Sprawozdanie3.doc

(79 KB) Pobierz
Sprawozdanie z przebiegu stażu na stopień nauczyciela mianowanego

 

 

 

 

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

W OKRESIE STAŻU NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

 

 

 

Imię i nazwisko: Elżbieta Tomana

Stanowisko i miejsce zatrudnienia: nauczyciel języka polskiego w Gimnazjum nr 15 w Bielsku-Białej

Posiadane kwalifikacje: mgr filologii polskiej, przygotowanie pedagogiczne

Okres stażu: 01.09.2002 – 31.05.2005

Opiekun stażu: mgr Barbara Jurkiewicz

 

 

 

Bielsko-Biała, 06.06.2005


Wstęp

 

Jestem nauczycielem języka polskiego w Gimnazjum nr 15 w Bielsku-Białej.

W 1999 roku ukończyłam studia na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach na kierunku filologia polska. Posiadam przygotowanie pedagogiczne.

W 2002 roku uzyskałam stopień nauczyciela kontraktowego w Gimnazjum nr 15 w Bielsku-Białej i złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego z dniem 01.09.2002 roku.

              09.09.2002 roku uczestniczyłam w szkoleniu zorganizowanym przez doradcę metodycznego panią M.Kulesz „Obowiązki i zadania opiekuna stażu i nauczyciela odbywającego staż”. Część pierwsza obejmowała analizę prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego nauczycieli. Część druga poświęcona była dokumentacji opiekuna stażu i stażysty.

Po zapoznaniu się z przepisami i wstępnym rozpoznaniu potrzeb Gimnazjum nr 15 stworzyłam plan rozwoju zawodowego. Został on zatwierdzony przez dyrektora szkoły panią D.Migdał. 17.09.2002 roku podpisałam kontrakt z opiekunem stażu panią B.Jurkiewicz, w którym zawarłyśmy zasady naszej współpracy.

W okresie stażu starałam się zrealizować wszystkie założone w planie rozwoju zawodowego cele. Postępowałam zgodnie z wymaganiami określonymi w §7 Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli:

§         Brałam udział w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze Statutu Gimnazjum nr 15 oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.

§         Samodzielnie lub poprzez udział w różnych formach kształcenia pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe polonisty i wychowawcy klasy.

§         Zapoznawałam się z przepisami dotyczącymi systemu oświaty.

 

Porządek sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego stworzyłam na podstawie wymagań zawartych w §7, punkt 2 Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

I.     
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także ocenianie ich skuteczności i dokonywanie zmian w tych działaniach (…) [1]

 

1. Jako nauczyciel języka polskiego i wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego tworzyłam dokumenty niezbędne do dalszej pracy:

§         rozkłady materiału z języka polskiego w oparciu o podstawę Programową Gimnazjum,

§         kryteria oceniania przedmiotowego, także dla uczniów ze specyficznymi problemami w uczeniu się,

§         plan pracy wychowawczej klasy w oparciu o Plan Wychowawczy Szkoły.

 

 

2. Dokonywałam analizy informacji dotyczących uczniów, opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, by jak najlepiej zindywidualizować pracę z nimi.

 

 

3. Pracowałam przy ewaluacji dokumentów szkoły (WSO, Regulamin Wewnętrzny Szkoły, Program Profilaktyki Zagrożeń – pomoc w opracowaniu ankiet).

 

 

4. 02.09.2002 roku uczestniczyłam w szkoleniu w ramach WDN zorganizowanym przez p.B.Jurkiewicz – koordynatora ścieżek edukacyjnych, dotyczącym Podstawy Programowej Gimnazjum oraz istoty ścieżek edukacyjnych. Zajęcia te pomogły mi lepiej zaplanować lekcje języka polskiego a także lekcje wychowawcze uwzględniające treści ścieżek edukacyjnych. Zdobytą wiedzę wykorzystałam przy tworzeniu programów edukacyjnych:

§         Program edukacyjny realizowany w ramach ścieżki Edukacja ekologiczna,

§         Program edukacyjny „Z mediami na ty” realizowany w ramach ścieżki Edukacja czytelnicza i medialna.

 

 

5. 09.01.2003 na szkoleniu w ramach WDN zorganizowanym przez p.B.Jurkiewicz zapoznałam się z metodą projektu. Później wspólnie z innymi nauczycielami tworzyłam projekty edukacyjne:

§         „Wędrując ku szczytom” (wrzesień 2002 - podsumowanie ścieżki Edukacja regionalna)

§         „Świat między wersami” (26.04.2003 - podsumowanie ścieżki Edukacja czytelnicza i medialna),

§         „Poznajemy trud pracy człowieka” (18.09.2003 - podsumowanie ścieżki Edukacja regionalna).

 

 

6. Jako nauczyciel odpowiedzialny za podsumowanie ścieżki edukacyjnej Kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej w 2004 oraz 2005 roku współpracując z opiekunem stażu p.Barbarą Jurkiewicz poprowadziłam lekcję dla uczniów klas pierwszych pt: „Początki europejskiego teatru”. W jej ramach szkolne koło teatralne wystawiło sztukę Dziady cz. II Adama Mickiewicza. Podczas krótkiego wykładu uczniowie poznali korzenie teatru europejskiego, dostrzegli podobieństwo II cz. Dziadów do dramatów antycznych.

 

 

7. Wraz z nauczycielami p.B.Jurkiewicz, p.B.Przybyło i p.A.Wielopolskim zorganizowałam w naszej szkole obchody Międzynarodowego Roku Gór 2002. Projekt edukacyjny „Wędrując ku szczytom” oraz prace uczniów wykonane w jego ramach zostały wyróżnione w konkursie zorganizowanym przez Centrum Dziedzictwa Przyrody Górnego Śląska w Katowicach.

 

 

8. Dokonywałam analizy wyników egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej.

§         W roku 2002 razem z zespołem nauczycieli: B.Jurkiewicz, K.Kanik,

§         W roku 2003 j.w.,

§         W roku 2004 we współpracy z p.K.Kanik-Dendys.

Potem na spotkaniach WDN wraz z innymi nauczycielami przedmiotów humanistycznych pracowaliśmy nad wprowadzaniem do nauczania wniosków z analizy wyników egzaminu gimnazjalnego. W ramach tych spotkań obserwowałam lekcje pokazowe:

§         p.B.Jurkiewicz : Człowieczy los to zmaganie się z tym, co niesie los – 28.11.2002,

§         p.K.Kanik-Dendys: Być w głębi duszy filozofem  to jedyny sposób na życie 01.02.2005.

§         p.A.Jachnickiej: Od słowa do obrazu – 09.02.2004

Poprowadziłam lekcję: Jak oswoić tekst?- 14.01.2004. 

Każda lekcja została omówiona. Zwracaliśmy uwagę na korelację międzyprzedmiotową, wspólnie szukaliśmy sposobów na zniwelowanie błędów popełnianych przez uczniów na egzaminie, a wnioski wykorzystywaliśmy w pracy na lekcjach.

 

 

9. Współpracując z p.K.Kanik-Dendys zorganizowałam konkurs ortograiczny, którego celem było zachęcenie uczniów do pracy nad doskonaleniem poprawności ortograficznej.

 

 

10. 28.01.2004 wzięłam udział w szkoleniu w ramach WDN: „Jak oceniać i punktować zadania krótkiej i rozszerzonej odpowiedzi w części humanistycznej próbnego egzaminu gimnazjalnego?” zorganizowanym przez p.M.Piekarską. Szkolenie to pozwoliło mi lepiej i sprawniej poprawiać zadania próbnego egzaminu części humanistycznej, który co roku jest przeprowadzany w naszej szkole a jego wyniki poddawane analizie.

 

 

11. Przez cały okres stażu poszerzałam wiedzę z zakresu nauczania języka polskiego i doskonaliłam swój warsztat pracy poprzez uczestnictwo w różnego typu szkoleniach:

 

§         Konferencje metodyczne i warsztaty dla nauczycieli organizowane przez WOM w Bielsku-Białej, prowadzone przez doradcę metodycznego p.M.Kulesz:

Ø      „Jak rozumieć szkolną polonistykę? Tradycja i nowoczesność w dydaktyce języka polskiego” – 22.10.2002 roku,

Ø      „Wiedza polonistyczna uczniów i jej wykorzystanie w praktyce. Cechy lekcji syntetyzującej” – 07.01.2003 roku,

Ø      „Konstruowanie wymagań edukacyjnych z języka polskiego dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się” – 27.02.2003 roku,

Ø      „Czytanie i odbiór dzieł malarskich na lekcjach języka polskiego” – 05.03.2003 roku,

Ø      „Polonistyczne opracowanie ścieżki edukacja europejska. Prezentacje scenariuszy lekcji” – 07.04.2003 roku.

Podczas ostatniego z wymienionych warsztatów zaprezentowałam scenariusz lekcji języka polskiego w ramach realizacji ścieżki Edukacja europejska. Zajęcia te miały charakter dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

 

§         Warsztaty „ABC recytatora” organizowane przez MDK w Bielsku-Białej.

Dzięki tym zajęciom mogłam lepiej przygotować swoich uczniów do udziału w konkursach recytatorskich organizowanych na terenie szkoły oraz w konkursach międzyszkolnych.

o       W 2003 roku uczennica klasy 3e Kinga Synowiecka zajęła III miejsce w Konkursie Recytatorskim Poezji i Prozy Religijnej zorganizowanym przez Klub Inteligencji Katolickiej w Bielsku-Białej.

o       W listopadzie 2004 roku uczennica klasy 1b Anna Kózka zdobyła wyróżnienie w konkursie recytatorskim poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego zorganizowanym przez Gimnazjum nr 13 w Bielsku – Białej.

Zdobyte na zajęciach umiejętności wykorzystałam również w prowadzeniu szkolnego koła teatralnego.

 

§         Szkolenia organizowane przez Krajowe Centrum Edukacji Nauczycieli w Warszawie:

Ø      „Nauczyciel planuje – plany pracy w procesie dydaktycznym” – 07.04.2003 roku,

Ø      „Światło Boga w katedrze gotyckiej” – 24.03.2004 roku,

Ø      „Wprowadzenie do interpretacji obrazu malarskiego i filmowego. Analiza i interpretacja filmu Wesele” – 18.03.2005 roku.

 

§         Szkolenie zorganizowane przez Centrum Kształcenia Nauczycieli: „Konstruowanie i ocenianie zadań według standardów egzaminacyjnych” – 29.10.2004 roku. Umiejętności zdobyte podczas tego kursu wykorzystałam do pracy nad analizą wyników egzaminu gimnazjalnego części humanistycznej

 

 

12. Przez cały okres stażu pogłębiałam wiedzę i umiejętności poprzez samokształcenie. Współpracowałam ze wszystkimi nauczycielami, a w szczególności z opiekunem stażu p.B.Jurkiewicz. Zgodnie z założeniami kontraktu uczestniczyłam w lekcjach języka polskiego prowadzonych przez opiekuna i prowadziłam zajęcia hospitowane przez p.Jurkiewicz. Starałam się wykorzystać opinie i wskazówki opiekuna w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Dzięki temu doskonaliłam swój warsztat pracy i dokonywałam jego ewaluacji.


II.                          Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.[2]

 

1.      Jako wychowawca klasy utrzymywałam stały kontakt z rodzicami uczniów. Organizowałam i prowadziłam zebrania i wywiadówki, uczestniczyłam w comiesięcznych konsultacjach dla rodziców uczniów. Na bieżąco prowadziłam korespondencję z rodzicami poprzez specjalnie do tego celu przeznaczone zeszyty. Przeprowadzałam rozmowy telefoniczne lub wraz z pedagogiem szkolnym p.K.Wanatowicz odbywałam wizyty w domach uczniów, jeśli przepływ informacji pomiędzy mną i rodzicami był utrudniony.

              Dzięki temu zapoznawałam się z sytuacją rodzinną uczniów, rodzajami problemów, z którymi się borykają. Wraz z pedagogiem szkolnym organizowałam pomoc materialną dla najuboższych uczniów. Starałam się o dofinansowanie wycieczek i innych imprez organizowanych w naszej szkole dla tych uczniów z mojej klasy, którzy potrzeb...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin