MIĘDZYNARODOWY TERRORYZM.pdf

(379 KB) Pobierz
Microsoft Word - 25.10.2010 r. Terroryzm_KLiedel_k.doc
ROZDZIAŁ 1
Terroryzm międzynarodowy jako zjawisko wpływające
na bezpieczeństwo międzynarodowe i ład globalny
Aby w pełni zbadać proces powstawania systemu przeciwdziałania terrory-
zmowi w Polsce i okoliczności, które towarzyszyły temu procesowi, należy zro-
zumieć, na jakie zjawisko jest on odpowiedzią. To właśnie istota współczesnego
terroryzmu, strategia i taktyka ugrupowań terrorystycznych oraz cele, do jakich
dążą, stanowią o kształcie mechanizmów obronnych, które państwo musi wy-
kształcić, aby zapewnić bezpieczeństwo swoich interesów oraz swoich obywateli.
Wpływ, jaki terroryzm wywiera na współczesne państwa, a także zagrożenie,
jakie stanowi on dla bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego, będzie
głównym tematem niniejszego rozdziału. Aby zbadać te kwestie, konieczne bę-
dzie odniesienie się do pojęcia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego,
zagrożeń dla bezpieczeństwa oraz ewolucji obu tych kategorii. Na tej podstawie
możliwe będzie rozpoczęcie rozważań na temat samej istoty terroryzmu oraz na
temat wpływu, jaki wywiera on na poszczególne aspekty bezpieczeństwa pań-
stwa i społeczności międzynarodowej.
1.1. Współczesne pojmowanie bezpieczeństwa narodowego
i międzynarodowego
Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe to jedne z najważniejszych
przedmiotów badań politologicznych. Wiąże się to przede wszystkim z tym, że
jest to dziedzina niezwykle dynamiczna, a nowe zagrożenia, które stają przed
państwami i organizacjami międzynarodowymi, wpływają na przebieg wydarzeń
na arenie międzynarodowej, wymuszając wypracowanie strategii i taktyk odpo-
wiedzi na te zagrożenia. Z tego właśnie względu niezwykle istotna jest świado-
mość, czym jest bezpieczeństwo i jak to pojęcie ewoluuje, konieczne dla sku-
tecznego kształtowania i dostosowywania przywołanych strategii działań na
rzecz bezpieczeństwa.
Podstawowymi aktorami na arenie międzynarodowej, których działanie kształ-
tuje środowisko międzynarodowe oraz jego potencjalną stabilność lub niestabil-
649156945.001.png
10
Rozdział 1
ność, są państwa, czyli podstawowe podmioty stosunków międzynarodowych
oraz organizacje międzynarodowe – rządowe i pozarządowe, a także transnaro-
dowe korporacje 1 . W dynamicznie zmieniającym się świecie współzależności
pomiędzy tymi podmiotami istnieje wiele możliwych podejść do pojęcia bezpie-
czeństwa narodowego i międzynarodowego oraz mechanizmów zapewniania
tego bezpieczeństwa. Co więcej, pojęcie bezpieczeństwa ewoluuje wraz ze
zmianami zachodzącymi we współczesnych stosunkach międzynarodowych.
Bezpieczeństwo, jako zjawisko niemierzalne w sposób obiektywny, postrze-
gane jest przez jego podmioty, które na podstawie własnej percepcji kształtują
swoje działania na poziomie narodowym i międzynarodowym. W pracy zbioro-
wej Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI w. Wyzwania i strategie autorzy
przytaczają następującą klasyfikację postrzegania bezpieczeństwa, sformułowa-
ną przez D. Frei:
1) „stan braku bezpieczeństwa – wówczas, gdy występuje duże rzeczywiste
zagrożenie, a postrzeganie tego zagrożenia jest prawidłowe,
2) stan obsesji występuje wtedy, gdy nieznaczne zagrożenie jest postrzegane
jako duże,
3) stan fałszywego bezpieczeństwa ma miejsce wówczas, gdy zagrożenie jest
poważne, a postrzegane bywa jako niewielkie,
4) stan bezpieczeństwa występuje wtedy, gdy zagrożenie zewnętrzne jest nie-
znaczne, a jego postrzeganie prawidłowe” 2 .
Do percepcji bezpieczeństwa odnosi się także Jerzy Stańczyk w swojej pracy
Współczesne pojmowanie bezpieczeństwa , cytowanej przez R. Jakubczaka i J. Flisa,
formułując tezę, iż:
„Bezpieczeństwo w syntetycznym ujęciu można określić (…) jako obiektywną
pewność gwarancji nienaruszalnego przetrwania i swobód rozwojowych” 3 .
Ryszard Zięba proponuje sklasyfikowanie sposoby rozumienia bezpieczeń-
stwa. Pierwszy ze sposobów rozumienia bezpieczeństwa, który przedstawia, to
rozumienie wąskie, czyli bezpieczeństwo jako brak zagrożeń. Drugi sposób ro-
zumienia bezpieczeństwa, to rozumienie szerokie, czyli aktywne kształtowanie
wewnętrznej i zewnętrznej sytuacji państwa w taki sposób, aby zapewnić pew-
ność jego przetrwania oraz możliwość rozwoju.
Do tego drugiego sposobu odwołuje się przywołany powyżej Jerzy Stańczyk
pisząc, iż bezpieczeństwo „posiada dwa zasadnicze składniki: gwarancje niena-
ruszalnego przetrwania danego podmiotu oraz swobody jego rozwoju” 4 , podkre-
1 A. Kamiński, Polityka bez strategii. Bezpieczeństwo Europy Środkowo-Wschodniej i Polski
w perspektywie ładu globalnego , Warszawa 2008, s. 36.
2 R. Jakubczak, J. Flis (red. nauk.), Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI w. Wyzwania stra-
tegie, Warszawa 2006, s. 14.
3 Ibidem, s. 16.
4 Ibidem, s. 7.
649156945.002.png
Terroryzm międzynarodowy jako zjawisko wpływające na bezpieczeństwo międzynarodowe... 11
ślając tym samym, że bezpieczeństwo państwa nie jest pojęciem jednorodnym.
Szczególnie współcześnie, w dobie poszerzania rozumienia pojęcia bezpieczeń-
stwa, jest to spostrzeżenie, którego odnotowanie jest niezbędne dla przeprowa-
dzenia kompleksowej analizy.
Profesor Stanisław Koziej pisze w swojej pracy Między piekłem a rajem: szare
bezpieczeństwo na progu XXI w. :
„Jeśli mówimy o dynamicznym zjawisku (procesie) bezpieczeństwa danego
podmiotu w sensie praktycznym, mamy na myśli tę dziedzinę jego aktywności,
która zmierza do zapewniania możliwości przetrwania, rozwoju i swobody reali-
zacji własnych interesów w konkretnych warunkach, poprzez wykorzystanie
okoliczności sprzyjających (szans), podejmowanie wyzwań, redukowanie ryzy-
ka oraz przeciwdziałanie (zapobieganie i przeciwstawianie się) wszelkiego ro-
dzaju zagrożeniom dla podmiotu i jego interesów” 5 .
Jest to jedna z najpełniejszych definicji bezpieczeństwa w polskim piśmien-
nictwie, jednak dla zapewnienia pełnego przeglądu podejść do tego zjawiska
warto przytoczyć także poglądy kilku innych autorów badających bezpieczeń-
stwo we współczesnym świcie. W pracy Kryteria bezpieczeństwa międzynaro-
dowego państwa stykamy się z definicjami tego pojęcia stworzonymi przez kilku
różnych badaczy. I tak Jacek Czaputowicz pisze:
„Bezpieczeństwo jest definiowane jako wolność od zagrożeń stwarzających
ryzyko dla przetrwania państwa. Bezpieczeństwo narodowe, czyli bezpieczeń-
stwo państwa, dotyczy zapewnienia jego integralności terytorialnej, suwerenności,
swobody wyboru drogi politycznej oraz warunków dobrobytu i rozwoju. Bezpie-
czeństwo międzynarodowe dotyczyć może zewnętrznych aspektów bezpieczeństwa
państwa (w przeciwieństwie do aspektów wewnętrznych), czyli związanych
z wstępowaniem państwa w relacje z innymi podmiotami stosunków międzyna-
rodowych (zwykle, choć nie wyłącznie, z innymi państwami)” 6 .
W tej samej pozycji spotykamy definicję sformułowaną przez Sławomira
Dębskiego, która mówi, iż:
„Pojęcie bezpieczeństwa państwa jest ściśle związane z jego interesami. Stan
bezpieczeństwa umożliwia państwu definiowanie i realizowanie własnych inte-
resów w sposób wolny i suwerenny. Jednocześnie każde ograniczenie możliwości
zabezpieczania i realizowania tych interesów stanowi zagrożenie dla bezpie-
czeństwa państwa” 7 .
Ryszard Stemplowski w tekście Horyzont poznawczy i polityczny pojęcia
„bezpieczeństwo państwa” wskazuje, że państwem bezpiecznym jest państwo,
5 S. Koziej, Między piekłem a rajem: szare bezpieczeństwo na progu XXI w. , Toruń 2006, s. 7.
6 J. Czaputowicz, Kryteria bezpieczeństwa międzynarodowego państwa – aspekty teoretyczne ,
[w:] S. Dębski, B. Górka-Winter, Kryteria bezpieczeństwa międzynarodowego państwa , Warszawa
2003, s. 13.
7 S. Dębski, Kryteria bezpieczeństwa międzynarodowego państwa [w:] S. Dębski, B. Górka-
-Winter Kryteria bezpieczeństwa międzynarodowego państwa , Warszawa 2003, s. 34.
 
12
Rozdział 1
które może realizować swoją rację stanu, zatem jako integralne kryterium bez-
pieczeństwa traktuje zakres występowania warunków, które umożliwiają reali-
zację racji stanu. Wśród tych warunków wymienia 8 :
I. Warunki egzystencjalne:
a) obiektywne: minimalne , czyli: integralność terytorialna, efektywne kie-
rowanie przez rząd, podaż dóbr podstawowych na poziomie przetrwania,
zdolność do obrony przed agresją państwa o mniejszym bądź takim sa-
mym potencjale, zdolność do minimalizowania rozpowszechniania się
epidemii, zdolność minimalizowania skutków katastrof oraz optymalne:
suwerenność państwa, wspólnota wartości, wzrost gospodarczy, demogra-
ficzny, potencjał policyjny, wywiadowczy oraz członkowstwo w sojuszu
wojskowym, umożliwiające realne zapobieganie agresji, zdolność do za-
pobiegania epidemiom, zdolność do likwidowania skutków katastrof,
b) subiektywne: percepcja bezpieczeństwa, dobrobyt obywateli, wizerunek
państwa.
II. Warunki instytucjonalne:
c) instytucje demokratycznego państwa,
d) racjonalna organizacja rynku,
e) system edukacji,
f) środki przekazu.
III. Warunki funkcjonalne:
g) zapobieganie pojawianiu się potencjalnego bądź realnego zagrożenia
zdolności państwa do realizacji jego funkcji oraz jego racji stanu,
h) analizowanie informacji i formułowanie ocen spełniania poszczególnych
kryteriów bezpieczeństwa w celu aktualizowania zasad i kierunków po-
stępowania,
i) utrzymywanie stosunków z innymi państwami (sojusze wojskowe, part-
nerstwa strategiczne, członkostwo w organizacjach międzynarodowych),
j) utrzymywanie stosunków z międzynarodowymi instytucjami finanso-
wymi,
k) optymalizowanie norm społecznych,
l) prowadzenie badań naukowych i rozwój techniki,
m) rozwój kulturalny państwa i społeczeństwa,
n) kultywowanie kontroli społecznej poprzez oddziaływanie za pomocą
systemu edukacyjnego, środków masowego przekazu, wydarzeń sporto-
wych oraz kultywowanie form więzi społecznych.
Podobne podejście odnaleźć można także u naukowców z innych krajów.
Barry Buzan pisze na przykład, że w kontekście międzynarodowym pod poję-
8 R. Stemplowski, Horyzont poznawczy i polityczny pojęcia „bezpieczeństwo państwa” ,
[w:] R. Kuźniar, Z. Lachowski (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe czasu przemian: zagroże-
nia – koncepcje – instytucje , Warszawa 2003, s. 254.
649156945.003.png
Terroryzm międzynarodowy jako zjawisko wpływające na bezpieczeństwo międzynarodowe... 13
ciem bezpieczeństwa rozumieć należy zdolność państw oraz ich społeczeństw do
utrzymania niezależnej tożsamości oraz integralności funkcjonalnej 9 .
W swoim opracowaniu na temat współczesnego bezpieczeństwa K. Żukrowska
przytacza poglądy kilku znanych badaczy, których praca związana jest z pojęciem
i rozumieniem bezpieczeństwa międzynarodowego. Warto przytoczyć kilku z nich 10 :
1. J. Booth i R. Wheeler: stabilny system bezpieczeństwa może być utrzymany
jedynie przez grupy ludzi, o ile nie pozbawiają oni innych tego stanu.
2. A. Wolfers: bezpieczeństwo w sensie obiektywnym to brak obaw co do ist-
nienia zagrożeń dla subiektywnie uznawanych wartości.
3. W. Lipman: państwo jest na tyle bezpieczne, na ile może unikać wojny bez
poświęcania swoich wartości lub też zwycięsko wyjść z wojny, która może
powstać w wyniku konfrontacji z zagrożeniami dla swoich wartości 11 .
Takie pojmowanie bezpieczeństwa, które uwzględnia nie tylko fizyczne, mate-
rialne przetrwanie danego podmiotu (bądź grupy podmiotów, jeśli mowa o bez-
pieczeństwie międzynarodowym) określone być może mianem rozumienia pozy-
tywnego. Jak łatwo dostrzec, większość autorów wiąże pojęcie bezpieczeństwa
państwa z możliwością ochrony i promowania jego interesów. Rozumienie takie
stanowi o możliwości kształtowania polityki bezpieczeństwa w taki sposób, aby
służyła ona nie tylko przetrwaniu państwa, ale także jego wielowymiarowemu
rozwojowi. Jak zresztą celnie zauważa prof. Roman Kuźniar:
„Wzrosły […] nasze oczekiwania odnośnie stopnia bezpieczeństwa, spadła
tolerancja dla zagrożeń oraz rozbudowane zostały różnorodne instytucje i instru-
menty międzynarodowe, które mają zapewniać całemu światu, poszczególnym
narodom, a nawet jednostkom […] lepsze niż do tej pory bezpieczeństwo. Szerzej
niż do tej pory definiujemy bezpieczeństwo oraz pełniej zdajemy sobie sprawę
z tego, od jak wielu innych czynników niż tylko wojskowe zależy jego utrzyma-
nie” 12 .
Powyższy cytat stanowi podsumowanie przeanalizowanych zmian w zakresie
rozumienia pojęcia bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego. Podob-
nym przemianom ulega także rozumienie zagrożeń tego bezpieczeństwa, które
będzie stanowiło przedmiot rozważań w kolejnej części publikacji.
9 B. Buzan, People, states and fear , London 1983, cyt. za: K. Żukrowska, Pojęcie bezpieczeń-
stwa i jego ewolucja, [w:] K. Żukrowska, M. Grącik (red. nauk.), Bezpieczeństwo międzynarodo-
we. Teoria i praktyka, Warszawa 2005, s. 24.
10 K. Żukrowska, Pojęcie bezpieczeństwa i jego ewolucja , [w:] K. Żukrowska, M. Grącik (red.
nauk.), Bezpieczeństwo międzynarodowe. Teoria i praktyka , Warszawa 2005, s. 24.
11 Ibidem, s. 22.
12 R. Kuźniar, Niebezpieczeństwa nowego paradygmatu bezpieczeństwa , [w:] R. Kuźniar,
Z. Lachowski (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe czasu przemian: zagrożenia – koncepcje –
instytucje , Warszawa 2003, s. 210.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin