…......................................
(pieczątka szkoły)
INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA
DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Imię i nazwisko dziecka –
Rok szkolny – 2010/2011
Forma wychowania przedszkolnego – oddział przedszkolny w szkole podstawowej
Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
I. Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:
1. Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej :
a) mocne strony dziecka – Stara się stosować do norm społecznych, współpracuje chętnie i raczej bez konfliktów z rówieśnikami. Zazwyczaj dzieli się z nimi zabawkami, potrafi inicjować zabawy. Chętnie bierze udział w grupowych zajęciach i zabawach, jest lubiane przez inne dzieci. Dziecko interesuje się czynnościami szkolnymi.
b) zauważone trudności – Posiada cechy lidera grupy- lubi górować nad dziećmi i je pouczać.
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Wyjaśnianie przyczyn i skutków niewłaściwego postępowania.
d) wskazówki dla rodziców – Rozmowy wychowawcze z dzieckiem.
2. Umiejętności matematycznych i gotowości do nauki pisania i czytania:
a) mocne strony dziecka – Dziecko bardzo ambitne, ma szybkie tempo pracy. Jest aktywny na zajęciach. Prawidłowo przelicza liczmany, dodaje i odejmuje w granicach 10 i więcej w pamięci. Rozumie i potrafi wskazać: tyle samo liczmanów, więcej lub mniej. Zna liczebniki porządkowe oraz figury geometryczne. Potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów. Umie zdanie podzielić na kilka wyrazów oraz prawidłowo dzieli wyrazy na sylaby i głoski. Potrafi z podanych sylab złożyć wyraz. Prawidłowo rozpoznaje litery drukowane i potrafi je odwzorować. Samo próbuje pisać litery pisane i pisze je we właściwym kierunku. Czyta dłuższe zdania. Zna teksty piosenek na pamięć i chętnie je śpiewa.
b) zauważone trudności – Karty pracy czasami są wykonane niestarannie lub niezgodne z poleceniem nauczyciela.
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcanie do wysłuchania do końca polecenia nauczyciela wraz ze wskazaniem pozytywnych skutków takiego zachowania.
d) wskazówki dla rodziców – Podczas wykonywania różnych czynności domowych chwalić za dokładność i staranność wykonania.
3. Umiejętności motorycznej i koordynacji wzrokowo - ruchowej:
a) mocne strony dziecka – Porusza się zwinnie. Ruchy są płynne, skoordynowane. Dobrze utrzymuje równowagę. Lubi zabawy ruchowe i gry zespołowe. Prawidłowo posługuje się ołówkiem, przyjmuje prawidłową postawę przy rysowaniu, pisaniu. Rysowane szlaczki zazwyczaj utrzymuje w liniaturze, prawidłowo odwzorowuje figury geometryczne. Dobrze wycina nożyczkami.
b) zauważone trudności – Rysunki są ubogie w szczegóły. Podczas kolorowania obrazków wychodzi za linie. Prace plastyczne są niestarannie wykonane.
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcano dziecko do kolorowania małych powierzchni ze zwróceniem uwagi na nieprzekraczanie konturów obrazka.
d) wskazówki dla rodziców – Zachęcać do rysowania lub kolorowania różnych obrazków.
4. Samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych:
a) mocne strony dziecka – Potrafi zorganizować sobie czas wolny w szkole. Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu. Zwykle bez upomnień osoby dorosłej odkłada zabawki na swoje miejsce i uczestniczy w pracach porządkowych. Dziecko jest bardzo samodzielne. Sprawnie i bez pomocy osoby dorosłej ubiera się i rozbiera, korzysta z toalety, spożywa posiłki.
b) zauważone trudności – brak
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – brak
d) wskazówki dla rodziców – brak
II. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania
a) opis – Dziecko ma dużą potrzebę ruchu – szuka możliwości biegania, skakania. Szybko i chętnie uczy się na pamięć wierszyków, piosenek. Uczy się grać na gitarze. Wiedzą matematyczną znacznie przekracza wymagania programowe.
b) podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu – Zachęcanie ucznia do uczestniczenia w szkolnych konkursach recytatorskich. Angażowanie ucznia w różne prace na rzecz klasy i egzekwowania ich wykonania.
c) wskazówki dla rodziców – Rozwijanie zainteresowań dziecka. Dodatkowe zajęcia ruchowe.
III. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku:
Chłopiec lubi zwracać swoim zachowaniem uwagę innych dzieci- popisuje się, śmieje się, czasami przeszkadza nauczycielowi w prowadzeniu zajęć.
…....................................... ……………………………………
( data i podpis nauczyciela ) ( pieczęć i podpis dyrektora )
mikrofon2