Scenariusz zajęcia przeprowadzonego w grupie dzieci 4-5 letnich przez Izabelę Jagodzińską nauczycielkę Przedszkola Miejskiego nr 228 w Łodzi
Obszar edukacyjny: Nabywanie umiejętności poprzez działanie.
Temat: „W lesie” – zabawy ruchowe kształtujące prawidłową postawę ciała.
Cele ogólne:
zapobieganie powstawaniu wad postawy u dzieci,
kształtowanie odruchu prawidłowej postawy ciała,
przeciwdziałanie płaskostopiu.
Cele operacyjne:
dziecko przyjmuje w zabawach pozycję skorygowaną w leżeniu tyłem, staniu przy ścianie i siadzie skrzyżnym,
dziecko prawidłowo czworakuje w zabawie ruchowej Jeże w lesie,
dziecko utrzymuje równowagę podczas przejścia po linie z wyprostowaną postawą,
dziecko szybko reaguje na umowne sygnały dźwiękowe i zapowiedź słowną.
Forma organizacyjna:
praca z całą grupą,
praca indywidualna.
Formy aktywności:
ruchowa,
muzyczna.
Metody wg W. Gniewkowskiego:
metoda zabawowo – naśladowcza,
metoda bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa),
metody intensyfikujące zajęcia ruchowe: wiązanie ruchu z muzyką i rytmem.
Pomoce: chusta animacyjna, szarfy czerwone i żółte, liście, trzy obręcze, lina, mata „jeż”, woreczki, płyta CD, kaseta magnetofonowa.
3
Tok zajęć
Nazwa i cel zabawy
Opis zabawy
Organizacja
I część wstępna
1. „Kolorowe liście” – zabawa na powitanie.
Rozdanie czerwonych i żółtych szarf. Dzieci ustawione dookoła chusty animacyjnej. Poruszanie chustą w rytm muzyki przy śpiewie piosenki „Kolorowe liście”.
Na zapowiedź „żółte liście spadają z drzewa” wejście pod chustę dzieci z żółtą szarfą. Pozostałe dzieci poruszają chustą. Na zapowiedź „ czerwone liście spadają z drzewa”, wejście pod chustę dzieci z czerwoną szarfą.
N
2. Ćwiczenie oddechowe
Wzmacnianie mięśni oddechowych.
Siad skrzyżny przy ścianie. Rozdanie liści. Wyprostowane plecy opierają się o powierzchnię ściany. Wdech nosem i długi wydech na liść trzymany oburącz przed sobą. Powtórzyć 5x.
II część główna
3. „Jeże w lesie” – zabawa z elementem czworakowania.
Dzieci podzielone na dwa zespoły (kolory szarf). Jeden zespół to „sosny” - stanie w szeregu.
Drugi zespół to „jeże” – chód na czworakach i przejście przez obręcze trzymane przez pozostałe dzieci. Zmiana.
_______________
4. „Wiatr, Ziemia, Drzewo” – zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała w leżeniu tyłem i staniu przy ścianie. Elongacja kręgosłupa w staniu tyłem do ściany.
Wzmacnianie mięśni stóp.
Na sygnał dźwiękowy i zapowiedź „Wiatr” - swobodne poruszanie się po sali, bieg we wspięciu na palce stóp. „Ziemia” leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy oparte na podłodze, ręce w pozycji skrzydełek leżą na podłodze, wzrok skierowany w górę. „Drzewa” – pozycja skorygowana przy ścianie (tablicy korkowej, drabinkach). Powtórzyć 2x.
W czasie stania przy ścianie maksymalne wyciągnięcie rąk i pleców w górę „drzewo rośnie”.
X X X X
X X X X X X
5. „Wycieczka rowerowa” – ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha.
Leżenie tyłem, ręce w pozycji skrzydełek. Wykonywanie nogami kółek jak przy pedałowaniu na rowerze.
6. Ćwiczenie oddechowe
W leżeniu tyłem wykonywanie przy muzyce (odgłosy lasu) swobodnych ćwiczeń oddechowych.
7. „Ptaki w lesie” - zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę
w siadzie skrzyżnym.
Rozłożenie szarf na dywanie. Przy muzyce bieg między szarfami we wspięciu na palcach stóp. Na przerwę w muzyce siad skrzyżny w szarfie z rękoma w skrzydełka. Powtórzyć 4x.
Zebranie szarf.
III część końcowa
8. „Ścieżka zdrowia” – utrwalenie poprawnej postawy w chodzie.
Wzmocnienie mięśni wysklepiających stopy.
Przejście po linie z rękoma wyprostowanymi w bok z woreczkiem na głowie. Po przejściu liny wrzucenie woreczka do pojemnika. Następnie przejście po macie „jeżyk”. Po wykonaniu zadania przez wszystkie dzieci, chód w kole na palcach i na piętach.
9. „Kolory” – zabawa uspokajająca.
Utrwalenie prawidłowej postawy w siadzie skrzyżnym.
Siad skrzyżny, dłonie na kolanach. Nauczyciel wymienia nazwy różnych kolorów – na kolor czerwony i żółty dziecko przyjmuje postawę skorygowaną w siadzie skrzyżnym z rękoma w skrzydełka. Na pozostałe kolory dłonie na kolanach.
Ewaluacja zajęcia.
Opracowała: Izabela Jagodzińska
joly