okres niemowlęctwa i okres poniemowlęcy.doc

(63 KB) Pobierz

Wczesne dzieciństwo.

FAZA  NOWORODKA

 

1. 1 m.ż.-"Stadium noworodka", dziecko przystosowuje się do zmian temperatury, nowego sposobu oddychania i przyjmowania pokarmu oraz wydalania.

 

2. Przeciętna waga - 3,37 kg, wzrost 51,2 cm, głowa stanowi ok. 30% masy ciała, tułów długi, kończyny krótkie.

 

3. Włóknisto- kostne spojenia kośćca czaszki:

a)       ciemiączko duże (zarasta do 15 miesiąca)- spojenie kości czołowych i ciemieniowych,

b)      ciemiączko małe (zarasta w pierwszym kwartale życia)- spojenie kości ciemieniowych i potylicznych.

 

4. Postawa leżąca asymetryczna- głowa w jedną stronę, kończyny z tej strony, w którą skierowana jest głowa wyprostowane a z przeciwnej skrzywione też w stronę, w którą położona jest głowa..

 

5. Odruchy.

a) wspólne dla noworodka i dla człowieka dojrzałego:

·         odruch źrenicowy i mruganie,

·         ssanie i połykanie,

·         wydalanie moczu i kału.

b) charakterystyczne tylko dla noworodka:

·         odruch Babińskiego (unoszenie dużego palca przy podrażnianiu stopy),

·         odruch toniczno- szyjny  (czyli przybieranie postawy asymetrycznej),

·         odruch Moro (unoszenie kończyn i przyciąganie ich do ciała),

·         odruch chwytny,

·         odruch marszu automatycznego.

Utrzymanie tych odruchów w 2 półroczu jest sygnałem nieprawidłowego funkcjonowania układ nerwowego.

 

6. Rytm aktywności: snu i czuwania

 

a) P. Wolf- 6 poziomów pobudzenia- od głębokiego snu po krzyk,

·         głęboki sen- regularny oddech, zamknięte oczy, brak ruchu gałek ocznych- 8-9h/dobę,

·         sen lekki- szybkie ruchy gałek ocznych, nieregularny oddech- 8-9h/dobę,

·         drzemka- otwarte, ale nieprzytomne oczy,

·         bierne czuwanie- otwarte i przytomne oczy, spowolniona reakcja- 2-3h/dobę,

·         aktywne czuwanie- otwarte oczy, reaguje na bodźce,

·         aktywne czuwanie + krzyk- 1-4h/dobę.

 

b) noworodki śpią 16-18h/dobę, niemowlęta 13-14,

c) stan czuwania pojawią się 1 na 3-4h, głęboki sen co 50-60 min.

 

7. Zdolności sensoryczne noworodka.

 

·         równowaga- podniesione, kiedy płacze- uspokaja się,

·         dotyku- dotknięcie okolicy ust wywołuje znieruchomienie,

·         smak- rozróżnia smaki, preferuje słodki,

·         węch- rozpoznaje zapach mleka matki, odwraca się od nieprzyjemnych zapachów,

·         słuch- preferuje dźwięki o czystych tonach, odwraca się w kierunku dźwięku,

·         wzrok- akomodacja oczu i widzenie kolorów są ograniczone.

 

8. Poziom rozwoju narodzonego dziecka:

 

·         skala Apgar- częstość uderzeń serca, reakcja na ból,

·         skala Oceny Zachowania Noworodka wg Braselthona- reakcja na stres, kontrola pobudzenia, napięcię mięśniowe.

·         skala Farra- kolor skóry, kształt małżowiny usznej, podeszwowych pofałdowań skóry,

·         skala Dubrowitza- zgięcie dłoni, sprężystość kończyn górnych, zdolność utrzymywania głowy,

·         skala Ballarda- meszek płodowy,brodawki piersiowe, małżowiny uszne,narządy płciowe,ułożenie ramion.

Dzieci w 2-3 dobie życia są zdolne do naśladowania wyrazów mimicznych swoich opiekunów.

ZMIANY ROZWOJOWE NIEMOWLĘCIA

 

1) Rozwój morfologiczny i zmiany fizjologiczne.

 

·         1 r.ż.  procesy anaboliczne przeważają nad katabolicznymi- wzrost zwiększa się 50%, waga podwaja się po 3-4 miesiącach,

·         do 6miesiąca "faza bierności"- ustrój dziecka i parametry biochemiczne są takie jak w okresie płodowym,

·         od 5-7 miesiąca "fizjologiczne urodziny"- po nich "faza ekspansji" prowadząca do homeostazy,

·         z pierwotnej kifozy ok. 3-4 wyodrębnia się lordoza szyjna a około 9-12 lordoza lędźwiowa, powstająca w efekcie pionizacji ciała,

·         szybki przyrost masy tkanki mózgowej- nerwów czaszkowych oraz rozrost pól i okolic kory,

·         od 6 miesiąca rozpoczyna się proces wyżynania zębów mlecznych i trwa do 3 r.ż.,

 

2. Rozwój postawy ciała, lokomocji, chwytania i manipulacji.

 

Rozwój psychoruchowy- powiązanie psychiki i motoryki.

3 kierunki rozwoju:

 

·         cefalokaudalny- od części głowowej, przez tułów po część nożną,

·         proksymodystalny- od osi podłużnej ciała na boki,

·         łokciowo- promieniowy- w osi poprzecznej ciała od 5 małego ciała:

 

a)       wcześniej przyswaja ruchy cykliczne (dwufazowe, np. poruszanie ręką z grzechotką) niż acykliczne (trójfazowe, np. spostrzeganie, sięganie i chwytanie),

b)      w 3 miesiącu dziecko podniesione do pozycji pionowej zdolne jest sztywno trzymać głowę, w 8 miesiącu samodzielnie siedzieć, w 10 stać, trzymając się oparcia,

1. Rozwój lokomocji:

 

·         3 m. obrót z pleców na bok

·         5 m. z brzucha na plecy

·         6 m. z pleców na brzuch

·         8 m. samodzielne siadanie i pełzanie

·         10-11 m. raczkowanie

·         12-13 m. chodzenie

 

2. Rozwój umiejętności dowolnego chwytania:

 

·         4-5 m. ruch wahadłowy, chwyt dłoniowo- łokciowy, sięga jedną ręką, postukiwanie, potrząsanie,

·         5-6 m.  chwyt prosty całą dłonią do góry, wykonuje symetryczne ruchy ku przedmiotowi obiema rękami,

·         6-8 m. ruch łukowaty, pochylenie całego ciała ku przedmiotowi, chwyt nożycowy, przywodzenie kciuka do pozostałych palców, sięga jedną ręką, przedmioty przekłada z ręki do ręki,

·         8-9 m. ruchomy staw nadgarstka, chwyt pensetkowy, chwytanie opuszkami palców, angażuje obie ręce.

 

3. Koordynacja wzrokowo- ruchowa: chwytanie i sięganie przebiega pod kontrolą wzroku od okresu chwytu dowolnego tj. od 4 m. Pod koniec okresu niemowlęcego dziecko manipuluje przedmiotem używając obu rąk.

 

Rozwój poznawczy, czynności eksploracyjne.

1. Percepcja- zdaniem E.J. Gibson dziecko od 1 dni życia identyfikuje bodźce, które są ważne dla jego orientacji w otoczeniu. Uczy się dostrzegać tożsamość obiektów. Noworodek reaguje na zmianę intensywności światła: otwiera oczy w ciemności i zamyka je przy ostrym świetle. Do ok. 3 m. proces akomodacji soczewek nie zachodzi prawidłowo, Co powoduje, że niemowlę widzi obiekty oddalone od niego do około 21 cm. W 12 m. ostrość wzroku dorównuje ostrością dorosłego. Po urodzeniu dziecko rozróżnia szarą powierzchnię od powierzchni pokrytej biało-czarnymi pasami o szerokości 2,5 cm..Między 1-3 m. dziecko dostrzega organizację obrazu.Około 13 m. rozwija widzenie stereoskopowo- binokularne, zapewniające widzenie głębi.

Ruchy gałek ocznych niemowlęcia są podobne jak u dorosłego, u noworodka pojawiają się ruchy skakkadowe przy przenoszeniu wzroku z obiektu na obiekt. Niemowlęta skupiają wzrok na brzegach przedmiotów, a przy jego poruszeniu się, przenoszą wzrok ku części środkowej i poszukują wyróżniających się cech. Stwierdzono, że dzieci patrzą dłużej na twarz osoby mówiącej lub uśmiechniętej.

Noworodki odróżniają kolor czerwony od zielonego a w wieku 3 m. rozróżniają 4 podstawowe barwy, przy czym preferują żółtą i czerwoną w stosunku do zielonej i niebieskiej. Percepcja ma charakter intermodalny. Współdziałanie słuchu i wzroku pojawią się ok. 2 m.ż., następnie znów zaznacza swoje istnienie koło 5. Niemowlęta od 2-4 m. reagują na odpowiedniość miny i tonu głosu.

 

Rozwój przechodzi przez 3 etapy:

 

a)       spostrzegania monosensorycznego pierwotnego-  faza inicjująca, nastawiająca i aktywizująca, zostają pobudzone np. obrzeża siatkówki, zewn. części dłoni...
W następnych fazach: uspokajającej i odprężającej zostają pobudzone centralne części receptora a w fazie efektu poznawczego mamy mozaikę pojedynczych wrażeń.

b)      spostrzeganie polisensoryczne- tu też faza inicjująca, nastawiająca i aktywizująca, zostaje pobudzony jeden zmysł. W następnych fazach uspokajającej i odprężającej zostaje zaangażowany zwykle dotyk, a w fazie efektu poznawczego mamy identyfikację przedmiotu i stwierdzenie jego realności.

c)       spostrzeganie monosensoryczne wtórne-
w nich pobudzenie jakiegoś zmysłu, lub odbiór znaku, np. słowa. W następnych fazach mamy aktualizację notacji przedmiotu a w efekcie poznawczym powstanie umysłowego obrazu przedmiotu.

 

2. Czynności eksploracyjne- prowadzą do zaspokajania potrzeb poznawczych jednostki, występują w formie nastawienia receptorów, zbliżenia się do przedmiotu, manipulowania nim. Zdaniem Piageta pojawienie się eksplorowania przedmiotów znamionują dwa zjawiska:

 

a)       dziecko stosuje wiele różnych schematów czynnościowych do jednego przedmiotu,

b)      przejawia tendencję do modyfikowania czynności w celu wykrycia właściwości przedmiotu.

 

Podejmowane przez dziecko działania badawcze są zwykle krótkie, nie tak pewne jak wykonawcze i nie towarzyszą im negatywne emocje. Czynności eksploracyjne prowadzą do zdobycia informacji i doświadczeń poznawczych, dzięki którym dziecko może przejść na wyższy etap rozwoju.

 

Na początku 2 r.ż. coraz większą rolę odgrywa badanie za pomocą słów i ozpoczyna się proces odkrywania umysłu, następuje to stopniowo:

 

a)       3 m.- społeczny uśmiech,

b)      5 m.- różnicowanie emocji,

c)       7-8 m.- lęk społeczny,

d)      9 m.- zabawy „daj- masz ”.

 

Stanowi to zalążek dziecięcej teorii umysłu, czyli fragmentu dziecięcej reprezentacji świata, która dotyczy stanów psychicznych innych osób.

 

Przedwerbalne formy komunikacji.

Po urodzeniu dziecko rozpoznaje głos matki i odróżnia go od głosu innej kobiety, w pierwszym miesiącu dziecko różnicuje dwa syntetyczne dźwięki mowy, które różnią się początkową spółgłoską, np. p - b. W ciągu 3- 4 m.ż. większość kontaktów z matką ma formę interakcji twarzą w twarz. Do komunikowania się z otoczeniem dziecko wykorzystuje zachowania niewerbalne: płacz, spojrzenia, ruchy ciała, gesty. Wyróżniono kilka form płaczu w zależności od barwy, siły i ciągłości krzyku. Płacz podstawowy charakteryzuje się monotonnym, przerywanym krzykiem. Płacz z bólu cechuje krzyk z nagłym początkiem, którego siła narasta, jest głośny i ostry. Płacz gniewny odznacza się poczerwienieniem twarzy, przerywanymi łkaniami i długim czasem trwania.

 

S. Wolter i R. Eryting przedstawili kategoryzację gestów, wyróżniając dwie ich grupy:

 

a)       gesty wskazujące, pojawiają się między 9 a 13 m.ż., wyrażają prośbę o przedmiot,

b)      gesty reprezentujące, tworzą względnie trwałe układy ruchów ciała, rąk, mimiki, występują powyżej 14 m.ż.,

 

Dla porozumiewania się dziecka w okresie prewerbalnym charakterystyczna jest komunikacja ostensywna, polegająca na zwracaniu uwagi w otoczeniu przez ich wskazywanie. Kiedy dziecko zaczyna posługiwać się językiem, łączy wyrażenia deiktyczne (wskazujące np. „tu, tam”) z gestami.

 

Rozwój wokalizacji wg Starka:

 

a)       stadium odruchowego krzyku i życiowych odgłosów (od 0-8 tydzień), dźwięki krzyku są wskaźnikiem zdrowia dziecka, uwarunkowane są strukturą anatomiczną, istnieje mała możliwość zmian dźwięków,

b)      stadium gruchania i śmiechu (8-20 tydzień), wydaje dźwięki w społecznej interakcji, sygnalizuje dyskomfort, przywołuje, prosi, pojawia się śmiech,

c)       stadium zabaw wokalnych (16-30 tydzień), wypowiada proste sylaby z przedłużaniem dźwięków, wydawane dźwięki są czymś pośrednim między gruchaniem a gaworzeniem (paplaniem),

d)      stadium samonaśladującego gaworzenia (od 25-50 tygodnia), częściej gaworzy gdy jest samo, niż gdy są przy nim dorośli, produkcja dźwięków zaczyna spadać, zmniejsza się liczba spółgłosek,

e)       gaworzenia i ekspresywnej mowy niezrozumiałej (od 9-18 miesiąca), wypowiedzi są niezrozumiałe, ale oddają charakterystyczną intonacje.

 

Porozumiewanie się niemowlęcia z dorosłymi.

Wczesne kontakty matki z dzieckiem realizowane za pomocą środków werbalnych i niewerbalnych zostały nazwane konwersacjopodobnymi. Poprzez ten kontakt dziecko odkrywa rytm komunikacyjny i otrzymuje materiał językowy niezbędny do uczenia się języka. C. Trevarthen nakreślił linię rozwoju komunikowania się w niemowlęctwie:

 

a)       intersubiektywność pierwotna- dziecko interesuje się osobami, uczestniczy w interakcjach, kieruje gesty, miny, spojrzenia przez zainteresowanie wyłącznie przedmiotami, które stanowią płaszczyznę porozumienia, nie zaś samymi osobami,

b)      wtórna intersubiektywność- dzieli zainteresowanie między osoby a przedmioty.

 

Emocjonalny i społeczny rozwój niemowlęcia.

Już w pierwszym miesiącu dziecko reaguje na podniecenie lub niepokój osoby, która je karmi, w 2 m. dziecko ożywia się w kontakcie z dorosłym, uspokaja pod wpływem pieszczotliwego przemawiania, a w 3 m. odwzajemnia uśmiech dorosłego. W 4 m. wyraża niezadowolenie, gdy dorosły nie zwraca na nie uwagi, w 5 m. reaguje strachem na nieznane osoby, w 7-8 m. próbuje zwrócić na siebie uwagę dorosłego płacząc lub gaworząc a w 10 m. naśladuje ruchy dorosłego i włącza się do wspólnej zabawy. W 6 m. dzieci potrafią wyrażać te samą emocję Co twarz na którą patrzą. Dla prawidłowego rozwoju emocji dziecka niezbędne jest przywiązanie, które rozwija się od chwili urodzenia. M. Ainsworth wyodrębniła 3 typy przywiązania:

 

a)       dzieci lękowe- unikające, nie przejawiają emocji negatywnych w czasie rozstania z matką, ale gdy wraca unikają jej,

b)      dzieci ufnie przywiązane- wykazują negatywne emocje gdy matka je opuszcza i reagują entuzjastycznie na jej powrót,

c)       dzieci lękowo- ambiwalentne- wykazują emocje w trakcie rozstania z matką i reagują agresją przy jej powrocie.

 

Pod koniec 1 półrocza dziecko obserwuje inne dziecko i uśmiecha się do niego, w 3 kwartale gaworzy do innych dzieci, naśladuje ruchy rówieśnika, daje zabawkę i reaguje protestem na jej zabranie. Pod koniec 1 roku próbuje zwrócić na siebie uwagę rówieśnika gaworząc, złości się, gdy rówieśnik oddala się. Dziecko traktuje partnera podobnie jak inne obiekty w otoczeniu: dotyka, popycha, pociąga.

 

WIEK PONIEMOWLĘCY

 

1.       Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego.

 

Zwolnienie przyrostu wagi przy szybko postępującym wzroście (wyszczuplenie), dalszy proces kostnienia oraz utrwalanie fizycznych krzywizn kręgosłupa.Pierwsze kroki są krótkie, nieregularne, brak  koordynacji. Dziecko roczne przyjmuje charakterystyczną postawę podczas chodzenia: tułów prosty, głowa pochylona, ręce rozstawione szeroko. U dwulatka następuje wydłużenie kroku i  niższe unoszenie stóp.

 

Rozwój lokomocji w okresie poniemowlęcy.

 

1.       15 m. wchodzi po schodach na czworakach.

2.       18 m. ciągnie za sobą przedmioty na sznurku, wchodzi po schodach z pomocą dorosłego.

3.       25- 30 m. schodzi po schodach bez trzymania się poręczy i stawiając nogi na przemian, skacze i biega.

4.       36 m. jeździ na 3-kołowym rowerku, stoi na palcach.

 

Na 2 r.ż. przypada okres rozwoju manipulacji specyficznej, dostraja swoje ruchy do kształtu przedmiotów. Zabawa z klockami (budowanie wieży): 18 m.- 3- 4 klocki, 21 m.- 5 klocków, 24 m.- 6 klocków, Ok. 21 m. buduje pociągi a ok. 30 budowle trójwymiarowe, np. mosty.

 

Uaktywnia się mechanizm naśladowania, większość dzieci w 2 r.ż. potrafi posługiwać się łyżką,ołówkiem. Dzieci 2,5-roczne potrafią nałożyć części ubrania. Trzylatek umie umyć buzię, ręce i wytrzeć się ręcznikiem.

 

2.       Rozwój czynności poznawczych jako podstawa różnicującej się aktywności.

 

Rozwój inteligencji sensoryczno- motorycznej.

Dzięki powtarzanie reakcji, uogólniającej (wykonywanie tej samej reakcji w odpowiedzi na różne bodźce) i różnicującej (różnicowanie reakcji w zależn...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin