KONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJ
TEMAT: Siła miłości i rozpaczy na podstawie mitu „Persefona” Neila Philipa.
CELE:
Uczeń:
· zna pojęcie „mit”,
· streszcza treść mitu „Persefona”,
· określa związek mitu z cyklicznością przyrody,
· rozpoznaje uczucia i stany psychiczne bohaterów mitu,
METODY PRACY:
· dyskusja,
· wyszukiwanie informacji w tekście z podręcznika,
· burza mózgów,
· pogadanka.
FORMY PRACY:
· indywidualna, zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· podręcznik,
· karta pracy ucznia.
PRZEBIEG LEKCJI
FAZA WPROWADZAJĄCA:
· Czynności organizacyjne: sprawdzanie listy obecności.
· Pogadanka na temat znanych postaci mitologicznych – dyskusja między uczniami.
FAZA REALIZUJĄCA:
· Co to jest mit? Zapoznanie z gatunkiem literackim.
Mity przekazywane były z pokolenia na pokolenie od czasów najdawniejszych. Są to opowieści dotyczące powstania świata, zjawisk przyrodniczych, bogów i legendarnych bohaterów.
· Czytanie mitu „Persefona” Neila Philipa przez nauczyciela.
· Pogadanka na temat sytuacji przedstawionej w micie- określenie przez uczniów powodu rozpaczy Demeter.
· Wyjaśnienie przez nauczyciela kim była Demeter i Persefona dla starożytnych greków.
Demeter- (w mitologii greckiej) bogini zbóż i ziemi uprawnej, opiekunka życia osiadłego, matka Kory (Persefony).
Persefona (w mitologii greckiej), jej poprzednie imię to Kora, uprowadzona przez Hadesa stała się panią świata zmarłych.
· Czytanie przez uczniów fragmentów mitu zawierających opis uczuć Demeter.
· Wypełnianie przez uczniów tabeli dotyczącej zależności między uczuciami Demeter a przyrodą. Tabela znajduje się na karcie pracy ucznia - zadanie 1.
DEMETER
OPIS PRZYRODY
Szczęśliwa Demeter
Zielone drzewa, kwitnące kwiaty, pola pełne zbóż…
Zrozpaczona Demeter
Drzewa bez liści, sucha i jałowa ziemia…
· Uczniowie wypisują cechy poszczególnych pór roku ( za pomocą metody graficznej słoneczka znajdującej się na karcie pracy ucznia- zadanie 2a).
· Uczniowie dopasowują odpowiednie pory roku do przyrody podczas pobytu Persefony w Hadesie oraz pobytu Persefony na ziemi przy matce (karta pracy ucznia-zadanie 2b)
Persefona z matką- wiosna, lato
Persefona w Hadesie- jesień zima
· Pogadanka na temat związku mitu z cyklicznością przyrody.
FAZA PODSUMOWUJĄCA:
· Wnioski z lekcji: siła matczynej miłości jest zdolna do wielkiego poświęcenia; w czasach starożytnych cykliczność przyrody była tłumaczona dzięki temu mitowi.
· Praca domowa: narysuj postać Demeter szczęśliwej i zrozpaczonej oraz przyrodę, która ją otacza.
· Ocena najaktywniejszych uczniów
INSPIRACJE