Przepis na zdrowieSCENARIUSZ ZAJĘCIA nr 1Cele ogólne:- wyrabianie nawyku dbania o zdrowie i urodę,- ćwiczenie umiejętności słuchania krótkich utworów literackich czytanych przez nauczyciela,- doskonalenie umiejętności rozpoznawania kształtów niektórych przedmiotów, - doświadczanie wrażeń dotykowych,- ćwiczenie przestrzegania określonych zasad w zabawach,- wytworzenie miłej atmosfery w grupie.Cele operacyjne:- dziecko wie o codziennych zabiegach higienicznych,- wie o zasadach higienicznych w postępowaniu w odniesieniu do własnego ciała,- rozumie znaczenie czystości dla zdrowia,- potrafi wykonywać podstawowe czynności higieniczne.Metody:Metoda organizacji środowiska,Metoda przekazywania wiedzy,Metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu,Metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych,Metody aktywizujące.Formy aktywności dziecka:- językowa,- ruchowa.Środki dydaktyczne:fragment książki Marii Kownackiej pt. "Kukuryku na ręczniku", szczoteczka i pasta do zębów, grzebień, mydło,nożyczki do paznokci (w etui); znaczki przedstawiające: mydło, kran lub miskę z wodą, szczoteczkę i pastę do zębów, grzebień, lusterko; nagranie wesołej muzykiSytuacja wychowawczo - dydaktyczna1. Zabawa "Kroki".Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka zachęca je do zabawy, mówiąc: Jeden krok do przodu zrobią dzieci, które:- myją ręce przed posiłkiem,- myją ręce, kiedy je ubrudzą,- myją zęby rano i wieczorem,- lubią się kąpać,- lubią czystość.Dzieci wykonują polecenia. W ten sposób koło się zawęża, a dzieci dotykają się wzajemnie w kręgu.2. Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej "Kukuryku na ręczniku"Nauczycielka czyta:Mama woła przed każdym jedzeniem:- Zosiu! Tadziku! Umyjcie ręce!I co dzień mama musi to powtarzać, a te ręce zawsze zapomną się umyć i potem trzeba wstawać od stołu i biec do umywalni.Czasami są goście, wstyd przypominać. Mamie bardzo się to sprzykrzyło, więc wreszcie wymyśliła sobie pomocnika. A ten pomocnik nie byle jaki!Posłuchajcie:Wzięła mama długi kawał szarego płótna, wzięła dużo bawełnianych nitek: czerwonych, zielonych, szafirowych, pomarańczowych, żółtych... szyła... szyła... igiełką migała, do siebie się uśmiechała.Najpierw wyskoczył z szarego płótna żółty dziobek, potem czerwony grzebień, potem piórka: czerwone, zielone, szafirowe, pomarańczowe. Oj! We wszystkich kolorach! A na końcu... na końcu... złote butki, jak to mają kogutki!I Kogutek - Złotobutek był gotów!A potem mama powiedziała do Kogutka - Złotobutka:- Mój Kogutku - Złotobutku,wieszam cię tu na gwoździku,piejże głośno: Kukuryku!Kukurykaj z całej siły,Żeby dzieci ręce myły!Dzieci wracają ze szkoły, zaglądają do umywalni, a kogutek tam woła:- Kukuryku! Kukuryku!Myj się Zosiu i Tadziku!I od tej pory mama już nie potrzebuje mówić nic o myciu rąk przed jedzeniem, bo kogutek o tym przypomina.Czasami... czasami... jeżeli są goście i dzieci nie słyszą, jak kogutek w umywalni pieje, to mama uśmiecha się i mówi za niego cichutko:- Kukuryku!A dzieci już dobrze wiedzą, co to znaczy!Po zaprezentowaniu opowiadania nauczyciel omawia z dziećmi jego treść.3. Zabawa ilustrowana ruchem "Pralka"Dzieci stoją w kręgu. Wyciągają do przodu raz prawą, raz lewą rękę i mówią:Dzisiaj u nas, co tu kryć,wielkie pranie musi być,na prawo raz,na lewo raz,z koleżanką jeszcze raz.Na słowa "z koleżanką jeszcze raz" każde z dzieci odwraca się do swojego sąsiada i podaje mu ręce. Dzieci powtarzają zabawę, wyciągając ręce na przemian w parach.4. Zabawa dydaktyczna "Czarodziejski worek".Dzieci siedzą na podłodze, tworząc koło. W jego środku nauczyciel układa mydło,szczoteczkę i pastę do zębów, nożyczki do paznokci (w etui). Dzieci starają się określić, do czego służą poszczególne przedmioty. Wspólnie z dziećmi nadajemy ogólną nazwę dla tych rzeczy: np. "Przybory do utrzymania czystości". Po jakimś czasie możemy urozmaicić wersję zabawy. Nauczyciel chowa wyłożone przedmioty do woreczka. Dzieci kolejno wkładają do niego rękę, wybierają przedmiot i dotykając go odgadują, co to jest. Następnie wyjmują przedmiot z woreczka i sprawdzają, czy prawidłowo go rozpoznały.5. Zabawa ruchowa "Znajdź swoją parę".Nauczyciel ma w koszyczku znaczki, które przedstawiają: mydło, kran z lejącą się wodą, szczoteczkę i pastę do zębów, grzebień, lusterko. Dzieci losują po jednym znaczku. Poruszają się w rytm muzyki, a kiedy melodia cichnie, dobierają się parami: " mydło" i " woda", "szczoteczka" i "pasta", "grzebień" i "lusterko"(ilustracje można pobrać download/Dla nauczycieli).Przygotowanych jest tyle znaczków, aby wystarczyło ich dla wszystkich dzieci, uczestniczących w zabawie.Oczekiwane rezultaty aktywności:Utrwalenie przyzwyczajeń i nawyków dbania o zdrowie i urodę.Zna zasady higieny osobistej.Rozumie znaczenie czystości dla zdrowia.
nowiny