materiał.docx

(12 KB) Pobierz

1.Ze spełnieniem jakich warunków wiąże się prawidłowa emisja głosu?

-opanowanie prawidłowego tonu oddechowego

-prawidłowa czynność fałdów głosowych

-wyraźna artykulacja

-właściwe używanie rezonatorów

 

3.Kiedy konieczna jest wizyta u specjalisty?

- okresowa lub stała chrypka

-załamywania się głosu

-zmęczenie głosowe po dłuższym mówieniu

-zmiana barwy głosu

-okresowy bezgłos

-zmiana wysokości głosu

- trudności i męczliwość podczas mówienia, głosem wysokim lub niskim

-kaszel

-mowa nosowa

-zmniejszenie drożności nosa,

-uczucie suchości

 

4. Co jest istotne w  profilaktyce i higienie głosu?

-kształcenie głosu w celu opanowania prawidłowej emisji

-dbałość o kondycję fizyczną- poprawia ona koordynację oddechowo-ruchową i wydolność układu oddechowego

-dbałość o kondycję psychiczną- stres wpływa niekorzystnie na narząd mowy, powoduje napięcie psychiczne i fizyczne

-unikanie infekcji górnych dróg oddechowych infekcje upośledzają czynność narządu głosu (oznaki- chrypka, katar, temperatura zobowiązują do zaprzestania wysiłku głosowego

-unikanie nadmiernego ruchu powietrza i przeciągów podczas mówienia

-zapewnienie odpowiedniego mikroklimatu powietrza (wilgotność, temperatura, unikanie zapylenia i wietrzenie pomieszczeń)

Unikanie nadmiernego wysiłku głosowego obciążanie fałdów głosowych to mówienie podniesionym głosem, czyli z byt głośno i zbyt wysoko, przeciętny poziom hałasu w przedszkolu to 75-80dB zmusza to osoby do nadmiernego wysiłku głosowego.

 

Fonacja to powstawanie głosu w krtani, na co składa się praca więzadeł głosowych czyli rytmiczne zsuwanie się i rozsuwanie się. Drgania te udzielają się powietrzu wydychanemu, drgania cząstek powietrza odbieramy jako głos.

 

6. Jakich grup zawodowych , których praca opiera się na publicznym wykorzystaniu głosu  dotyczą choroby zawodowe?

-nauczycieli różnych szczebli szkół, aktorów, śpiewaków, księży, dziennikarzy, pedagogów, zawodów

prawniczych i innych

 

7. Kiedy nasilają się choroby głosu w trakcie pracy zawodowej, a kiedy  można się ubiegać o uznanie problemów z głosem za chorobę zawodową?

Wg statystyk problemy z głosem nasilają się już w drugim roku pracy. Dopiero po 15 latach pracy w zawodzie nauczycielskim można się ubiegać o uznanie problemów z głosem za chorobę zawodową.

 

8. Co to jest podparcie oddechowe?

Podparcie oddechowe jest istotą dynamicznego oddechu jego celem jest wydłużenie facy wydechowej przy jak najkrótszym wdechu za pomocą kontrolowanego napięcia mięśni, brak podparcia powoduje zwiększenie ciśnienia podgłośniowego

 

12. Jakie błędy są popełniane w emisji głosu?

-mówienie podniesionym głosem

-nieprawidłowy oddech

-wadliwa artykulacja „szczękościsk”

-brak wykorzystania rezonatorów

- brak intonacji i modulacji

 

11.Jaki typ oddechu jest najlepszy, kiedy pracuje się głosem?

Żebrowo-przeponowo-brzuszny

 

 

9. W jaki sposób pedagog może wykorzystać nabyte kompetencje w zakresie emisji głosu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Z czym należy łączyć: podparcie oddechowe, średnicę głosu, miękki atak głosu, rezonatory: górny i dolny, szczękościsk?

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin