Artykuł.pdf

(251 KB) Pobierz
untitled
PROFESJONALNY WARSZTAT
SPECJALISTY TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Moduł 2
Zapewnienie pomocy uczniom
o specjalnych potrzebach
edukacyjnych w świetle
nowych rozporządzeń MEN
Autorki:
Małgorzata Rożyńska
Izabela Mańkowska
715668816.010.png 715668816.011.png 715668816.012.png 715668816.013.png
Po realizacji modułu uczestnik:
– ma wiedzę na temat zadań specjalisty terapii pedagogicznej i jego roli w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w świetle nowego rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej;
– potrafi udzielić właściwej pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom o specjalnych
potrzebach edukacyjnych oraz ich rodzicom i nauczycielom uczącym dziecko;
– zna wzory dokumentów koniecznych w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
i potrafi je wykorzystać w realizacji zadań wynikających z pełnionych funkcji.
Zadania specjalisty terapii pedagogicznej i jego rola w udzielaniu pomocy w świetle nowego
rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Lektura obowiązkowa : Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228; poz. 1487).
Nowe rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
szczegółowo określa zadania i rolę nauczycieli oraz specjalistów . Wskazuje konkretne rozwiązania
organizacyjne oraz podaje wzory potrzebnych dokumentów wraz z instrukcją ich stosowania.
W rozporządzeniu została wymieniona grupa specjalistów wykonujących zadania z zakresu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole (§ 4 pkt 2). Do grupy tej zaliczani są
w szczególności: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi. Rozporządzenie nie
wyszczególnia specjalistów terapii pedagogicznej . Jednocześnie nie wyklucza ich roli w udzielaniu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ponieważ w § 6 pkt 1 i 2 wymienione są formy pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, wśród których znajdują się zajęcia specjalistyczne korekcyjno-
-kompensacyjne obok innych, takich jak logopedyczne czy socjoterapeutyczne. Ponieważ zajęcia
specjalistyczne może prowadzić nauczyciel posiadający odpowiednie kwalifikacje (§ 14 wymienianego
rozporządzenia), zatem odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
posiada specjalista terapii pedagogicznej.
Pominięcie w nowym rozporządzeniu specjalisty terapii pedagogicznej może być przyczyną
nieporozumień. Zwłaszcza przy planowaniu i organizowaniu pracy w szkołach i przedszkolach. Istnieje
obawa, że dyrektor planujący takie zajęcia może mieć wątpliwości, jakiego specjalistę powinien
zatrudnić do prowadzenia specjalistycznych zajęć. Warto więc zwrócić uwagę, że sprawa ta została
doprecyzowana i wyjaśniona w publikacji MEN Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne
ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki , w której na stronie 41 czytamy:
„Należy podkreślić, że prawodawca nie zamyka listy specjalistów, którzy mogą w przedszkolach,
szkołach i placówkach wykonywać zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Oznacza to, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być także udzielana przez innych
specjalistów, zgodnie ze stwierdzonymi w przedszkolu, szkole i placówce potrzebami dzieci
i młodzieży. Praktyka pokazuje, że często są to specjaliści w zakresie terapii pedagogicznej,
posiadający kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci i młodzieży
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Specjalista terapii pedagogicznej przygotowany jest
między innymi do rozpoznawania ryzyka wystąpienia u dzieci specyficznych trudności w uczeniu
się i może wspierać nauczycieli w realizacji tego zadania” (www.men.gov.pl).
2
Moduł 2
Zapewnienie pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świetle nowych rozporządzeń MEN
715668816.001.png 715668816.002.png
Wprawdzie powyższy fragment pomoże dyrektorowi rozwiać wątpliwości w sprawie uprawnień
( specjaliści w zakresie terapii pedagogicznej posiadają kwalifikacje między innymi do prowadzenia
zajęć korekcyjno-kompensacyjnych), jednak nadal mogą pojawiać się pytania dotyczące sytuacji
prawnej nauczycieli posiadających takie kwalifikacje:
– Kim jest specjalista terapii pedagogicznej?
– Jaka jest jego sytuacja prawna?
– Jakie powinien mieć kwalifikacje?
– Jakie są zadania (obowiązki) specjalisty terapii pedagogicznej?
Oto dokumenty prawne , które warto znać:
Dz. U. z 2004 r., nr 265 poz. 2644, Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia
2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu
jej stosowania wymienia wśród zawodów nauczycielskich: Nauczyciel – specjalista terapii
pedagogicznej – numer: 235905 ;
Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
w § 5 pkt 1 i 2 informuje: w przedszkolach i szkołach prowadzi się zajęcia specjalistyczne-
– korekcyjno-kompensacyjne (do ich prowadzenia uprawniony jest wyłącznie specjalista
terapii pedagogicznej);
Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
w § 6 i § 10 wymieniane są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne , a § 14 mówi, że „zajęcia
specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla
rodzaju prowadzonych zajęć”.
Kwalifikacje specjalisty terapii pedagogicznej:
Specjalista terapii pedagogicznej to osoba, która ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie
terapii pedagogicznej lub/i studia podyplomowe w zakresie terapii pedagogicznej lub studia
magisterskie w zakresie terapii pedagogicznej.
Zadania i obowiązki specjalisty terapii pedagogicznej, wynikające z nowego rozporządzenia
o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, są w części ogólnej takie same jak zadania innych
specjalistów zatrudnionych w szkole lub przedszkolu, a ponadto uwarunkowane są specyfiką
prowadzonych zajęć. W związku z tym, do zadań terapeuty zaliczyć należy:
prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami
rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
prowadzenie porad i konsultacji dla uczniów;
prowadzenie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców uczniów i nauczycieli
w zakresie posiadanych kompetencji;
prowadzenie działań pedagogicznych mających na celu:
– rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
– rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających ze specy-
ficznych trudności w uczeniu się;
3
Moduł 2
Zapewnienie pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świetle nowych rozporządzeń MEN
715668816.003.png 715668816.004.png
– rozpoznawanie u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się;
– rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień uczniów (między innymi uczniów z dysleksją roz-
wojową) oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień
uczniów;
niezwłoczne informowanie dyrektora szkoły lub przedszkola o przypadkach uczniów
wymagających objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Jednym z nowych obowiązków każdego specjalisty (w tym też specjalisty terapii pedagogicznej) jest
udział w spotkaniach Zespołu składającego się z nauczycieli i innych specjalistów, prowadzących
zajęcia z uczniem.
Zadania zespołu
Do zadań nauczycieli, a także wychowawców i specjalistów tworzących zespół należy między
innymi:
ustalenie zakresu , w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej
(z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych);
określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego opinię także z
uwzględnieniem zaleceń zawartych w opinii;
opracowanie Planu Działań Wspierających (PDW);
dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi, w tym efektyw-
ności realizowanych zajęć po zakończeniu udzielania pomocy (określanie wniosków i zaleceń
do dalszej pracy);
dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi, w tym
efektywności realizowanych zajęć pomocy udzielanej w danym roku szkolnym (przed
opracowaniem arkusza organizacyjnego);
dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniowi przed upływem
czasu ustalonym przez dyrektora szkoły (na wniosek rodziców ucznia, nauczyciela
prowadzącego zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze lub specjalistyczne).
Warto przypomnieć:
okresowa ocena efektywności pomocy udzielanej uczniowi odnotowywana jest przez Zespół
w Karcie Indywidualnych Potrzeb Ucznia (KIPU) ;
Plan Działań Wspierających (PDW ) może być przygotowany dla jednego ucznia bądź wspólny
dla wielu uczniów mających jednorodne indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz
możliwości psychofizyczne;
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi odbywa się za zgodą rodziców
(„korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne ” – o czym czytamy
w § 3 rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej).
4
Moduł 2
Zapewnienie pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świetle nowych rozporządzeń MEN
715668816.005.png 715668816.006.png
DOWIEDZ SIĘ
Zapoznaj się z prezentacją Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w świetle Rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przed-
szkolach, szkołach i placówkach i powiedz: Dla kogo zakłada się Kartę Indy-
widualnych Potrzeb Ucznia oraz komu takiej karty zakładać nie potrzeba?
Nowe zadania szkoły, nauczycieli i specjalistów wynikają również z rozporządzenia w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Oto niektóre z nich:
indywidualizacja działań pedagogicznych na zajęciach edukacyjnych obowiązkowych i dodat-
kowych,
zwiększenie kompetencji szkoły w zakresie dostosowania warunków przeprowadzania
sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edu-
kacyjnych ucznia – rada pedagogiczna wskazuje sposoby dostosowania na podstawie szcze-
gółowej informacji Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (w szkołach podstawowych
zasada ta zacznie obowiązywać od 1 września 2012 r.).
Istotną zmianą wynikającą z tego rozporządzenia jest regulacja przepisów związanych z wydawa-
niem przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne opinii o specyficznych trudnościach w ucze-
niu się. Opinia może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły
podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej. Raz wydana opinia jest ważna
przez wszystkie lata nauki szkolnej – bez konieczności wydawania kolejnej opinii na następny
etap edukacyjny. Rozporządzenie określa również sposób postępowania w przypadku ubiegania
się o opinię w terminie późniejszym.
Warto wiedzieć:
rozporządzenie dookreśla pojęcie „specyficzne trudności w uczeniu się” (§ 1a): „Ilekroć
w rozporządzeniu jest mowa o specyficznych trudnościach w uczeniu się, należy przez
to rozumieć trudności w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej,
którzy mają trudności w przyswajaniu treści nauczania, wynikające ze specyfiki ich
funkcjonowania percepcyjno-motorycznego i poznawczego, nieuwarunkowane schorzeniami
neurologicznymi”;
rozporzadzenie pozostawia na poziomie szkoły podjęcie decyzji w zakresie śródrocznego
promowania ucznia klasy pierwszej i drugiej szkoły podstawowej w ciągu roku szkolnego bez
konieczności uzyskania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, za zgodą rodzica;
rozporzadzenie pozostawia na poziomie szkoły podjęcie decyzji w zakresie pozostawienia
w tej samej klasie ucznia klas I–III szkoły podstawowej, bez konieczności uzyskania opinii
poradni psychologiczno-pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii rodzica.
5
Moduł 2
Zapewnienie pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świetle nowych rozporządzeń MEN
715668816.007.png 715668816.008.png 715668816.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin