2011_EGZ_WSTĘPNY_NA_AM_ODP.pdf

(78 KB) Pobierz
Egzamin maturalny z fizyki
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
1
Zad.
Punktacja
1 pkt – wykorzystanie wzoru t = 2 s /( v k + v 0 )
1 pkt – wykorzystanie wzoru a = ( v k 2 v 0 2 )/2 s lub a = ( v k v 0 )/ t
1 pkt – zamiana jednostek prędkości (przynajmniej raz prawidłowo)
1 pkt – obliczenie t = 3,76 s (lub 3,8 s), a = 3,33 m/s 2 (lub 3,3 m/s 2 )
1.1 4 p
1 pkt – wykorzystanie wzoru f mg = ma
1 pkt – obliczenie f . Za prawidłowe uznajemy zarówno podstawienie g = 10 m/s 2 , jak i
przyjęcie wartości dokładniejszej. Uznajemy też przyjęcie a = 3,3 m/s 2 , zależnie od tego
wynik może być od f = 0,3 do f = 0,34 .
1.3 2 p 1 pkt – wykorzystanie wzoru f mg = m v 2 / R
1.2 2 p
1 pkt – obliczenie v = 9,9 m/s (lub 10 m/s)
1.4 2 p 1 pkt – wpisanie: przednie
1 pkt – wpisanie: prawe
2.1 1 p napisanie, że pełni rolę regulatora napięcia lub natężenia prądu
1. Podgrzać ciecz, w której znajduje się termistor i zapisać temperaturę wskazaną przez
termometr.
2. Ustawić położenie suwaka tak, aby natężenie prądu miało założoną wartość. Zapisać
napięcie wskazane przez woltomierz.
3. Powtarzać czynności z punktów 1 i 2. zmieniając temperaturę.
Punktacja:
2 pkt – podanie trzech powyższych elementów
lub
1 pkt – podanie dwóch spośród powyższych elementów.
2.2 2 p
1 pkt – opis i wyskalowanie osi
1 pkt – naniesienie punktów z tabelki
1 pkt – naszkicowanie gładkiej krzywej
2.3 3 p
1 pkt – podanie przyczyny błędu: wystąpienie różnicy temperatury między termometrem a
grzejącym się termistorem (ciepło Joule’a)
1 pkt – napisanie, że temperatura zmierzona bez mieszania jest zaniżona
1 pkt – napisanie, że mieszanie jest bardziej potrzebne przy wyższym napięciu i niższej
temperaturze, wraz z wyjaśnieniem, np. wtedy moc grzania jest większa
2.4 3 p
1 pkt – odczytanie wartości napięcia dla temperatury 25º C: ok. 8 V (od 7,5 V do 8,5 V)
1 pkt – obliczenie oporu dla napięcia U = 8 V i natężenia prądu I = 50 mA; R = 160
W
(od 150
W
do
170
)
Uwaga: z interpolacji liniowej wyszłoby ok. 9 V i 180 Ω, jednak taki wynik raczej świadczy o tym, że
zdający wykonał wykres wg linijki, lub korzystał tylko z tabeli. W takim przypadku (gdy podany zo-
stał wynik R zgodny z błędnie odczytanym napięciem) należy przyznać drugi punkt, ale nie pierwszy.
W
2.5 2 p
1 pkt – obliczenie napięcia na termistorze: U = 5 V
1 pkt – odczytanie wartości temperatury z wykresu: t ≈ 33 ºC lub 34 ºC
Uwaga: wynik 35 °C znów świadczy o interpolacji liniowej (jeszcze z zaokrągleniem w złą
stronę)
2.6 2 p
1 pkt – uwzględnienie, że ciśnienie gazu jest sumą ciśnienia atmosferycznego i wyrażenia
F/S
1 pkt – zastosowanie wzoru pV = const
1 pkt – przeliczenie jednostek i sprawdzenie zgodności
3.2 2 p 1 pkt – zastosowanie równania Clapeyrona
3.1 3 p
1 pkt – obliczenie n = 0,021 mola
3.3 4 p 1 pkt – zastosowanie wzoru W atm = p atm Δ V
815618856.050.png 815618856.051.png 815618856.052.png 815618856.053.png 815618856.001.png 815618856.002.png 815618856.003.png 815618856.004.png 815618856.005.png 815618856.006.png 815618856.007.png 815618856.008.png 815618856.009.png 815618856.010.png 815618856.011.png 815618856.012.png 815618856.013.png 815618856.014.png 815618856.015.png 815618856.016.png
2
Egzamin maturalny z fizyki
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
1 pkt – obliczenie W atm = 30 J
1 pkt – poprawna metoda oszacowania pracy siły F , np. uwzględnienie średniej siły jako
średniej arytmetycznej z wartości 0 i 300 N
1 pkt – wynik od 13 do 30 J , ten punkt należy przyznać tylko wtedy, gdy został przyznany
punkt poprzedni (za metodę)
Uwaga: biorąc średnią siłę równą 150 N (zob. wyżej) otrzymuje się wynik 30 J, więc
mieszczący się w dopuszczalnych granicach. Dokładniejsza metoda mogłaby polegać na
sumowaniu pracy na odcinkach po 5 cm, z obliczaniem średniej siły na każdym z nich.
Wynikiem jest ok. 20 J
3.4 1 p odpowiedź: energia wewnętrzna gazu nie zmieniała wartości
1 pkt – odpowiedź: gaz oddawał ciepło do otoczenia .
1 pkt – uzasadnienie: skoro W > 0, a Δ U = 0 (zad. 3.4), to Q < 0 .
Prawidłowy jest też argument: wiadomo, że izolowany cieplnie gaz ogrzewa się przy
sprężaniu. Skoro więc się nie ogrzał, to ciepło musiało odpłynąć.
3.5 2 p
1 pkt – zauważenie, że prędkość jest znacznie mniejsza od c , zatem można zastosować
nierelatywistyczny wzór na energię kinetyczną
Zastosowanie wzoru nierelatywistycznego bez komentarza oznacza nieprzyznanie tego
punktu. Gdy uczeń prawidłowo zastosuje wzór relatywistyczny
æ
ö
4.1 3 p
1
-
1
ç
¸
v
2
2
1
-
/ c
è
ø
E kin = mc 2
oczywiście, otrzymuje ten punkt.
1 pkt – zastosowanie wzoru qU = m v 2 /2 lub z relatywistyczną prawą stroną
1 pkt – podstawienie danych i sprawdzenie zgodności
1 pkt – przyrównanie siły Lorentza do dośrodkowej
1 pkt – podstawienie danych do wzoru eB = m v /r
1 pkt – obliczenie B = 1,07 T (lub 1,1 T)
4.2 3 p
1 pkt – uzupełnienie równania: n lub
1
0 n
4.3 2 p
8 O
4.4 1 p podanie nazwy prawa: zasada zachowania pędu
1 pkt – uzupełnienie równania:
18
1 pkt – odpowiedź: większa jest długość fali kwantu B
1 pkt – uzasadnienie oparte na odwrotnej proporcjonalności pędu lub energii kwantu do
długości fali
4.5 2 p
1 pkt – odwołanie do prawa rozpadu (wystarczy np. stwierdzenie, że po trzech czasach
połowicznego rozpadu liczba jąder spada ośmiokrotnie)
1 pkt – wynik np. od 1,5 do 2 godz , lub nieco poniżej 2 godz .
4.6 2 p
2 pkt – rysunek zawierający elementy: wiązka padająca równoległa i niepokrywająca się z
wydrukowaną, punkt skupienia w płaszczyźnie ogniskowej, przesunięcie punktu skupienia
we właściwą stronę (zależnie od zmiany kierunku wiązki padającej), wiązka wybiegająca z
okularu równoległa, wiązka wybiegająca z okularu nierównoległa do wydrukowanej
lub
1 pkt – błąd w jednym z tych elementów, pozostałe prawidłowe
5.2 1 p przesłona dorysowana w płaszczyźnie ogniskowej (lub z niewielkim przesunięciem)
5.1 2 p
5.3 1 p podanie obu nazw: pryzmat i siatka dyfrakcyjna
5.4 2 p 1 pkt – wpisanie: widmo I , gdyż gwiazda zbliża się do Ziemi, zatem jej widmo przesunięte
jest ku fioletowi
1 pkt – wpisanie: widmo III , gdyż gwiazda oddala się od Ziemi, zatem jej widmo jest
815618856.017.png 815618856.018.png 815618856.019.png 815618856.020.png 815618856.021.png 815618856.022.png 815618856.023.png 815618856.024.png 815618856.025.png 815618856.026.png 815618856.027.png 815618856.028.png 815618856.029.png 815618856.030.png 815618856.031.png 815618856.032.png 815618856.033.png 815618856.034.png 815618856.035.png 815618856.036.png 815618856.037.png 815618856.038.png 815618856.039.png 815618856.040.png 815618856.041.png 815618856.042.png 815618856.043.png 815618856.044.png
Egzamin maturalny z fizyki
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
3
przesunięte ku czerwieni
5.5 1 p rysunek: gwiazda z lewej strony, planeta z prawej, lub odwrotnie
1 pkt – zapisanie, że ciemne linie powstają w wyniku absorpcji (pochłaniania) światła
1 pkt – wzmianka o warstwach na powierzchni gwiazdy, lub o jej otoczce (chromosferze,
koronie), lub o pochłanianiu w przestrzeni międzygwiazdowej
5.7 1 p zapisanie wartości okresu: ok. 10 dni
5.6 2 p
1 pkt – odpowiedź: układ się oddala
1 pkt – podanie prędkości oddalania: od 5 do 6 km/s
5.8 2 p
815618856.045.png 815618856.046.png 815618856.047.png 815618856.048.png 815618856.049.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin