dobre_rady_na_zle_odpady.doc

(482 KB) Pobierz
DOBRE RADY NA ZŁE ODPADY

 

 

 

 

 

 

DOBRE  RADY  NA  ZŁE  ODPADY

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁY

 

Beata Buchali

Magdalena Bukowiecka

Anna Chrzuszcz

Teresa Kamińska

Violetta Milczarek

 

 

 

 

Rodzicu

Szanowni Państwo:

Często słyszysz o ekologii, o tym że trzeba chronić swoje śro­dowisko – jest to konieczność współczesnych czasów.

Nasze środowisko to powietrze, woda, gleba, a także wy­twory techniczne i kulturalne. Wszyscy jesteśmy związani z tym środowi­skiem, jesteśmy jego cząstką, dlatego musimy pomóc naszemu śro­dowisku.

W związku z tym w naszym Przedszkolu rozpoczęliśmy zbiórkę puszek aluminiowych nawiązując współ­pracę z Fundacją na rzecz Odzysku Aluminiowych Puszek po Napojach RECAL.

 

Nasze hasło to :

 

PUSZKA NIE JEST ŚMIECIEM

 

Pomóżmy MAŁYM EKOLOGOM zawrócić puszki aluminiowe z drogi na wysypisko !

 

 

                                               

                                                     

 

Z poważaniem

Nauczycielki

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

w dniach od 17.11 do 26.11.2003

 

 

POD HASŁEM „DOBRE RADY NA ZŁE ODPADY”

 

 

 

 

TEMATYKA ZAJĘĆ:

17.11.2003 r. – Wprowadzenie do tematyki ekologicznej „Żyj z przyrodą w zgodzie”.

18.11.2003 r. – Co to jest recykling?

19.11.2003 r. – Co powstaje z odpadów?

20.11.2003 r. – Konkurs plastyczny na temat „Puszka nie jest śmieciem”.

21.11.2003 r. – Olimpiada Wiedzy Ekologicznej.

24.11.2003 r. – Pokaz Mody Ekologicznej.

25.11.2003 r. – Ekologiczna Olimpiada Sportowa.

26.11.2003 r. – Ślubowanie małych Ekologów.

 

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

Temat kompleksowy: Dobre rady na złe odpady.

Temat zajęcia: Żyj z przyrodą w zgodzie – scenka ukazująca przykłady negatywnych zachowań w lesie.

Cele ogólne:

·        Ukształtowanie czynnej postawy wobec ochrony przyrody – wypraco­wanie go­towości i umiejętności działań w środowisku przyrodniczym mającym na celu jego ochronę.

·        Uświadomienie zagrożeń wynikających z nadmiernego zaśmiecenia środowi­ska.

Cele operacyjne:

Dziecko 5 – 6-letnie

·        Powinno znać słownictwo z zakresu ochrony przyrody

·        Rozumieć pojęcia związane z ochroną przyrody oraz jej wpływ na zdrowie czło­wieka

·        Wypowiadać się w formie prostych zdań

·        Wyrażać własne myśli i wyobrażenia w rozmowie kierowanej pytaniami

·        Kształci poczucie odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego

 

Środki i materiały dydaktyczne:

·        Scenografia przedstawiająca las, duży samochód (plastikowy), tekst inscenizacji „Żyj z przyrodą w zgodzie”, różnorodne odpady, sylweta dużej kuli ziemskiej smutnej i wesołej, wycięte z gazet sylwety zwierząt, roślin, ryb, ptaków

Przebieg zajęcia:

1.    Obejrzenie scenki ekologicznej pt. „Żyj z przyrodą w zgodzie” ukazującej przykłady negatywnych zachowań w lesie np. zakłócanie ciszy, słuchanie muzyki magnetofonowej, wjazd samochodem do lasu, śmiecenie, mycie sa­mochodu nad rzeką

„Żyj z przyrodą w zgodzie”

Krasnal – Chochlik: (wchodzi, aby powitać gości)

-                      Jestem Chochlik, krasnal mały,
Witam gości tu przybyłych!
Wiem! – dziś wszyscy bawić chcą się!
A ja nie chcę? – Także chcę!
Za chwileczkę na tej scenie zobaczymy przedstawienie.
Tytuł ważny jest, na co dzień –
”Żyj z przyrodą w zgodzie”
(woła dzieci – aktorów)
Hop, hop – dzieci – już gotowe!
Wygłosiłem swoją mowę!
Przybywajcie, przybywajcie,
Przedstawienie zaczynajcie
Dzieci: (wchodząc na scenę śpiewają) –
Jedziemy na wycieczkę,
Do lasu i nad rzeczkę,
Śpiewając pioseneczkę tra la la...
(Na scenę wjeżdża rodzina i śpiewają piosenkę)
Dziewczynka

-         Gdy słoneczko mocno grzeje,
Gdy wiosenny wieje wiatr,
Wyruszamy gdzieś za miasto –
Mama, tata, ja i brat.

 

Chłopiec: (wystawia radio)

-         Dotarliśmy już nad rzekę,
Urządzimy dyskotekę.

Ojciec: (z wiadrem i ścierką)

-         Wody w rzece nie brakuje;
Więc samochód wyszoruję

Matka: (z koszykiem)

-         W wycieczkowym mym koszyku,
Smakołyków mam bez liku.
Mam kanapki i cukierki,
No i soku dwie butelki.

Razem:

-         Więc gdy bardzo się zmęczymy
Piknik sobie urządzimy

Duszek pierwszy:

-         Stójcie bracia moi mili –
Czy mnie, aby wzrok nie myli?

 

 

Duszek drugi:

-         Czy widzicie na polanie?
Te śmieci porozrzucane?

Duszek trzeci:

-         Od muzyki tej i wrzasku
Pospadają liście w lasku!

Duszek czwarty:

-         Myć samochód tutaj chcieli!
Czyście może zapomnieli

Duszek piąty:

-         Że od tego rybki małe
Brudną wodę będą miały?

Rodzina: (Sprzątają i śpiewają piosenkę)

-         Co za draka, co za wstyd –
Uprzątniemy wszystko w mig.
Śmieci zaraz pozbieramy,
Do koszyka powkładamy,
Znowu czysty będzie las,
Nie zostanie po nas ślad.
Teraz radio wyłączymy
I czym prędzej odstawimy
Odtąd słuchać byśmy chcieli
Wesolutkich ptasich treli.
Niechaj woda szumi nam,
Niech przyroda cieszy nas.
Gdy wyjechać chcesz w niedzielę,
Na wycieczkę jedź rowerem.
Zostaw w domu auto nowe –
Będziesz mieć powietrze zdrowe,
Będzie pachniał każdy kwiat
I wesoło gwizdał wiatr.

Krasnal – Chochlik:

-         I już koniec opowiastki –
Poprosimy o oklaski.
Lecz zanim się pożegnamy
Wszyscy razem zaśpiewamy,
Bo choć trochę kłopotów było,
To szczęśliwie się skończyło

2.    Wspólny śpiew refrenu piosenki, pt. „Eko – ekologia”

3.    Ocena postępowania uczestników wycieczki. Rozmowa kierowana pytaniami „Co nam daje przyroda ?”

4.    Zabawa ruchowa „Deszcz pada, słońce świeci, wieje wiatr”

5.    Wyjaśnienie dzieciom przez nauczycielkę pojęcia „kula ziemska”

Nauczycielka pokazuje dzieciom kulę ziemską.
Czy potraficie powiedzieć, co to jest?

Dzieci odpowiadają, że jest to kula ziemska. Nauczycielka objaśnia dzie­ciom, co kryje się pod pojęciem kula ziemska. Jest to nasza planeta Ziemia. Miejsce, na którym mieszkają wszyscy ludzie, żyją zwierzęta, ptaki i ryby, rosną lasy, kwiaty i inne rośliny.

6.    Postawienie dzieciom problemu do zastanowienia się: „Czy nasza planeta może być chora, smutna!” (pokaz kuli ziemskiej)

”Co możemy zrobić aby nasza planeta była zadowolona, szczęśliwa?”

7.    Wypowiedzi dzieci na wyżej wymienione pytanie – rozmowa kierowana pyta­niami.

8.    Zabawa ruchowa ożywiająca pt. „Kwiatki rosną, kwiatki więdną”

9.    Symboliczne „obdarowanie” planety sylwetami: zwierząt, ptaków roślin, kwiatów

10.     Wspólny śpiew refrenu piosenki „Eko – ekologia”

Dodatkowo

·        Zajęcia plastyczno – techniczne z wykorzystaniem odpadów wg propozycji dzieci i nauczyciela.

·        Ćwiczenia gimnastyczne metodą Kniessów z wykorzystaniem przyborów w postaci plastikowych butelek po napojach.

·        Nauka piosenki „Eko – ekologia”.

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

Temat kompleksowy: Dobre rady na złe odpady.

Temat zajęcia: Co to jest recykling?

Cele operacyjne:

Dziecko                                                                                   

-         rozumie konieczność ochrony przyrody przed negatywną ingerencją człowieka (zaśmiecanie środowiska)

-         pogłębia zasób wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej

-         uczy się szacunku dla przyrody oraz kształtuje w sobie postawy przyjazne środowisku

-         pozna pojęcia: odpady, makulatura, recykling

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin