Spotkanie nad morzem.doc

(31 KB) Pobierz
Temat: Świat przedstawiony w książce Jadwigi Korczakowskiej „ Spotkanie nad morzem”

 

1) Temat: Świat przedstawiony w książce Jadwigi Korczakowskiej „ Spotkanie nad morzem”.

 

2) Cele nauczania:

 

a) ogólne:

- zapoznanie uczniów z treścią lektury,

- kształcenie języka ucznia swobodnej wypowiedzi,

- kształcenie umiejętności posługiwaniem się atlasu i mapą geograficzną,

- dostrzeżenie związku między literaturą a światem realnym,

- kształcenie umiejętności logicznego myślenia,

- przypomnienie nazw geograficznych – poprawna pisownia nazw własnych .

 

b) operacyjne:

Uczeń:

- potrafi odtworzyć świat przedstawiony, tzn. wie, gdzie i kiedy dzieją się opowiadane wydarzenia,

kto w nich uczestniczy i jakie są reakcje między bohaterami, jakie są kolejne wydarzenia i na czym polegają związki przyczynowo – skutkowe między nimi,

- potrafi swobodnie wypowiedzieć się na temat swoich odczuć związanych z lekturą,

- umie ułożyć plan dekompozycyjny wydarzeń,

- umie pokazać i zaznaczyć na mapce trasę z Torunia na Półwysep Helski,

- rozwija zainteresowania czytelnicze,

- dostrzega związki między literaturą a światem realnym,

- potrafi przedstawić swój pomysł związany z dalszymi losami bohaterek lektury.

 

3) Metody nauczania:

Poszukująca – heureza, oglądowa- ilustratywna.

 

4) Formy pracy:

Zbiorowa, grupowa

 

5) Środki dydaktyczne:

Atlasy, mapa Polski, ilustracje lub zdjęcia morza, widokówki z miast

 

6) Tok lekcji:

 

I FAZA WSTĘPNA (10min.)

- sprawdzenie listy obecności

- podanie tematu

- pogadanka na temat wrażeń po przeczytaniu lektury – czy książka podobała się i dlaczego.

 

II FAZA ZASADNICZA (30 min.)

- podawanie przez uczniów nazw miejscowości, w których rozgrywa się akcja lektury

- odszukanie przez uczniów przy pomocy nauczyciela wymienionych miejscowości w atlasach i na mapie geograficznej Polski

- określenie przez uczniów czasu akcji lektury

- uczniowie wymieniają bohaterów oraz określają ich związki, jakie ich ze sobą łączą

- krótka wspólna dyskusja związana z podanym pytaniem : „ Czy postacie przedstawione w utworze mogły być prawdziwe?”

- ułożenie przez uczniów planu wydarzeń w dwuosobowych grupach.

 

III FAZA KOŃCOWA (5 min.)

- dyskusja na temat dalszych losów Elizy i Danusi jako dalszy ciąg lektury. ( własne pomysły uczniów)

 

- Zadanie domowe

Odszukaj w książce „ Spotkanie nad morzem” fragmenty dotyczące wyglądu, zachowania i cech charakteru Danki i Elzy.

 

 

 

 

 

Ćwiczenia:

 

Ćw.1. Wymieńcie miejscowości, w których rozgrywa się akcja „Spotkania nad morzem” (5 min.)

Toruń- Władysławowo ( Kuźnica) – Toruń

 

Ćw. 2. Posługując się atlasem geograficznym, zapoznajcie się z trasą Danusi Gawlikówny z Torunia

na Półwysep Helski oraz z miejscowościami, które mijała po drodze. (5 min.)

 

Ćw. 3. Określcie czas akcji.( znajdźcie fragmenty, które wskażą nam, kiedy i gdzie toczy się akcja). (5min.)

- wskazują na to dwa rozdziały: „Trzy listy”, „ Elza”

Rok 1962, Wakacje, lipiec

 

Ćw. 4. Wymieńcie bohaterów i określcie ich związki, jakie ich ze sobą łączą. (5 min.)

 

Danusia Gawlikówna – główna bohaterka

Irena Gawlik- jej mama

Jurek Gawlik- jej tata

Babcia Karlińska ( Bunia) – babcia Danki

Romek – jej sąsiad

Ada Rudzka – koleżanka pani Ireny

Łucja Rudzka- teściowa pani Ady, czyli mama jej męża

Franciszka – gosposia pani Ady

Artur- bratanek pani Ady, czyli syn jej brata

Elżbieta Jezierska  ( Elza) – mieszkanka osady nadmorskiej, koleżanka Danki

Budziszowie- opiekunowie Danki

Piotr- chłopiec ze wsi

Smok- pies pani Ady

 

Ćw. 5. Czy postacie przedstawione w utworze mogły być prawdziwe? Uzasadnijcie odpowiedź.(5 min.)

 

Mogłyby, ponieważ istnieje miejscowość Kuźnica na Półwyspie Helskim oraz zamieszkujący tam ród Budziszów. Prawdopodobnie pisarka spędzała tam wakacje, stąd pomysł napisania książki.

 

 

Ćw. 6. Ułóżcie plan wydarzeń – praca w dwuosobowych grupach. (5 min.)

 

1.       wyjazd Danki nad morze

2.       przybycie gości ( Artura i Łucji)

3.       plażowanie

4.       obrona dziewczynek przez Dankę

5.       wizyta Danki w domu Budziszów

6.       spotkanie z Elizą na łące

7.       atak duszności pani Ady

8.       prawda o kalectwie Elzy

9.       wspólne zabawy obu dziewczynek

10.   niebezpieczna zabawa na łódce

11.   przyjazd mamy Danki

12.   postanowienie pani Ady i pani Ireny

13.   wyjazd dziewczynek do Torunia

 

 

Ćw.7. Pomóżcie autorce przedłużyć treść tej książki. Podajcie swoje pomysły jak mogłyby potoczyć się dalsze losy Danusi i Elizy. (5 min.)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin