ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE wyk 2.docx

(56 KB) Pobierz

 

WYKŁAD 2 13-11-2011

 

Proces zarządzania strategicznego – składa się z 3 etapów:

Þ    Analiza strategiczna –

o       szeroko pojęte analizowanie otoczenia

o       diagnoza organizacji

Þ    Formułowanie strategii  - to budowanie różnych wielowariantowych możliwości przyszłego postępowania i zidentyfikowanie z wcześniejszymi wynikami analizy i podjęcie decyzji która z zaproponowanych stratego będzie optymalna

Þ    Implementacja strategii – jest to jedna ze ścieżek która pokazuje w jaki sposób można realizować ciąg działań.

 

Istotne cechy zarządzania strategicznego :

-        cykliczność – ma duże znaczenie w doskonaleniu sposoby zarządzania organizacją poprzez wykorzystanie Zarządzania strategicznego jako narzędzia. Owa cykliczność prowadzi do ciągłego doskonalenia zarządzania strategicznego, do ciągłego udoskonalenia obranego kierunku działania. Konieczne do tego procesu jest:

o       badanie otoczenia,

o       prognozowanie kierunku rozwoju, oraz wszelkich procesów zachodzących w otoczeniu,

o       analiza sytuacji i możliwości tkwiących wewnątrz organizacji,

o       wreszcie istotne jest doskonalenie i rozwijanie potencjału firmy,

o       dla doskonalenia istotne jest również wybór i realizacja strategii określających relacje z otoczeniem.

 

Komponenty zarządzania strategicznego:

  1. Wizja strategiczna
  2. Misja organizacji
  3. Cel i zadania działania organizacji
  4. Strategia organizacji

 

Ad1.  Wizja strategiczna – Jest to wyobrażenie przyszłego stanu organizacji, to przedstawienie i zarysowanie stanu, który organizacja zamierza osiągnąć w określonym (odległym) czasie. Koncentruje się ona na pożądanej, i oczekiwanej przyszłości. Wyraża marzenia, dążenia i aspirację organizacji. Właściwie określona wizja powinna zawierać :

-        opis postrzeganego środowiska biznesu,

-        zdefiniowanie biznesu,

-        opis aktualnie posiadanych wyróżniających kompetencji

-        uświadomienie sobie, zrozumienie konieczności stałego, ciągłego tworzenia wyróżniających zdolności

-        zrozumienie możliwej do przebycia drogi od punktu wyjściowego A (stan początkowy)  do punktu docelowego B (punktu pożądanego)

Przedsiębiorstwo podejmując realizację strategii potrafiło radzić sobie ze wszelkimi zmianami jakie napotykać będzie w funkcjonowaniu otoczenia.

Wizja przedstawiana jest jako punkt wyjścia dla przyszłego działania organizacji. Wizja uznawana jest jako jeden z kluczowych czynników decydujących o powodzenie organizacji

 

Ad. 2 MISJA – przedmiot trwałych dążeń organizacji. Wyznacza ona zakres działalności organizacji , pozwala określić jasno i precyzyjnie przyszłe działania firmy. Istotną rolę odgrywa tu znajomość potrzeb i oczekiwań klientów (znajomość otoczenia) Pozwala to na dokładne sprecyzowanie dążeń organizacji przy jednoczesnym uwzględnieniu uwarunkowań identyfikowanych w otoczeniu jak i możliwości organizacji.

Misja określa podstawowe ramy w jakoch funkcjonować ma organizacja, określa podstawowe kierunki rozwoju przedsiębiorstwa. Ta misja definiuje podstawowe standardy funkcjonowania organizacji. Adresowana jest do otoczenia. Ważne by uwzględniało oczekiwania klienta w rozumieniu zarówno zewnętrznych (otoczenie) jak i wewnętrznych (pracownicy organizacji)

Misja realizowana jest w długim okresie czasu. Nie powinna zbyt precyzyjnie określać wszystkich zamierzonych działań. W owej misji powinny mieścić się obszary dowolności dla wprowadzania uzupełnień i korekt. Powinna skupiać się na sprawach priorytetowych. Sformułowana powinna być adekwatnie do możliwości organizacji.

Powinna spełniać podstawowe funkcje:

-        funkcja ukierunkowująca – to stwierdznie, że powinna być traktowana jako punkt odniesienia dla wszytkich uczestników organizacji. W sferze planowania daje podstawę do formułowania głównych celów. Misja w tej funkcji ukierunkowującej powinna dotyczyć do sfery motywacji i kontroli. Powinna wskazywać kierunki działania.

-        funkcja stabilizująca – można sformułować postulat względnej stabilności. Misja nie powinna być zmieniana. Tworzy ona niezmienne zasady dające poczucie bezpieczeństwa

-        funkcja uwiarygodniająca – Misja jest otwarcie przedstawiana dla wszystkich. Publicznie ogłaszana – powinna  (musi) uwiarygadniać firmę w oczach podmiotów.

-        funkcja integrująca – misja powinna(musi) spajać pracowników. Skupiać ich wg ogólnie założonego celu. Trafiać w ich potrzeby i oczekiwania. Powinna być powodem do dumy i satysfakcji. Być źródłem identyfikacji pracowników z organizacją.

-        funkcja inspirująca misji – misja powinna zachęcać do działania, doskonalenia firmy, powinna pobudzać pracowników do wszelkich inicjatyw na rzecz doskonalenia pracy własnej jak i doskonalenia organizacji jako wspólnego dobra.

Misja świadczy o indywidualności danej organizacji, a co za tym idzie świadczy o indywidualności grupy ludzi.

 

AD.3 CELE I ZADANIA – cele są docelowym określeniem stanu do jakiego zmierza dana organizacja w trakcie swego funkcjonowania. Cele i zadania muszą opierać się na wizji przedsiębiorstwa, muszą bowiem uwzględniać wszystko to co przedsiębiorstwo zamierza osiągnąć w przyszłośći. Cele spełniają w organizacji funkcje:

-        stanowią wskazówkę i nadają jednolity kierunek działania pracownikom organizacji

-        są źródłem motywacji dla pracowników.

-        są skutecznym mechanizmem oceny i kontroli

 

AD.4 STRATEGIA – jest naistotniejszym elementem instrumentem zarządzania strategicznego. To określenie głównych , długofalowych celów firmy i przyjęcie takich kierunków działania i taka alokacja zasobów, która jest konieczna dla zrealizowania celów.

Cechy opisujące właściwie określoną strategię :

-        ciągłość – istnienie logicznego związku pomiędzy różnymi programami działania o różnych horyzontach czasowych.

-        kompleksowość – odnosi się do jej ogólnoorganizacyjnego zasięgu. Nie można mówić o wybiórczych strategiach.

-        spójność – musi być ona merytorycznie zgodna z wszelkimi programami realizowanymi w firmie.

-        elastyczność - oznacza zdolność dopasowywania tempa i sposobu realizacji celów organizacji do aktualnych warunków jakie w trakcie analizy zostały zdefiniowane

-        realność – to dopasowywanie (ciągłe) do aktualnych i przyszłych uwarunkowań

 

MODEL STRATEGII

 

 

·         Domena działania - Przyjmuje się że firma bez domeny nie ma tożsamości

·         Strategiczna przewaga – to atuty organizacji. Dążenie do ich wykorzystania, by w ramach wybranej domeny pozostawać jak najbardziej atrakcyjną, konkurencyjną firmą.

·         Strategiczne cele – to uzupełnienie domeny i strategicznej przewagi. Cele te określają co organizacja zamierza osiągnąć w kolejnych okresach. Pozwalają kontrolować czy firma wypracowuje sukces.

·         Funkcjonalne programy działania – są przełożeniem koncepcji strategii na konkretne działania. Są realizowane na każdym stanowisku pracy.

STYLE TWORZENIA STRATEGII

 

1.      Styl przedsiębiorczy konstruowania strategii - jest on możliwy do wykorzystania w organizacji z silnym przywódcą (założyciel, właściciel) podejmuje on z reguły bardzo ryzykowne decyzje. Opiera się na własnym sądzie, ukształtowanym na własnym doświadczeniu. Motywacją w działaniu jest posiadanie władzy skupionej w jednym ręku. Nadrzędnym celem jest ciągły wzrost organizacji. Sformułowana strategia zdominowana jest aktywnym poszukiwaniem nowych okazji, wyborem kierują nieobowiązujące reguły, ale osobisty plan działania właściciela.

 

2.      Styl dostosowawczy formułowania strategii - otoczenie organizacji traktuje jako siłę nad którą należy zapanować. Dostosowując swoje działania do uwarunkowań otoczenia reagując aktywnie. Z działań podejmowanych w warunkach ryzyka i niepewności . Przedsiębiorca stara się czasami wyprzedzać zdarzenia mające się spełnić.

 

3.      Planowy sposób formułowania strategii – sposób ten zapenia dążenie, gdzie grupa planistów organizacji postępuje zgodnie z systematyczną procedurą podejmując decyzję i dokonując wyborów opartych na racjonalnej ocenie szans i zagrożeń identyfikowanych w otoczeniu i uwzględnianych.

 

4.      Styl logicznego narastania – stanowi on pewnego rodzaju syntezę stylu planowego i dostosowawczego  i w niedużym stopniu przedsiębiorczego stylu.

 

KLASYFIKACJA STRATEGII

 

·         wg poziomu zarządzania

o       Strategii firmy

o       Strategia autonomicznej jednostki gospodarczej

o       Straetgia funkcjonalna (na poziomie funkcjonalnym)

Strategia firmy

Formułowanie

- decyzje o tym na jakich rynkach zamierzamy zaistnieć

Þ

Realizacja

- Konstruowanie na tych rynkach poprzez istniejące operacje, fuzje, zakupy nowe przedsięwizęcia , wycofywanie się

 

 

 

Strategia autonomicznej jednostki gospodarczej

Formułwoanie

- decyzje o tym jak konkurować na każdym z wybranych rynków

Þ

Realizacja

- Wykorzystanie systuacji wbranych dla każdej dziedziny działalności

 

 

 

Strategia funkcjonalna

Decyzje o tym jak podchodzić do każdej funkcji w organizacji

Þ

Realizacja:

- wykorzystanie strategii wybranych dla każdej funkcji

 

 

 

Strategie Porterowskie

 

Rodzaj strategii

Potrzebne zazwyczaj umiejętności i zasoby

Potrzeby organizacyjne

Wiodąca pozycja pod względem kosztów całkowitych

Ciągłe nakłady inwestycyjne i dostp do kapitału. Umiejętność projektowania technologii. Ścisły nadzór nad siłą roboczą Technologizacja konstrukcji wyrobów

Ścisła kontrola kosztów, Częste i szczegółowe sprawozdania kontrolne. Ustrukturalizowana organizacja i zakresy odpowiedzialności. Zachęty oparte na ścisłym wykonaniu planów ilościowych

Zróżnicowanie

Duże umiejętności marketingowe. Projektowanie wyrobów. Uzdolnienia twórcze. Duże możliwości prowadzenia badań podstawowych. Wysoka reputacja lub wiodąca pozycja korporacji w dziedzinie techniki. Długa tradycja w danym sektorze albo szczególna kombinacja umiejętności ludzi przyciąganych z innych firm

Ścisła koordynacja funkcji badawczo – rozwojowych opracowania wyrobów i marketingowych, subiektywne oceny i zachęty zamiast pomiarów ilościowych. Atrakcyjne warunki przyciągające wysoko wykwalifikowanych naukowców, ludzi twórczych.

Koncentracja

Kombinacja powyższych zasad postępowania nakierowana na określony segment strategicznych

Kombinacja powyższych zasad postępowania nakierowana na określony segment strategiczny.

 

Ze względu na postwaę organizacji:

STRATEGIA PRZETSIĘBIORSTWA

Strategia defensywna (obronna pasywna)

Strategia ofensywna (aktywna, challenge’owa)

- postawy i zachowania defensywne (obronne). Motywacja ustawiona obronnie (avoidance motivation)

- utrzymywanie stanu posadania. Stabilizowanie źródeł i zasileń

- Rozwój techniki i technologii poprzez zakup licencji

- maksymalizacja wyników poprze ilościowy wzrost produkcji

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin