ZestawBOJAR.doc

(2907 KB) Pobierz
Zestaw I

Zestaw I

1.Zapora urządzenie służące do spiętrzania wody i utworzenia zbiornika.

Zasadniczą częścią zapory jest korpus piętrzący, który może być wykonany jako budowla ziemna, murowana lub żelbetowa. Każda zapora musi być zaopatrzona w upust jałowy, gwarantujący możliwość przepuszczenia nadmiaru wody. Korona może być użytkowana do celów komunikacyjnych. W związku z tym ma nawierzchnię utwardzoną.

Ze względu na wysokość piętrzenia zapory dzieli się na:

-          Niskie – do 10 m,

-          Średnie – 10-25 m,

-          Wysokie – ponad 25 m.

 

 

2. Tyczenie punktów osiowych filaru metodą bazową

Z warunków geometrycznych:





 

 

Po przekształceniu:





 

 



Uwaga

 



 

 

 

 

 

F

 

 

 

 

 

 

3. Krzywoliniowe budowle regulacyjne:

 

-          Tama podłużna – budowla sytuowana wzdłuż linii   regulacyjnej tak, aby część odwodna korony pokrywała się z linią regulacyjną,

 

-          Zabezpieczenia brzegu – budowla chroniąca brzegi  lub skarpy przed rozmyciem,

 

-               Kierownica – jest budowlą regulacyjną typu tamy  podłużnej. Buduje się ją przy przejściu trasy regulacyjnej  z łuku w łuk, na końcu  łuku wklęsłego, o większym  promieniu.

 

4. Wnioski wynikające z kształtu wykresu:

 

1.      Warunek najmniejszych przesunięć będzie spełniony, wykres będzie miał kształt zbliżony do sinusoidy

2. Warunek pokrycia się stycznych projektowanych z istniejącymi będzie spełniony wówczas, gdy punkty krańcowe będą miały rzędne bliskie zera

3. Warunek przesunięcia toru w jedna stronę będzie spełniony  wtedy gdy rzędne wszystkich punktów wykresu przesunięć będą miały jednakowe znaki

4. Warunek nieprzesuwalności punktów spełniony będzie wówczas gdy rzędne punktu będą równe zero.

 

5.

             

 

             


Zestaw II

1. Jaz – urządzenie służące do spiętrzania umożliwiające żeglowność

 

 

1.      Progi 2. Przyczółki 3. Filary 4. Przelew stały 5. Zamknięcia ruchome

6.      Umocnienie koryta przed jazem 7. Umocnienie koryta za jazem

 

2. Tyczenie punktów osiowych filaru metodą kątową

 

 





 

 

 

 

   d                             F

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


3. Prostoliniowe budowle regulacyjne:

 

-          Ostrogi – są to budowle regulacyjne usytuowane poprzecznie do nurtu. Są one wysunięte z brzegu w koryto rzeki i sięgają aż do linii regulacyjnej   

 

-          Poprzeczki – są to prostoliniowe budowle regulacyjne  łączące tamę podłużną z brzegiem

 

-               Przetamowania – jest to budowla regulacyjna wykonana  w celu zamknięcia bocznych, opuszczonych ramion rzeki  lub w celu zamknięcia koryta głównego

 



4.

 

 

             

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

             


Zestaw III

1. Śluza – przedostawanie się jednostek pływających przez odcinki o znacznym spadku w rejonach wodospadów lub zapór i jazów

2.

Osnowa mostowa – wariant 1:

Osnowa mostowa – wariant 2:

Osnowa mostowa – wariant 3:


3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Regulacja prostoliniowych i krzywoliniowych odcinków toru

Celem regulacji jest poprawienie istniejącego układu geometrycznego torów. 

Powody przeprowadzania regulacji:

- deformacje torów na skutek eksploatacji,

- podniesienie komfortu podróżowania i transportu,

- zmiana założeń technicznych linii kolejowej.Regulacja polega na zbadaniu istniejącego położenia punktów toru oraz na zaprojektowaniu i utrwaleniu w terenie nowego układu geometrycznego tego toru.Badanie istniejącego położenia oraz opracowanie projektu nowego toru przeprowadzany jest dla odcinków prostych i krzywych.

Pomiar i opracowanie prostoliniowego odcinka toru

Elementami charakteryzującymi położenie prostoliniowego odc. toru w płaszczyźnie poziomej będą odchylenia określonych punktów osi od prostej łączącej punkt początkowy i końcowy badanego odc


 

 

5. Metody pomiaru:

- łatą

-          sond ciężarowych

-          sond akustycznych

Treść przekroju poprzecznego:

-          przebieg dna

-          poziom ustalonego zwierciadła wody

-          kilometraż biegu rzeki

 


Zestaw IV

1. Śluza

2 most metoda bazowa

3. Projekt regulacji poprzedzony jest opracowaniem studiów hydrologicznych, które obejmują:

-        Określenie celów regulacji,

-        Zebranie danych fizjograficznych (opady, stosunki geologiczne, użytkowanie terenu itp,)

-        Zebranie danych hydrologicznych (odczyty wodowskazowe, wskaźniki hydrologiczne)

-        Wybór systemu regulacji wraz z podaniem typu budowli regulacyjnych

 

Zasady projektowania tras regulacyjnych:

 

-        Trasa projektowana jest jako linia krzywa

-        Wskazane jest utrzymanie biegu rzeki w obrębie starego koryta,

-        Przebieg trasy uzależniony jest od istniejących warunków geologicznych,  sytuacji terenowej (mosty, porty) oraz miejsc poboru wody.

 

4.Wykres kątów

5. Treść przekroju podłużnego stanowi:

-        kilometraż

-        najniższe punkty dna odczytane z przekrojów poprzecznych

-        punkty brzegu wysokiego

-        linia zwierciadła wody

-        dopływy

-        rzędne mostów

-        rzędne korony jazów

-        rzędne reperów nabrzeżnych

-        łaty wodowskazowe i rzędne ich zer


Zestaw V

1. Zbiorniki – magazynowanie wody i regulacja przepływów

Zapory rumowiskowe buduje się w celu zatrzymywania osadów niesionych przez wodę do zbiornika

Upust denny-otwory wykonane w dnie zbiornika lub niższych partiach budowli piętrzącej

2. Prace geodezyjne przy opracowaniu projektu trasy mostowej.

Tyczenie mostu poprzedzają prace geo. związane z opracowaniem trasy mostowej – ukł. komunikacyjny łącznie z dojazdami do mostu.

Opracow. na mapach w skali 1:5000–1:10000 z cięciem warstwicow. 2,5m, na obszarze o dł. nie mniejszej niż 5 szer. rzeki, a w kierunku poprzecz. nie mniej. niż najwyżej notowany poziom zalewowy rzeki.

Dąży się do przekroczenia rzeki w najwęższym miejscu.

Oś mostu projektuje się prostopadle do nurtu rzeki. Odchylenie nie może być większe od 10o, a przy rzekach żeglownych nie większe od 5o Dla przyjętego wariantu trasy drogowej opracowuje się mapę syt-wys w skali 1:1000 z cięciem warstwic. 0,5m.

Oprócz sporządzonego podkładu wykonuje się przekroje podłużne i poprzeczne rzeki. Wykonuje się również pomiar zwierciadła wody.

 

3. łuk wklęsły przy regulacji cieku wodnego

4. Pomiar i opracowanie krzywoliniowego odcinka toru

 

Elementami charakteryzującymi położenie krzywoliniowego odcinka toru w  łaszczyźnie poziomej będą strzałki pomierzone na wewnętrznej krawędzi toku szyny nie podniesionej.

Pomiar strzałek wykonywany jest nie tylko na odcinku krzywoliniowym Ale także na niewielkich odcinkach sąsiadujących prostych (min 50-50m)

 

 

5. Pomiar stanu wody

-        Pomiary stanów wód powierzchniowych dokonuje się za pomocą wodowskazów

-        Zero wodowskazu dowiązuje się do sieci niwelacji państwowej

-        Pomiary zwierciadła wód otwartych przeprowadza się za pomocą niwelacji spadków podłużnych

-        Poziomy wód gruntowych mierzy się zwykle w studniach mierząc odległość pionową do krawędzi obudowy. Krawędź  obudowy powinna być zaniwelowana

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin