Dziewięć schematów fabularnych, które najskuteczniej trafiają do odbiorców
Dziewięć schematów fabularnych, które najskuteczniej trafiają do odbiorców można wykorzystać w projektowaniu komunikacji PR-owej albo kampaniach wiralowych, czy nawet przy przygotowywaniu wystąpienia na branżowej konferencji. Oto one:
· Aspiracje i marzenia - ludzie lubią słuchać o tym, jak pomimo trudności ktoś stara się zbudować coś wartościowego. Tego typu komunikacja jest wypełniona bardzo pozytywnymi emocjami.
· Dawid i Goliat - postawienie się w sytuacji skazanego na porażkę i udowodnienie wszystkim, jak się mylili - to idealny schemat komunikacji PR.
· Nadchodząca lawina - odbiorca będzie chciał posłuchać o nadchodzącej rewolucji, zmianie standardów czy niezwykle ważnym odkryciu świadom tego, że jeżeli umknie to jego uwadze, może naprawdę wiele stracić.
· Wyjście naprzeciw większości - dobrze przygotowana, merytoryczna, oryginalna teza postawiona wobec dominującej powszechnie opinii może być skutecznym sposobem na komunikacyjny sukces. Postawa w opozycji do większości może udowadniać pozycję ekspercką albo świadczyć o dużej dalekowzroczności działań.
· Obawa - pokazanie odbiorcom sytuacji, w której są o krok od jakiegoś zagrożenia, może sprawić, że będą słuchać uważniej. Tego rodzaju komunikację odkryć można w informacjach prasowych deweloperów i instytucji finansowych, które sugerując wciąż rosnące ceny mieszkań namawiają do szybkiej decyzji o wzięciu kredytu i kupnie mieszkania. Z drugiej strony odbiorcy stają się coraz bardziej sceptyczni wobec tego typu sygnałów - jest ich po prostu zdecydowanie zbyt wiele.
· Historie z życia wzięte - podobno życie uczy najlepiej. Osobiste doświadczenia mogą stanowić silną wartość, są też bardziej wiarygodne. Jeśli więc opisywać na konferencji historię firmy, dlaczego nie zrobić tego w osobistym stylu, pokazując wszystkie sukcesy i porażki opisywane z własnego punktu widzenia.
· Pomocna dłoń i konkretne rozwiązania - miło jest poteoretyzować i przedstawiać swoje wielkie idee, oczekując akceptacji odbiorców. Jednak z ich punktu widzenia więcej wartości przyniosą im komunikaty, w których otrzymają jasne rozwiązania zasygnalizowanych problemów, porady i pomoc.
· Blichtr i moda - może to mało ambitne, ale jednak potencjalnie skuteczne. Branża rozrywkowa i jej medialne produkty to coś, co niezwykle intensywnie wpływa na społeczeństwo. Informacje o aktualnych trendach promowanych w mediach angażują uwagę odbiorców. Dlatego czasem warto do nich nawiązać.
· Aktualność - warto podkreślić aktualność treści swojego komunikatu przez nawiązanie do zbliżających się wydarzeń, najnowszych wyników badań itp.
Na podstawie książki "The Nine Best Story Lines for Marketing"
Marcin Wilkowski
http://pl.think-a-head.org
karolinaczart666