florencja.pdf

(66 KB) Pobierz
186441995 UNPDF
PODSTAWOWE ZAŁOENIA MODELU PIELGNIARSTWA WG F. NIGHTINGALE
Pielgniarstwo dla Florencji Nightingale było słub Bogu i powołaniem do
działania na rzecz zdrowia człowieka, a przez to przyczynianiem si do jego
rozwoju duchowego i przybliania go do doskonałoci. Pielgniarstwo jako
słuenie Bogu poprzez słuenie ludziom – według jej załoe – miało charakter
wiecki. Pielgniarstwo według Florencji jest nauk, sztuk, powołaniem, słub
o charakterze etycznym. Wymaga zatem od pielgniarki
charakteru moralnego i przygotowania intelektualnego. Według niej
pielgniarstwo wymaga take od pielgniarki posłusznego wykonywania polece
lekarskich ale nie na lepo. Widziała rónice pomidzy wiedz lekarsk i
pielgniarsk zarówno w teorii jak i praktyce.
Według Nightingale wiedza lekarska skoncentrowana jest na leczeniu i diagnozie
(chorobie), natomiast wiedza pielgniarska to wiedza o yciu, zdrowiu,
zapobieganiu chorobom, przywracanie zdrowia. Przestrzegała przed
„doktorowaniem”.
Florencja Nightingale rozumiała pielgniarstwo bardzo szeroko oraz uwaała, e
jest ono domen kobiet. Oto jej stwierdzenia:
pielgnowanie obejmuje zarówno zapewnienie właciwej opieki w zdrowiu,
jak i chorobie,
pielgniark jest kada kobieta zobowizana do opiekowania si czyim
zdrowiem,
wiadczenie opieki pielgnacyjnej wymaga znajomoci praw zdrowia i
ycia.
W swoim opracowaniu „Uwagi o pielgniarstwie – czym ono jest, a czym nie jest”
Florencja Nightingale umieciła trzynacie kanonów (zasad) pielgniarstwa –
spełniajcych rol przewodni w pielgnowaniu. Model pielgniarstwa
przedstawiony przez Florencj nazywany jest Modelem Ruchu Słoca.
MODEL RUCHU SŁOCA WG F. NIGHTINGALE
KANONY PIELGNIARSTWA
1. Wentylacja i ogrzewanie dbanie, aby powietrze którym oddycha, było tak
czyste jak powietrze zewntrzne, jednoczenie nie naraajc pacjenta na
ozibienie. Działania, które pozwalaj na zapewnienie tego prawa, to:
wietrzenie pokoju pacjenta, okrywanie i ogrzewanie pacjenta w sytuacji
ozibienia, czego przejawem s np. zapobieganie ozibianiu czci
dystalnych koczyn, podejmowanie działa zapobiegajcych wytwarzaniu
przecigów. Postpowanie takie zmierza do zapewnienia szerszego dostpu
powietrza jako elementu rodowiska, naturalnego moderatora zdrowia dla
człowieka.
2. Zdrowie domu (mieszkania, szpitala) jako czynniki podstawowe zdrowego
domu wskazywała: czyste powietrze, czyst wod, usuwanie nieczystoci,
zachowanie czysto ci, dobre o wietlenie. Pisała tak e o znaczeniu
właciwych rozwiza architektonicznych i o rónych moliwociach
uchybie i błdów w budowie domów jako o przyczynie zachorowa.
3. wiatło stwarzanie pacjentowi, bez podnoszenia si, czy specjalnego
układania, moliwoci zobaczenia przez okno słoca i „skrawka nieba”.
Mona tak sytuacj zapewni poprzez czysto okna, usytuowanie łóka
pacjenta wzgldem okna, werandowanie pacjenta, spacerowanie po
wieym powietrzu, słocu. Wymienione działania wpływaj na popraw
samopoczucia pacjenta, podwyszenie nastroju, uaktywnienie witaminy D.
„Słoce jest malarzem ciała i duszy człowieka”.
4. Hałas zapewnienie wypoczynku pacjentowi poprzez kreowanie dwików
najbliszego otoczenia, czyli nie dopuszczanie do hałasowania i umylnego
budzenia pacjenta, mówienia głonego lub szeptem w obecnoci pacjenta.
Oczekiwane postpowanie to uywanie przez pielgniarki obuwia, które nie
hałasuje, niezapalanie wiatła w sali chorych bez powodu, mówienie
spokojnie, zwile, zapewnianie dwików przyjemnych, odgłosów
przyrody bd ulubionego rodzaju muzyki.
5. Rónorodno – monotonia, brak bodców utrudnia proces zdrowienia.
Poczucie rónorodnoci w otoczeniu pacjenta mona osign poprzez np.
codzienn zmian kwiatów w pokoju, obrazów w salach chorych , jak
równie stwarzanie warunków do pisania, czytania, haftowania, szycia.
W swoim szerokim rozumieniu pielgniarstwa F. Nightingale rozróniała dwa jego
rodzaje:
pielgniarstwo zdrowia,
pielgniarstwo w chorobie (właciwe).
PIELGNIARSTWO ZDROWIA jego głównym celem jest zapobieganie chorobie.
PIELGNIARSTWO W CHOROBIE (WŁACIWE) jest zarówno sztuk, jak
i nauk. Pielgnowanie chorego wymaga formalnego przygotowania
szkolnego, a jego głównym celem jest pomaganie choremu w tym, aby
mógł y (z chorob).
MODEL RODOWISKOWY Florencji Nightingale cechuje wielki humanizm
i humanitaryzm. Główne koncepcje modelu (metaparadigm) s wyranie
powizane z jej pogldem na wiat. Wskazuj na zwizek pomidzy
przebiegiem procesów yciowych a dowiadczeniem płyncym ze rodowiska.
Wskazuje na zaleno pomidzy zachowaniem zdrowia oraz procesami jego
„reperacji”-leczenia a rodowiskiem pochodzenia fizycznego. W
małym zakresie zajmuje si czynnikami psychologicznymi.
Zachcała równie do przesuwania łóka dla umoliwienia chorym
wygldania przez okno. Jako uzasadnienia tych działa opiekuczych –
wskazywała na publikacje na temat „wpływu umysłu na ciało”.
6. Łóko – jego wyposaenie, utrzymanie w czystoci i zapewnienie wygody.
Ten kanon wskazywał na znaczenie dla chorego wszystkiego, co wie si
w sposób bezporedni z leeniem w łóku i doznaniami z tym
zwizanymi. Pisała o rónych przyczynach brudzenia bielizny pocielowej
(wydaliny, wydzieliny, wilgo) i potrzebie jej czstej zmiany.
7. Czysto pokoju i cian F. Nightingale pisała np. o brudnych cianach jako
ródle przykrych dla chorego widoków i zapachów. Mówiła o koniecznoci
usuwania kurzu z otoczenia chorego.
8. Czysto osobista pisała o koniecznoci usuwania brudu (wydaliny,
wydzieliny) aby zapewni prawidłow funkcj skóry. Wskazywała take na
konieczno czstego mycia rk przez pielgniarki.
9. ywienie konieczno rónorodnoci potraw oraz zachowania odpowiedniej
diety.
10. Podawanie posiłków podkrelała znaczenie punktualnoci, zapewnienia
pomocy zgodnie z sytuacj chorego, iloci, obserwowania przyzwyczaje,
zapewniania spokoju, nieprzerywania jedzenia i niezajmowania chorego
w czasie jedzenia innymi sprawami.
11. Komunikowanie terapeutyczne pozbawione „głupiego” budzenia nadziei
i doradzania. Ten kanon zwraca uwag na róne
niewłaciwoci komunikowania. F. Nightingale pitnuje niewłaciwe
zachowanie takich rozmówców, którzy w sposób fałszywy staraj si
budzi nadziej chorego, wtedy gdy jej nie ma, lub przekazuj mu porady
całkowicie błdne. Podaje take róne wskazówki, dotyczce właciwego
sposoby rozmowy z chorym: nieokazywanie popiechu, siadanie w zasigu
wzroku chorego, uwane słuchanie, niezaskakiwanie, podejmowanie
decyzji wspólnie z chorym. Autorka stwierdza, e wyobrani chorych
cechuje daleko wiksza wraliwo anieli ludzi zdrowych – naley wic o
tym wiedzie i tak si zachowywa, aby nie wywoływa reakcji
negatywnych.
12. Obserwacja F. Nightingale pisała: „najwaniejsz lekcj praktyczn, jaka
moe by dana pielgniarkom, jest nauczenie ich tego, co obserwowa, jak
obserwowa, jakie objawy oznaczaj popraw, a jakie pogorszenie, jakie
maj istotne znaczenie, a jakie go nie maj, a take które wskazuj na
zaniedbania ze strony opiekujcych si i na to, jakiego rodzaju s te
zaniedbania. Uwaała obserwacj za najbardziej wiarygodne ródło
informacji o chorym. Poruszała etyczn stron zbierania danych o chorym –
wskazywała na obowizek traktowania ich jako poufnych.
13. Zarzdzanie poprzez właciwe zarzdzanie rozumiała obejmowanie uwag
wielu znaczcych dla chorego elementów jego rodowiska, zdolno do
przewidywania, planowanie opieki cigłej, zapobieganie zaniedbaniom,
zapobieganie powstawaniu niepokoju chorego, a take zapewnienie
właciwego informowania o wszystkim co go dotyczy. Florencja
Nightingale zwracała uwag na to, aby nie pozostawia pacjenta samemu
sobie.
CECHY PIELGNIARKI WEDŁUG FLORENCJI NIGHTINGALE
„tego, co dobre i sprawiedliwe, ...zapał, który musi mie kady, pielgniarka ma do
czynienia z istotami ludzkimi, i jeeli jej samej nie idzie o to, by opiekowa si
swoimi pacjentami i dba o nich, adne mówienie i napominanie nie naucz jej
tego”
1. Umiejtnoci: zdolno kierowania,
2. Punktualno,
3. Wytrwało,
4. Gotowo,
5. Spostrzegawczo,
6. Dbało o sen i wypoczynek,
7. Kontrola wysiłku i moliwoci pacjenta,
8. Zapobieganie wypadkom,
9. Redukcja złoci i niepokoju,
10. Samoopieka,
11. Umiejtno udzielania wsparcia.
METAPARADIGM W MODELU F. NIGHTINGALE
PROCES PIELGNOWANIA W UJCIU FLORENCJI NIGHTINGALE
F. Nighingale w swojej teorii pielgniarstwa, na podstawie własnych obserwacji
i dowiadcze, zainspirowała i zainicjowała takie pielgnowanie jakie
jest współczenie okrelane mianem procesu pielgnowania.
W swojej ksice „Uwagi o pielgniarstwie” oraz programie edukacji dla
pielgniarek Florencja wprowadziła wytyczne do prowadzenia „historii
pielgnowania” (studium przypadku), które głównie opierały si na tym, aby
opieka sprawowana przez pielgniarki nad pacjentem była w sposób cigły.
Na podstawie opracowa F. Nighingale wynika, e naley tak prowadzi proces
pielgnowania, aby wystpowały w nim wszystkie nastpujce fazy:
1. Gromadzenie danych polega wg Florencji na właciwym przeprowadzeniu
rozmowy i obserwacji. Obserwacja powinna by najwaniejsz lekcja
praktyczn dla pielgniarek, powinno uczy si je co obserwowa i jak
obserwowa, jakie symptomy wskazuj popraw , a jakie pogorszenie,
które z nich s waniejsze, a które mniej, które wskazuj na
zaniedbania i na jakie zaniedbania wskazuj. Rozmowa – co do jej
przeprowadzenia Florencja daje praktyczne wskazówki co do formułowania
pyta pisze, e musz one by precyzyjne i konkretne, nie powinny
sugerowa odpowiedzi, ani by krpujce dla pacjenta. Pielgniarka
powinna pyta pacjenta o to, czego potrzebuje i czego sobie
yczy, a take o to, co dostrzega jako co złego dla siebie, np. jeeli
pacjenta co boli – powinna poprosi, aby wskazał miejsce, gdzie go boli;
jeeli pacjent nie je – pielgniarka powinna pyta: co chciałby zje, kiedy
chciałby zje.
2. Diagnoza pielgniarska (konkluzja) wg Florencji podejmowana jest na
podstawie przemylenia zgromadzonych informacji. Dotyczy reakcji
pacjenta na czynniki rodowiska, które maj na niego pozytywny lub
negatywny wpływ. Np.: diagnoza „brak właciwej wentylacji” sygnalizuje:
„staraj si, aby powietrze, którym chory oddycha, było tak czyste, jak
powietrze na zewntrz, oraz eby go nie ozibi.
3. Planowanie oznacza ustalenie, które czynniki rodowiska wpływaj
pozytywnie a które negatywnie na proces zdrowienia pacjenta, oraz
podjcie przez pielgniark konkretnych działa np. zapewnienie właciwej
wentylacji, owietlenia, usuwanie brudów, rónorodno otoczenia,
pobudzanie chorego do aktywnoci. Planowanie to konkretne ustalenie
interwencji co, kiedy i jak powinno zosta wykonane oraz ustalenie sposobu
koniecznego do dokładnego wykonania planu.
OSOBA według Nightingale, osoba łczy w sobie komponenty fizyczne,
społeczne, umysłowe, emocjonalne i duchowe, ale jest czym wicej ni sum tych
komponentów, jest to holistyczne rozumienie osoby.
ZDROWIE to nie tylko przeciwiestwo choroby, ale take bycie zdolnym do
dobrego u ytkowania tych wszystkich sił, którymi człowiek mo e dysponowa .
Wzmacnianie zdrowia człowieka mona osiga przez pogłbianie wiedzy, nauk
oraz poprzez wprowadzanie zmian w rodowisku (szczególnie w odniesieniu do
brudu, wody, diety, wilgoci, przepływu powietrza i usuwania nieczystoci).
Nightingale nawoływała do pogłbiania wiedzy przez pielgniarki w codziennej
pracy poprzez obserwacj, dowiadczenia, poprzez gromadzenie informacji,
analizowanie i opracowywanie.
RODOWISKO człowieka tworz te wszystkie czynniki jego otoczenia
fizycznego, które maj istotne znaczenie zarówno w zapobieganiu chorobie, jak i w
procesie zdrowienia. Według Florencji Nightingale moliwe jest przewidywanie
problemów zdrowotnych człowieka przez poznawanie warunków, w jakich yje i
stylu ycia, jaki prowadzi .
PIELGNIARSTWO „jest to słuba Bogu – przez niesienie ulgi człowiekowi.
Aktywnoci pielgnacyjne jako sztuka pielgnowania s ukierunkowane na
zapewnienie człowiekowi: czystego powietrza, wiatła, ciepła, czystoci, spokoju,
pobudzania aktywnoci, właciwego ywienia. Pielgniarka przez swoje
oddziaływanie na rodowisko przeciwdziała czynnikom przeszkadzajcym
zblianiu człowieka do Boga.
4. Wykonanie planu opiekuczego powinno by zapewnione w sposób cigły,
a wic take wtedy, kiedy pielgniarka jest nieobecna.
5. Ocenianie powinno by dokonywane poprzez obserwacj objawów pacjenta
i obserwacj rodowiska. Podobnie jak wykonanie, ocenianie
powinno odbywa si w sposób cigły.
Proces pielgnowania czyli to co Nightingale okrelała samodzieln domen
pielgniarki w opiece nad pacjentem, nie cechowało si du złoonoci i było
do proste. O tym jak był przydatny w czasie, w którym yła, mówiły statystyczne
wyniki obniania si miertelnoci wród ołnierzy. Faktem jest, e w modelu tym
znalazły si podstawowe załoenia procesu pielgnowania – dla zapewnienia
człowiekowi opieki skupionej wokół jego reakcji na własn sytuacj zdrowotn,
opieki zindywidualizowanej i zapewnianej celowo.
PODSUMOWANIE
1. Rozwój pielgniarstwa jako profesji i dyscypliny naukowej zapocztkowała
F. Nightingale.
2. W swoim bogatym pimiennictwie przedstawiła własne pogldy na
pielgniarstwo i jego znaczenie w opiece nad zdrowiem człowieka, okreliła
jego wielkie wartoci humanistyczne i humanitarne.
3. Pielgniarstwo dla F. Nighingale było słub Bogu o charakterze wieckim.
4. Wg Florencji pielgniarstwo jest nauk, sztuk, powołaniem, słub o
charakterze etycznym.
5. Jej wielki koncepcyjny model pielgniarstwa skupiał uwag pielgniarek
wokół rodowiska i jego wpływu na zdrowie człowieka. W modelu Ruchu
Słoca umieciła 13 kanonów pielgniarstwa, których pozytywny lub
negatywny wpływ przyczynia si do zachowania zdrowia lub rozwoju
choroby u człowieka.
6. F. Nightingale wyróniała dwa rodzaje pielgniarstwa: pielgniarstwo
zdrowia i pielgniarstwo w chorobie.
7. Podkrelała konieczno bogacenia wiedzy specyficznie pielgniarskiej oraz
podejmowanie celowej obserwacji, refleksji i gromadzenia dowiadcze.
Literatura:
1. Górajek – Jówik J.: Filozofia i teorie pielgniarstwa, wyd. Czelej, Lublin
2007,
2. Poznaska S., Płaszewska - ywko L.: Wybrane modele pielgniarstwa,
wyd. Uniwersytetu Jagielloskiego, Kraków 2001,
3. lusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.: Podstawy pielgniarstwa t.1,
wyd. Czelej, Lublin 2004,
4. Zahradniczek K.: Pielgniarstwo, wyd. PZWL, Warszawa 2006.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin