Izabella Andrzejuk - Cnoty spoleczne św Tomasza z Akwinu.pdf
(
682 KB
)
Pobierz
Izabella Andrzejuk
C
NOTY
S
POŁECZNEŚW
.
T
OMASZA Z
A
KWINU
JAKOSPOSÓBNAREGULACJĘWZAJEMNYCHODNIESIEŃ
MIĘDZYLUDZKICH
Cłowiekbdącewejnaturyitotąroumnąjetaraemdolnydomyleniaipotpowania
WelkichwoichumiejtnociiprawnocinabywadikirelacjominnymiludmiJetatem
itotąpołecnąTodikitowaryącymmuludiommożeirowijaćucyćBepołeceńtwa
naktórekładająi otacającynaludieniedołamyinietylkoudokonalaćaleiutrymaćpry
życiuŻyciejednakwjakiejkolwiekwpólnocieniediejeiamojeliwpólnotamaunkcjonować
dobremuąbyćwniejjakieaadycyregułyułatwiającewajemnerelacje i po prostu
wpółżycieludiDobrejetgdyteaadyągodneprawemnaturalnymgdyżwtedyłużądobru
irowojowicłowieka
CelempreentowanegotektujetpredewytkimukaanieaktualnociujćTomaakwinu
jednego z najbardziej nanychipłodnychilooówredniowiecaWpółceniectowydajenam
iżemylicieleiilooowiedawnychcaówniemająnicdoaproponowaniacłowiekowi
Tymcaem prawy mają i upełnie inacej kwinata omawiając agadnienie wajemnych
odnieieńmidyludkichichprawidłowoćundamentemtychroważańcyniklaycneujcie
cłowiekajegopodtawowychwynacającychcłowieceńtwoprycynTowłaniepoprawne
odcytanieiroumieniecłowiekawjegopodtawowychelementachkładowychprawiaże
araemprawidłowojetujtyówcłowiekwjegowymiarepołecnymWartoatembliżej
pryjrećiujciomtegoilooa
Sprawiedliwość jako podstawa cnót społecznych
Podejmującproblematyktakwanych„cnótpołecnych”uTomaakwinunależyprede
wytkimwyjanićamtermin„cnotypołecne”OkrelenietoniewytpujewtektachTomaa
Akwinu, jest efektem pracy translatorskiej o. Feliksa Wojciecha Bednarskiego
1
- tłumacakolejnego
PIERWODRUK: Episteme 100, Ksiga Jubileuszowa. Ks. Józe Marceli Dołga – pokorny uczony, człowiek o
wielkim sercu, red. Jarosław Sokołowski.s. 71 – 79.
©
Izabella Andrzejuk
www.katedra.uksw.edu.pl
2
ragmentupomnikowegodiełaTomaa–
Sumy Teologii
SamTomakwinuniepoługiwałi
takimokreleniemointereującejnagrupiecnótmówiłżeąpoprotucnotamipokrewnymidla
prawiedliwoci bąd kładnikami prawiedliwoci Wypadałoby atem na pocątku naych
roważańwyjanićcymjetamaprawiedliwoćanimprejdiemydoomawianiacnótnią
wiąanychOtóżprawiedliwoćnależyroumiećjakotakieuprawnieniecłowieka(cilemówiąc
jegopocególnychwład)dooddaniakażdemutegocomuiłunienależySprawiedliwoćjet
jednącterechcnótkardynalnychregulującychróżnediedinynaegopotpowaniawtaki
poóbżepotpowanietoprynoiakażdymraemdobrekutkiiprawiażeampoiadac
takiegouprawnieniatajeilepySprawiedliwoć opierainapewnegorodajuuprawnieniu
CokomuinależybojetdotegouprawnionySkorotaktojakąrolwnaymcodiennymżyciu
mająpełniaćcnotypokrewneprawiedliwoci?WydajeiżecnotyokrelanepreBednarkiego
jakopołecneąuprawnieniamikierującyminadoukładaniadobrychwłaciwychtounków
różnymiludmiiwróżnychytuacjachSamacnotaprawiedliwocichoćbardoważnaiacytna
nieogarnłabywymaigiemwytkichtronaktywnocicłowiekażyjącegoprecieżwróżnego
rodajuwpólnotachJakieatemącnotyktórewpomagająwłaciwerelacjepołecneMożemy
wymienićnatpujące
a.
Religijnoć- jakocećiacunekoddawanyBogu
b.
Pietyzm – jakowracanieicciąwobecrodicówiOjcyny
c.
Szacunek – jakopoanowaniedlaoóbpiatującychgodnoci
d.
Ceć– jakounawaniewybitnychaletjakiejooby
e.
Połueńtwo– jakowłaciwytounekwobecprełożonych
f.
Prawdomównoć– jakougodnieniewłanychłówicynówprawdą
g.
Wdicnoć– jakoumiejtnoćodwajemnieniaiaokaanedobro
h.
Uprejmoć– jakożycliwoćokaywanainnymludiomwcynachiłowach
i.
Hojnoć– jakoumiejtnepoługiwanieidobramiewntrnymi
j.
Nadprawnoć
(epikeia)
– jako cnota wprowadająca umiar w pretreganiu litery
prawa
2
.
Wartowrócićuwagżegodnietakokrelonymiakreamicnótacunekmieciiwpietymie
podobniejakpołueńtwoPodobniediejeicciąjelibowiempoważamykogoewgldu
1
WojciechFelikBednarkiur29padiernika1911rm1lutego2006rDominikanintomitai teolog
katolickiZwiąanytakimiorodkamijakKULngelicumiTKutorwielukiążekipublikacjiakreu
filozofii, etyki oraz pedagogiki.
2
Tomatwierdażeprawobywaawodneiwwiąkutymnieawepotpowaniegodneprawem
byłobyaraemprawiedliweidobreZdaraiatemżemuimypotąpićwbrewprawualegodnie
aadamiprawiedliwocikierującidobremipożytkiemogółuidotegołużywłanieepikeiaSancti
Thomae de Aquino, Summa Theologiae, Alba – Editiones – Paulinae – Romaq120a1cdalejcytSTh
www.katedra.uksw.edu.pl
3
najegoaletytobdietoalbopietymalboacunek Wydajeirównieżiżwymienionecnoty
wycerpują całe pektrum odnieień nie tylko midyludkich ale także naego właciwego
tounkudorecy(jakwprypadkuhojnoci)Sporódwytkichwymienionychcnótpołecnych
pryjryjmyibliżejtymktórewpółceniemogąnamiwydawaćnajbardiejcytelnei
roumiałemianowicieacunkowiwdicnociorauprejmoci
3
.
Szacunek
Tomaokrelaacunekjakopietymwyżegotopniaponieważacunkiemotacamyooby
którepiatująjakiegodnociTakieoobyctopełniająrol„quai-ojca”Piatowaniegodnoci
jetbowiemprawowaniempowieronejpodjakimwgldemopiekiNaucycielprawujeopiek
naducniamiwprawachnaukiwód- w zakresie dowodzenia wojskiem itd. W tym przypadku
prawowaniewładynacytylecokierowaniepowieronychobieoóbdoceluTrokiiadania
takichoóbąprekwinatporównywanedotrokijakąpreżywaojciecSacunekjetrelacją
pomidykimktopoiadapewnąwyżoćtanuatopociągaaobąwładwobectychktóry
dokogotakiegowracająiacunkiemTacególnapoycjaoobyotoconejacunkiem
prawiażeetronyinnychnależymuipołueńtwowwykonywaniuarądeńSacunek
prejawianywgldemrodicówiOjcynyTomakoleinaywapietymemWydajeiwicże
tanowi on aad drowego i dobrego unkcjonowania arówno wpólnoty rodinnej jak i
pańtwowejObowiąekpołueńtwaiacunkuwobecrodicówwynikaprawanaturalnego
RodiceąródłemżyciautrymaniaiwychowawcamidlawoichdieciPonadtoacunekitroka
okaywane rodicom ą wymogiem prawa moralnego (obycajowego) Toma auważa że
udielaniepomocyprediecirodicomwynikaniejakoprygodnychokolicnoci(kiedyrodiców
dotykachorobaniedotatekcyinneproblemy)natomiatrodiceewejtronyąobowiąanido
utrymywaniawoichdieciatakżedogromadeniadlanichmajątkuTenobowiąekrodiców
wynikawłanieunkcjijakąwobecdiecipełnią
Widaćaraemwyranieiżproblematykaacunkuwiążeitematempowinnociatokolei
odyłanadoklaycnegoroumieniaprawiedliwocijakocnotywedługktórejkażdemuoddajemy
tocomuiłunienależy
4
Zatemmożemyunaćżeokaywanieacunku stanowi przejaw
prawiedliwoci– łunejetabymyotacaliacunkiemoobyktórymacunekówinależycy
topowodupiatowanychgodnocicyteżpowodurolijakąpełniąinawtymprewyżająTak
wicumiejtnoćokaywaniaacunkujetcnotąregulującąnaepoprawne(dobre)relacje
oobamiktórenapodjakimwgldemwłanieprewyżają
3
Wymienionecnotypoiadająwojełacińkienaewnictwoitakacunekotałokrelonyjako
observantia
,
wdicnoćjako
gratia
iuprejmoćjako
affabilitas
, zob.: S. Th., II-II, q.: 102, 106, 114.
4
S. Th., II-II, q.58, a1., c.
www.katedra.uksw.edu.pl
4
Wdzięczność
InnyjecepoóbodnoeniaidoludirealiujeiwewdicnociJetonabowiemreakcjąna
doznane dobrodziejstwa, a właciwieumiejtnociądikowaniaaokaanedobroTakąreakcj
TomakwinuokrelawrcjakoobowiąekwynikającynaturalnegoporądkuTakjakbowiem
kutekwracaidowojejprycynytakteżobdarowanyodnoiidodobrocyńcyOcywicie
romiaryokaywanejwdicnociąproporcjonalnedoromiarówokaanejdobrocikwinata
również utanawia woitą „kolejnoć” jaka obowiąuje w okaywaniu wdicnoci Prede
wytkimcłowiekwinienjetwdicnoćBogujakotwórcypotemrodicom – ewgldunadar
życiawychowanieiopieknatpnieoobomktórymwjakipoóbpodlegamyiwrecie
pocególnymnaymdobrocyńcom
5
Ciekawywydajeiaktżenatychmiatoweodwdicanie
iaokaanedobrojet– zdaniem omawianego Autora - ormąniewdicnociNieumiejtnoć
pryjmowaniadaru(dobra)jetpoważnąwadąutrudniającąnamnawiąywanierelacjiludmi
podobniejakapominanieodonanymdobrodiejtwieWyobramyobieżeotonaąiadchcąc
wywiadcyćnamuprejmoćprynoinamdodomubukietpiknychkwiatówamyamiatmu
podikowaćicieyćijegodaremchwytamyaportmonetkipdimydoklepuabycomu
akupićwrewanżuSytuacjatajeiniemacnaaąiadowimogłobypoprotubyćprykro
TomałunieauważaiżdoodwdiceniainależywybraćwłaciwycaimiejceZretą
podajenajpreróżniejeormyodwdicaniaiItakmożemyiaokaanedobrorewanżować
cerąradąjelidobrocyńcawróciioniądonaInnympoobemnaodwdicenieijet
nawiąanieoobądobrocyńcytounkówtowarykichlubpoprotupowiceniemuwojego
caunawyłuchaniegocyromowRównieżachowanietajemnicyjelidobrocyńcaoniąproi
jetormąwdicnoci
NiekażdeachowaniejetdobrocynnociąW
Sumie
jetwyranieokreloneżedobrodiejtwoto
takaytuacjawktórejktookaujedobroprekracającejegoobowiąania
6
Niebdieatem
dobrodiejtwemetronyurdnikażewykonadobrewojąpracwynikającąjegoobowiąków
Natomiatjużtakimdobrodiejtwembdieytuacjakiedyówurdnikrobidlanacoconie
wynikajegoobowiąków(powicającnatonaprykładwójprywatnyca)Wydajeiatem
żewdicnoćregulujebardoważnąiaraemdelikatnądiedinnaegożyciaKtóżbowiem
naktowywiadcabeintereownedobroniejetwrażliwynaumiejtnejegopryjmowanie?
Niewdicnoćamykaercedobrocyńcynaokaywaniedobraipoprotuniechcadotakiego
potpowaniaZkoleiwartotakżewrócićuwagpryokajiomawianiaproblematykiwdicnoci
naamąpotawdobrocyńcycymianowiciewywiadcającdobropotraionucynićtotakby
nieakcentowaćpreadniewojejwyżocinadobdarowanymTakapotawakoleiwjakipoób
amykadrogobdarowanemunamożliwoćodwdiceniaiWłaciwiewmylłównajdujących
iwEwangelii(adotycącychpotawyaryeuy)że„odebralijużwojąapłat”jużnicnie
możemytakiemudobrocyńcypodarować
5
S. Th, II-II, q. 106, a.1c.
6
S.Th., II-II, q. 106, a. 3., ad 3.
www.katedra.uksw.edu.pl
5
Uprzejmość
Zadaniemuprejmoci(wnaceniużycliwoci)jetregulowanieodnieieńtowarykichpomidy
ludmirównymiobiePoprawnoćodnieieńobejmujearównołowajakicyny
7
mówiąc
najprociej– chodiotobyjedencłowiekodnoiłidodrugiegotakjaknależyTakiepotawienie
prawynówodyłanadoprawiedliwociajmującejiwłanienaymtounkiemwobecinnych
oóbwedługaady”coikomunależy”utor
Sumy Teologii
dodajearaemżeinacejnależy
okaywać życliwoć oobom nienajomym a inacej najomym W omawianej życliwoci
Tomaowichodiracejoapektewntrnegookaywaniałowaminakamiicynamiuprejmoci
innym ludiom Zadaniem tej cnoty jet atem umiejtnoć komunikowania innym (arówno
werbalnego jak ipoawerbalnego)naegożycliwegonatawieniawobecnichWydajeiżetaka
życliwoćwynikarównieżludkiejnaturyutortawiate– popartąautorytetemrytotelea–
żekażdaitotażyjącalubiitotpodobnądoiebie
8
Cłowiekatembdielubiłcłowiekae
wgldunawoitepokrewieńtwonaturbdiedlaniegożycliwyTeatakaotylejet
intereującażewynikałobyniejiżpierwepierwotne(poiomuamejnatury)odnieienia
midyludkieążycliweOnacatoaraemżewelkanieżycliwoćinieuprejmoćjetcym
wtórnymwypracowanymWelkieatemupredeniajakimireagujemynaludi(ijakich
dowiadcamywpółceniedoćcto)nietylebyłybyodnieieniamipoiomunaturyludkiejco
raczej wypracowanąreakcjąewgldunałedowiadceniabądniewłaciwewychowanie
Naturalna życliwoć jet cym właciwym dla cłowieka i nie jet areagowaniem tucnie
wypracowanymcyudawanymTomawprowadatutakżeroróżnieniewłanienażycliwoć
jakoproteporueniewolibyokaaćuprejmoćdrugiemucłowiekowioranażycliwoćktóra
bdieeektemwajemnejpryjaniwiążącejdwieoobyWtymotatnimprypadkupodtawą
życliwocijetmiłoć– atanawiąujeidługoiwymagabyoobyniąpołąconeponałyi
dobrze – cojetokrelonejakoażyłoćTymcaemwuprejmociniematakiegowymagania–
oobyokaującejąobiemogąiwogólenienać
Tomakwinuauważarównieżiżuprejmoćjetbardiejobowiąaniemwynikającym z naszej
wewntrnej ucciwoci aniżeli ewntrnej powinnoci To racej obowiąek wobec iebie
amegogdyżtrebaabymyachowywaliiwobecinnychtakjaknależyZdaniemarównow
Tomaa jak i rytotelea cłowiek na mocy naturalnej ucciwoci ma obowiąek cynić
pryjemnymwpółżycieinnymiludmiPoglądtenuupełniaponadtoważnymtwierdeniemiżdo
życiawpołeceńtwie(takabydałoiżyć)potrebneądwacynnikiprawdomównoći
pryjemnoćWartowrócićuwagnapołącenietychobuwarunkówPryjemnoćarównojaki
prawdomównoćwiążąipotawąuprejmoci(życliwoci)Trudnobowiemwyobraićobie
ytuacjwktórejkto„uprejmociokłamujedrugąoob”Możejednakdaryćiżeowocem
uprejmocijetprawdomównoćktóraamucagdynaprykładmówimykomuprawdpoto
7
S.Th., II-II, q.114, a.1c.
8
rytotele Etyka nikomachejka 1155a 15 w rytotele Dieła wytkie t5 tłum DGromka
Warszawa 1996.
www.katedra.uksw.edu.pl
Plik z chomika:
dr_vanini
Inne pliki z tego folderu:
Izabella Andrzejuk - Cnoty spoleczne św Tomasza z Akwinu.pdf
(682 KB)
Artur Andrzejuk - Naturalistyczna koncepcja powstania panstwa.pdf
(859 KB)
Maichał Zembrzuski - Glupota i jej formy wedlug św. Tomasza z Akwinu.pdf
(254 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pisma św. Tomasz
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin