEDZ SIĘ
Co to jest ortografia alfabetyczna i jakie zasady ortograficzne ustalone
są dla pisowni polskiej? Skorzystaj z książek: E. Polański, Dydaktyka
ortografii i interpunkcji , Kraków 1995 lub/i E. Polański, A. Jakubowicz,
F. Dyka, Ortografia i interpunkcja nauczaniu początkowym. Przewodnik
metodyczny dla nauczyciela , Łódź 1996.
Tr u dn o ś ć o r t o g r a f i c z na
Opanowanie systemu ortograficznego następuje równocześnie z rozpoczęciem nauki pisania.
W początkowej fazie nauka poprawnego zapisu słów oparta jest głównie na ortograficznej
zasadzie fonetycznej jako podstawowej i najłatwiejszej do przyswojenia: wyrazy wypowiadany
i słyszany zachowują odpowiedniość głoska-litera , co oznacza, że każdej głosce odpowiada
jeden, zawsze ten sam znak graficzny, na przykład dom, koza, malowany . Jednakże już w klasie
pierwszej pojawiają się wyrazy, których zapis wiąże się z trudnością ortograficzną. Do tej grupy
należą między innymi wyrazy:
w których zachodzi zjawisko ubezdźwięcznienia/udźwięcznienia (spółgłoska dźwięczna/
bezdźwięczna traci swoją pierwotną cechę) i redukcji spółgłosek , na przykład: śnieg
(wymawiamy śniek ), słodki (wymawiamy słotki ), prośba (wymawiamy proźba ), jabłko
(wymawiamy japko );
1 Morfologia (nazywana gramatyką wyrazu) to inaczej opis wewnętrznej struktury wyrazu, obejmującej z jednej strony bu-
dowę form odmiany wyrazu ( fl eksja ), z drugiej budowę wyrazu rozumianego jako jednostka słownictwa – słowotwórstwo
(R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego jezyka polskiego. Morfologia , Warszawa
1998).
2
Moduł 4
Udzielanie pomocy uczniom z dysleksją – doniesienia z Polski i ze świata
763703122.001.png 763703122.002.png 763703122.003.png 763703122.004.png
zawierające głoskę reprezentowaną w ortografii przez dwa różne oznaczenia graficzne : u–ó ,
rz–ż , h–ch ; historyczny zapis danego słowa nie daje możliwości wariantowego użycia (tego lub
drugiego) znaku literowego;
nazywane homonimami , to znaczy identyczne pod względem fonetycznym, ale o różnym
znaczeniu, na przykład Bug–Bóg–buk, morze–może ; gdy wyraz występuje w mianowniku
liczby pojedynczej, na przykład Czy to stuk? Czy to stóg? odwołanie się do budowy fonetycznej,
a nawet do znaczenia leksykalnego nie niesie szybkiej informacji ortograficznej.
DOWIEDZ SIĘ
Co to są językowe kody morfologiczne i jakie mają znaczenie w nabywa-
niu języka mówionego i pisanego? Skorzystaj z Biuletynu PTD „Dysleksja”
2012, nr 1(12) [w załączniku].
Morfologiczna zasada ortograficzna
Aby uczeń prawidłowo zapisał wyżej omawiane wyrazy, musi przypomnieć sobie jedną lub
kilka słowoform powstałych od wyrazu podstawowego zgromadzonych w pamięci (na przykład
śnie g –śnie g owa, śnie ż ek–śnie ż yca; sło d ki–sło d kości–sło d ycz–sło d ycze–sło d zony ) lub wprawnie
posłużyć się regułą morfologiczną : fleksyjną lub słowotwórczą. Wprawne użycie tej reguły
w mówieniu , a w ortografii zasady wymaga dostatecznego poziomu rozwoju zdolności, którą
nazwiemy sprawnością językową. Jej składnikiem jest właśnie sprawność morfologiczna , która
stanowi złożony całokształt umiejętności i nawyków, schematów i strategii działań, wyobrażeń
o jednostkach i regułach morfologicznych. Sprawność morfologiczna w dalszym etapie rozwoju
dziecka nabierze charakteru operacji metalingwistycznej (świadomości morfologicznej) i będzie
wyrażać się między innymi następującymi umiejętnościami:
różnicowaniem znaczenia wyrazów pokrewnych, na przykład: żółty–żółtawy–żółciutki ; list–liścik
(nie: listek ); liść–listek ; owoc–zaowocować–owocowy–owocny ;
rozróżnianiem znaczenia homonimów , na przykład: może–morze (mogę–morski), buk–Bug–Bóg
(Ms. buku, Bugu, Bogu ) i zdolnością ich zapisu;
dostrzeganiem wymiany fonetycznej głosek , na przykład: r ó g–r o gi (operacja fleksyjna),
r óg –r ek (operacja słowotwórcza) i wykorzystanie jej przy pisowni zgodnie z zasadą
morfologiczną;
rozumieniem i tworzeniem kategorii gramatycznych ; morfemy fleksyjne (wraz z kodami
syntaktycznymi) modyfikują słowa za względu na takie kategorie gramatyczne jak: przypadek
( buku, stołom ), czas ( możemy, mogliśmy ), aspekt ( pomagał, pomógł ), tryb ( mógłbym, mogłem ),
liczbę ( bóg, bogowie ), rodzaj ( mógł, mogła, mogło );
wprawnym posługiwaniem się ortograficzną zasadą morfologiczną 2 .
2 M. Volf, F. Vallutino, J. Berko Gleason, Psychlingwistyczna analiza czynności czytania, w: Psycholingwistyka ,
pod red. J. Berko Gleason, N.Bernstein Ratler, Gdańsk 2005.
R. Łałajewa, A. Giermakowska, Dysortografi a – jako zaburzenie językowe: problem mechanizmów i korekcji , w: B. Witkowska,
K. Bidziński, P. Kurtek (red.), Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w realizacji zadań rozwojowych,
Kielce 2010.
3
Moduł 4
Udzielanie pomocy uczniom z dysleksją – doniesienia z Polski i ze świata
763703122.005.png 763703122.006.png 763703122.007.png
DOWIEDZ SIĘ
Pisownia jakich wyrazów wymaga posłużenia się morfologiczną zasadą
ortograficzną?
Kształtowanie postawy metajęzykowej
W przypadku dzieci z rozwojowymi poznawczymi deficytami wywołującymi dysleksję i dysor-
tografię, w dojściu do postawy metajęzykowej (w tym morfologicznej i leksykalnej świadomości
językowej) potrzebna jest trwająca dłużej, bardziej przemyślana i uporządkowana praca o charak-
terze terapeutycznym, ukierunkowana na kształtowanie niejęzykowych i językowych procesów
analityczno-syntetycznych. W pracy należy kierować się wiedzą o tych zjawiskach oraz podsta-
wowymi i znanymi zasadami pedagogicznymi. Zajęcia powinny mieć charakter gier i zabaw języ-
kowych, z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, takich jak ilustracje, plansze, rebusy. Nale-
ży podkreślić, że stosowanie zabaw językowych z zakresu morfologii (słowotwórstwa i fleksji)
w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej pełni funkcję profilaktyczną, dynamizuje rozwój świa-
domości językowej dziecka i w ten sposób pełni kluczową rolę w przygotowaniu dziecka do orto-
graficznego pisania.
Dziecko nie uczy się reguł gramatycznych, lecz uczy się tworzyć słowa,
odmienia je, łączy w związki i zdania, co w końcu prowadzi do ogólnego
pojęcia reguły morfologicznej.
Należy zwrócić uwagę, że w procesie poprawnego ortograficznego pisania splatają się operacje
morfologiczne z operacjami leksykalnymi. Aby dziecko mogło określić morfemową strukturę
wyrazów, powinno mieć ukształtowane wyobrażenie o ich semantycznej strukturze (zarówno
wyrazów podstawowych, jak i pochodnych) i umiejętność różnicowania leksykalnego.
Przykłady językowych ćwiczeń morfologicznych
Budowanie słowotwórczych modeli/typów wyrazów pochodnych, w tym tworzenie:
zdrobnień: łóżko–łóżeczko, kółko–kółeczko, róg–rożek ;
zgrubień: łyżka–łycha, pies–psisko ;
nazw wykonawców czynności: biega–biegacz, śpiewa–śpiewak ;
przymiotników od rzeczowników: zupa z grzybów – grzybowa, zupa z selerów – selerowa ;
nazw potomstwa zwierząt: kocięta, niedźwiedzięta, wiewiórczęta, jeżęta ;
4
Moduł 4
Udzielanie pomocy uczniom z dysleksją – doniesienia z Polski i ze świata
763703122.008.png 763703122.009.png 763703122.010.png 763703122.011.png
a także:
różnicowanie znaczenia afiksów słowotwórczych (przedrostków, przyrostków) różnych
części mowy: prze jechał, prze szył, prze malował; do jechał, do szył, do malował (uwaga: należy
wyjaśniać znaczenie leksykalne i gramatyczne wyrazów).
Różnicowanie wyrazów pokrewnych:
określanie ogólnego leksykalnego znaczenia wyrazów pochodnych, na przykład nazwy
żeńskie (tworzone od nazw męskich): malarka, piosenkarka, biegaczka, nauczycielka ;
określanie różnic w znaczeniu wyrazów pokrewnych, na przykład: niebieściutki–niebieskawy,
owocny–owocowy, listek–liścik ;
określanie podobieństw i różnic w dźwiękowej strukturze wyrazów pochodnych, na przykład:
róg–rożek; wóz [słychać s ] – wozi ;
porównywanie znaczenia i brzmienia wyrazów pokrewnych.
Rozwijanie morfemowej i morfologicznej analizy:
wyodrębnianie rdzenia (części wyrazu nadającej znaczenie leksykalne) w szeregu wyrazów
pokrewnych;
wyodrębnianie jednakowych przyrostków w szeregu wyrazów;
wyodrębnianie jednakowych przedrostków w szeregu wyrazów;
określanie morfemowej struktury wyrazu.
ZAPLANUJ
Wykorzystaj na lekcjach ortografii ćwiczenia rozwijające świadomość mor-
fologiczną. Zastosuj zasadę stopniowania trudności.
5
Moduł 4
Udzielanie pomocy uczniom z dysleksją – doniesienia z Polski i ze świata
763703122.012.png 763703122.013.png 763703122.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin