matura-gazeta maturalna1.pdf

(3455 KB) Pobierz
Bez nazwy-1
Z nami zdasz matur´! www.matura.operon.pl
maturalna
Nieobowiàzkowa lektura
dla ka˝dego maturzysty
Nr 1/09/2008
str.
3
Czerwone majtki
7
Zasada
pi´ciu palców
str.
„Gang Wàsaczy” – scen. i rys.: Marek Lachowicz
na maturze
169860442.050.png 169860442.056.png 169860442.057.png
Nie tylko si∏ownia i fitness
Gimnastyka Mózgu ®
Gimnastyka
z jednoczesnym nachyleniem, a potem wyprostem tu∏o-
wia. Ruchy aktywizujà obie pó∏kule mózgu jednoczeÊnie
i stanowià idealnà rozgrzewk´ przed rozpocz´ciem
uczenia si´.
2. S∏oƒ. åwiczenie poprawia równowag´ i jednoczeÊnie
integruje pó∏kule mózgowe do s∏uchania. Rozluênia mi´-
Ênie szyi, które cz´sto napinajà si´ podczas uczenia.
Staƒ z lekko ugi´tymi nogami w ma∏ym rozkroku. Jednà
r´k´ wyciàgnij w przód, grzbietem d∏oni do góry. G∏ow´
po∏ó˝ na ramieniu wyciàgni´tej r´ki udajàcej tràb´. Ma-
jàc otwarte oczy wyobraê sobie le˝àcà ósemk´ – „leni-
wà ósemk´”. Obrysuj jà, przy czym g∏ow´ przyklej
do ramienia. Patrz poza r´k´ w dal. åwiczenie wykonaj
po kilka razy ka˝dà r´kà.
3. Oddychanie brzuchem. To çwiczenie informuje
o koniecznoÊci prawid∏owego oddychania. Oddech powi-
nien rozszerzaç klatk´ piersiowà oraz brzuch. Wtedy do-
starczamy odpowiednià iloÊç tlenu do naszego organi-
zmu. åwiczenie mo˝na wykorzystaç jako relaksacj´
po wysi∏ku lub s∏u˝àce do lepszej koncentracji. Staƒ
w lekkim rozkroku. Po∏ó˝ r´ce na brzuchu. B´dà si´ one
unosiç wraz z wdechem i opadaç przy wydechu. Wdy-
chajàc powietrze, licz w myÊlach do trzech, potem
wstrzymaj oddech, liczàc do trzech, i wypuÊç powietrze,
równie˝ liczàc do trzech.
Siàdê na krzeÊle, skrzy˝uj nogi w kostkach. Wraz z wde-
chem podnieÊ ramiona i tu∏ów. Pochyl si´ do przodu,
poddajàc si´ sile grawitacji. Sk∏on do przodu pozwala
mi´Êniom nóg i pleców rozluêniç si´. Si´gnij jak najda-
lej przed siebie z opuszczonà g∏owà, penetrujàc wycià-
gni´tymi ramionami wszystkie miejsca, do których mo˝-
na dosi´gnàç. Wydech wykonaj wraz ze sk∏onem, wdech
zaÊ, gdy ramiona i tu∏ów si´ podnoszà. Powtórz çwicze-
nie trzy razy, a potem zmieƒ uk∏ad nóg.
Nowatorskim i bardzo cie-
kawym sposobem na skutecz-
nà nauk´ jest wykorzystanie
naturalnego ruchu do sty-
mulacji funkcji odpowie-
dzialnych za ucze-
nie si´. Jednà z ta-
kich metod jest
Gimnastyka Mózgu
Paula Dennisona.
Ten amerykaƒski
pedagog opracowa∏
zestaw çwiczeƒ, które
majà doprowadziç
do harmonijnej wspó∏pracy
prawej i lewej pó∏kuli mózgo-
wej. Warto zauwa˝yç, i˝ prawa
cz´Êç mózgu odpowiada
za uczucia, wielowymiarowe
uczenie si´, percepcj´ prze-
strzeni, pami´ç d∏ugotrwa∏à,
intencje. Natomiast lewej
przypisuje si´ myÊli, analiz´,
widzenie szczegó∏ów, kontrol´
nad s∏owem, porozumiewanie si´ werbalne, pami´ç
krótkà. Jedynie ich harmonijna wspó∏praca u∏atwia
przyswajanie wiedzy i umiej´tnoÊci.
Jak to zrobiç? Poni˝ej prezentujemy zestaw prostych
çwiczeƒ, który z powodzeniem mo˝e byç wykorzystany
przez przygotowujàcych si´ do matury.
KROK IV
åwiczenia energetyzujàce – pomogà obni˝yç nagroma-
dzony stresem poziom adrenaliny oraz zaktywizujà twoje
umiej´tnoÊci poznawcze.
1. Ziewanie. Jest naturalnym odruchem oddechowym
przyspieszajàcym cyrkulacj´ krwi w mózgu i stymulujà-
cym ca∏e cia∏o. Ziewanie wraz z trzymaniem napi´tych
punktów na szcz´kach równowa˝y koÊci czaszki i roz-
luênia mi´Ênie twarzoczaszki, powoduje te˝ przyp∏yw
du˝ej iloÊci tlenu. Spróbuj ziewnàç, zamknij oczy i ma-
suj obszary znajdujàce si´ nad górnymi i pod dolnymi
trzonowcami. W czasie masa˝u mi´Êni trzeba wydaç
g∏´boki, relaksujàcy odg∏os ziewania. Powtórzyç od
3 do 6 razy.
2. Kapturek myÊliciela. åwiczenie aktywizuje pami´ç
s∏uchowà. Jest wa˝ne w integracji mowy i j´zyka.
Za pomocà kciuka i palca wskazujàcego odchyl delikat-
nie do ty∏u ma∏˝owin´ usznà, „rozwijajàc” jà. Potem
masuj jà lekko od góry, po ∏uku ucha, koƒczàc na p∏at-
ku ucha. G∏ow´ trzymaj prosto, broda powinna pozosta-
waç w wygodnej pozycji. åwiczenie mo˝esz po∏àczyç
z ziewaniem.
3. Punkty pozytywne. ¸agodzà stres. Warto je wykorzy-
staç w chwili zdenerwowania, wystraszenia lub gdy ma-
my tendencje do wycofywania si´ z rozpocz´tych dzia-
∏aƒ. Palcami obu ràk dotknij delikatnie punktów
nad oczami. Sà to punkty na wynios∏oÊciach czo∏owych,
w po∏owie odleg∏oÊci pomi´dzy nasadà w∏osów a brwia-
mi. W tym momencie mo˝esz pomyÊleç pozytywnie
o tym, co chcesz zrobiç. Zamknij oczy i pozwól sobie
na ca∏kowite rozluênienie. Mo˝esz je delikatnie masowaç.
„Ju˝ za rok matura…”
Pierwszymi s∏owami popularnej piosenki koƒcz´ artyku∏,
który pragn´ zadedykowaç tegorocznym maturzystom.
Skàd taki pomys∏? Mo˝na pokusiç si´ o stwierdzenie,
˝e piosenka to melodia, a wi´c coÊ przyjemnego, oraz
s∏owa, które sà przekazem pewnych treÊci. A gdyby tak
skojarzyç matur´ ze Êpiewajàco zdanym egzaminem?
Mam nadziej´, ˝e moje sugestie nauczyciela terapeuty
zostanà przyj´te jako drogowskaz do zdania egzaminu
dojrza∏oÊci.
KROK III
åwiczenia wyd∏u˝ajàce – umo˝liwiajà dokonanie po∏à-
czeƒ mi´dzy tym, co ju˝ wiesz, a zdolnoÊcià do wyra˝e-
nia i przetworzenia tych informacji.
1. Sowa. åwiczenie zmniejsza napi´cie szyi i ramion,
powstajàce podczas stresu. Poprawia koncentracj´,
uwag´ i pami´ç. Staƒ lub usiàdê. ÂciÊnij lewy bark pra-
wà r´kà. Odwróç g∏ow´ powolnym ruchem w lewo
nabierajàc powietrza, a nast´pnie w prawo, wypuszcza-
jàc je. Brod´ utrzymuj na jednym poziomie. Pami´taj
o równym oddechu oraz o rozluênieniu mi´Êni karku.
Podczas wydechu mo˝esz wydawaç dêwi´k (np. pohuki-
wanie sowy). Powtórz çwiczenie, Êciskajàc prawy bark
lewà r´kà.
2. Aktywna r´ka. åwiczenie izometryczne. JeÊli mi´Ênie
w obszarze barków pozostajà zbyt napi´te, wówczas
czynnoÊci zwiàzane z pisaniem ulegajà zahamowaniu.
Staƒ w lekkim rozkroku. PodnieÊ r´k´ pionowo do góry
i chwyç jà drugà r´kà w okolicy ∏okcia. Gdy wydychasz
powietrze, podniesiona r´ka stawia opór r´ce trzymajà-
cej w czterech kierunkach: do g∏owy, na zewnàtrz,
do przodu, do ty∏u. W trakcie çwiczenia nale˝y zrobiç
wydech, liczàc minimum do oÊmiu. Na koniec potrzà-
Ênij r´koma, zwracajàc uwag´ na ich rozluênienie.
3. Luêne sk∏ony. åwiczenie wykorzystuje zmys∏ równo-
wagi oraz grawitacj´ do rozluênienia napi´cia mi´Êni
bioder i miednicy, co pozwala znaleêç wygodnà posta-
w´ podczas uczenia.
KROK I
Przy korzystaniu z çwiczeƒ Dennisona pami´taj o piciu
wody mineralnej niegazowanej. Picie ma∏ymi ∏ykami
utrzyma twoje cia∏o w stanie nawodnionym. Wówczas
mózg i ca∏y organizm b´dzie lepiej pracowaç.
Norma dzienna szklanek wody: waga cia∏a/11
KROK II
åwiczenia na przekraczanie linii Êrodkowej cia∏a – s∏u˝à
integracji obu pó∏kul mózgowych.
1. Ruchy naprzemienne. Podobne do maszerowania
w miejscu – porusz kolejno raz jednà r´kà i przeciwle-
g∏à do niej nogà. åwiczenie wykonuj ok. 1 minuty
Izabela Maƒkowska – nauczyciel terapeuta
TURBODO¸ADOWANIE
MATURZYSTY Izabela Maƒkowska
6 sposobów na przyspieszone uczenie si´.
Ka˝dy wie, ˝e uczenie si´ ma sens tylko wtedy, kiedy jest dok∏adne. Ka˝dy te˝ wie, ˝e do-
brze jest umieç si´ uczyç szybko. S´k w tym, jak po∏àczyç jedno z drugim. Poni˝ej przed-
stawiamy kilka rad, jak si´ uczyç szybko i skutecznie. Techniki te wykorzystujà integracj´
obu pó∏kul mózgowych i niekonwencjonalne sposoby pobudzania umys∏u.
Afirmuj – przynajmniej raz dziennie powiedz g∏oÊno coÊ pozytywnego dotyczàcego
spraw i celów, na których Ci zale˝y.
Wizualizuj czytane przez siebie treÊci, aby dok∏adniej je zapami´taç. Mo˝e warto
przedstawiç sobie poznawane zagadnienia jako film o ciekawej akcji?
Relaksuj si´. W∏àcz muzyk´ relaksacyjnà i wyobra˝ sobie miejsce, w którym
poczujesz si´ spokojnie. Pami´taj o równomiernym oddychaniu.
S∏uchaj muzyki klasycznej, np. Mozarta, lub takiej, która ci´ uaktywnia.
UÊwiadom sobie jak dzia∏a twój umys∏: zainteresowanie pobudza pami´ç; wa˝-
na jest pozytywna motywacja; emocje wyostrzajà pami´ç; odpr´˝ony i zrelaksowany
umys∏ szybciej przyswaja informacje; zapami´tuje si´ to, co si´ rozumie (nale˝y dà˝yç
do logicznego ∏àczenia informacji); powtarzajàc utrwalamy (przeniesienie wiedzy
do pami´ci d∏ugotrwa∏ej odbywa si´ przez powtarzanie – z dobrym efektem utrwala
si´ materia∏ przed zaÊni´ciem i zaraz po przebudzeniu).
Koncentruj si´ , osiàgaj odpowiedni poziom skupienia – taki, który mobilizuje do pra-
cy. Przed czytaniem poçwicz: przy zamkni´tych powiekach wykonaj ruchy ga∏kami
ocznymi – „rysuj”: 5 trójkàtów, 5 kó∏, 5 kwadratów, 5 linii poziomych i pionowych.
Kochani Rodzice!
W maju b´dziemy zdawaç matur´. Jest ona dla nas du˝ym wyzwaniem i traktujemy to
wyzwanie bardzo powa˝nie. Nikt z nas przecie˝ nie chce uzyskaç s∏abych wyników. Wiemy,
˝e bardzo si´ przejmujecie naszym egzaminem, ale jeÊli b´dziecie zbyt opiekuƒczy, to êle
wp∏ynie na nasze samopoczucie i nauk´. ChcielibyÊmy, abyÊcie znaleêli równowag´ mi´dzy
nadopiekuƒczoÊcià a brakiem zainteresowania, dlatego prosimy, byÊcie nas wspierali, a nie
dodatkowo stresowali. Zainteresujcie si´ naszymi post´pami w nauce i ustalcie, w jaki spo-
sób mo˝ecie pomóc, np. czy mo˝ecie zajàç si´ kserowaniem, wymianà ksià˝ek w bibliotece.
Bardzo mo˝ecie nam pomóc w przygotowaniu si´ do matury ustnej z j´zyka polskiego.
We wrzeÊniu pomó˝cie nam w wyborze tematu prezentacji. W grudniu obejrzyjcie z nami
wst´pne szkice do naszych prezentacji. Wasze uwagi powinny byç konstruktywne. W lutym
upewnijcie si´, czy nie potrzeba nam dodatkowej pomocy, np. w poszukiwaniu jakiejÊ po-
zycji ksià˝kowej czy filmu. W kwietniu przeanalizujcie wspólnie z nami ostateczny konspekt
prezentacji. W maju poÊwi´çcie nam troch´ wolnego czasu, by kilkakrotnie wys∏uchaç na-
szych prezentacji i udzieliç nam odpowiednich wskazówek. Dajcie nam szans´ pracowaç
samodzielnie, nie kontrolujcie nas na ka˝dym kroku. Zaufajcie nam i naszym polonistom.
Mo˝ecie nam pomóc równie˝ w przygotowaniu si´ do matury z innych przedmiotów.
Wa˝ne jest, byÊcie rozumieli, ˝e b´dziemy poddawani zwi´kszonej presji ze strony nauczy-
cieli. B´dà oni wymagaç nie tylko znajomoÊci bie˝àcego materia∏u, ale i powtórzenia partii
ju˝ omówionych. Nie zawsze damy sobie z tym rad´. Nie traktujcie naszych wpadek jak
katastrof. Dodawajcie nam si∏, energii, wspierajcie dobrym s∏owem i od czasu do czasu
zgódêcie si´ na to, abyÊmy „wzi´li wolne” od nauki. Wam te˝ radzimy: od czasu do czasu
„weêcie wolne” od naszej matury!
Krzysztof, Ingora, Patryk, Zuzia, Janek
2
Gazeta Maturalna
Mózgu ®
169860442.058.png 169860442.001.png 169860442.002.png 169860442.003.png 169860442.004.png 169860442.005.png 169860442.006.png 169860442.007.png 169860442.008.png 169860442.009.png 169860442.010.png 169860442.011.png 169860442.012.png 169860442.013.png 169860442.014.png 169860442.015.png 169860442.016.png 169860442.017.png 169860442.018.png 169860442.019.png 169860442.020.png 169860442.021.png 169860442.022.png 169860442.023.png 169860442.024.png 169860442.025.png 169860442.026.png 169860442.027.png 169860442.028.png 169860442.029.png 169860442.030.png 169860442.031.png 169860442.032.png 169860442.033.png 169860442.034.png 169860442.035.png 169860442.036.png 169860442.037.png 169860442.038.png 169860442.039.png 169860442.040.png 169860442.041.png 169860442.042.png 169860442.043.png 169860442.044.png 169860442.045.png 169860442.046.png 169860442.047.png 169860442.048.png
 
O przesàdach maturalnych
Kiedy mogà pomóc?
O tym, co jest
wa˝ne, a co niewa˝ne
nie decydujà media
(bo przecie˝ nikt mi nie po-
wie, ˝e w telewizji mówi si´ tyl-
ko o wa˝nych rzeczach) ani nawet
w∏adze (bo..., a zresztà po co si´ nara-
˝aç), ale ci, których owo „to” dotyczy .
W∏aÊciwie wszystko da si´
sprowadziç do dwóch typów magii.
Pierwszy polega na tym, ˝e podobne
wywo∏uje podobne. Na przyk∏ad
trzymanie kciuków za kogoÊ, czyli
˝yczenie powodzenia, pozytywne
myÊlenie – ma przywo∏aç zwyci´stwo.
Czerwone
majtki na
maturze
˝e na egzaminie znajdà si´ pytania doty-
czàce tej postaci (wie te˝, ˝e równie wa˝-
ne sà rocznice wybuchów i zakoƒczeƒ wo-
jen, zw∏aszcza Êwiatowych). No i oczywi-
Êcie zdaje sobie spraw´ z najwa˝niejszego:
˝e o maturze trzeba zaczàç myÊleç dopiero
po studniówce! Bo przecie˝ na zapami´tywa-
nie najlepiej pomaga nie d∏ugie Êl´czenie
nad ksià˝kà, ale w∏o˝enie jej pod poduszk´
i przespanie si´ na niej. Z punktu widzenia ma-
gii nasz Maturzysta X niczego nie zaniedba∏.
Mo˝e jeszcze powinien samotnie zdobyç Gie-
wont, ale to nie jest obowiàzkowe. Pami´ta∏
o ka˝dym magicznym zabiegu. W czerwonych
majtkach czu∏ si´ komfortowo. Niestety, okaza∏o
si´, ˝e po studniówce by∏o ju˝ za ma∏o czasu,
˝eby powtórzyç ca∏y materia∏, a z ksià˝kà
pod poduszkà spa∏o si´... twardo! Wieszcz, który
akurat obchodzi∏ okràg∏à rocznic´ zar´czyn
z jednà ze swoich muz, zupe∏nie nie pojawi∏ si´
na maturze. Po prostu nie przyszed∏! Chcia∏oby
si´ powiedzieç „co za pech... lecz jaka pi´k-
na tragedia, no jaka pi´kna tragedia, ech!”. Co
prawda garnitur zda∏ egzamin na 6, ale okaza∏o
si´, ˝e komisji nie spodoba∏ si´ pó∏metrowy
s∏oƒ, który mia∏ przynieÊç szcz´Êcie. No i po˝y-
czona rzecz! Maturzysta X nie zadba∏ o to, ˝eby
po˝yczyç t´ rzecz od kogoÊ bystrego, po kim
móg∏by magicznie przejàç ca∏à bystroÊç. I sta∏o
si´. A wszystko najprawdopodobniej przez t´ po-
˝yczonà od nieodpowiedniej osoby rzecz!
Zwykle, jeÊli jesteÊmy czymÊ naprawd´ zaintere-
sowani, koncentrujemy si´ na jakimÊ celu i szu-
kamy wszelkich sposobów, aby wypaÊç jak najle-
piej. Weêmy przyk∏ad sportowców. Najpierw si´
przygotowujà, trenujà odpowiednio wczeÊnie
przed zawodami, ˝eby uzyskaç jak najlepszà
kondycj´, w∏aÊciwie si´ od˝ywiajà, sprawdzajà
swoje wyniki w testach wydolnoÊciowych. Ale
póêniej, tak na wszelki wypadek, proszà kole-
gów, ˝eby trzymali za nich kciuki, pilnujà, ˝eby
nie wstaç lewà nogà, ˝eby po drodze na zawody
nie przebieg∏ przed nimi czarny kot, nie strzygà
si´ i nie golà (nawet jeÊli ju˝ muszà), sumujà
trzy przypadkowe liczby i z wyniku wró˝à sobie
powodzenie... Tak na wszelki wypadek! I nie ma
si´ z czego Êmiaç – to po prostu pozosta∏oÊç
po czasach, kiedy cz∏owiek nie zna∏ jeszcze ota-
czajàcego Êwiata tak dobrze, ˝eby zauwa˝yç, ˝e
dzia∏ajà w nim zasady przyczyny i skutku. Uwa-
˝a∏, ˝e rzàdzà nim magiczne si∏y.
W∏aÊciwie wszystko da si´ sprowadziç do dwóch
typów magii. Pierwszy polega na tym, ˝e podob-
ne wywo∏uje podobne. Na przyk∏ad trzymanie
kciuków za kogoÊ, czyli ˝yczenie powodzenia,
pozytywne myÊlenie – ma przywo∏aç zwyci´stwo
(i odwrotnie: „skuÊ baba na dziada” ma spowo-
dowaç przegranà). Drugi typ magii polega
na przekonaniu, ˝e rzeczy, które kiedyÊ istnia∏y
w po∏àczeniu, a zosta∏y rozdzielone, nadal za-
chowujà ze
sobà zwià-
zek. Choçby
ten czarny
kot, który kie-
dyÊ by∏ pomoc-
nikiem czarow-
nicy i diab∏a; sà tacy, którzy uwa˝ajà, ˝e zacho-
wa∏ do teraz swoje czarcie moce.
O przesàdach mo˝na powiedzieç tylko jednà
pewnà rzecz. Sà. I zawsze b´dà, dlatego ˝e wy-
nikajà z naszej natury, której nie da si´ przezwy-
ci´˝yç. Pojawiajà si´ wówczas, kiedy coÊ jest dla
nas bardzo wa˝ne i kiedy nam na czymÊ zale˝y.
Tak na wszelki wypadek, bo – jak sàdzimy
– przecie˝ nie zaszkodzà. Ale czy na pewno?
Weêmy przyk∏ad maturzysty.
Maturzysta X wie bardzo du˝o o przygotowa-
niach do matury od swoich starszych kolegów.
S∏ysza∏ od nich, ˝e musi w∏o˝yç czerwone majtki
– najlepiej te same, które nosi∏ na studniówce.
Podobnie z garniturem – tylko ten ze studniów-
ki, nawet jeÊli si´ przez te 100 dni uros∏o lub
uty∏o. Pami´ta, ˝eby wziàç ze sobà coÊ po˝yczo-
nego, nie zapomnieç o maskotce przynoszàcej
szcz´Êcie, no i o kopniaku od kogoÊ ˝yczliwego.
Wie te˝, ˝e warto dobrze policzyç daty, bo prze-
cie˝ okràg∏a rocznica urodzin któregoÊ z wiesz-
czów musi (no po prostu musi) spowodowaç,
Matura z pewnoÊcià jest wa˝na, skoro chwytamy
si´ tylu magicznych metod i Êrodków pomocni-
czych, jednak nie wolno zapomnieç, ˝e przede
wszystkim powinniÊmy pomóc sobie sami. Jak?
Tak jak dobry sportowiec! Przez trening.
3
Gazeta Maturalna
Ryszard Bieƒkowski
169860442.049.png 169860442.051.png 169860442.052.png
 
 
169860442.053.png 169860442.054.png
169860442.055.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin