Artykuł-1.pdf

(428 KB) Pobierz
untitled
PROFESJONALNY WARSZTAT
SPECJALISTY TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Moduł 1
Tydzień Świadomości Dysleksji – dobre
praktyki terapeutyczne na rzecz dzieci
z dysleksją i ich rodziców
Autorki:
Izabela Mańkowska, Małgorzata Rożyńska
707529174.009.png 707529174.010.png 707529174.011.png 707529174.012.png
O dysleksji mówi się coraz częściej nie tylko w środowisku oświatowym, ale również w prasie
i telewizji. Wątek ten pojawia się w rozmowach ze znanymi ludźmi, którzy przyznają się do
problemów z dysleksją i opowiadają, w jaki sposób mierzyli się z nią w dzieciństwie i jak radzą
sobie z nią obecnie, w życiu zawodowym. Temat dysleksji podejmują coraz częściej nawet twórcy
filmów fabularnych.
Nie oznacza to jednak, że problem jest znany i właściwie rozumiany. Badania przeprowadzone
przez prof. Bogdanowicz w połowie lat dziewięćdziesiątych oraz w 2003 i 2004 roku dowodzą,
że wiedza o dysleksji wśród różnych grup zawodowych, w tym wśród nauczycieli i lekarzy, jest
niższa niż deklarowana. Osoby badane nie potrafiły w zadowalającym stopniu objaśnić znaczenia
terminów, podać przyczyn i mechanizmów powstawania dysleksji, przedstawić praw ucznia
z dysleksją.
Istnieje potrzeba, by zwiększyć horyzont zainteresowania specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Wiedza o dysleksji: jak ją diagnozować, jak rozpoznawać, jak jej przeciwdziałać oraz jak pracować
z dzieckiem dyslektycznym, jest nieodzowna nauczycielom, a także niezbędna rodzicom, by
rozumieli konieczność współpracy. Dlatego w szkołach, a nawet w przedszkolach, organizuje się
zajęcia, których celem jest poszerzenie wiedzy o trudnościach w uczeniu się. Służy temu Tydzień
Świadomości Dysleksji. Propaguje go w Polsce prof. Marta Bogdanowicz, która od wielu lat zajmuje
się problemem.
DOWIEDZ SIĘ
Szkoły organizują Tydzień Świadomości Dysleksji w celu przybliżenia tej problematyki całej
społeczności uczniowskiej, a także pracownikom szkoły i najbliższemu środowisku lokalnemu.
Organizacją i koordynacją przedsięwzięcia zajmuje się zazwyczaj pedagog szkolny, logopeda lub
specjalista terapii pedagogicznej.
Poniżej proponujemy działania, które można wdrożyć w każdej szkole lub innej placówce
oświatowej podczas Tygodnia Świadomości Dysleksji. Z przedstawionych propozycji mogą
skorzystać zarówno koordynatorzy szkolni, jak i specjaliści pracujący w przedszkolach, świetlicach
socjoterapeutycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych – wszyscy, którzy chcieliby
włączyć się do zorganizowania takiego tygodnia oraz podnosić świadomość wiedzy o dysleksji,
a także poszerzać ofertę edukacyjną.
2
Moduł I
Tydzień Świadomości Dysleksji - dobre praktyki terapeutyczne na rzecz dzieci z dysleksją i ich rodziców
707529174.001.png 707529174.002.png 707529174.003.png
1. Różnorodne propozycje form adresowane do uczniów – do wyboru przez koordynatora
realizującego Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
Formy i cele
Przykładowa
tematyka
Osoby
odpowiedzialne
Wskazówki
pomocne
w realizacji
Uwagi
Warsztaty eduka-
cyjne.
Cel : wdrożenie
i zachęcenie
uczniów do sto-
sowania nowych
technik uczenia
się.
1. Włącz ruch do
nauki.
2. Techniki
relaksacji.
3. Ciekawe spo-
soby na naukę
czytania
i pisania.
4. Ucz się ina-
czej ortogra-
fii.
specjalista
terapii pedago-
gicznej,
logopeda,
zaproszeni spe-
cjaliści z poradni
psychologiczno-
-pedagogicznej
Warsztaty prowa-
dzone są w szkole,
najlepiej późnym
popołudniem.
Takie same warsztaty
mogą być przeprowadzo-
ne przez wybranych spe-
cjalistów dla nauczycieli
i rodziców.
Konkurs plastycz-
ny.
Cel : rozwijanie
zainteresowań
czytelniczych.
Mój ulubiony
bohater baśnio-
wy – ilustracja
do wysłuchanej
baśni Anderse-
na (lub innej)
wychowawcy
klas,
specjalista
terapii pedago-
gicznej,
nauczyciele
świetlicy
Konkurs prze-
znaczony jest dla
wszystkich klas,
grup terapii, uczniów
uczęszczających do
świetlicy szkolnej,
którym została prze-
czytana baśń.
Konkurs powinien być
podsumowany, nagro-
dzony, a lista laureatów
wywieszona na szkolnej
tablicy.
Gazetka informa-
cyjno-edukacyjna.
Cel : popularyzo-
wanie wiedzy na
temat dysleksji.
Europejski Ty-
dzień Świado-
mości Dysleksji
w naszej szkole.
Kącik dla
Ucznia.
specjalista
terapii pedago-
gicznej
Gazetka przeznaczo-
na dla całej spo-
łeczności szkolnej,
zawiera najważniej-
sze informacje
o dysleksji.
Treści gazetki należy
dostosować do odbioru
ucznia, corocznie zmie-
niać tematykę. W ten
sposób zakres wiedzy
będzie szerszy.
Wycieczki do: bi-
blioteki, teatru.
Cel : zachęcanie
do korzystania
z miejsc kultury.
Wzmacnianie po-
trzeby korzystania
z biblioteki.
W bibliotece
odkrywamy
magię pisma.
W teatrze od-
krywamy świat
pięknej mowy.
specjalista tera-
pii pedagogicz-
nej oraz rodzice
dzieci uczęsz-
czających na
zajęcia terapii,
nauczyciele oraz
rodzice dzieci
uczęszczających
na zajęcia wy-
równawcze
Wycieczka jest wcze-
śniej zaplanowana
w dogodnym dla
wszystkich terminie.
Wycieczka integruje lu-
dzi, którym bliski jest los
dziecka z trudnościami
w nauce; pokazuje dziec-
ku miejsca kultury (biblio-
teka, teatr), w których
słowo pisane i mówione
odgrywa zasadniczą rolę:
wzbogaca duchowo, jest
wzorem pięknego słowa,
zachęca do czytania.
Wystawa słow-
niczków ortogra-
ficznych.
Cel : rozwijanie
świadomości
i wrażliwości orto-
graficznej.
Prezentujemy
własne słow-
niczki ortogra-
ficzne.
specjalista
terapii pedago-
gicznej,
nauczyciel
bibliotekarz,
uczniowie
W sali terapii wysta-
wione są słowniczki
ortograficzne wyko-
nane przez uczniów
pracujących na zaję-
ciach terapii pedago-
gicznej. W określo-
nych godzinach sala
jest udostępniona
zwiedzającym.
Warto zaangażować
innych nauczycieli
i zgromadzić słowniczki
uczniów z różnych klas.
3
Moduł I
Tydzień Świadomości Dysleksji - dobre praktyki terapeutyczne na rzecz dzieci z dysleksją i ich rodziców
707529174.004.png 707529174.005.png
Formy i cele
Przykładowa
tematyka
Osoby
odpowiedzialne
Wskazówki
pomocne
w realizacji
Uwagi
Dzień otwarty
w gabinecie zajęć
korekcyjno-kom-
pensacyjnych.
Cel : stworzenie
przyjaznej atmos-
fery sprzyjającej
integrowaniu
wszystkich
uczniów w szkole.
1. Klub Przyja-
ciół Bratka
zaprasza.
2. Zapraszamy
do naszej sali.
3. Zajrzyj tu do
nas koniecz-
nie!
specjalista
terapii pedago-
gicznej,
uczniowie
W wyznaczonych
godzinach uczeń
uczęszczający na
zajęcia korekcyjno-
-kompensacyjne
lub/i specjalista
terapii pedagogicznej
są przewodnikami
po gabinecie zajęć.
Prezentują oglądają-
cym kąciki, pomoce
do nauki czytania
i pisania i inne.
Na drzwiach gabinetu
może wisieć zaproszenie
do odwiedzin. Po obej-
rzeniu gabinetu prosimy
gościa o wpisanie się
do kroniki (jeżeli taka
istnieje).
Konsultacje i po-
rady.
Cel : udzielanie
indywidualnego
wsparcia uczniom
z trudnościami
w nauce oraz za-
chęcanie uczniów
do korzystania
z pomocy specjali-
stów.
Jak radzić sobie
z trudnościami
w nauce?
specjalista tera-
pii pedagogicz-
nej i inni specja-
liści pracujący w
szkole
Nauczyciele różnych
przedmiotów oraz
specjaliści udziela-
ją porad i wsparcia
zgłaszającym się
dzieciom.
Warto, aby specjalista
przygotował dla ucznia
podstawowe wskazówki
radzenia sobie z dys-
leksją, ze sposobami
opanowania treści pro-
gramowych konkretnego
przedmiotu.
Słuchanie bajek
z płyt.
Cel : rozwijanie
zainteresowań
literaturą.
ORTOGRAFFITI.
Słucham
z Bratkiem
specjalista
terapii pedago-
gicznej,
nauczyciele za-
jęć wyrównaw-
czych,
nauczyciele
bibliotekarze,
świetlicy szkol-
nej
Dzieci słuchają bajek
w kąciku relaksa-
cyjnym w świetlicy
szkolnej, w gabinecie
zajęć k. k. lub w bi-
bliotece.
Bajki adresowane są do
młodszych uczniów. Są
pretekstem do wypowie-
dzi na różne tematy. Spe-
cjalista zwraca uwagę na
zdolność do koncentracji,
wymowę, posługiwanie
się językiem.
Poznawanie bajek
naszych rodziców.
Cel : rozwijanie
zainteresowań
literaturą.
Spotkanie
z bajką naszych
rodziców.
specjalista
terapii pedago-
gicznej,
wychowawca
klasy
Zaproszony rodzic
opowiada lub czyta
bajkę z czasów swo-
jego dzieciństwa.
Następnie rozmawia
z dziećmi o wraże-
niach i uczuciach,
jakich doznawał
w dzieciństwie pod-
czas słuchania takich
bajek.
Warto ożywić to spotka-
nie wymianą wspólnych
doświadczeń z dziećmi:
Co odczuwają podczas
słuchania bajek? Czy
lubią ich słuchać? O czym
wtedy myślą?
Spotkanie z pisa-
rzem/pisarką.
Cel : rozwijanie
zainteresowań
literaturą.
1. Rola książki
w życiu pisa-
rza.
2. Jak napisać
swoją pierw-
szą książkę?
nauczyciel bi-
bliotekarz,
specjalista
terapii pedago-
gicznej,
nauczyciel języ-
ka polskiego
Spotkanie z pisarzem
odbywa się w biblio-
tece szkolnej.
Warto, aby pisarz zachę-
cił dzieci do pisania.
Diagnozowanie
logopedyczne.
Cel : wyłonienie
dzieci z wadami
wymowy.
logopeda
Badania odbywają
się przy zachowaniu
odpowiednich warun-
ków do tego rodzaju
działań.
Wyłonienie dzieci z wa-
dami wymowy wyznaczy
dalsze kierunki działań.
4
Moduł I
Tydzień Świadomości Dysleksji - dobre praktyki terapeutyczne na rzecz dzieci z dysleksją i ich rodziców
707529174.006.png
Formy i cele
Przykładowa
tematyka
Osoby
odpowiedzialne
Wskazówki
pomocne
w realizacji
Uwagi
Obserwacje
i pomiary pedago-
giczne.
Cel : wyłonienie
dzieci ryzyka dys-
leksji.
specjalista
terapii pedago-
gicznej,
specjalista
poradni psycho-
logiczno-peda-
gogicznej
Badania odbywają
się przy zachowaniu
odpowiednich warun-
ków do tego rodzaju
działań.
Wyłonienie dzieci ryzyka
dysleksji wy wyznaczy
dalsze kierunki działań
z uczniami przejawiający-
mi specyficzne trudności
w uczeniu się.
Turniej krasomów-
czy.
Cel : rozwijanie
kultury słowa oraz
rozwijanie wy-
obraźni twórczej.
Opowiadamy
wymyśloną
przez siebie
bajkę.
specjalista
terapii pedago-
gicznej,
nauczyciel języ-
ka polskiego
Turniej odbywa się
na scenie szkolnej,
jako finał, do którego
doszli uczniowie ze
wszystkich klas
w drodze wcześniej-
szych eliminacji.
Nagrodą dla zwycięzcy
mogą być baśnie Ander-
sena.
2. Różnorodne propozycje form adresowane do nauczycieli – do wyboru przez koordynatora
realizującego Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
Formy
Przykładowa
tematyka
Osoby
odpowiedzialne
Wskazówki
pomocne w
realizacji
Uwagi
Szkolenia
1. Oswoić dysleksję.
2. Wsparcie
uczniów z dys-
leksją na różnych
przedmiotach.
3. Jak podjąć współ-
pracę z rodzicami
dziecka mające-
go problemy w
nauce?
specjalista terapii
pedagogicznej,
psycholog,
zaproszeni spe-
cjaliści z poradni
psychologiczno-
pedagogicznej
Szkolenia odby-
wają się podczas
szkoleniowej rady
pedagogicznej albo
w ramach szkoleń
zespołów samo-
kształceniowych.
Warto pomyśleć
o takim szkoleniu
z udziałem rodziców.
Gazetka informa-
cyjno-edukacyjna
Europejski Tydzień
Świadomości
Dysleksji w naszej
szkole – kącik dla
nauczycieli.
specjalista terapii
pedagogicznej
Gazetka prze-
znaczona dla
całej społeczności
szkolnej, zawiera
najważniejsze in-
formacje z zakresu
tematyki dysleksji
z wydzielonym ką-
cikiem dla nauczy-
ciela.
Należy corocznie
zmieniać tematykę.
Systematyzować
i poszerzać wiedzę
o dysleksji. W ten
sposób nauczyciel
pogłębi wiedzę w tym
zakresie.
Indywidualne kon-
sultacje i porady ze
specjalistą połą-
czone z prelekcją
Profesjonalna
pomoc dzieciom
z trudnościami
w uczeniu się.
specjalista terapii
pedagogicznej,
wybrani specja-
liści: psycholog,
logopeda, pedagog
szkolny
Punkt konsultacyj-
ny znajduje się w
jednym wspólnym
pomieszczeniu,
przy osobnych
stolikach.
Na zakończenie indy-
widualnych konsulta-
cji nauczyciela
z wybranym specjali-
stą warto zorganizo-
wać wspólną prelekcję
przygotowaną przez
specjalistę zaproszo-
nego z innej instytucji
(ośrodka doskona-
lenia nauczycieli lub
poradni)
5
Moduł I
Tydzień Świadomości Dysleksji - dobre praktyki terapeutyczne na rzecz dzieci z dysleksją i ich rodziców
707529174.007.png 707529174.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin