środowisko-opracowanie pytan.doc

(34 KB) Pobierz

1. PODAJ 2 PRZYKLADY ELEMENTÓW ŚRODOWISKA GEOGRAFICZNEGO:

Elementy biotyczne…..

Elementy abiotyczne………

2. OKREŚL 3 ZASADY NAUCZANIA O ŚRODOWISKU W EDUKACJI PRZYRODNICZEJ:

A-

B-

C-

3. UZUPEŁNIJ PONIZSZE OKREŚLENIA:

A- Układ treści przyrodniczej ma charakter spiralny- to oznacza…

b- Pod względem doboru treści dominuje egzemplaryzm, uwzględniający zasadę nauczania paradygmatycznego, to oznacza:

4. UZUPEŁNIJ LOGICZNIE TEKST:

Zgodnie z założeniami pedagogicznymi edukacji środowiskowej , z zasadą dydaktyczna stopniowania trudności i dostępności, proponuje poznawać się rzeczywistość od : domu rodzinnego, następnie……………., przez………………., do……………………………..   .

5. PODAJ DEFINICJE EKOSYSTEMU I WYKORZYSTUJĄC PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ DO SP PODAJ NAZWE DWÓCH WYBRANYCH EKOSYSTEMÓW, KTÓRE NALEŻY POZNAĆ Z UCZNIAMI:

 

 

6. OPISZ PONIŻSZY ŁAŃCUCH POKARMOWY, NAZWIJ ORGANIZMY I OKREŚL ICH FUNKCJE W ŁAŃCUCHU (KONSUMENT I II, itd., producent)

Liść-chrząszcz- biedronka- mały ptaszek-  orzeł

 

7. PONIZEJ SĄ ZDEFIONOWANE RÓŻNORODNE ZALEŻNOŚCI MIĘDZY POPULACJAMI W ŚRODOWISKU PRZYRODNICZYM, NAZWIJ JE:

A-To zjawisko ścisłego współżycia co najmniej dwóch gatunków, które przynosi korzyść wszystkim stronom (mutualizm) lub jednej, a drugiej nie szkodzi ……..

b- To forma współżycia dwóch organizmów, z której jeden czerpie korzyści ze współżycia, a drugi ponosi szkody ……

c- To metoda pobierania pokarmu polegająca na zjadaniu innych osobników…..

d- To jedna z antagonistycznych interakcji miedzypopulacyjnych, w której dwie populacje tego samego lub różnych gatunków , zazwyczaj o podobnych wymaganiach środowiskowych rywalizują o tę samą niszę ekologiczną. Dochodzi do współzawodnictwa ……………

8. UZUPELNIJ TABELE DOTYCZACĄ OCHRONY PRZYRODY W POLSCE

Cechy porównywane                     Park Narodowy                        Pomnik przyrody

Pojęcie(definicja)

Przykłady(  nazwy własne)     2parki z rejonu niżu PL                     2 pomniki z wlasnej okolicy

                                                      1 ……………                                              1……………………….

                                                        2…………..                                             2…………………….

                                                     Podaj nazwe parku gdzie wystepują

                                                      Ostańce wapienne(np.Maczuga

                                                       Herkulesa, Brama Krakowska),

                                                       Jaskinie z Nietoperkami i zamki.                Rodzaje pomników przyrody

                                                         ……………………………………..                      1……..                     2…………..

 

9. Opisz 4 sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku :

1………………….2……………………..3…………………..4……………………

10.UZUPELNIJ PONIZSZE ZDANIA CHRAKTERYZUJĄCE 1 Z RUCHÓW ZIEMI:

A- schemat przedstawia ruch …..          Ziemi, który trwa………….

b- skutkiem tego ruchu jest 1…………….                                               2………………………….

c- oś ziemi jest stale nachylona do płaszczyzny orbity pod kątem …………………

d- zjawisko nocy polarnej i niskich temperatur wystepuje na obszarze ……………….

e-  na 2 przykladach wyjaśnij zależność zjawis przyrody od por roku

1……………………………………………………..2……………………………………………….

11.ZAPROPONUJ CIEKAWY SPOSÓB PRZEPROWADZENIA ZAJEC O TEMACIE PROEKOLOGICZNYM.

12. UPORZADKUJ ETAPY DOKONYWANIA OBSERWACJI.

13.ROZPOZNAJ PONIZSZE CHRONIONE ROŚLINY I ZWIERZĘTA W PL.

14.ROZPOZNAJ PONIZSZE GATUNKI DRZEW.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin