matura gazeta maturalna2.pdf
(
7125 KB
)
Pobierz
Layout 1
Z nami zdasz maturę!
www.matura.operon.pl
maturalna
Nieobowizkowa lektura
dla kadego maturzysty
Nr2/09/2009
str.
11
str.
swój Everest
przez granie
GangWsaczy–scen.irys.:MarekLachowicz
Zakuwanie
Ka˝dy ma
Groch z kapustà
Nie tylko dla prezydentw
Zaczarowana
dieta
spolitym wrzywniku. jdjc je n co
dzień, uzyskmy efekt przypominjcy
dzinie cudownego eliksiru przydzie
nm zdrowi i urody. Brzmi to może mo
zchcjco, szczeglnie w porwnniu z
cudownie musujcymi, o njlepszych sm-
kch świt tletkmi dostpnymi w kż-
dej ptece i to ez recepty. Czego to one
nie zwierj i czego to nie poprwij:
pmić, koncentrcj, prc mzgu. Ale
nwet eliksir
felixfelicis
z ksiżek o Hr-
rym Poterze utorstw wspomninej wy-
żej J. K. Rowling, po ktrego wypiciu suk-
ces y gwrntowny, y zkzny przed
egzminmi, testmi i zwodmi sporto-
wymi. tem my też nie idźmy n twi-
zn, le stwrzmy swoj wsn mikstur.
A co powinno si w niej znleźć?
Marchewka
możn jdć j n suro-
wo, w surwkch, gotown w stkch,
zupch lu z wody, smżon dź duszo-
n. To doskone źrdo wpni, żelz,
krotenw i licznych witmin. Tki skd
wyciszy emocje mturzystw i dod im
wewntrznej rwnowgi.
Rzodkiewki
njlepiej smkuj jko
skdnik knpek i stek. Nuk żywie-
ni stwierdz, że rzodkiewki zwierj rż-
ne witminy i wiele zwizkw minerl-
nych, jk sirk, wpń, żelzo, mgnez,
miedź, fosfor i in. Żelzo, ktre zwrte
jest w rzodkiewce, wpyw n szysze do-
strcznie tlenu przez krew, co powoduje
ustpownie zmczeni.
Kapusta
jest zlecn gotown i suro-
w w kżdej postci. njdziemy w niej
m.in. fosfor, mngn, miedź, pots, wpń,
żelzo, sd orz liczne witminy. Kpust
zwier też sirk pierwistek, ktry ko-
rzystnie wpyw n wygld wosw, cery
i pznokci.
Ryż i kasza
spożywmy je gotowne,
njczściej z wrzywmi. Wszelkie zoż z-
wierj wglowodny, ktre pomgj wy-
produkowć w mzgu serotonin, tzw. hor-
mon szczści. A podczs nuki pozytywne
nstwienie i optymizm to podstw!
Żurawiny, czarne jagody
wrto je
spożywć n przykd w postci sokw.
S nie tylko smczne, zwierj wiele cen-
nych skdnikw, w tym żelzo (skdnik
czerwonych krwinek) orz pots i sd, kt-
rych to pierwistkw szczeglnie potrze-
uje nsz ukd nerwowy.
A n koniec przyjrzyjcie si cińskim n-
zwom skdnikw nszego eliksiru. N
przykd mrchew to
Daucuscarota
, rzod-
kiewk to
Raphanussativus
, żurwin
Oxycoccus
. Czy nie rzmi tjemniczo,
wrcz mgicznie?
Mgiczne skdniki poprwijce
prc mzgu i smopoczucie
możn spotkć nie tylko w
ksiżkch Jonne K. Rowling,
lecz tkże w rzeczywistości.
Wiele z nich znjduje si o-
wiem w wrzywch i owo-
cch dostpnych
w po-
Aneszkatek
Zasada Eisenhowera
B
- zadania
ważne i mało
pilne
A
- rzeczy
ważne
i pilne
Prezydent A, Dwight Eisenhower zapro-
ponowa, aby zadania, ktre mamy wyko-
na, podzieli na kategorie:
A. Rzeczy wa˝ne i pilne
wymgj
dzini ntychmistowego lu w njliż-
szej przyszości, n przykd przysowiowy
ciekncy kloryfer; w tej ktegorii nie m
możliwości oszczdzni czsu.
B. Zadania wa˝ne i mało pilne
zliczmy do nich dzini, ktre s istot-
ne, le możemy je odożyć n pźniej;
przewżnie s to nsze osoiste chci,
n przykd nuk jzyk ocego.
C. Rzeczy niewa˝ne, ale pilne
s
nimi czynności drugorzdne pod wzgl-
dem wżności, ktre w pewnym momen-
cie mog stć si pilne. Wwczs trze
dzie si nimi zjć kosztem dziń
wżnych, n przykd osttni termin jkie-
goś spotkni.
D. Niewa˝ne i mało pilne, rutyno-
we
zliczymy do nich n przykd ogl-
dnie telewizji, suchnie muzyki. Nie s to
zjci ni wżne, ni pilne, lecz chtnie
poświcmy im swj czs.
pisujemy nzwy tych ktegorii n krtce
podzielonej n 4 czści i odpowiednio no-
tujemy zplnowne zdni. Dziki tkie-
mu systemowi możemy dokonywć wyo-
ru zdni i mmy świdomość, że nic
nm nie umknie.
D
- nieważne
i mało pilne
rutynowe
C
- rzeczy
nieważne
i pilne
PILNO
Szata graficzna
Jku Szkudlrski
Redaktor prowadzcy
Anit Kduisk
Redakcja graficzna i skad
Krolin Kryszewsk
Redakcja jzykowa
Aleksndr Bednrsk, Elżiet Psz,
Piotr Slewski
Rysunki na okadkach
Mrek Lchowicz
Zdjcia
Shutterstock
Wydwnictwo Pedgogiczne OPERON Sp. z o.o.
ul. Hutnicz 3, 81-212 Gdyni
Uwagi i opinie
e-mail
gzetmturln@operon.pl
infolinia
0 800 88 66 88
Elektroniczne wydanie
www.mtur.operon.pl
2
Gazeta Maturalna
Ciemno wsz´dzie, głucho wsz´dzie
Co to bdzie
Komisja
egzaminacyjna
przez dziurk´
od klucza
cinkiem czcym środki dwch okw
trjkt trzecim okiem tego trj-
kt).
Ntomist zdni ze stereometrii
nie powinny zndto odiegć
poziomem od zdń rozwizyw-
nych w gimnzjum, choć n pewno
trze umieć wyznczć poprwnie
kty w wielocianac
h (typowy przy-
kd: Przektn grnistosup prwi-
dowego czworoktnego m dugość
10 i jest nchylon do podstwy pod
ktem 30. Olicz ojtość i pole po-
wierzchni grnistosup.).
Rzecz njwżniejsz mtur oejmuje
zkres
podstawowy
umiejtności mte-
mtycznych, czyli oowizujce s wszyst-
kie treści mtemtyczne zpi-
sne w ktulnej podstwie
progrmowej dl tego zkresu. N-
leży jednk rć pod uwg możli-
wość wykorzystni
rwnież umiejtności
ukszttownych w
gimnazjum
.
N 100% n mturze poj-
wij si rwnni
kwadra-
towe
i
funkcja kwadra-
towa
. To po prostu trze
umieć. Do zgdnień
osttnio czsto wystpu-
jcych nleż rwnież
dni z geometrii nlitycznej wy-
mgj sprwnego posugiwni si
rwnaniem okrgu
zpisnym w po-
stci knonicznej. Nleży umieć okre-
ślć wzjemne poożenie tkiego
okrgu i prostej (zpisnej rwnież
w postci
y
=
b
lu
x
=
d
). Prwdopo-
donie n mturze pojwi si też z-
dni dotyczce
ba-
dani rwnolegoci
i prostopadoci
prostych
w zleż-
ności od ich rw-
nń kierunkowych.
Od roku trwaj rozważania, jakie zadania mog znaleź si na
obowizkowej maturze z matematyki. Niestety, drzwi komisji
ukadajcych zadania s cile pozamykane. Możemy tylko
snu domysy na podstawie oficjalnych informacji udzielanych
przez przedstawicieli MEN i CKE.
CKE opulikow n
swoich stronch inter-
netowych
przyka-
dowe arkusze egza-
minacyjne
. Możn do
nich signć i sprwdzić, jkie typy zdń
s preferowne.
A co wyczuw mtemtyczny nos?
W zdnich ze
sttystyki możn
si spodziewć
wy-
korzystania procentw, obliczania red-
niej waonej, mediany
.
przesunicia wykresw funkcji i monoto-
niczno funkcji liniowej
w zleżności od
znku liczy stojcej przy
x
. W podstwie
progrmowej nie m wprwdzie wykorzy-
stni prmetrw, le w rkuszu może
si znleźć zdnie typu: Dl jkiej liczy
a
funkcj
y
= (
a
5)
x+
6 jest rosnc?
I n koniec rchunek prwdopodoień-
stw trze znć prktycznie tylko
re-
gu mnoenia
i umieć rysowć
drzewka
,
y stosowć twierdzenie dotyczce kl-
sycznej definicji prwdopodoieństw.
N pewno w rkuszu mturlnym znjd
si zdni dotyczce
wartoci bez-
wzgldnej
i
przedziaw liczbowych
.
Lo-
garytmy, procent prosty i skadany
od
niedwn weszy do podstwy progrmo-
wej, zpewne wic zostn umieszczone
w testch egzmincyjnych. Trze rw-
nież uwżć n:
potgi o wykadnikach
wymiernych
i dnie wymierności lu
niewymierności wyniku oliczeń. N
pewno wrto opnowć
rozkadanie wie-
lomianw na czynniki
(szczeglnie me-
tod grupowni wyrzw). lecne jest
posugiwnie si
wzorami skrconego
mnoenia
(szczeglnie trzeciego stopni).
S one owiem niezstpione w zd-
nich dotyczcych n przykd wyrżeń
wymiernych. Wrto tkże sprwnie
usu-
wa niewymierno z mianownika
umk typu . Jest to przydtne
w przeksztcenich zwiznych z funk-
cjmi trygonometrycznymi, stereometri
i geometri psk.
Cigi
s kolejnym uluionym zgdnie-
niem ukdjcych zdni mturlne.
Możn si spodziewć zdń otwrtych,
wykorzystujcych wsności cigw geo-
metrycznych i rytmetycznych.
W testch powinny znleźć si rwnież z-
dni dotyczce
praktycznych zastosowa
mtemtyki i zdni, w ktrych nleży
odczyta i zinterpretowa
dne z teli
lu rysunku,
zbudowa i wykorzysta
strategi
umożliwijc zdnie dnego
prolemu, jk rwnież
przeprowadzi pro-
ste rozumowanie matematyczne
.
W plnimetrii nowości jest wykorzystnie
zwizkw midzy ktami w okrgu
,
szczeglnie ktem wpisnym i ktem mi-
dzy styczn ciciw. Trze nuczyć si
rozrżnić i dostrzegć te kty. Możn
spodziewć si zdni, w ktrym trze
dzie wykorzystć funkcje trygonome-
tryczne do oliczeni jkiegoś elementu
wielokt. Jednk zdni z plnimetrii s
n og twe i nie powinny nikomu spr-
wić trudności. dnie geometryczne
może wymgć prostego uzsdnieni j-
kiegoś wzoru (np. zleżności midzy od-
Nleży spodziewć si okoo 30 zdń,
wic zgdnień może yć rdzo dużo.
Życzymy ztem powodzeni n mtu-
rze i trzymmy kciuki.
naazka
ezamnatormaturalnyzmatematyk
3
Gazeta Maturalna
Biznesplan Maturzysty
Gwarancja sukcesu
Agata i Maciek przygotowuj si wsplnie
do matury z matematyki. Postanowili
stworzy biznesplan. ainspirowa ich
Adam student roku zarzdzania, star-
szy brat Macieja, ktry ma w tym do-
wiadczenie: zda matur, a w dodatku
pewna gazeta opisaa jego przygotowania
do prezentacji z jzyka polskiego (azeta
Maturalna. Nieobowizkowa lektura dla
kadego maturzysty, nr 1092008). Do-
kadnie wszystko przemyleli i zaplano-
wali. splnie przeledzili dostpne na
rynku maturzystw informacje. Podzielili
prac na etapy. aznajomili si z zasad,
e bez nakadw nie ma wynikw. Okre-
lili swoje mocne i sabe strony. szystko
po to, aby osign wymarzony cel do-
brze zda matur.
Agt i Mciek zczli od dziu
Liczby rzeczywiste
. wykle
w repetytorich n pocztku dziu znjduj si potrzene
wzory. Przeczytj wic troch teorii (możesz też zjrzeć do
podrcznik do klsy 1, jeśli udo ci si go znleźć), przy-
pomnij soie pojci (np. liczy pierwsze, zożone, wy-
mierne, d przyliżeni, wrtość ezwzgldn itp.) zgod-
nie z temtyk uwzgldnion w informtorze mturlnym.
Testy mturlne d zwierć zdni zmknite
i otwrte, ztem tkie typy zdń musisz rozwizywć.
Rada Adama
Rozwizywnie zdni zcznij od uwżnego
przeczytni jego treści. Nstpnie spruj je rozwizć s-
modzielnie. Jeśli nie umiesz, odkryj kwek podnego roz-
wizni, le strj si dlej prcowć ez podpowiedzi.
W rzie potrzey odkryj nstpny frgment. N koniec po-
rwnj swoje rozwiznie z podnym. W listopdzie Agt
i Mciek chc jeszcze powtrzyć dzi
Wyraenia algebra-
iczne
. Nie jest on zyt trudny, le trze uwżć, y dorze
stosowć wzory, szczeglnie skrconego mnożeni. W wy-
pdku kopotw z pmici
zjrzyj do widomości n
pocztku dziu.
strj si wykonywć dokdne rysunki (njlepiej n ppie-
rze w krtk), gdyż zncznie utwij one kontrolownie
przeiegu rozwizni zdni i określnie poprwności od-
powiedzi.
Adam poradzi
, y nie strć si zgdywć odpo-
wiedzi w zdnich zmknitych, le eliminowć niemoż-
liwe odpowiedzi. Jeśli np. dugość oku trjkt wyrżon
jest licz ujemn, od rzu możesz odpowiedź odrzucić.
Ma
rzec
Zdrowy
rozsàdek
kontra rzut
monetà
Agt i Mciek zliżj si do końc dziw progrmo-
wych. W mrcu musz poprcowć nd
Stereometri
i
Ele-
mentami statystyki opisowej, teori prawdopodobiestwa
i kombinatoryk
. Tu potrzene s wyorźni przestrzenn
i umiejtność grficznego przedstwini prolemw. Nim
zczniesz rozwizywć zdni ze stereometrii, zpoznj si
dokdnie z opisem ktw w rych. e zznczenie tkich
ktw n rysunku może spowodowć, że dnie rozwi-
żesz zdnie. Jeśli możesz, wykorzystj w rozwizniu
drzewko niekoniecznie ce, wystrczy odpowiedni gź.
Adam radzi
w zdnich ze sttystyki i rchunku prwdo-
podoieństw przyd ci si zdrowy rozsdek. Nie dj si
zpć w pupk dwuzncznych sformuowń.
Grudz
ień
Bez
nakładów
nie ma
wyników
Warsztat
pracy
maturzysty
Przed Agt i Mćkiem nstpne dw dziy:
Rwnania
i nierwnoci
orz
Funkcje
. gdnieni te powinny yć ci
dorze znne, o funkcje to istot mtemtyki w szkole po-
ndgimnzjlnej. Agt i Mciek szczegln uwg skoncen-
trowli n rwnnich kwdrtowych i funkcji kwdrtowej.
N znjomości pierwistkw rwnni kwdrtowego dź
wsności funkcji kwdrtowej oprtych jest owiem wiele
innych zgdnień mtemtycznych.
Adam poradzi
, y zwr-
cili uwg n estetyk i przejrzystość sporzdznych not-
tek. Ty rwnież używj kolorowych podkreśleń i schemtw.
N pocztek Agt i Mciek przejrzeli uwżnie
Informator o
egzaminie maturalnym od 2010 roku. Matematyka
mo-
żesz go znleźć np. w Internecie n stronie Centrlnej Komi-
sji Egzmincyjnej. W informtorze zpoznli si ze struk-
tur i form egzminu orz przypomnieli soie stndrdy
wymgń egzmincyjnych. Kupili po 2 zeszyty w krtk
(formtu B-5, gdyż s njporczniejsze), komplet dugopi-
sw, kolorowych mzkw, przyrzdy geometryczne, klku-
ltor i tlice mtemtyczne.
Adam poradzi im
, y nie wy-
rzucli zpisnych zeszytw przed sm mtur wrto
jeszcze do nich zerknć. Posprztli swoje miejsc prcy, y
nic nie rozprszo uwgi. Przygotowli podrczniki i ziory
zdń z wszystkich trzech lt nuki. Wyrli repetytorium:
Oowizkow mtur z mtemtyki K. Gzki i M. Bo-
rowskiej, s tm owiem rozwizne wszystkie typy zdń,
ktre mog si znleźć n mturze.
Kw
iecień
Kontrola
wykonania
planu -
testowanie
Styczeń
Konse-
kwentnie
do celu
Agt i Mciek rozwizuj już
przykadowe testy matu-
ralne
. Musisz oprcowć wsn strtegi ich rozwizyw-
ni czy po kolei, czy njpierw te, ktre wydj ci si nj-
twiejsze. Pmitj rwnież o ntychmistowym odrzucniu
nieprwdopodonych odpowiedzi. Strj si dokdnie czy-
tć treść zdń, zwszcz pytni. Odpowidj ściśle n
zdne pytnie. Jeśli ktreś zdnie z testu sprwi ci kopot,
signij do podonego zdni, rozwiznego w repetyto-
rium.
Adam radzi
, y pnowć nd czsem rozwizni
n egzminie mturlnym dziesz mieć 170 minut n roz-
wizne zdń. To mniej wicej 3 minuty n zdnie z-
mknite i 5 minut n zdnie otwrte.
Planowanie
to nie tylko
zadanie dla
mened˝era
N Agt i Mćk czekj nstpne dw dziy:
Cigi licz-
bowe
i
Trygonometria
. W repetytorium znleźli sporo zdń
dotyczcych cigw. Agt i Mciek rozwizywli kżde z-
dnie po dw rzy: njpierw wrz ze szczegowym czyt-
niem podnego rozwizni, nstpnie rozwizywli zd-
ni smodzielnie i sprwdzli tylko wyniki.
Adam uwaa
, że
tki spos postpowni jest rdzo korzystny, gdyż wzo-
rownie to jedn z podstwowych technik uczeni si. Try-
gonometri jest dość tw do uczeni si: njmniej tu wzo-
rw i zstosowń do zpmitni. Wrto uświdomić
soie, jk zleżności midzy funkcjmi trygonometrycznymi
w trjkcie prostoktnym wiż si z twierdzeniem Pitgo-
rs. funkcjmi trygonometrycznymi spotksz si jeszcze
przy okzji zgdnień geometrycznych. Bdzie wic troch
czsu n utrwlenie zdoytych umiejtności.
Pn Wt Śr Czw Pt
So Nd
12345
6 7
8910 11 12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
Drobiazgi
ułatwiajàce
osiàgni´cie
sukcesu
Maj
Terz czs n sporzdzenie hrmonogrmu przygotowń
mturlnych. Agt i Mciek zjrzeli do swojego repetyto-
rium umiejtności mtemtyczne sprwdzne n egzmi-
nie zosty rozpisne n 10 dziw temtycznych. Ty rw-
nież porwnj swoje vdemecum z opisem stndrdw
i umiejtności mtemtycznych. pisz, co sprwi ci nj-
wicej kopotu, z czym rdzisz soie ez prolemu. st-
nw si, kto w rzie potrzey mgy ci udzielić pomocy.
Prześledź w Internecie strony, n ktrych umieszczne s
informcje mturlne, nki zdń, przydtne wskzwki
itp. Agt i Mciek postnowili, że pocztkowo d powt-
rzć dzimi, dopiero pźniej zjm si testmi cościo-
wymi. Jest 10 dziw, wic jeśli miesicznie rozwiż zd-
ni z 2 dziw, kwiecień zostnie im n powtrznie,
utrwlnie i rozwizywnie testw typu mturlnego.
Adam
poradzi
, y zznczyli w klendrzu konkretne dty rozpo-
czci i zkończeni prcy nd dnym dziem progrmo-
wym. Agt i Mciek postnowili przestrzegć tych termi-
nw, y strczyo czsu n wszystkie dziy. Jeśli zroi coś
wcześniej, dzie wicej czsu n inny dzi lu powtrz-
nie kompleksowe.
Agt i Mciek s już świetnie przygotowni z mtemtyki.
Potrzen im terz wiedz n temt smego egzminu.
Adam przypomina
o wżnych sprwch:
n egzmin przyjdź co njmniej p godziny przed plno-
wnym czsem rozpoczci;
zierz przyrzdy geometryczne i co njmniej dw dugo-
pisy;
konieczny jest dowd osoisty lu inny dokument po-
twierdzjcy tożsmość;
do zdni możn podć tylko jedn poprwn odpo-
wiedź;
zpisy w rudnopisie nie s ocenine;
poprwne odpowiedzi nleży zznczć n krcie odpo-
wiedzi;
zdni zmknite ocenine s w skli 10, przy kżdym
zdniu otwrtym zpisn jest mksymln licz punk-
tw możliwych do zdoyci;
z wszystkie zdni możesz otrzymć mksymlnie 50
punktw, zdnie egzminu to zdoycie co njmniej 30%
wszystkich punktw, wic co njmniej 15 punktw.
Jeśli dziesz prcowć zgodnie z iznesplnem oprcow-
nym przez Agt i Mćk, oowizkow mtur z mtem-
tyki okże si nie tk strszn, jk j mluj.
Luty
Warto znaç
swoje
mocne
i słabe
punkty
Agt i Mciek sporo już powtrzyli i przyzwyczili si do
dodtkowej nuki. Mogli w tym czsie zoserwowć, jk
soie rdz z rozmitymi mtemtycznymi wyzwnimi.
To cenn wiedz, poniewż zjmowć si d
Planimetri
i
Geometri na paszczynie kartezjaskiej
. O te dziy
wymgj dość elstycznego ptrzeni n zdni i doie-
rni njprostszych sposow rozwizni prolemu. Por
już njwyższ, y odpowiedzieć soie n pytnie ktry
typ zdń (zmknite, otwrte krtkiej odpowiedzi, otwrte
rozszerzonej odpowiedzi) njrdziej ci odpowid, ktry
sprwi njwicej kopotw. Nd nim trze szczeglnie
prcowć. Poruszjc si po pszczyźnie krtezjńskiej,
Dobry plan
dzieli prac´
na mniejsze
zadania
WY
RA
E
NI
E
ALG
EB
R
AIC
ZN
E
naazka ezamnatormaturalnyzmatematyk
rysotrRuszkowsk
4
Gazeta Maturalna
Październik
Wiedzołamacze
akuwanie przez granie
Czy wydaje Ci si, że nie ma bardziej
nieprzydatnej i abstrakcyjnej rzeczy
niż matematyka Otż popeniasz
bd. najomo matematyki
(zwaszcza wyższej, ze szczeglnym
uwzgldnieniem algebry tensorw)
pomaga w życiu codziennym i to
w sytuacjach, w ktrych tzw. prze-
citnemu czowiekowi na myl to by
nie przyszo. Przyjrzyjmy si wspl-
nie trzem przykadom, w ktrych
otrzaskanie z Krlow Nauk
czyni z nas wycizc lub
Rzdzicielk.
ceń? dź (wrint dmski) Uko-
chny, tk jk kżdemu elementowi
dnego zioru X przyporzdkowny
jest dokdnie jeden element pewnego
zioru, tk nsze serc przyporzdko-
wne s soie!. Efektem z-
wsze dzie osupienie prze-
chodzce w podziw, zchwyt
i osttecznie dozgonne
uczucie.
3.Mnemotechnika.
Kżdy z ns musi
zpmitywć corz wicej cyfr nu-
merw telefonw, pinw, kodw do-
stpu i tym podonych. Ich postć
monotonnych, nudnych cigw cyfr
nie sprzyj temu zdniu. I tu po rz
kolejny przychodzi nm z pomoc m-
temtyk. Powiedzmy, że musimy z-
pmitć kod, ktry skd si z czte-
rech cyfr 1564. Poszczeglne cyfry
z niczym nm si nie kojrz le
wystrczy soie uświdomić, że
dwie pierwsze z nich to wrtość
wyrżeni
=
(1
x
)2
+
10 dl
x
= 6, dwie kolejne to ojtość ostro-
sup prwidowego czworoktnego,
ktrego pole podstwy jest
o 16 mniejsze od pol powierzchni
ocznej, wysokość ściny ocznej
jest o 3 mniejsz od krwdzi pod-
stwy. Powizliśmy wic strkcyjne
cyfry z konkretnymi zgdnienimi,
ktrych zpmitnie nie dzie już
stnowić żdnego prolemu pordzi-
oy soie z tym nwet dziecko!
Jk widć, mtemtyk może yć dl ns
pomoc nieoml n kżdym kroku. W-
śnie z tego powodu st si on przed-
miotem oowizkowym n mturze
y kżdy z ns mg lepiej rdzić soie
w pźniejszym życiu!
2.Komunikacja i transport.
-
żmy, że n przystnek zjeżdż z-
toczony utous. Czy ud si nm do
niego wepchnć? mist n oślep
szturmowć drzwi, wystrczy, że
szyko przeliczymy znjdujcych si
w pojeździe psżerw, policzymy zj-
mown przez nich ojtość (rozij-
jc njpierw cio kżdego psżer
n pewn skończon licz ry dl-
sze oliczeni, woec znjomości sto-
sownych wzorw, s po prostu -
nlne), nstpnie oszcujemy ojtość
utousu (uwzgldnijc, rzecz jsn,
tylko czść psżersk), po czym odej-
miemy od sieie te liczy i już!
W ten spos dowiedzieliśmy si, czy
wrto w ogle pchć si do pojzdu.
Pr prostych oliczeń pomoże nm
zoszczdzić czs i zdrowie.
1.Skomplikowane stosunki dam-
sko-m´skie.
Wrew pozorom nie
chodzi tu o tk nln rzecz, jk oli-
cznie swoich szns (typu W trzech
przypdkch n cztery zwsze dostj
od dziewczyny w twrz lu też Dzie-
wić do dziesiciu, że n mj widok
odwrci si i wyjdzie). Wiedz mte-
mtyczn może stć si prwdziwym
kluczem do serc przyszej Wyrnki
dź Wyrnk. Wystrczy tylko, że
ksmitnym gosem wyszepczemy
(wrint mski) Czy wiesz, njdroż-
sz, że wektory kontrwrintne
trnsformuj si wzgldem reprezen-
tcji odwrotnej do grupy przekszt-
otrSalewsk
otrenuj szre komrki i wejd n
wwwoperonpl
✔
pyt mturlnych
✔
emocje teleturnieju
✔
niewirygodne ngrody
ozsid si wygodnie n tpcznie i przygotuj n pytnie!
5
Gazeta Maturalna
Plik z chomika:
paula.ala
Inne pliki z tego folderu:
matura gazeta maturalna2.pdf
(7125 KB)
matura-gazeta maturalna1.pdf
(3455 KB)
vademecum matura 2010 CHEMIA.pdf
(1426 KB)
vademecum matura 2010 GEOGRAFIA.pdf
(9769 KB)
Inne foldery tego chomika:
chemia
do wykorzystania w szkole
geografia
j. niemiecki
j.polski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin