Don Kichot Cervantes - konspekt lekcji z jzyka polskiego.doc

(47 KB) Pobierz
KONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJ

KONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

 

 

TEMATFantasta, szaleniec a może … - co sądzimy o bohaterze powieści „Don Kichot” Miguela Cervantesa?

 

CELE:

Uczeń:

·         zna fragment opowieści Miguela Cervantesa „Don Kichot”,

·         wyszukuje w tekście odpowiednie fragmenty,

·         nazywa poprawnie cechy charakteru i wyglądu,

·         charakteryzuje postać Don Kichota,

·         wyraża opinię na temat postaci Don Kichota i jego giermka Sanczo Pansy i uzasadnia je,

·         wie kim jest „fantasta”.

 

METODY PRACY:

·         dyskusja,

·         wyszukiwanie informacji w tekście z podręcznika,

·         burza mózgów,

·         pogadanka.

 

FORMY PRACY:

·         indywidualna, zbiorowa.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

·         podręcznik,

·         karta pracy ucznia,

·         obrazy przedstawiające postacie rycerzy,

·         książka Miguela Cervantesa „Don Kichot”.

 

 

PRZEBIEG LEKCJI

 

FAZA WPROWADZAJĄCA:

 

·         Nauczyciel pokazuje uczniom książkę Miguela Cervantesa „Don Kichot” – ukazanie różnic objętościowych całości utworu i omawianego fragmentu.

·         Zapisanie tematu lekcji na tablicy przez nauczyciela. Uczniowie przepisują temat lekcji do zeszytu.

 

FAZA REALIZUJĄCA:

 

·         Nauczyciel zadaje pytanie uczniom: Kim jest fantasta? – podanie prawidłowej definicji fantasty:

FANTASTA- jest to osoba, która żyje w świecie fantazji, iluzji, marzeń.

- Uczniowie zapisują definicję fantasty do zeszytu.

·         Uczniowie otwierają podręczniki do języka polskiego na stronie 274.

·         Czytanie przez nauczyciela fragmentu „Don Kichota” M. Cervantesa z książki – uczniowie śledzą tekst wzrokiem.

·         Nauczyciel zadaje pytania uczniom: Jak podobał wam się przeczytany fragment? Czy był śmieszny, poważny?

-Odpowiedzi: śmieszne sytuacje, parodia rycerza, komiczne pasowanie na rycerza.

·         Uczniowie wyszukują w tekście i wypisują  cechy zewnętrzne ( wygląd, atrybuty, ubiór) i wewnętrzne (zachowanie) Don Kichota na kartach pracy (5 minut).

·         Uczniowie czytają cechy zewnętrzne i wewnętrzne Don Kichota z wypełnionej karty pracy.

·         Nauczyciel pokazuje i rozdaje obrazki przedstawiające postacie prawdziwych rycerzy.

·         Nauczyciel w odniesieniu do fotografii omawia z uczniami cechy prawdziwego rycerza. Nauczyciel wprowadza pojęcie etosu rycerskiego.

 

ETOS RYCERSKI- Etos rycerski jest to zespół wartości, powszechnie przyjętych i akceptowanych przez uczestników kultury rycerskiej. Stanowił zbiór norm, które ustalały się przez wieki i wyznaczały wzorzec osobowy idealnego rycerza.

 

·         Nauczyciel rozdaje uczniom sporządzone notatki zawierające definicję etosu rycerskiego wraz z cechami prawdziwego rycerza.

·         Uczniowie porównują postać Don Kichota z postaciami rycerzy znajdującymi się na obrazkach- nauczyciel zadaje pytanie: Co ma Don Kichot a czego nie ma w porównaniu z rycerzem przedstawionym na obrazku?

-Odpowiedz: dzida zamiast miecza, śmieszny giermek, pozbawiony poczucia rzeczywistości, stara zbroja, marzyciel, waleczny i odważny, honorowy, prawy i uczciwy.

 

FAZA PODSUMOWUJĄCA:

 

·         Odpowiedź uczniów na pytanie zawarte w temacie (w odniesieniu co całego przebiegu lekcji): Co sądzimy o Don Kichocie? Czy można go nazwać fantastą?

-Odpowiedź: Niewątpliwie Don Kichot jest bohaterem komicznym, pełnym dziwactw, ale i pasji, odwagi. Jest marzycielem, którego można nazwać fantastą. Mimo śmieszności ma w sobie wiele godności i szlachetności.

·         Rozwiązywanie przez uczniów krzyżówki- sprawdzenie nabytej wiadomości przez uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 2.

Rozwiąż krzyżówkę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HASŁO: ……………………………………

Pytania:

  1. Co tak naprawdę przedstawiały olbrzymy widziane przez Don Kichota?
  2. Jak nazywa się koń Don Kichota?
  3. Jak ma na imię pomocnik Don Kichota?
  4. Pomocnik rycerza to… - był nim Sancho.
  5. Kto pasował Don Kichota na rycerza?
  6. Tarcza i …. – uzbrojenie Don Kichota podczas nocnej straży na podwórku.

 

 

 

Zadanie 2.

Rozwiąż krzyżówkę.

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin