KONSPEKT ZAJĘĆ
Miejsce: Przedszkole nr 3 w Andrychowie
Oddział: integracyjny dzieci cztero – pięcioletnich
Tematyka kompleksowa: Wiosna tuż tuż
Temat zajęć: Poznajemy zwiastuny wiosny. Stymulujemy nasze zmysły podczas zajęć prowadzonych w oparciu o metodę „ Porannego kręgu”
Data: 18. 03. 2005 r.
Prowadzące: mgr Ewa Majka
Lic. Katarzyna Zątek (pedagog wspomagający)
CEL OGÓLNY: rozwijanie umiejętności polisensorycznego poznawania świata
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dzieci pełnosprawne:
· Doskonalą wrażliwość zmysłową poprzez angażowanie zmysłu wzroku, słuchu, smaku., dotyku, węchu w trakcie działalności
· Zapoznają się z kolorem, smakiem, zapachem przypisanym wiośnie
· Określają smak cytryny
· Określają cechy ognia (ciepły, jasny)
· Udzielają poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące treści opowiadania
· Potrafią nazwać zwiastuny wiosny na podstawie przeczytanego opowiadania
· Tańczą do muzyki A. Vivaldiego „Wiosna”
· Prawidłowo wykonują ćwiczenia oddechowe podczas próby zgaszenia lampki
· Wypowiadają się na temat swoich odczuć podczas zajęć
· Poznają zasady bezpiecznego postępowania z ogniem
Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
· Nazywają nadchodzącą porę roku, Mikołaj powtarza wyraz wiosna
· Jedzą cytrynę i określają jej smak (Mikołaj odpowiada logicznie na pytanie: Czy to jest kwaśne – tak czy nie?)
· Udzielają poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące treści opowiadania (Paulina, Sylwia, Janek)
· Potrafią nazwać zwiastuny wiosny na podstawie przeczytanego opowiadania (Paulina, Sylwia, Janek)
FORMY:
· Grupowa
· Indywidualna
METODY:
· Słowne( pogadanka, rozmowa kierowana)
· Praktycznego działania – polisensoryczne poznawanie świata
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· Zielone tkaniny do zasłonięcia okien w celu wywołania odpowiedniego nastroju poprzez zaciemnienie sali
· Lampka
· Olejek cytrynowy
· Tekst opowiadania H. Zdzitowieckiej „Szukamy wiosny”
· Płyta z nagraniem „Wiosny” A. Vivaldiego
· Nagrania z odgłosami zwierząt
· Peleryna dla „pani wiosny” i opaska z włosami dla niej
· Cytryna
SYTUACJA EDUKACYJNA
Czynności nauczyciela
CZYNNOŚCI DZIECI
CZYNNOŚCI DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
1. Zaproszenie dzieci do kręgu w zaciemnionej części sali
2. Zapalenie lampki zapachowej – stymulacja węchu
3. Powitanie każdego dziecka z osobna
· Nauczycielka śpiewa piosenkę witając w ten sposób każde dziecko z osobna. Podczas śpiewu masuje każdemu dziecku rączkę olejkiem cytrynowym – stymulacja dotyku; prosi każde dziecko o powąchanie rączki – stymulacja węchu
4. Zapalenie świeczki – określanie cech ognia (stymulacja wzroku)
· Nauczyciel zwraca dzieciom uwagę na zachowanie ostrożności podczas obserwacji ognia
· Nauczyciel podchodzi do każdego dziecka z osobna, zwraca uwagę na kolor ognia, przybliża do ognia w bezpiecznej odległości ręce dziecka i pyta go, co czuje (ciepło)
5. Przeczytanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści
· Ustalenie, jakiej pory roku szukały dzieci
· Ustalenie zwiastunów wiosny na podstawie wiersza, rozmowa na ich temat
6. Zagadki słuchowe – odgadywanie dźwięków (klekot bociana, ćwierkanie wróbla), naśladowanie odgłosów
7. Zabawa przy muzyce Vivaldiego „Wiosenne kwiaty”- poza zaciemnionym pomieszczeniem
Nauczycielka wybiera jedno dziecko, które będzie „panią wiosną”. Ma ona założony płaszcz wiosenny i piękne, zielone włosy. Pozostałe dzieci to kwiaty. Kwiaty śpią pod śniegiem, w tle gra muzyka Vivaldiego, pani wiosna tańczy przy muzyce, podchodzi do każdego kwiatka i budzi go do życia poprzez jego dotknięcie. Kwiaty budzą się do życia i zaczynają tańczyć wiosenny taniec.
8. Zgromadzenie dzieci w zaciemnionej części sali.
· Stymulacja smaku – nauczycielka daje każdemu dziecku kawałek cytryny do spróbowania.
· Określanie smaku cytryny i jej koloru
· Wręczenie orderów uśmiechu dla dzieci
9. Ćwiczenia oddechowe – zdmuchiwanie zapalonej świeczki
10. Ewaluacja – rozmowa na temat tego, co się dzieciom w tych zajęciach podobało a co nie
11. Praca przy stolikach – tworzenie obrazka na powitanie wiosny przy użyciu kredek
· Siedzą w kręgu, wąchają zapach z lampki
· Wąchają swoje rączki, określają, do czego jest ten zapach podobny
· Obserwują ogień, doświadczają odczuć ciepła, nazywają te odczucia, określają cechy ognia (kolor i temperaturę – jest ciepły)
· Słuchają opowiadania
· Nazywają porę roku, o której jest mowa w opowiadaniu
· Nazywają zwiastuny wiosny – topnienie śniegu, świergot ptaków, kwitnące bazie, przebiśniegi- pierwsze kwiaty wiosny
· Słuchają odgłosów ptaków, próbują odgadnąć, kto wydaje dany dźwięk, naśladują te odgłosy
· Aktywnie uczestniczą w zabawie, tańczą do muzyki, wyrażają ją ruchem
· Próbują cytrynę, określają jej smak, kolor
· Każde dziecko otrzymuje order uśmiechu w nagrodę za dzielne zjedzenie cytryny
· Próbują zdmuchnąć świeczkę
· Wypowiadają się na temat odczuć podczas zajęć, co im się podobało a co nie
· Chętne dzieci malują obrazki na powitanie wiosny
· Obserwują ogień, doświadczają odczuć ciepła, nazywają te odczucia, określają cechy ognia (kolor i temperaturę – jest ciepły), Mikołaj odpowiada logicznie na pytanie: czujesz ciepło, czy to jest ciepłe?
· Nazywają porę roku, o której jest mowa w opowiadaniu, Mikołaj powtarza za nauczycielem wyraz wiosna
· Nazywają zwiastuny wiosny – topnienie śniegu, świergot ptaków, kwitnące bazie, przebiśniegi- pierwsze kwiaty wiosny, Mikołaj zapoznaje się z wyglądem bazi i przebiśniegu
· Słuchają odgłosów ptaków, próbują odgadnąć, kto wydaje dany dźwięk
· Naśladują te odgłosy
· Aktywnie uczestniczą w zabawie, tańczą do muzyki, wyrażają ją ruchem, Mikołaj tańczy razem z nauczycielem
· Próbują cytrynę, określają jej smak, nazywają kolor, Mikołaj odpowiada logicznie na pytanie: stwierdzając w ten sposób kwaśny smak cytryny
· Wypowiadają się na temat odczuć (Sylwia, Paulina, Janek)
· Jeżeli mają ochotę samodzielnie tworzą obrazek na powitanie wiosny
mporzeczka