metody i techniki.doc

(20 KB) Pobierz

LOGIKA DOBORU PÓBY

 

-        dobór próby – proces wyboru obserwacji

-        probabilistyczny dobór próby – opiera się na losowaniu

-        nieprobabilistyczny – inny niż losowy:

1. Dobór oparty na dostępności danych

2. Dobór celowy lub arbitralny

3. Metoda kuli śnieżnej

4. Dobór kwotowy

-        obciążenie próby – wybrane osoby nie są typowe dla całej populacji przez co stanowią obciążenie dla naszej próby

-        reprezentatywna próba – występuje, jeśli wszyscy jej członkowie mieli taką samą szansę dostać się do próby

-        EPSEM – equal probability of selection method – metody równego prawdopodobieństwa wyboru

-        rachunek prawdopodobieństwa pozwala oszacować reprezentatywność próby losowej

-        element – jednostka, o której zbiera się informacje

-        populacja – określony teoretycznie zbiór elementów badania

-        badana populacja – to ten zbiór, z którego próba jest faktycznie pobrana

-        jednostka losowania – element lub zbiór elementów, który jest brany do losowania

-        parametr – opis zmiennej w populacji np. średni dochód

-        błąd standardowy – określa na ile blisko estymatory z prób będą rozrzucone wokół parametru

-        gdy wielkość próby rośnie, błąd standardowy maleje!

-        Operat – lista elementów, z których losuje się próbę

-        TYPY DOBORU PRÓBY:

1. Prosty dobór losowy

2. Dobór systematyczny (np. co dziesiąty element)

    - interwał losowania – odległość między kolejnymi elementami np. co dziesiąty element

    - proporcja losowania – odsetek wylosowanych elementów np. 1/10, jeśli losujemy co dziesiąty elementami

3. Dobór warstwowy – odpowiednia ilość elementów i zmiennych odpowiadająca ich ilości w populacji

4. Dobór wielostopniowy grupowy

-        ważenie – świadome zwiększanie wagi danego elementu

 

 

BADANIA SONDAŻOWE

 

-        Metody zbierania danych sondażowych:

1. Ankieta pocztowa

2. wywiad bezpośredni

3. Wywiad telefoniczny

-        Czynniki wpływające na odsetek odpowiedzi w badaniach pocztowych:

1. Sponsoring (istotne jest to, kto zleca badanie. Jeśli jest to rząd to odsetek odpowiedzi jest większy)

2.Zachęcanie do odpowiadania

3. Wygląd ankiety

4. List towarzyszący

5. Sposób wysłania

6. Czas wysłania (np. nie wysyłamy w wakacje)

7. Dobór respondentów (jeśli wyślemy do ludzi zainteresowanych tematem to większe prawdopodobieństwo, że odpowiedzą)

8. Metoda kompletnego planu (TDM)

-        TDM – zbiór wystandaryzowanych, kolejno realizowanych procedur, które można podzielić na dwie grupy: konstruowanie kwestionariusza oraz wdrażanie badania

-        Wywiad osobisty – bezpośrednia relacja ankietera z respondentem

-        Rodzaje wywiadu osobistego:

1. Wywiad według ustrukturowanego planu (te same pytania i kolejność)

2. Wywiad zogniskowany (focusowy) [do 15 osób max]

3. Wywiad nieukierunkowany (swobodny)

-        sondowanie – technika stosowana do stymulowania dyskusji i otrzymywania większej ilości informacji

 

KONSTRUOWANIE KWESTIONARIUSZA

 

-        Potencjalne źródła stronniczości:

1. Sugerowanie

2. Podwójne znaczenie

3. Treści zagrażające (intymne pytania, na które respondent może nie chcieć odpowiedzieć)

-        Pytania w kwestionariuszu:

1. Dotyczące faktów (metryczkowe)

2. Dotyczące subiektywnych doświadczeń

3. Pytania filtrujące łączą się z pytaniami alternatywnymi. Jeśli respondent odpowiedział twierdząco na pytanie filtrujące to przechodzimy do alternatywnego, jeśli nie to omijamy je.

-        Skalowanie – format pytań z uporządkowanym zbiorem kategorii (np. całkowicie się zgadzam, zgadzam się, nie zgadzam się)

-        Kwantyfikatory – kategorie odpowiedzi na pytania

-        pytania tabelaryczne – (macierzowe) – metoda organizowania w całość dużego zbioru pytań szacunkowych, posiadających te same kategorie odpowiedzi

-        dyferencjał semantyczny – respondent wskazuje swój wybór na dwubiegunowej skali

-        rangowanie – respondent wskazuje stopień ważności np. od 1 do 6

-        strategia lejka – każde kolejne pytania powiązane jest z poprzednim, a jego zakres jest coraz mniejszy

-        strategia odwróconego lejka – kolejne pytania mają coraz szerszy zakres

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin