matura-gazeta maturalna1.pdf
(
3455 KB
)
Pobierz
Bez nazwy-1
Z nami zdasz matur´!
www.matura.operon.pl
maturalna
Nieobowiàzkowa lektura
dla ka˝dego maturzysty
Nr 1/09/2008
str.
3
Czerwone majtki
7
Zasada
pi´ciu palców
str.
„Gang Wàsaczy” – scen. i rys.: Marek Lachowicz
na maturze
Nie tylko si∏ownia i fitness
Gimnastyka Mózgu
®
Gimnastyka
z jednoczesnym nachyleniem, a potem wyprostem tu∏o-
wia. Ruchy aktywizujà obie pó∏kule mózgu jednoczeÊnie
i stanowià idealnà rozgrzewk´ przed rozpocz´ciem
uczenia si´.
2. S∏oƒ.
åwiczenie poprawia równowag´ i jednoczeÊnie
integruje pó∏kule mózgowe do s∏uchania. Rozluênia mi´-
Ênie szyi, które cz´sto napinajà si´ podczas uczenia.
Staƒ z lekko ugi´tymi nogami w ma∏ym rozkroku. Jednà
r´k´ wyciàgnij w przód, grzbietem d∏oni do góry. G∏ow´
po∏ó˝ na ramieniu wyciàgni´tej r´ki udajàcej tràb´. Ma-
jàc otwarte oczy wyobraê sobie le˝àcà ósemk´ – „leni-
wà ósemk´”. Obrysuj jà, przy czym g∏ow´ przyklej
do ramienia. Patrz poza r´k´ w dal. åwiczenie wykonaj
po kilka razy ka˝dà r´kà.
3. Oddychanie brzuchem.
To çwiczenie informuje
o koniecznoÊci prawid∏owego oddychania. Oddech powi-
nien rozszerzaç klatk´ piersiowà oraz brzuch. Wtedy do-
starczamy odpowiednià iloÊç tlenu do naszego organi-
zmu. åwiczenie mo˝na wykorzystaç jako relaksacj´
po wysi∏ku lub s∏u˝àce do lepszej koncentracji. Staƒ
w lekkim rozkroku. Po∏ó˝ r´ce na brzuchu. B´dà si´ one
unosiç wraz z wdechem i opadaç przy wydechu. Wdy-
chajàc powietrze, licz w myÊlach do trzech, potem
wstrzymaj oddech, liczàc do trzech, i wypuÊç powietrze,
równie˝ liczàc do trzech.
Siàdê na krzeÊle, skrzy˝uj nogi w kostkach. Wraz z wde-
chem podnieÊ ramiona i tu∏ów. Pochyl si´ do przodu,
poddajàc si´ sile grawitacji. Sk∏on do przodu pozwala
mi´Êniom nóg i pleców rozluêniç si´. Si´gnij jak najda-
lej przed siebie z opuszczonà g∏owà, penetrujàc wycià-
gni´tymi ramionami wszystkie miejsca, do których mo˝-
na dosi´gnàç. Wydech wykonaj wraz ze sk∏onem, wdech
zaÊ, gdy ramiona i tu∏ów si´ podnoszà. Powtórz çwicze-
nie trzy razy, a potem zmieƒ uk∏ad nóg.
Nowatorskim i bardzo cie-
kawym sposobem na skutecz-
nà nauk´ jest wykorzystanie
naturalnego ruchu do sty-
mulacji funkcji odpowie-
dzialnych za ucze-
nie si´. Jednà z ta-
kich metod jest
Gimnastyka Mózgu
Paula Dennisona.
Ten amerykaƒski
pedagog opracowa∏
zestaw çwiczeƒ, które
majà doprowadziç
do harmonijnej wspó∏pracy
prawej i lewej pó∏kuli mózgo-
wej. Warto zauwa˝yç, i˝ prawa
cz´Êç mózgu odpowiada
za uczucia, wielowymiarowe
uczenie si´, percepcj´ prze-
strzeni, pami´ç d∏ugotrwa∏à,
intencje. Natomiast lewej
przypisuje si´ myÊli, analiz´,
widzenie szczegó∏ów, kontrol´
nad s∏owem, porozumiewanie si´ werbalne, pami´ç
krótkà. Jedynie ich harmonijna wspó∏praca u∏atwia
przyswajanie wiedzy i umiej´tnoÊci.
Jak to zrobiç? Poni˝ej prezentujemy zestaw prostych
çwiczeƒ, który z powodzeniem mo˝e byç wykorzystany
przez przygotowujàcych si´ do matury.
KROK IV
åwiczenia energetyzujàce – pomogà obni˝yç nagroma-
dzony stresem poziom adrenaliny oraz zaktywizujà twoje
umiej´tnoÊci poznawcze.
1. Ziewanie.
Jest naturalnym odruchem oddechowym
przyspieszajàcym cyrkulacj´ krwi w mózgu i stymulujà-
cym ca∏e cia∏o. Ziewanie wraz z trzymaniem napi´tych
punktów na szcz´kach równowa˝y koÊci czaszki i roz-
luênia mi´Ênie twarzoczaszki, powoduje te˝ przyp∏yw
du˝ej iloÊci tlenu. Spróbuj ziewnàç, zamknij oczy i ma-
suj obszary znajdujàce si´ nad górnymi i pod dolnymi
trzonowcami. W czasie masa˝u mi´Êni trzeba wydaç
g∏´boki, relaksujàcy odg∏os ziewania. Powtórzyç od
3 do 6 razy.
2. Kapturek myÊliciela.
åwiczenie aktywizuje pami´ç
s∏uchowà. Jest wa˝ne w integracji mowy i j´zyka.
Za pomocà kciuka i palca wskazujàcego odchyl delikat-
nie do ty∏u ma∏˝owin´ usznà, „rozwijajàc” jà. Potem
masuj jà lekko od góry, po ∏uku ucha, koƒczàc na p∏at-
ku ucha. G∏ow´ trzymaj prosto, broda powinna pozosta-
waç w wygodnej pozycji. åwiczenie mo˝esz po∏àczyç
z ziewaniem.
3. Punkty pozytywne.
¸agodzà stres. Warto je wykorzy-
staç w chwili zdenerwowania, wystraszenia lub gdy ma-
my tendencje do wycofywania si´ z rozpocz´tych dzia-
∏aƒ. Palcami obu ràk dotknij delikatnie punktów
nad oczami. Sà to punkty na wynios∏oÊciach czo∏owych,
w po∏owie odleg∏oÊci pomi´dzy nasadà w∏osów a brwia-
mi. W tym momencie mo˝esz pomyÊleç pozytywnie
o tym, co chcesz zrobiç. Zamknij oczy i pozwól sobie
na ca∏kowite rozluênienie. Mo˝esz je delikatnie masowaç.
„Ju˝ za rok matura…”
Pierwszymi s∏owami popularnej piosenki koƒcz´ artyku∏,
który pragn´ zadedykowaç tegorocznym maturzystom.
Skàd taki pomys∏? Mo˝na pokusiç si´ o stwierdzenie,
˝e piosenka to melodia, a wi´c coÊ przyjemnego, oraz
s∏owa, które sà przekazem pewnych treÊci. A gdyby tak
skojarzyç matur´ ze Êpiewajàco zdanym egzaminem?
Mam nadziej´, ˝e moje sugestie nauczyciela terapeuty
zostanà przyj´te jako drogowskaz do zdania egzaminu
dojrza∏oÊci.
KROK III
åwiczenia wyd∏u˝ajàce – umo˝liwiajà dokonanie po∏à-
czeƒ mi´dzy tym, co ju˝ wiesz, a zdolnoÊcià do wyra˝e-
nia i przetworzenia tych informacji.
1. Sowa.
åwiczenie zmniejsza napi´cie szyi i ramion,
powstajàce podczas stresu. Poprawia koncentracj´,
uwag´ i pami´ç. Staƒ lub usiàdê. ÂciÊnij lewy bark pra-
wà r´kà. Odwróç g∏ow´ powolnym ruchem w lewo
nabierajàc powietrza, a nast´pnie w prawo, wypuszcza-
jàc je. Brod´ utrzymuj na jednym poziomie. Pami´taj
o równym oddechu oraz o rozluênieniu mi´Êni karku.
Podczas wydechu mo˝esz wydawaç dêwi´k (np. pohuki-
wanie sowy). Powtórz çwiczenie, Êciskajàc prawy bark
lewà r´kà.
2. Aktywna r´ka.
åwiczenie izometryczne. JeÊli mi´Ênie
w obszarze barków pozostajà zbyt napi´te, wówczas
czynnoÊci zwiàzane z pisaniem ulegajà zahamowaniu.
Staƒ w lekkim rozkroku. PodnieÊ r´k´ pionowo do góry
i chwyç jà drugà r´kà w okolicy ∏okcia. Gdy wydychasz
powietrze, podniesiona r´ka stawia opór r´ce trzymajà-
cej w czterech kierunkach: do g∏owy, na zewnàtrz,
do przodu, do ty∏u. W trakcie çwiczenia nale˝y zrobiç
wydech, liczàc minimum do oÊmiu. Na koniec potrzà-
Ênij r´koma, zwracajàc uwag´ na ich rozluênienie.
3. Luêne sk∏ony.
åwiczenie wykorzystuje zmys∏ równo-
wagi oraz grawitacj´ do rozluênienia napi´cia mi´Êni
bioder i miednicy, co pozwala znaleêç wygodnà posta-
w´ podczas uczenia.
KROK I
Przy korzystaniu z çwiczeƒ Dennisona pami´taj o piciu
wody mineralnej niegazowanej. Picie ma∏ymi ∏ykami
utrzyma twoje cia∏o w stanie nawodnionym. Wówczas
mózg i ca∏y organizm b´dzie lepiej pracowaç.
Norma dzienna szklanek wody: waga cia∏a/11
KROK II
åwiczenia na przekraczanie linii Êrodkowej cia∏a – s∏u˝à
integracji obu pó∏kul mózgowych.
1. Ruchy naprzemienne.
Podobne do maszerowania
w miejscu – porusz kolejno raz jednà r´kà i przeciwle-
g∏à do niej nogà. åwiczenie wykonuj ok. 1 minuty
Izabela Maƒkowska – nauczyciel terapeuta
TURBODO¸ADOWANIE
MATURZYSTY
Izabela Maƒkowska
6 sposobów na przyspieszone uczenie si´.
Ka˝dy wie, ˝e uczenie si´ ma sens tylko wtedy, kiedy jest dok∏adne. Ka˝dy te˝ wie, ˝e do-
brze jest umieç si´ uczyç szybko. S´k w tym, jak po∏àczyç jedno z drugim. Poni˝ej przed-
stawiamy kilka rad, jak si´ uczyç szybko i skutecznie. Techniki te wykorzystujà integracj´
obu pó∏kul mózgowych i niekonwencjonalne sposoby pobudzania umys∏u.
Afirmuj
– przynajmniej raz dziennie powiedz g∏oÊno coÊ pozytywnego dotyczàcego
spraw i celów, na których Ci zale˝y.
Wizualizuj
czytane przez siebie treÊci, aby dok∏adniej je zapami´taç. Mo˝e warto
przedstawiç sobie poznawane zagadnienia jako film o ciekawej akcji?
Relaksuj si´.
W∏àcz muzyk´ relaksacyjnà i wyobra˝ sobie miejsce, w którym
poczujesz si´ spokojnie. Pami´taj o równomiernym oddychaniu.
S∏uchaj
muzyki klasycznej, np. Mozarta, lub takiej, która ci´ uaktywnia.
UÊwiadom sobie jak dzia∏a twój umys∏:
zainteresowanie pobudza pami´ç; wa˝-
na jest pozytywna motywacja; emocje wyostrzajà pami´ç; odpr´˝ony i zrelaksowany
umys∏ szybciej przyswaja informacje; zapami´tuje si´ to, co si´ rozumie (nale˝y dà˝yç
do logicznego ∏àczenia informacji); powtarzajàc utrwalamy (przeniesienie wiedzy
do pami´ci d∏ugotrwa∏ej odbywa si´ przez powtarzanie – z dobrym efektem utrwala
si´ materia∏ przed zaÊni´ciem i zaraz po przebudzeniu).
Koncentruj si´
, osiàgaj odpowiedni poziom skupienia – taki, który mobilizuje do pra-
cy. Przed czytaniem poçwicz: przy zamkni´tych powiekach wykonaj ruchy ga∏kami
ocznymi – „rysuj”: 5 trójkàtów, 5 kó∏, 5 kwadratów, 5 linii poziomych i pionowych.
Kochani Rodzice!
W maju b´dziemy zdawaç matur´. Jest ona dla nas du˝ym wyzwaniem i traktujemy to
wyzwanie bardzo powa˝nie. Nikt z nas przecie˝ nie chce uzyskaç s∏abych wyników. Wiemy,
˝e bardzo si´ przejmujecie naszym egzaminem, ale jeÊli b´dziecie zbyt opiekuƒczy, to êle
wp∏ynie na nasze samopoczucie i nauk´. ChcielibyÊmy, abyÊcie znaleêli równowag´ mi´dzy
nadopiekuƒczoÊcià a brakiem zainteresowania, dlatego prosimy, byÊcie nas wspierali, a nie
dodatkowo stresowali. Zainteresujcie si´ naszymi post´pami w nauce i ustalcie, w jaki spo-
sób mo˝ecie pomóc, np. czy mo˝ecie zajàç si´ kserowaniem, wymianà ksià˝ek w bibliotece.
Bardzo mo˝ecie nam pomóc w przygotowaniu si´ do matury ustnej z j´zyka polskiego.
We wrzeÊniu pomó˝cie nam w wyborze tematu prezentacji. W grudniu obejrzyjcie z nami
wst´pne szkice do naszych prezentacji. Wasze uwagi powinny byç konstruktywne. W lutym
upewnijcie si´, czy nie potrzeba nam dodatkowej pomocy, np. w poszukiwaniu jakiejÊ po-
zycji ksià˝kowej czy filmu. W kwietniu przeanalizujcie wspólnie z nami ostateczny konspekt
prezentacji. W maju poÊwi´çcie nam troch´ wolnego czasu, by kilkakrotnie wys∏uchaç na-
szych prezentacji i udzieliç nam odpowiednich wskazówek. Dajcie nam szans´ pracowaç
samodzielnie, nie kontrolujcie nas na ka˝dym kroku. Zaufajcie nam i naszym polonistom.
Mo˝ecie nam pomóc równie˝ w przygotowaniu si´ do matury z innych przedmiotów.
Wa˝ne jest, byÊcie rozumieli, ˝e b´dziemy poddawani zwi´kszonej presji ze strony nauczy-
cieli. B´dà oni wymagaç nie tylko znajomoÊci bie˝àcego materia∏u, ale i powtórzenia partii
ju˝ omówionych. Nie zawsze damy sobie z tym rad´. Nie traktujcie naszych wpadek jak
katastrof. Dodawajcie nam si∏, energii, wspierajcie dobrym s∏owem i od czasu do czasu
zgódêcie si´ na to, abyÊmy „wzi´li wolne” od nauki. Wam te˝ radzimy: od czasu do czasu
„weêcie wolne” od naszej matury!
Krzysztof, Ingora, Patryk, Zuzia, Janek
2
Gazeta Maturalna
Mózgu
®
O przesàdach maturalnych
Kiedy mogà pomóc?
O tym, co jest
wa˝ne, a co niewa˝ne
nie decydujà media
(bo przecie˝ nikt mi nie po-
wie, ˝e w telewizji mówi si´ tyl-
ko o wa˝nych rzeczach) ani nawet
w∏adze (bo..., a zresztà po co si´ nara-
˝aç), ale ci, których owo „to” dotyczy
.
W∏aÊciwie wszystko da si´
sprowadziç do dwóch typów magii.
Pierwszy polega na tym, ˝e podobne
wywo∏uje podobne. Na przyk∏ad
trzymanie kciuków za kogoÊ, czyli
˝yczenie powodzenia, pozytywne
myÊlenie – ma przywo∏aç zwyci´stwo.
Czerwone
majtki na
maturze
˝e na egzaminie znajdà si´ pytania doty-
czàce tej postaci (wie te˝, ˝e równie wa˝-
ne sà rocznice wybuchów i zakoƒczeƒ wo-
jen, zw∏aszcza Êwiatowych). No i oczywi-
Êcie zdaje sobie spraw´ z najwa˝niejszego:
˝e o maturze trzeba zaczàç myÊleç dopiero
po studniówce! Bo przecie˝ na zapami´tywa-
nie najlepiej pomaga nie d∏ugie Êl´czenie
nad ksià˝kà, ale w∏o˝enie jej pod poduszk´
i przespanie si´ na niej. Z punktu widzenia ma-
gii nasz Maturzysta X niczego nie zaniedba∏.
Mo˝e jeszcze powinien samotnie zdobyç Gie-
wont, ale to nie jest obowiàzkowe. Pami´ta∏
o ka˝dym magicznym zabiegu. W czerwonych
majtkach czu∏ si´ komfortowo. Niestety, okaza∏o
si´, ˝e po studniówce by∏o ju˝ za ma∏o czasu,
˝eby powtórzyç ca∏y materia∏, a z ksià˝kà
pod poduszkà spa∏o si´... twardo! Wieszcz, który
akurat obchodzi∏ okràg∏à rocznic´ zar´czyn
z jednà ze swoich muz, zupe∏nie nie pojawi∏ si´
na maturze. Po prostu nie przyszed∏! Chcia∏oby
si´ powiedzieç „co za pech... lecz jaka pi´k-
na tragedia, no jaka pi´kna tragedia, ech!”. Co
prawda garnitur zda∏ egzamin na 6, ale okaza∏o
si´, ˝e komisji nie spodoba∏ si´ pó∏metrowy
s∏oƒ, który mia∏ przynieÊç szcz´Êcie. No i po˝y-
czona rzecz! Maturzysta X nie zadba∏ o to, ˝eby
po˝yczyç t´ rzecz od kogoÊ bystrego, po kim
móg∏by magicznie przejàç ca∏à bystroÊç. I sta∏o
si´. A wszystko najprawdopodobniej przez t´ po-
˝yczonà od nieodpowiedniej osoby rzecz!
Zwykle, jeÊli jesteÊmy czymÊ naprawd´ zaintere-
sowani, koncentrujemy si´ na jakimÊ celu i szu-
kamy wszelkich sposobów, aby wypaÊç jak najle-
piej. Weêmy przyk∏ad sportowców. Najpierw si´
przygotowujà, trenujà odpowiednio wczeÊnie
przed zawodami, ˝eby uzyskaç jak najlepszà
kondycj´, w∏aÊciwie si´ od˝ywiajà, sprawdzajà
swoje wyniki w testach wydolnoÊciowych. Ale
póêniej, tak na wszelki wypadek, proszà kole-
gów, ˝eby trzymali za nich kciuki, pilnujà, ˝eby
nie wstaç lewà nogà, ˝eby po drodze na zawody
nie przebieg∏ przed nimi czarny kot, nie strzygà
si´ i nie golà (nawet jeÊli ju˝ muszà), sumujà
trzy przypadkowe liczby i z wyniku wró˝à sobie
powodzenie... Tak na wszelki wypadek! I nie ma
si´ z czego Êmiaç – to po prostu pozosta∏oÊç
po czasach, kiedy cz∏owiek nie zna∏ jeszcze ota-
czajàcego Êwiata tak dobrze, ˝eby zauwa˝yç, ˝e
dzia∏ajà w nim zasady przyczyny i skutku. Uwa-
˝a∏, ˝e rzàdzà nim magiczne si∏y.
W∏aÊciwie wszystko da si´ sprowadziç do dwóch
typów magii. Pierwszy polega na tym, ˝e podob-
ne wywo∏uje podobne. Na przyk∏ad trzymanie
kciuków za kogoÊ, czyli ˝yczenie powodzenia,
pozytywne myÊlenie – ma przywo∏aç zwyci´stwo
(i odwrotnie: „skuÊ baba na dziada” ma spowo-
dowaç przegranà). Drugi typ magii polega
na przekonaniu, ˝e rzeczy, które kiedyÊ istnia∏y
w po∏àczeniu, a zosta∏y rozdzielone, nadal za-
chowujà ze
sobà zwià-
zek. Choçby
ten czarny
kot, który kie-
dyÊ by∏ pomoc-
nikiem czarow-
nicy i diab∏a; sà tacy, którzy uwa˝ajà, ˝e zacho-
wa∏ do teraz swoje czarcie moce.
O przesàdach mo˝na powiedzieç tylko jednà
pewnà rzecz. Sà. I zawsze b´dà, dlatego ˝e wy-
nikajà z naszej natury, której nie da si´ przezwy-
ci´˝yç. Pojawiajà si´ wówczas, kiedy coÊ jest dla
nas bardzo wa˝ne i kiedy nam na czymÊ zale˝y.
Tak na wszelki wypadek, bo – jak sàdzimy
– przecie˝ nie zaszkodzà. Ale czy na pewno?
Weêmy przyk∏ad maturzysty.
Maturzysta X wie bardzo du˝o o przygotowa-
niach do matury od swoich starszych kolegów.
S∏ysza∏ od nich, ˝e musi w∏o˝yç czerwone majtki
– najlepiej te same, które nosi∏ na studniówce.
Podobnie z garniturem – tylko ten ze studniów-
ki, nawet jeÊli si´ przez te 100 dni uros∏o lub
uty∏o. Pami´ta, ˝eby wziàç ze sobà coÊ po˝yczo-
nego, nie zapomnieç o maskotce przynoszàcej
szcz´Êcie, no i o kopniaku od kogoÊ ˝yczliwego.
Wie te˝, ˝e warto dobrze policzyç daty, bo prze-
cie˝ okràg∏a rocznica urodzin któregoÊ z wiesz-
czów musi (no po prostu musi) spowodowaç,
Matura z pewnoÊcià jest wa˝na, skoro chwytamy
si´ tylu magicznych metod i Êrodków pomocni-
czych, jednak nie wolno zapomnieç, ˝e przede
wszystkim powinniÊmy pomóc sobie sami. Jak?
Tak jak dobry sportowiec! Przez trening.
3
Gazeta Maturalna
Ryszard Bieƒkowski
Plik z chomika:
paula.ala
Inne pliki z tego folderu:
matura gazeta maturalna2.pdf
(7125 KB)
matura-gazeta maturalna1.pdf
(3455 KB)
vademecum matura 2010 CHEMIA.pdf
(1426 KB)
vademecum matura 2010 GEOGRAFIA.pdf
(9769 KB)
Inne foldery tego chomika:
chemia
do wykorzystania w szkole
geografia
j. niemiecki
j.polski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin