Scenariusz zajęć plastycznych prowadzonych w przedszkolu
w grupie dzieci 6-letnich.
Prowadzący: Iwona Hajduk
Data zajęć: 27.11.2010
Czas trwania zajęć: 30 minut
Blok tematyczny: Nadchodzi Wiosna
Temat zajęć (wpis do dziennika):
„Pierwsze oznaki Wiosny” – wyklejanie prac kuleczkami z bibuły.
Cel ogólny:
Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się przez sztuki plastyczne.
Cele szczegółowe (operacyjne)-uczeń:
· Umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych
· Wykazuje zainteresowanie sztuką
· Rozwija swoją wyobraźnię
· Utrzymuje odpowiednie tempo pracy
· Dba o porządek w swoim otoczeniu
Metody:
słowna - rozmowa, nauka piosenki
aktywizująca(czynna) - tworzenie prac
oglądowa - ocena wszystkich prac
Formy pracy:
zbiorowa - praca z całą grupą
indywidualna - praca każdego dziecka
Środki dydaktyczne:
· Kuleczki wykonane z białej i zielonej bibuły
· Obrazek formatu A4 prezentujący przebiśnieg, który dzieci będą wyklejać
· Klej
· Tekst piosenki
· Płyta CD z piosenką
· Radiomagnetofon
KWIATKI - BRATKI:
Jestem sobie ogrodniczka,
mam nasionek pół koszyczka
Jedne gładkie, drugie w łatki,
a z tych nasion będą kwiatki.
ref: Kwiatki- bratki i stokrotki
dla Malwinki, dla Dorotki,
kolorowe i pachnące,
malowane słońce.
Mam konewkę z dużym uchem
co podlewa grządki suche.
mam łopatkę oraz grabki,
bo ja dbam o moje kwiatki.
ref: Kwiatki- bratki i stokrotki...
Przebieg zajęć
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
Formy organizacyjne,
metody,
rodzaj edukacji
Spostrzeżenia,
Uwagi
1.Wita się dziećmi, zaprasza do wspólnej zabawy, wprowadza w tematykę zajęć pytając dzieci:
- czym charakteryzuje się wiosna?
- jakie są pierwsze oznaki wiosny?
2. Zachęca do wysłuchania wiersza,
Zadaje dzieciom pytania:
- jakie narzędzia były potrzebne dziewczynce do posadzenia kwiatków?
- które z dzieci miało okazję zobaczyć jak sadzi się kwiaty?
- które z dzieci mogło same posadzić kwiaty?
3. Rozdaje dzieciom tekst wierszyka, który każde z dzieci powinno wkleić do swojego zeszytu piosenek.
Uczy dzieci tekstu, po czym włącza płytę z nagraniem piosenki
4. Śpiewa piosenkę razem z dziećmi,
W tym czasie może przygotować materiały potrzebne do zajęcia plastycznego
5. Zaproszenie do zajęcia plastycznego:
- przedstawienie konkretnej techniki plastycznej, omówienie na czym polega
- objaśnienie zasad pracy
6. Zaprasza dzieci do stolików,
Nadzoruje pracę dzieci,
Motywuje do działania
7. Nauczyciel przypomina o kończeniu prac
8. Czas na sprzątanie,
Nauczyciel pomaga w sprzątaniu
9. Omówienie i wyłonienie najciekawszych prac
10. Podsumowanie:
- nauczyciel chwali dzieci
- dostrzega fakt, iż każde dziecko włożyło wiele trudu i zaangażowania w wykonanie swojej pracy
- tworzy specjalna wystawę prac
11. Podziękowanie za wspólną pracę i dobre zachowanie,
Czas na zajęcia dowolne
Dzieci siedzą w kręgu na dywanie.
Dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela
Dzieci uważnie słuchają wiersza
Odpowiadają na pytania nauczyciela, dzielą się z nim swoimi uwagami
Dzieci wklejają tekst do zeszytu,
Uczą się go,
Słuchają piosenki powtarzając przy tym tekst i zapamiętując melodię
Dzieci śpiewają
Dzieci słuchają tego co mówi nauczyciel
Dzieci zajmują swoje miejsca i zaczynają wykonywać swoja pracę,
Dzieci kończą swoje prace, te które skończyły mogą wywiesić swoje prace we wcześniej przygotowanym miejscu
Dzieci sprzątają swoje miejsca pracy, wywieszają prace, siadają w kole na dywanie
Dzieci wypowiadają się na temat tej techniki plastycznej,
Mówią co im się podobało a co nie,
Omawiają swoje prace,
Wybierają najciekawsze prace z podaniem argumentów dlaczego akurat ta praca im się najbardziej podoba
Dzieci są zadowolone z wykonania swoich prac,
Dumne że ich prace będą wywieszone na specjalnej gazetce
Każde dziecko ma teraz czas dla siebie
Metoda słowna, praca w grupie.
Metoda słowna
Metoda słowna, praca w grupie
Metoda czynna
Metoda słowna,
Metoda oglądowa,
Praca w grupie,
Wymiana zdań
...
justina_przedszkolanka