TRAKTAT O úASCE.doc

(122 KB) Pobierz
TRAKTAT O ŁASCE

TRAKTAT  O   ŁASCE

KS. DR ANDRZEJ DAŃCZAK

 

 

1. Zagadnienia wstępne.

- problemy w zrozumieniu  terminu  łaska.

Łaska  jest  jednym  z  prób  przekazania  niewystarczalności  człowieka  względem  Boga,  który  musi  pomóc  człowiekowi  w  dojrzałości  do  Niego,  ponieważ  człowiek  o  własnych  siłach  sam  tego  osiągnąć  nie  może.

-  próby  zrozumienia – antropologia.

Antropologiczne  ukazanie  człowieka  niewystarczalności,  pragnienie  osiągnięcia   szczęścia  jest  naturalna  dla  człowieka (pełna  realizacja  potencjału  człowieka).  To  oczekiwanie  zaspakaja  tylko  Bóg; (pełnia  dóbr,  nieśmiertelność,  realizacja  osobowa  w  miłości).  Odpowiedź  Boga    pomocą  w  dojściu  do  tej  pełni  jest  właśnie Łaska .Jest  to  więc  pomoc  Boga,  która  nie  należy  nam  się  z  samego  faktu  istnienia – jest  darem niezasłużonym  dla  człowieka.   

2.  Perspektywa  biblijna.

Stary  Testament – ogólna  wizja;  głównie  poprzez  ideę  wybraństwa  i  przymierza  narodu  wybranego.  Bóg  nie  musiał  tego  robić (wybierać  narodu),  jednak  w  sposób  wolny  to  czyni.  Pozostaje  wierny  swoim  obietnicom,  mimo  grzechu  ludzi.  sposób  działania  Boga  jest  jednak  poza  możliwością  przewidzenia  człowieka.  Jego  działanie  bywa  zaskakujące  i  niezależne.  Bóg  jest  wolny  i  łaskawie  działa  w  historii,  chociaż  czasami  wydaje  się  to  niepojęte  przez  ludzi.

- wątek historyczno - zbawczy (pierwotny)

Pojęcie podstawowe (słowo – klucz)  to wybranie, obejmujące zarówno naród, rodzinę, a także jednostkę. Wybrany Abraham staje się ojcem wiary i narodu. "Ty będziesz dla mnie narodem, a ja będę dla ciebie Bogiem "(Pp 26,17, Jer 7,23). Wybranie znajduje dopełnienie w przymierzu. Przymierze obejmuje cały naród, co wyraża kult i prawo, a co za tym idzie kapłaństwo, wraz z całym porządkiem politycznym, społecznym i ekonomicznym. Następstwem przymierza jest swoista teokracja.

Dawid nadaje nowy sens pojęciu przymierza. Król cieszy się „poparciem" Boga przy realizacji paktu z Bogiem w konkretnej historii. Stąd narodzi się idea Mesjasza, który okaże się być zarówno wybranym jak i sprawcą zbawienia. Mojżesz jest obrazem Mesjasza (niewola, zbawienie), co pogłębione zostanie w idei Mesjaństwa w okresie niewoli babilońskiej .

Wtedy o Bogu mówi się chesed = Bóg miłosierny, Bóg wierny, Bóg dobry, Bóg sprawiedliwy (sedek = daje szansę, charakteryzuje się stałością).

- wątek stworzenia nie odgrywa wielkiej roli u początków objawienia, zdobywa znaczenie w okresie helleńskim, w refleksji nad dziełem stworzenia. Spotkanie ze stworzonym światem i jego tajemnicą domaga się uznania wielkości Stwórcy, oddania Mu czci. Bogu Stwórcy należy się „pokłon" (prostratio). W języku hebrajskim tę czynność wyraża czasownik „chen” (hen), pochodzący od chanan = pokłonić się, co jest wyrażeniem wdzięczności (charis= gratia =łaska= dobroć Boga). Imiona nawiązujące do tego aktu: Jan = Bóg jest łaskawy; Anna = obdarowana.

-wątek grzeszności i niegodności człowieka (człowiek upadły i wyzwalany)-  Ps 51, Iz 54,7. Pojawia się nowe słownictwo: Rahamim = oiktirmos = misericordia = miłosierdzie. Słowo wywodzi się od rehem=łono matki. Bóg podobnie jak matka jest związany z płodem, stąd pamięta, przebacza, współczuje (Ez 34,6).

- wątek eschatologiczny Powrót do raju w przyszłości. Wątek centralny (Ezechiel, Jeremiasz, Deutero­-Izajasz) - nowe przymierze, nowe serce (Jer 31,31-34, Ez 36,25-29), ST nie rozróżnia uczucia od daru, natury od nadprzyrodzoności...

Nowy Testament:

Koncept przymierza jest zdominowany przez ideę królestwa Bożego. Wezwanymi do królestwa Bożego są także grzesznicy. Bóg miłosierny to idea przewodnia NT (Łk 15,11-32; Mk 2,1-12; Łk 7,36-50). Przede wszystkim ideę łaski rozwija św. Paweł: prawo i łaska, grzech i łaska, teologia wybrania. Nowe stworzenie, współistnienie z Chrystusem.

Walka z gnostycyzmem (przeciwko samo - zbawieniu) prowadzi do określenia znaczenia łaski w życiu duchowym chrześcijanina. Św. Ireneusz opracowuje pojęcie „obrazu Bożego” (ks. Rdz.), tłumacząc je jako potwierdzenie  związku naturalnego z Bogiem, zaś „podobieństwo” jako związek nadprzyrodzony. Ideał gnostyka chrześcijańskiego przedstawiają Klemens Aleksandryjski i Orygenes.

Teologia wschodnia rozwija doktrynę o łasce w oparciu o tajemnicę Chrystusa i Trójcy św. (przebóstwienie), a zatem adopcja, zamieszkanie Trójcy św., podobieństwo, obraz.. Mistyka wschodnia jest owocem rozwoju doktryny o łasce. Pseudo-Dionizy wyróżnia po raz pierwszy trzy drogi życia duchowego: oczyszczenia, oświecenia i zjednoczenia (nie to samo co Mesalianie, którzy ćwiczeniom ascetycznym przypisywali doświadczenie obecności Boga). Pesudo-Dionizy mówi o hiperfisis, co Szkot Eurigena przetłumaczy jako rzeczywistość nadprzyrodzona ­superanaturalis.

Na Wschodzie doktryna o łasce była częścią doktryny o zbawieniu, na Zachodzie stała się częścią antropologii: Augustyn (354-430), Orange (529). Dyskusja na temat przeznaczenia (Lucidiusz - reprobatio ad peccatum, Gotschalk - podwójne przeznaczenia). Doktryna o łasce w średniowieczu łączy się z traktatem o wierze, miłości (caritas), Abelard umieszcza ją przy sakramentach, zaś Hugo od św. Wiktora przy chrystologii.

Łaska to rzeczywistość stworzona w człowieku (forma animae), habitus; Franciszkanie umieszczają ją w doktrynie o Bogu, tomiści o stworzeniu; w komentarzach do św. Tomasza łaskę umieszcza się w doktrynie o zbawieniu.

Nominalizm. Luter. De auxiliis.

5. Obszary tajemnicy łaski:

l. Bóg wychyla się w stronę człowieka - dobroć stwórcza, miłość personalna do człowieka, powszechne wezwanie do zbawienia (wybór i przeznaczenie) w Jezusie Chrystusie.

2. Człowiek grzeszny, upadły - dar łaski = darem usprawiedliwienia.

3. Łaska jako dar ponownego stworzenia, który uświęca człowieka...

4. Działanie człowieka pod wpływem łaski i skuteczność łaski w działaniu człowieka...

5. "Błogosławiona" - Pan z Tobą, pełna łaski...

Konieczność łaski dla uniknięcia grzechu

Źródła biblijne

Pismo św. bezpośrednio nie mówi, jakie są granice możliwości człowieka pod tym względem. Stary Testament wskazuje pośrednio na możliwość zwycięstwa nad grzechem pod wpływem nowego Ducha udzielonym przez Boga. Nowy Testament wskazuje na Chrystusa, który wyzwala od grzechu, udzielając przebaczenia w imię Ojca, a także wyposaża w odpowiednie siły skuteczne w walce z grzechem.

Nowy  Testament – idea  przymierza  przestaje  być  wiodącą,  a  staje  się  nią  „Królestwo  Boże”.  Bóg  przychodzi,  kiedy  i  jak  chce,  zaprasza  człowieka  do  tego  Królestwa,  jednak  w  sposób  nieoczekiwany  przez  ludzi,  nie  jest  to  królestwo  w  rozumieniu  ludzkim.  Królestwo  jest  ofiarowane  wszystkim,  także  biedakom, kalekim, obcym.  Odnosi  się  ono  do  dwóch  wymiarów: zewnętrznym  i  wewnętrznym. Człowiek  przyjmujący  Królestwo  doświadcza  wewnętrznie  odpuszczenia  grzechów,  zostaje  uzdolniony  do  dobra.  Zewnętrznie  ulega  likwidacji  prawny  legalizm,  formalizm,  człowiek  staje  się  od  nich  wolny.  Człowiek  doświadcza  Bożej  łaski,  nakierowującej  człowieka  na  pełną  realizację  poprzez  życie  z  Bogiem.  Działanie  Boga  wynika  z  miłości,  która  chce  dla  człowieka  dobra. Nowy Testament zawiera powszechne przekonanie judaizmu, że pomoc Boża jest nieodzowna, aby zostały pokonane „złe skłonności” i odmienione „złe serce”. Orędzie św. Jana Chrzciciela ogniskuje się wokół przemiany człowieka i interwencji ze strony Boga. Rolę szczególną przewiduje dla Ducha św.

Nauczanie Jezusa: „prosić Boga, aby dał dobrego ducha nam, złym ludziom (Łk 11,13), „ nie wódź nas na pokuszenie” (Mt 6,13), „módlcie się, abyście nie wpadli w pokusę” (Mt 26,41). Istnieje konflikt między ciałem a duchem! Bez pomocy Bożej tego konfliktu nie da się uniknąć. Jezus modli się za apostołów, aby pozostając na świecie, zostali zachowani od złego (J 17,15). Boża pomoc jest „konieczna”, ponieważ wartości ziemskie przyciągają swoją atrakcyjnością: „łatwiej wielbłąd przyjdzie przez ucho igielne niż bogaty wejdzie do królestwa Bożego.” Jeśli człowiek ma nadzieję na odniesienie zwycięstwa, to tylko dlatego że „u ludzi jest to niemożliwe, lecz u Boga wszystko jest możliwe (Mt 19,23-26).

Według św. Pawła tragiczne położenie człowieka związane jest z grzechem (Rz 1,26-32). Izraelici, którzy są dumni z tytułu pochodzenia i wybrania, mienią się przewodnikami, Ewangelia  św. Jana  11, 23 „Rzekł  do  niej  Jezus:« Brat  twój  zmartwychwstanie»”

1J 3,3 „Każdy  zaś  kto  pokłada  w  Nim  tę  nadzieję,  uświęca  się,  podobnie  jak  On  jest  święty”.

2P 1,4 „Tak  samo  Boska  Jego  wszechmoc  udzieliła  nam  tego  wszystkiego,  co  się  odnosi  do  życia  i  pobożności,  przez  poznanie  Tego,  który  powołał  nas  swoją  chwałą  i  doskonałością.  Poprzez  nie  zostały  nam  udzielone  drogocenne  i  największe  obietnice,  abyście  się  przez  nie  stali  uczestnikami  Boskiej  natury,  gdy  już  wyrwaliście  się  z  zepsucia  wywołanego  żądzą  na  świecie”.

Ojcowie  greccy – łaska  jako  powszechny  proces  zbawienia; przebóstwienie.

1.      Ireneusz  z  Lionu  (II  wiek) -  podkreśla  wcielenie  Chrystusa.  Miłość  Boga  do  człowieka  sięga  aż  do  zniżenia,  do  wcielenia.  Bóg  staje  się  człowiekiem,  dzięki  czemu  człowiek  może  stać  się  Synem  Bożym – jest  to  tak  zwana  „cudowna  wymiana”.  Bóg  staje  się  człowiekiem,  przyjmuje  to  co  ludzkie,  człowiek  może,  więc  przyjąć  to,  co  Boskie.  Następuje  dywinizacja  człowieka – człowiek  zostaje  nasycony  tym  co  Boskie.

2.      Klemens  Aleksandryjski – theiosis (tejosis).  On  pierwszy  wprowadził  termin  „przebóstwienie” .  Jezus  uczynił  nam  łaskę  zniżając  się  do  naszej  kondycji  i  pociąga  człowieka  wzwyż.

 

             

BÓG              OJCIEC

 



                     

SYN

 

 

 

CZŁOWIEK

 

3.      Atanazy  (III  wiek). Dary  Boga  pochodzą  od  Ojca,  jednak  dzieje  się  to  przez  Jezusa.  Mówił  o  współdziałaniu  całej  Trójcy  w  przebóstwieniu.  Ojciec  jest  źródłem  tego  wszystkiego  co  dzieje  się,  Syn  jest  pośrednikiem  wszelkich  łask. Bóg  chce  udzielić  człowiekowi  odwiecznego  powołania  do  Synostwa  Bożego.  Człowiek  został  powołany  jeszcze  przed  stworzeniem.  Stał  się  tym,  kim  dla  Niego  jest  Syn.  Dar  obrazu  dany  w  stworzeniu  człowieka  nosi  w  sobie  obraz  Boży.  Człowiek  nosi  w  sobie  obraz  Boży,  który  jest  darem  danym  przez  Syna. Syn  przywraca  podobieństwo,  Przywrócenie  podobieństwa  do  Boga  w  dziele  odkupienia. Grzech  niszczy  w  nas  podobieństwo  do  Boga.  Obrazu  Boga  nie  możemy  zniszczyć,  ale  podobieństwo  tak – Jezus  poprzez  odkupienie  naprawia  to  podobieństwo.  Jezus  jest  doskonałym  obrazem  Ojca, wzorcem.  Duch  Święty  jest  sprawcą  owego  procesu.  Jezus  jest  doskonałym  obrazem  Ojca,  wzorcem  u  wszystkich,  ich  przebije  myśl o „cudownej  wymianie”.

Przebóstwienie  polega  na  uczestnictwie  w  życiu  Bożym,  oczywiście  nie  będziemy  Bogiem.  Stanie  się  to  za  sprawą  Ducha  Świętego – realizuje  w  nas  Boże  dziecięctwo.

(...) sam  stając  się  człowiekiem  przebóstwił  ludzi. (Mowy 2,67)

4.      Pelagiusz  i  św.  Augustyn  wiedli  spór  o  łaskę.

-          Pelagiusz  był  mnichem  prawdopodobnie  żyjącym  w  Irlandii,  ale  wiele  podróżującym.  Jego  pisma  były  skierowane  przeciw  manichejczykom  mówiącym  o  dualizmie  zła (materialne) i dobra (duchowe).  Pelagiusz  żyjąc  na  zachodzie  używa  argumentów  pochodzących  z  teologii  wschodniej.  Polegało  to  na  tym,  iż  Pelagiusz  mówił,  że  Bóg  przenika  cały  kosmos,  można  go  dostrzec  w  całym  świecie,  a  skoro  tak  to  swiat  nie  jest  zły.  Podkreśla  dobroć  stworzenia,  a  więc  i  człowiek  jest  dobry.  Konsekwencją  jest  twierdzenie,  że  człowiek  posiada  w  sobie dążenie  do  dobra  mimo  grzechu.  Wolność  człowieka  nie  uległa  zniszczeniu,  człowiek  sam  z  siebie  może  czynić  dobro,  zachowywać  Boże  przykazania.  Łaski  doświadcza  w  Bożych  przykazaniach,  nauczaniu  Jezusa.  Są  to  czynniki  zewnętrzne,  co  nie  jest  dla  ludzi  zachodu  jasne.  Człowiek  jest  więc  w  pewnym  stopniu  niezależny  od  Boga,  od  Jego  łaski.

-          Św.  Augustyn „doktor  gratia”  zwalczał  P[elagiusza.  Jego  doktryna  w  punkcie  wyjścia  mówi  o  absolutnej  niemożności  wypełniania  przykazań  przez  człowieka.  Niewola  grzechu  jest  całkowita.  Człowiek  tylko  dzięki  łasce  może  temu  podołać.  Łaska  jest  wewnątrz  człowieka,  jest  to  pomoc  Boga  dla  człowieka (adiutorum).  Człowiek  nie  może  sprowadzić  łaskę  na  siebie,  ale  też  nie  może  jej  odrzucić.  Augustyn  tłumaczył  to  w  taki  sposób: Bóg  daje  miłość,  która  budzi  upodobanie  ku  dobru,  człowiek  więc  chce  współpracować  z  tą  łaską.  Taki  sposób  nazywamy  „dilektio”. Jest  to  jednak  ciągłe  działanie  Boga.  Ludzie  są  masą  skazaną  na  potępienie „massa  domnata”,  a  jedynie  niektórzy  zostają  wybrani  do  zbawienia – predestynacja.  Wynika  to  z  chęci  ocalenia  wolności  Boga,  jednak  potępieni  nie  mogą  mieć  pretensji – stan  człowieka  wynika  z  grzechu,  który  zniszczył  w  nim  dobro,  wolność.  Owo  wyławianie  niektórych  jest  miłosierdziem  Bożym,  dzięki  temu  widać  jak  wielka  jest  łaska  wobec  garstki  -  poprzez  kontrast,  ponieważ  większość  jej  nie  dostępuje.  Sprawiedliwość  karze  potępiać  za  grzech.  Zachód  poprzez  myśl  augustiańską  odciął  się  od  zewnętrznego (greckiego)  rozumienia  łaski  (poprzez  kosmos).  Łaska  staje  się  środkiem  do  zbawienia,  jest  konieczna.

5.      Próba  zakończenia  sporu  z  Pelagiuszem – XVI  Synod  w  Kartaginie  418 rok.

Próbą  zakończenia  sporu  z  Pelagiuszem  był  16  synod  w  Kartaginie: opowiedział  się  on  za  wersją  św. Augustyna.

a)      Łaska  Boża  nie  tylko  dotyczy  grzechów  popełnionych,  ale  pomaga  w  ich  nie  popełnianiu.

b)     Otrzymujemy  przez  nią  także  chęć  i  moc  nie  grzeszenia  i  postępowania  dobrego (uzdalnia  nas,  a  nie  tylko  informuje,  co  dobre  a  co  złe).

c)      Tylko  dzięki łasce  możemy  cokolwiek  dobrego  czynić.

Dzisiaj  nie  uznaje  się  Pelagiusza  za  heretyka,  posługiwał  się  on  raczej  myślą  wschodnią.  Błędem  było  w  doktrynie  Augustyna  umiejscowienie  w  punkcie  centralnym  grzechu  jako  punktu  wyjścia.  Także  powiązanie  wolnej  woli  z  grzechem – wola  u  Augustyna  zostaje  całkowicie  zniszczona  przez  grzech,  dlatego  człowiek  sam  zrobić  nic  nie  może,  Bóg  wybiera  go  swoim  wolnym  postanowieniem  i  człowiek  nie  może  łaski  odrzucić  (ani  jej  uprosić).  Tak  naprawdę  więc  nie  istnieje  wolna  wola.  Dlatego   istnieje    rzesza  potępionych,  z  których  Bóg  wybiera  nielicznych  z  „massa  domnata”,  wybiera  predysponowanych.    Potępieni  nie  mogą  narzekać,  ponieważ  jest  to  skutkiem  grzechu.  Takie  twierdzenie  jednak  wynikało  u  Augustyna  z  chęci  obrony  wolności  Boga.

Semipelagianizm – półpelagianizm  jest  nazwą  przypadkową  zajmuje  się  problemem  wolności.

Doktryna semipelagiańska

Brak  kompletnego systemu teologicznego, występują raczej tendencje, które chcą pogodzić powszechną wolę zbawczą Boga wraz z odpowiedzialnością osobistą człowieka w dziele zbawienia, czego Augustyn nie wziął pod uwagę. Semipelagianizm jest niespójny i niejasny, zwolennicy różnią się między sobą.

              To, co zwalczał Prosper i Cezary daje się sprowadzić do następujących stwierdzeń:

-          powszechna wola zbawcza zależy od człowieka w tym sensie, że człowiek podejmuje inicjatywę, przyjmując Bożą pomoc lub ją odrzucając,

-          przeznaczenie redukuje się do przewidywania Bożego: Bóg wie od początku, w jaki sposób ludzie odpowiedzą na Jego wezwanie, stąd zbawieni są ci, którzy odpowiedzą pozytywnie, a ci odrzucający – otrzymają karę wieczną. Bóg wie, co zrobiłyby dzieci nie ochrzczone (a także ochrzczone), gdyby pozostały przy życiu. Podobne rozumowanie rozciąga się na całe narody, do których nie dotarła dobra nowina – jedne by się oparły, inne nie, Bóg to wie i na tej podstawie podejmuje decyzję.

-          początek usprawiedliwienia pochodzi od człowieka (pierwszy krok, initium fidei). Grzesznik nie jest umarłym lecz chorym, stąd powinien wezwać lekarza, co czyni z własnej inicjatywy. Lekarz nie przyjdzie, jeśli inicjatywa nie została podjęta. Początek usprawiedliwienia, initium fidei to są wszystkie akty, poprzez które grzesznik przygotowuje się do nawrócenia. Według semipelagian - człowiek w oparciu o naturę może przygotować się na przyjęcie usprawiedliwienia (przyjęcie wiary), które zawsze będzie darem darmowym Boga.

Pierwsza faza: pojawiają się spory związane ze zrozumieniem Augustyna, który w r. 427 napisał list do kapłana Sisto (Ep 194), w którym podkreślił konieczność łaski. W środowiskach monastycznych afrykańskich zrozumiano priorytet łaski jako negację wysiłków człowieka, ascezy i modlitwy, tak istotne w życiu mnicha. Augustyn w odpowiedzi pisze dwa dzieła: De gratia et libero arbitro ad Valentinum et cum illo monachos, De correptione et gratia ad eundem. Augustyn krytykuje myślenie mnichów, którzy uważają, że łaska potrzebna jest do czynów zbawczych nie zaś do zachęty do dobrego, tutaj wystarczy modlitwa. Minisi w Galli wystąpili bardzo żywo  przeciwko Augustynowi (bronili go Prosper z Akwitanii i Hilary z Poitiers). Wówczas Augustyn pisze De praedestinantione sanctorum et de dono perseverantiae ad Prosperium et Hilarium.

II faza: Po śmierci św. Augustyna (430) spór osiąga drugą fazę. Augustyna broni Prosper z Akwitanii. Pojawiają się pisma anonimowe, w których w sposób karykaturalny przedstawia się myśl Augustyna; np. w Praedestinatus twierdzi się, że wbrew wielu grzechom pewni ludzie dostąpią usprawiedliwienia, a innym -  bezgrzesznym zostanie ono odmówione, chociaż go oczekują. Do przeciwników Augustyna należy m.in. Wincenty z Lerynu. Prosper oddaje się twórczości teologicznej, neutralizując surowość swego mistrza, np. De vocatione omnium gentium – Bóg pragnie zbawienia wszystkich, jednak niektórych sobie upodobał. Prosper znajduje poparcie papieża Celestyna (DZ 128).

III faza: mnisi scytyjscy występują przeciwko Faustusowi, biskpowi Riez. Papież Homizdjasz, u którego szukają poparcia, powołuje się na autorytet Augustyna (DZ 173). Fulgencjusz – w przeciwieństwie do Faustusa – rozwija myśl oryginalną ś. Augustyna.

Kontrowersja kończy się wystąpieniem Cezarego z Arles (+543). Razem z papieżem Feliksem przygotowują dokument, w którym podkreślają konieczność łaski, jednocześnie potępiają błąd jakoby niektórzy byliby przeznaczeni do potępienia. Dokument zostaje potwierdzony na synodzie w Orange w r. 529, zaakceptowany przez papieża Bonifacego II (DZ 174-200).

Nauka kościoła

Dokument synodu w Orange zwany INDICULUS (529 r.) mówi:

„Bóg działa w sercach ludzkich i w ich wolnej woli w taki sposób, że święta myśl, pobożna rada, i każde poruszenie woli ku dobru pochodzi od Boga, ponieważ tylko z pomocą Bożą możemy czynić coś dobrego (bez Niego nic)” (DZ 135).

Indiculus podkreśla wagę modlitwy, jaką Kościół zanosi w intencji grzeszników i niewierzących z prośbą o nawrócenie (także dziękuje):

„Bóg jest sprawcą dobrej woli, dobrych uczynków, wszystkich wysiłków i czynów mężnych, dzięki którym od chwili poczęcia wiary (initium fidei) zwraca się człowiek do Boga, i nie mamy wątpliwości, że zasługi ludzkie pochodzą od łaski Tego, który jest źródłem nastawienia dobrego woli i czynienia dobra” (DZ 141).

Indiculus, dokument Synodu w Orange, składa się ze wstępu, 8 kanonów, 17 świadectw z dzieł ś. Augustyna, wyznania wiary. Warto dodać, że dopiero w r. 1629 znaleziono potwierdzenie Bonfacego II dla Synodu w Orange.

Papież potępia błąd: „niektórzy biskupi Galii... chcą, aby wiara, dzięki której wierzymy w Chrystusa, była dziełem natury, a nie łaski, chcą, aby wiara pochodziła od wolnej woli synów Adama a nie ofiarowana każdemu przez miłosierdzie Boże... (DZ 200 A)

Następnie konkretyzuje:

Wiara, początek wiary pochodzi od Boga (Chrystusa) i odnosi się do życia wiecznego.

Świadectwa z dzieł św. Augustyna, które cytuje synod w Orange, po części rodzą nieporozumienia, np. człowiek to grzech i kłamstwo, co wykorzystali skrupulatnie janseniści. Synod potwierdził, że człowiek o własnych siłach nie może wstąpić na drogę nawrócenia i usprawiedliwienia, chociaż może się w każdej chwili oprzeć łasce.

              Usprawiedliwienie to akt Bożego miłosierdzia, który w swoim bezpośrednim skutku dokonuje przemiany ontologicznej człowieka. Jeśli Boga możemy nazwać Miłością, Fundamentem, Źródłem i Szczytem Życia, czyli Bóg sam w sobie jako Niezgłębiona Tajemnica czyli gratia increata (łaska niestworzona), to skutek Bożego działania nazywamy gratia creata (łaska stworzona).

Uczestnictwo w naturze Bożej W liście św. Piotra znajdujemy śmiałe stwierdzenie, że sprawiedliwi są uczestnikami Bożej natury (2 P 1,4). Trzeba wykluczyć wchłonięcie osoby usprawiedliwionej zarówno w stanie życia ziemskiego, jak i w wieczności. Pismo św. wyraźnie podkreśla osobowy charakter spotkania z Bogiem; wyrażenie „syn adoptowany Boga” właśnie wyklucza tego rodzaju możliwość. Kościół odrzucał tego rodzaju wnioski jakoby człowiek usprawiedliwiony miałby zatracić charakter stworzenia. Zatem usprawiedliwienie człowieka należy rozumieć jako zmianę, która nie znosi człowieczeństwa i  nie zmienia go w sposób substancjalny, lecz akcydentalny. Problem polega na tym, by  utrzymać w mocy twierdzenie, iż człowiek zostaje przebóstwiony, a drugiej strony – mimo przebóstwienia pozostaje człowiekiem, bowiem zmiana, jaka się w nim dokonuje, ma charakter akcydentalny.

Pismo św.

              Wcześniej stwierdziliśmy, że człowiek usprawiedliwiony zostaje oczyszczony i odnowiony; w tej chwili naszą uwagę skoncentrujemy wokół skutku działania Bożego: odnowy, odrodzenia i uczestnictwa.

Odnowa – Tyt 3,4-7

Skutkiem chrztu św. jest odnowa (anakainosis), która jest dziełem Boga udzielającego Ducha ś., co powoduje zmianę w człowieku. Człowiek żyje nadzieją posiadania życia wiecznego… musi wzrastać, rozwijać się, dojrzewać, czyniąc postęp (Rz 12,2; Ef 4,23; Kol 3,10). Istotny tekst: 2 Kor 5,17-18.

Odrodzenie – Tyt 3,5 (palingenesia)  - podkreśla pierwszeństwo odrodzenia przed wysiłkami człowieka. Pojęcie „palingenesia” było bardzo rozpowszechnione w hellenizmie i oznaczało głęboką przemianę świata i człowieka. W Starym Testamencie ta idea została wyrażona przez włożenie nowego serca i udzielenie nowego ducha (Ez 11,29, 18,31-32, 36,26). W ostatnich księgach S.T odrodzenie widziane jest w perspektywie zmartwychwstania (2 Mach 7,9; Dn 12,2). Filon wprowadza pojecie paligenesia do literatury judaistycznej w znaczeniu odnowy mesjańskiej, czyli chodzi o doskonałość na końcu czasu; stoicy wyjaśniali to pojęcie jako powrót do idealnego początku. Trzeba podkreślić, że Ojcowie zrozumieli istotę wiary jako nowe życie, nową relację z Bogiem przez odrodzenie, usynowienie i podobieństwo. Uczestnictwo, komunia, nieśmiertelność – oto dary, jakie przyniósł Chrystus. Szczególne zainteresowani budziła idea podobieństwo do Boga i obrazu Boga w człowieku usprawiedliwionym. Odkąd św. Paweł ukazał nam sens antropologiczny obraz Boga (1 Kor 11,7), chrystologiczny (2 Kor 3,8; 2 Kor 4,4, Kol 1,15) i pneumatologiczny – ojcowie w drobiazgowych analizach, w oparciu o liturgię ukazywali, na czym polega podobieństwo człowieka do Boga lub w jaki sposób człowiek usprawiedliwiony jest obrazem Boga w trzech wspomnianych perspektywach. Ojcowie byli często inspirowani przez filozofię helleńską: platonizm, stoicyzm i gnostycyzm.

              Od czasu św. Hipolita, który pierwszy użył pojęcia, ojcowie wschodni chętnie analizują temat przebóstwienia, znajdując podstawy teologiczne w tajemnicy Wcielenia i celebracji liturgicznej, zwłaszcza sakramentów (liturgia niebiańska).

Ł a s k a  s t w o r z o n a gratia creata stanowią ją rzeczowe skutki Bożej miłości względem nas, czyli odrębne od Boga dary nam darmo udzielone.

              Ojcowie Kościoła myśleli kategoriami i symbolami platońskimi, stąd bliskie im jest opis usprawiedliwienia jako odnowa, odrodzenie, uczestnictwo, przebóstwienie oraz jako przywrócenie obrazu i podobieństwa do Boga. Odkąd w średniowieczu coraz większy wpływ odnosi filozofia Arystotelesa, używająca pojęcie substancji i przypadłości, stąd wyjaśnienia teologiczne skutków działania miłosierdzia Bożego w człowieku bardziej zrozumiale przedstawia wprowadzone pojęcie łaski stworzonej.

Scholastyka

              Według scholastyków łaska, czyli dar miłosierdzia Bożego tworzy nową rzeczywistość w duszy człowieka, rozumianą jak stan (habitus), pozwalający na stały związek z Bogiem. Następnie wprowadzono rozróżnienie między cnotami wlanymi a łaską uświęcającą. W XIII w. dyskutowano nad relacją duszy i jej władz. W duszy wyróżnia się istotę, czyli substancję i trzy władze. Substancja duszy różni się od pamięci, intelektu i woli; pojęcie duszy obejmuje zasadę witalną (substancję) i zasadę działania (władze). Filip Kanclerz (+1236) przeniósł ten podział na pojęcie łaski i cnót: łaska jest formą, która ożywia substancję duszy, zaś cnoty wlane ukierunkowują władze duszy ku aktom zgodnym z nową zasadą życia duszy. Człowiek jest usprawiedliwiony przez łaskę (w istocie) i we władzach, czyli w działaniu (poprzez cnoty). Scholastycy widzieli związek między łaską niestworzoną a stworzoną: Bóg jako istota (łaska niestworzona) porównany do światła, zaś stworzenie uczestniczy w świetle (łaska stworzona). Jaki jest związek łaski z cnotami wlanymi? Według św. Bonawentury łaska jest jedna ze względu na jedność duszy i jej władz, a rozróżnienie jedynie formalne. Według św. Tomasza, który zakłada różnicę rzeczywistą między substancją duszy i jej władzami, stąd łaska dotyczy substancji duszy, a cnoty wlane odnoszą się do jej władz, czyli do działania duszy. Jedność zostaje zachowana dzięki założeniu, że cnoty pochodzą od łaski, tak jak władze duszy od substancji. Ponadto scholastycy widzieli ścisły związek między łaską a chwałą. Łaska jest nasieniem chwały.

Istotę łaski stworzonej św. Tomasz opisuje w S.Th.1-2 q.10. Usprawiedliwienie jest przyczyną sprawczą nowej rzeczywistości stworzonej w duszy, która należy do kategorii jakości, z kolei rozróżnia łaskę uświęcającą i cnoty. Gdy człowiek jest przyjęty przez Boga jako Jego syn adoptowany, powstaje w nim nowa rzeczywistość. Gdy bowiem Bóg przyjmuje człowieka, stwarza w nim dobro, w którym ma upodobanie. Istnieje różnica między łaskawym przyjęciem ze strony człowieka i Boga (człowiek zakłada wartość, dobro; Bóg stwarza dobro). Według św. Tomasza nowa rzeczywistość jest nową formą duszy, zgodnie z porządkiem nadprzyrodzonym. W porządku naturalnym stworzenia otrzymują to, co jest potrzebna do osiągnięcia celu naturalnego. Owa nowa forma nie jest substancjalna, tylko akcydentalna, czyli nowa doskonałość, nowy stan i sposób istnienia (habitus). Od XIII w. łaska stworzona zostaje nazwana łaską habitualną (habitus) lub łaską uświęcającą lub po prostu łaską.

              Dar wytrwania jest darem Bożym.

Ojcowie Kościoła

              Kiedy Pelagiusz twierdził, że człowiek o własnych siłach może uniknąć grzechu, wówczas Augustyn podniósł problem łaski Bożej i daru wytrwania (De dono perseveratiae).

Św. Tomasz : opisując skutek miłosiernego działania Bożego w akcie usprawiedliwienia jako habitus, czyli trwały stan łaski, przesądził o tym, że to pojęcie stało się niejasne i mylące. Trzeba pamiętać, że człowiek znajduje się albo w stanie upadłym, stąd potrzebuje łaski aktualnej wzywającej do nawrócenia, czyli pokochania Boga, albo w stanie zintegrowanym, czyli usprawiedliwionym, jednakże potrzebującym pomocy, aby ten stan zachować. Tomasz powyższy wniosek wyprowadził w oparciu o dwie zasady: żadne stworzenie nie może działać bez poruszenia Bożego (Arystoteles), stąd potrzebna jest stała opieka Boża; w tym życiu człowiekowi towarzyszy niedoskonałość i brak, stąd potrzebuje pomocy ze strony Boga (św. Augustyn). Łaska wytrwania jest darem, o który trzeba prosić, ponieważ uzyskane usprawiedliwienie „już” się dokonało i „nie jeszcze”, a to ze względu na fakt, iż człowiek jest w drodze, potr...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin