Perspectiva_2-2003_12_Ferdek_Bogdan_ks_-_Miłosierdzie_Boże_jako_źródło_usprawiedliwienia_grzesznika.pdf

(434 KB) Pobierz
704580740 UNPDF
184
K S . B OGDAN F ERDEK
P ERSPECTIVA
Legnickie Studia
Teologiczno-Historyczne
Rok II 2003 Nr 1
K S . B OGDAN F ERDEK
MI£OSIERDZIE BO¯E JAKO RÓD£O
USPRAWIEDLIWIENIA GRZESZNIKA
We wspó³czesnym wiecie mo¿na zauwa¿yæ tendencje mar-
ginalizuj¹ce mi³osierdzie. S¹ one widoczne w ruchach zmie-
rzaj¹cych do zaprowadzenia sprawiedliwoci spo³ecznej. W
sytuacji dominowania nierównoci spo³ecznych, mi³osierdzie
ma utrudniaæ realizacjê sprawiedliwoci. Te zarzuty przeciw-
ko mi³osierdziu dochodz¹ do g³osu w dramacie Karola Wojty-
³y: Brat naszego Boga: Mi³osierdzie z³otówka tu, z³otówka
tam, za prawo spokojnego posiadania milionów w bankach,
w lasach, w folwarkach, papierach wartociowych Ludzie
podwójnie zdeprawowani bo raz nêdz¹, a dwa mi³osier-
dziem. Strze¿cie siê aposto³ów mi³osierdzia! S¹ waszymi wro-
gami. Mi³osierdzie jest ponurym cieniem, w którym bogacz
usi³uje ukryæ w³aciwe swe oblicze . Mi³osierdzie zdaje siê wiêc
uzasadniaæ nierównoci spo³eczne i z tego wzglêdu zas³uguje
na negatywn¹ ocenê.
Encyklika Jana Paw³a II Dives in misericordia , jak równie¿
jego IX podró¿ apostolska do Polski (16-19 VIII 2002) pod ha-
s³em Bóg bogaty w mi³osierdzie zmieni³y klimat wokó³ mi³o-
sierdzia. Ten nowy klimat przejawia siê tak¿e we wzmo¿onej
704580740.003.png
Mi³osierdzie Bo¿e jako ród³o usprawiedliwienia grzesznika
185
. Ta wzmo¿o-
na refleksja teologiczna nad Bo¿ym mi³osierdziem zbieg³a siê
z podpisaniem Wspólnej deklaracji w sprawie nauki o uspra-
wiedliwieniu . Mi³osierdzie Bo¿e i usprawiedliwienie grzesznika
cile siê ze sob¹ wi¹¿¹. Dla w. Tomasza z Akwinu mi³osierdzie
jest ród³em usprawiedliwienia grzesznika
1
. Zwraca na to uwa-
gê równie¿ Wspólna Deklaracja : zakon odkrywa jego grzechy
po to, aby w wierze w Ewangeliê podda³ siê ca³kowicie mi³o-
sierdziu Bo¿emu w Chrystusie, gdy¿ tylko dziêki niemu uzy-
skuje usprawiedliwienie (IV. 5. 32). Teologia katolicka powin-
na rozwin¹æ ten temat. Bêdzie to okazj¹ do recepcji Deklaracji
i równoczenie do pog³êbienia refleksji nad mi³osierdziem.
2
1. Mi³osierdzie jako niespodzianka dla grzeszników.
.
S³ownikowe próby definicji Bo¿ego mi³osierdzia zwracaj¹
uwagê na jego wieloaspektowoæ. W pojêciu mi³osierdzia za-
warte s¹ niejako wszystkie odcienie mi³oci, ze szczególnym
akcentem na ³askawoæ Boga w obliczu ludzkich potrzeb, nie-
doli, nêdzy moralnej i zmarnowanych darów Bo¿ych. Bóg
mi³osierny zawsze upomina siê o dobro swego stworzenia, a
szczególnie cz³owieka wtedy, kiedy jego godnoæ i wartoæ
zosta³y uwik³ane i poddane ró¿nym postaciom z³a
3
4
. Wród
Zob. Communio 1:1981 nr 1-2; Dives in misericordia. Tekst i komen-
tarz. Kraków 1981; W drodze 2003 nr 2 (354).
2
T OMASZ Z A KWINU . Suma Teologiczna. II, 21, 4.
3
Tam¿e . 21, 3.
4
W. S£ OMKA . Mi³osierdzie Bo¿e. W: Leksykon duchowoci katolickiej. Kra-
ków 2001 s. 522.
refleksji teologicznej nad Bo¿ym mi³osierdziem
w. Tomasz z Akwinu ³aciñskie s³owo : misericors wywo-
dzi od miserum cor , co oznacza serce bolej¹ce, przejête smut-
kiem na widok boleci czy niedoli bliniego tak, jakby to by³a
jego w³asna boleæ. Jednak Bóg nie mo¿e doznawaæ smutku
na widok niedoli drugiego, ale mo¿e koiæ boleæ drugiego. Do
mi³osierdzia Bo¿ego nale¿y udzielanie bytom doskona³oci,
czyli dóbr, które ratuj¹ z ka¿dego nieszczêcia
1
704580740.004.png
 
186
K S . B OGDAN F ERDEK
.
O tym aspekcie Bo¿ego mi³osierdzia nie jest ³atwo mówiæ
w kontekcie wspó³czesnej negacji grzechu. T¹ negacjê grze-
chu ukaza³ Jan Pawe³ II w Reconciliatio et paenitentia , gdzie
zacytowa³ s³owa Piusa XII, ¿e: grzechem tego wieku jest utrata
poczucia grzechu (nr 18). Jej przyczyn¹ s¹ m. in. pewne ten-
dencje w dziedzinie myli i ¿ycia kocielnego, polegaj¹ce na
tym, ¿e przechodzi siê z jednej skrajnoci w drug¹; od widze-
nia grzechu wszêdzie do niedostrzegania go nigdzie, od zbyt-
niego akcentowania lêku przed kar¹ wieczn¹ do g³oszenia
mi³oci Bo¿ej, która mia³aby wykluczaæ wszelk¹ karê za grzech.
Jednak owa negacja grzechu nie sprawia, ¿e przestaje on ist-
nieæ. Jego skutki s¹ a¿ nadto bolesne. Wspó³czesny wiat przy-
pomina sytuacjê budowniczych wie¿y Babel. Niepos³uszeñstwo
wobec Boga spowodowa³o podzia³ wród ludzi. Jak pisze pa-
pie¿ w Reconciliatio et paenitentia: Przez grzech cz³owiek
odmawia podporz¹dkowania siê Bogu, zburzeniu ulega rów-
nie¿ jego wewnêtrzna równowaga, w jego wnêtrzu wybuchaj¹
sprzecznoci i konflikty. Zraniony w ten sposób cz³owiek nie-
jako nieuchronnie narusza tkankê ³¹cz¹c¹ go z innymi ludmi
i ze wiatem stworzonym (nr 15). Owocem tej destrukcyjnej
si³y grzechu s¹ wszystkie zawirowania wspó³czesnego wiata,
jak np. nienawiæ, chêæ odwetu, wojna, która przynosi mieræ
niewinnych, brak szacunku dla ¿ycia i godnoci cz³owieka
5
.
Ka¿de z tych zawirowañ wspó³czesnego wiata jest owocem
grzechu. Mo¿na w tym kontekcie jeszcze raz zacytowaæ Re-
6
A. D YLUS , W. £ YDKA . Mi³osierdzie. W: S³ownik teologiczny. Katowice 1998
s. 289.
6
Zob. J AN P AWE £ II. Homilia w sanktuarium Bo¿ego mi³osierdzia w Krako-
wie £agiewnikach. W: Bóg bogaty w mi³osierdzie. Jan Pawe³ II w Polsce 16-
19 sierpnia 2002. Marki 2002 s. 31.
wielu aspektów Bo¿ego mi³osierdzia na czo³o wysuwa siê sto-
sunek Boga do grzeszników. Pismo wiête przypisuje mi³osier-
dzie samemu Bogu jako nieskoñczon¹ gotowoæ i moc przeba-
czania, której ¿aden grzech nie przewy¿sza i nie ogranicza.
Szczególnie przez Chrystusa, Bóg staje siê widzialny w swoim
mi³osierdziu
5
704580740.005.png
 
Mi³osierdzie Bo¿e jako ród³o usprawiedliwienia grzesznika
187
. Cz³owiek jest bowiem
obrazem Boga i Bóg widzi ten obraz pod nawarstwieniami
grzechów. Dlatego te¿ Jego mi³osierdzie przychodzi grzeszni-
kom z pomoc¹. Ten aspekt Bo¿ego mi³osierdzia oddaje psalm
103:
Mi³osierny jest Pan i ³askawy,
nieskory do gniewu i bardzo ³agodny.
Nie postêpuje z nami wed³ug naszych grzechów
ani wed³ug win naszych nam nie odp³aca.
Bo jak wysoko niebo wznosi siê nad ziemi¹,
tak mo¿na jest Jego ³askawoæ dla tych, co siê go boj¹.
Jak jest odleg³y wschód od zachodu,
tak daleko odsuwa od nas nasze wystêpki.
W tym postêpowaniu mi³osierdzia Bo¿ego z grzesznikami,
które s³awi psalm 103, kryje siê element zaskoczenia. Mi³osier-
dzie jest zaskoczeniem, poniewa¿ przychodzi st¹d, sk¹d siê
go nikt nie spodziewa i sk¹d siê nie mo¿na go spodziewaæ.
Ilustracj¹ tego zaskoczenia mo¿e byæ przypowieæ o mi³osier-
nym Samarytaninie. Dla rannego Samarytanin by³ wrogiem,
od którego móg³ siê spodziewaæ najgorszego. Tymczasem wróg
go zaskoczy³, udzielaj¹c mu pomocy. Domniemywany wróg
okaza³ siê wybawc¹. Podobnie grzesznik od Boga, którego ob-
ra¿a grzechami, móg³by spodziewaæ siê najgorszego kary. A
tymczasem Bóg zaskakuje grzesznika swoim mi³osierdziem.
Od Niego przychodzi pomoc dla grzeszników. T¹ pomoc¹ jest
usprawiedliwienie grzesznika.
7
7
Zob. J AN P AWE £ II. Dives in misericordia. 6.
conciliatio et paenitentia: Na dnie ka¿dej sytuacji grzechu
znajduj¹ siê zatem zawsze osoby, które grzech pope³niaj¹ (nr
16). Skoro wiêc istnieje grzech, istniej¹ te¿ grzesznicy i ich do-
tyczy równie¿ Bo¿e mi³osierdzie. Wed³ug Jana Paw³a II mi³o-
sierdzie Bo¿e jest wydobywaniem dobra spod wszelkich na-
warstwieñ z³a, które jest w cz³owieku
704580740.001.png
 
188
K S . B OGDAN F ERDEK
2. Mi³osierdzie Bo¿e jako ród³o usprawiedliwienia.
Wed³ug w. Tomasza z Akwinu mi³osierdzie jako pierwsze
ród³o przejawia siê w ka¿dym dziele Boga 8 . Jest ono równie¿
ród³em usprawiedliwienia grzesznika. To usprawiedliwienie
grzeszników dokona³o siê na krzy¿u, gdzie karê nale¿n¹
grzesznikom poniós³ niewinny Chrystus, Bo¿y Syn. On jest
os¹dzonym Sêdzi¹, bo wyrok nale¿ny grzesznikom wyda³
i wykona³ na sobie. On na krzy¿u dowiadczy³ piek³a nale¿-
nego grzesznikom, o czym wiadczy okrzyk: Bo¿e mój, Bo¿e
mój, czemu mnie opuci³ (Mk 15, 34) . Opuszczenie przez
Boga to piek³o. Zwróci³ na to uwagê M. Luter. Wed³ug niego:
Nie cierpia³ On, jak niektórzy uwa¿aj¹, tylko powierzchow-
nie, ale rzeczywicie i prawdziwie wyda³ siê dla naszego do-
bra Bogu Ojcu na wieczne potêpienie
9
. Wybra³ siebie na potêpienie, ¿eby ludzie byli wybrani
do uczestnictwa w boskim ¿yciu. H. Küng w swoim doktora-
cie wykaza³, ¿e pogl¹dy K. Bartha na usprawiedliwienie za-
warte w jego Die Kirchliche Dogmatik s¹ zgodne z katolick¹
teologi¹ usprawiedliwienia
10
. Usprawiedliwienie grzesznika
pokazuje, ¿e sprawiedliwoæ Boga jest inna ni¿ sprawiedliwoæ
Temidy mitologicznej bogini sprawiedliwoci. Ona jest uoso-
bieniem rzymskiej koncepcji sprawiedliwoci: oddaæ ka¿demu
to, co mu siê s³usznie nale¿y. Tymczasem Bóg jest mi³osierny
w swojej sprawiedliwoci i sprawiedliwy w swoim mi³osier-
dziu. Widaæ to w procesie usprawiedliwienia grzesznika. Bóg
jako sprawiedliwy powa¿nie traktuje grzech. Os¹dzi³ spraw-
cê grzechu, oddaj¹c go w rêce mierci. Jednak jako mi³osierny
sprawi³, ¿e mieræ i potêpienie przypad³y Jemu samemu. Sko-
11
T OMASZ Z A KWINU . Suma Teologiczna . II, 21, 4.
9
M. L UTHER . Der Römerbrief. Göttingen 1963 s. 319.
10
K. B ARTH . Kirchliche Dogmatik. Bd. II/2. Zollikon Zürich 1959 s. 551.
Zob. H. K UNG . Rechtfertigung. Die Gehm Karl Barthsund eine katholi-
sche Besinnung. Einsiedeln 1957.
. Podobnie wypowia-
da siê K. Barth. Uwa¿a on, ¿e jedyny potêpiony to Chrystus.
On zosta³ potêpiony, aby poza Nim nikt inny potêpiony nie
zosta³
8
11
704580740.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin