Izabella Andrzejuk - Cnoty spoleczne św Tomasza z Akwinu.pdf

(682 KB) Pobierz
Izabella Andrzejuk
C NOTY S POŁECZNEŚW . T OMASZA Z A KWINU
JAKOSPOSÓBNAREGULACJĘWZAJEMNYCHODNIESIEŃ
MIĘDZYLUDZKICH
Cłowiekbdącewejnaturyitotąroumnąjetaraemdolnydomyleniaipotpowania
WelkichwoichumiejtnociiprawnocinabywadikirelacjominnymiludmiJetatem
itotąpołecnąTodikitowaryącymmuludiommożeirowijaćucyćBepołeceńtwa
naktórekładająi otacającynaludieniedołamyinietylkoudokonalaćaleiutrymaćpry
życiuŻyciejednakwjakiejkolwiekwpólnocieniediejeiamojeliwpólnotamaunkcjonować
dobremuąbyćwniejjakieaadycyregułyułatwiającewajemnerelacje i po prostu
wpółżycieludiDobrejetgdyteaadyągodneprawemnaturalnymgdyżwtedyłużądobru
irowojowicłowieka
CelempreentowanegotektujetpredewytkimukaanieaktualnociujćTomaakwinu
jednego z najbardziej nanychipłodnychilooówredniowiecaWpółceniectowydajenam
iżemylicieleiilooowiedawnychcaówniemająnicdoaproponowaniacłowiekowi
Tymcaem prawy mają i upełnie inacej kwinata omawiając agadnienie wajemnych
odnieieńmidyludkichichprawidłowoćundamentemtychroważańcyniklaycneujcie
cłowiekajegopodtawowychwynacającychcłowieceńtwoprycynTowłaniepoprawne
odcytanieiroumieniecłowiekawjegopodtawowychelementachkładowychprawiaże
araemprawidłowojetujtyówcłowiekwjegowymiarepołecnymWartoatembliżej
pryjrećiujciomtegoilooa
Sprawiedliwość jako podstawa cnót społecznych
Podejmującproblematyktakwanych„cnótpołecnych”uTomaakwinunależyprede
wytkimwyjanićamtermin„cnotypołecne”OkrelenietoniewytpujewtektachTomaa
Akwinu, jest efektem pracy translatorskiej o. Feliksa Wojciecha Bednarskiego 1 - tłumacakolejnego
PIERWODRUK: Episteme 100, Ksiga Jubileuszowa. Ks. Józe Marceli Dołga – pokorny uczony, człowiek o
wielkim sercu, red. Jarosław Sokołowski.s. 71 – 79.
© Izabella Andrzejuk
www.katedra.uksw.edu.pl
818972085.009.png 818972085.010.png 818972085.011.png
 
2
ragmentupomnikowegodiełaTomaa– Sumy Teologii SamTomakwinuniepoługiwałi
takimokreleniemointereującejnagrupiecnótmówiłżeąpoprotucnotamipokrewnymidla
prawiedliwoci bąd kładnikami prawiedliwoci Wypadałoby atem na pocątku naych
roważańwyjanićcymjetamaprawiedliwoćanimprejdiemydoomawianiacnótnią
wiąanychOtóżprawiedliwoćnależyroumiećjakotakieuprawnieniecłowieka(cilemówiąc
jegopocególnychwład)dooddaniakażdemutegocomuiłunienależySprawiedliwoćjet
jednącterechcnótkardynalnychregulującychróżnediedinynaegopotpowaniawtaki
poóbżepotpowanietoprynoiakażdymraemdobrekutkiiprawiażeampoiadac
takiegouprawnieniatajeilepySprawiedliwoć opierainapewnegorodajuuprawnieniu
CokomuinależybojetdotegouprawnionySkorotaktojakąrolwnaymcodiennymżyciu
mająpełniaćcnotypokrewneprawiedliwoci?WydajeiżecnotyokrelanepreBednarkiego
jakopołecneąuprawnieniamikierującyminadoukładaniadobrychwłaciwychtounków
różnymiludmiiwróżnychytuacjachSamacnotaprawiedliwocichoćbardoważnaiacytna
nieogarnłabywymaigiemwytkichtronaktywnocicłowiekażyjącegoprecieżwróżnego
rodajuwpólnotachJakieatemącnotyktórewpomagająwłaciwerelacjepołecneMożemy
wymienićnatpujące
a. Religijnoć- jakocećiacunekoddawanyBogu
b. Pietyzm – jakowracanieicciąwobecrodicówiOjcyny
c.
Szacunek – jakopoanowaniedlaoóbpiatującychgodnoci
d. Ceć– jakounawaniewybitnychaletjakiejooby
e. Połueńtwo– jakowłaciwytounekwobecprełożonych
f. Prawdomównoć– jakougodnieniewłanychłówicynówprawdą
g. Wdicnoć– jakoumiejtnoćodwajemnieniaiaokaanedobro
h. Uprejmoć– jakożycliwoćokaywanainnymludiomwcynachiłowach
i. Hojnoć– jakoumiejtnepoługiwanieidobramiewntrnymi
j. Nadprawnoć (epikeia) – jako cnota wprowadająca umiar w pretreganiu litery
prawa 2 .
Wartowrócićuwagżegodnietakokrelonymiakreamicnótacunekmieciiwpietymie
podobniejakpołueńtwoPodobniediejeicciąjelibowiempoważamykogoewgldu
1 WojciechFelikBednarkiur29padiernika1911rm1lutego2006rDominikanintomitai teolog
katolickiZwiąanytakimiorodkamijakKULngelicumiTKutorwielukiążekipublikacjiakreu
filozofii, etyki oraz pedagogiki.
2 Tomatwierdażeprawobywaawodneiwwiąkutymnieawepotpowaniegodneprawem
byłobyaraemprawiedliweidobreZdaraiatemżemuimypotąpićwbrewprawualegodnie
aadamiprawiedliwocikierującidobremipożytkiemogółuidotegołużywłanieepikeiaSancti
Thomae de Aquino, Summa Theologiae, Alba – Editiones – Paulinae – Romaq120a1cdalejcytSTh
www.katedra.uksw.edu.pl
818972085.001.png 818972085.002.png
 
3
najegoaletytobdietoalbopietymalboacunek Wydajeirównieżiżwymienionecnoty
wycerpują całe pektrum odnieień nie tylko midyludkich ale także naego właciwego
tounkudorecy(jakwprypadkuhojnoci)Sporódwytkichwymienionychcnótpołecnych
pryjryjmyibliżejtymktórewpółceniemogąnamiwydawaćnajbardiejcytelnei
roumiałemianowicieacunkowiwdicnociorauprejmoci 3 .
Szacunek
Tomaokrelaacunekjakopietymwyżegotopniaponieważacunkiemotacamyooby
którepiatująjakiegodnociTakieoobyctopełniająrol„quai-ojca”Piatowaniegodnoci
jetbowiemprawowaniempowieronejpodjakimwgldemopiekiNaucycielprawujeopiek
naducniamiwprawachnaukiwód- w zakresie dowodzenia wojskiem itd. W tym przypadku
prawowaniewładynacytylecokierowaniepowieronychobieoóbdoceluTrokiiadania
takichoóbąprekwinatporównywanedotrokijakąpreżywaojciecSacunekjetrelacją
pomidykimktopoiadapewnąwyżoćtanuatopociągaaobąwładwobectychktóry
dokogotakiegowracająiacunkiemTacególnapoycjaoobyotoconejacunkiem
prawiażeetronyinnychnależymuipołueńtwowwykonywaniuarądeńSacunek
prejawianywgldemrodicówiOjcynyTomakoleinaywapietymemWydajeiwicże
tanowi on aad drowego i dobrego unkcjonowania arówno wpólnoty rodinnej jak i
pańtwowejObowiąekpołueńtwaiacunkuwobecrodicówwynikaprawanaturalnego
RodiceąródłemżyciautrymaniaiwychowawcamidlawoichdieciPonadtoacunekitroka
okaywane rodicom ą wymogiem prawa moralnego (obycajowego) Toma auważa że
udielaniepomocyprediecirodicomwynikaniejakoprygodnychokolicnoci(kiedyrodiców
dotykachorobaniedotatekcyinneproblemy)natomiatrodiceewejtronyąobowiąanido
utrymywaniawoichdieciatakżedogromadeniadlanichmajątkuTenobowiąekrodiców
wynikawłanieunkcjijakąwobecdiecipełnią
Widaćaraemwyranieiżproblematykaacunkuwiążeitematempowinnociatokolei
odyłanadoklaycnegoroumieniaprawiedliwocijakocnotywedługktórejkażdemuoddajemy
tocomuiłunienależy 4 Zatemmożemyunaćżeokaywanieacunku stanowi przejaw
prawiedliwoci– łunejetabymyotacaliacunkiemoobyktórymacunekówinależycy
topowodupiatowanychgodnocicyteżpowodurolijakąpełniąinawtymprewyżająTak
wicumiejtnoćokaywaniaacunkujetcnotąregulującąnaepoprawne(dobre)relacje
oobamiktórenapodjakimwgldemwłanieprewyżają
3 Wymienionecnotypoiadająwojełacińkienaewnictwoitakacunekotałokrelonyjako observantia ,
wdicnoćjako gratia iuprejmoćjako affabilitas , zob.: S. Th., II-II, q.: 102, 106, 114.
4 S. Th., II-II, q.58, a1., c.
www.katedra.uksw.edu.pl
818972085.003.png 818972085.004.png
 
4
Wdzięczność
InnyjecepoóbodnoeniaidoludirealiujeiwewdicnociJetonabowiemreakcjąna
doznane dobrodziejstwa, a właciwieumiejtnociądikowaniaaokaanedobroTakąreakcj
TomakwinuokrelawrcjakoobowiąekwynikającynaturalnegoporądkuTakjakbowiem
kutekwracaidowojejprycynytakteżobdarowanyodnoiidodobrocyńcyOcywicie
romiaryokaywanejwdicnociąproporcjonalnedoromiarówokaanejdobrocikwinata
również utanawia woitą „kolejnoć” jaka obowiąuje w okaywaniu wdicnoci Prede
wytkimcłowiekwinienjetwdicnoćBogujakotwórcypotemrodicom – ewgldunadar
życiawychowanieiopieknatpnieoobomktórymwjakipoóbpodlegamyiwrecie
pocególnymnaymdobrocyńcom 5 Ciekawywydajeiaktżenatychmiatoweodwdicanie
iaokaanedobrojet– zdaniem omawianego Autora - ormąniewdicnociNieumiejtnoć
pryjmowaniadaru(dobra)jetpoważnąwadąutrudniającąnamnawiąywanierelacjiludmi
podobniejakapominanieodonanymdobrodiejtwieWyobramyobieżeotonaąiadchcąc
wywiadcyćnamuprejmoćprynoinamdodomubukietpiknychkwiatówamyamiatmu
podikowaćicieyćijegodaremchwytamyaportmonetkipdimydoklepuabycomu
akupićwrewanżuSytuacjatajeiniemacnaaąiadowimogłobypoprotubyćprykro
TomałunieauważaiżdoodwdiceniainależywybraćwłaciwycaimiejceZretą
podajenajpreróżniejeormyodwdicaniaiItakmożemyiaokaanedobrorewanżować
cerąradąjelidobrocyńcawróciioniądonaInnympoobemnaodwdicenieijet
nawiąanieoobądobrocyńcytounkówtowarykichlubpoprotupowiceniemuwojego
caunawyłuchaniegocyromowRównieżachowanietajemnicyjelidobrocyńcaoniąproi
jetormąwdicnoci
NiekażdeachowaniejetdobrocynnociąW Sumie jetwyranieokreloneżedobrodiejtwoto
takaytuacjawktórejktookaujedobroprekracającejegoobowiąania 6 Niebdieatem
dobrodiejtwemetronyurdnikażewykonadobrewojąpracwynikającąjegoobowiąków
Natomiatjużtakimdobrodiejtwembdieytuacjakiedyówurdnikrobidlanacoconie
wynikajegoobowiąków(powicającnatonaprykładwójprywatnyca)Wydajeiatem
żewdicnoćregulujebardoważnąiaraemdelikatnądiedinnaegożyciaKtóżbowiem
naktowywiadcabeintereownedobroniejetwrażliwynaumiejtnejegopryjmowanie?
Niewdicnoćamykaercedobrocyńcynaokaywaniedobraipoprotuniechcadotakiego
potpowaniaZkoleiwartotakżewrócićuwagpryokajiomawianiaproblematykiwdicnoci
naamąpotawdobrocyńcycymianowiciewywiadcającdobropotraionucynićtotakby
nieakcentowaćpreadniewojejwyżocinadobdarowanymTakapotawakoleiwjakipoób
amykadrogobdarowanemunamożliwoćodwdiceniaiWłaciwiewmylłównajdujących
iwEwangelii(adotycącychpotawyaryeuy)że„odebralijużwojąapłat”jużnicnie
możemytakiemudobrocyńcypodarować
5 S. Th, II-II, q. 106, a.1c.
6 S.Th., II-II, q. 106, a. 3., ad 3.
www.katedra.uksw.edu.pl
818972085.005.png 818972085.006.png
 
5
Uprzejmość
Zadaniemuprejmoci(wnaceniużycliwoci)jetregulowanieodnieieńtowarykichpomidy
ludmirównymiobiePoprawnoćodnieieńobejmujearównołowajakicyny 7 mówiąc
najprociej– chodiotobyjedencłowiekodnoiłidodrugiegotakjaknależyTakiepotawienie
prawynówodyłanadoprawiedliwociajmującejiwłanienaymtounkiemwobecinnych
oóbwedługaady”coikomunależy”utor Sumy Teologii dodajearaemżeinacejnależy
okaywać życliwoć oobom nienajomym a inacej najomym W omawianej życliwoci
Tomaowichodiracejoapektewntrnegookaywaniałowaminakamiicynamiuprejmoci
innym ludiom Zadaniem tej cnoty jet atem umiejtnoć komunikowania innym (arówno
werbalnego jak ipoawerbalnego)naegożycliwegonatawieniawobecnichWydajeiżetaka
życliwoćwynikarównieżludkiejnaturyutortawiate– popartąautorytetemrytotelea–
żekażdaitotażyjącalubiitotpodobnądoiebie 8 Cłowiekatembdielubiłcłowiekae
wgldunawoitepokrewieńtwonaturbdiedlaniegożycliwyTeatakaotylejet
intereującażewynikałobyniejiżpierwepierwotne(poiomuamejnatury)odnieienia
midyludkieążycliweOnacatoaraemżewelkanieżycliwoćinieuprejmoćjetcym
wtórnymwypracowanymWelkieatemupredeniajakimireagujemynaludi(ijakich
dowiadcamywpółceniedoćcto)nietylebyłybyodnieieniamipoiomunaturyludkiejco
raczej wypracowanąreakcjąewgldunałedowiadceniabądniewłaciwewychowanie
Naturalna życliwoć jet cym właciwym dla cłowieka i nie jet areagowaniem tucnie
wypracowanymcyudawanymTomawprowadatutakżeroróżnieniewłanienażycliwoć
jakoproteporueniewolibyokaaćuprejmoćdrugiemucłowiekowioranażycliwoćktóra
bdieeektemwajemnejpryjaniwiążącejdwieoobyWtymotatnimprypadkupodtawą
życliwocijetmiłoć– atanawiąujeidługoiwymagabyoobyniąpołąconeponałyi
dobrze – cojetokrelonejakoażyłoćTymcaemwuprejmociniematakiegowymagania–
oobyokaującejąobiemogąiwogólenienać
Tomakwinuauważarównieżiżuprejmoćjetbardiejobowiąaniemwynikającym z naszej
wewntrnej ucciwoci aniżeli ewntrnej powinnoci To racej obowiąek wobec iebie
amegogdyżtrebaabymyachowywaliiwobecinnychtakjaknależyZdaniemarównow
Tomaa jak i rytotelea cłowiek na mocy naturalnej ucciwoci ma obowiąek cynić
pryjemnymwpółżycieinnymiludmiPoglądtenuupełniaponadtoważnymtwierdeniemiżdo
życiawpołeceńtwie(takabydałoiżyć)potrebneądwacynnikiprawdomównoći
pryjemnoćWartowrócićuwagnapołącenietychobuwarunkówPryjemnoćarównojaki
prawdomównoćwiążąipotawąuprejmoci(życliwoci)Trudnobowiemwyobraićobie
ytuacjwktórejkto„uprejmociokłamujedrugąoob”Możejednakdaryćiżeowocem
uprejmocijetprawdomównoćktóraamucagdynaprykładmówimykomuprawdpoto
7 S.Th., II-II, q.114, a.1c.
8 rytotele Etyka nikomachejka 1155a 15 w rytotele Dieła wytkie t5 tłum DGromka
Warszawa 1996.
www.katedra.uksw.edu.pl
818972085.007.png 818972085.008.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin