berne.doc

(23 KB) Pobierz

E. BERNE – W co grają ludzie.
Najprostsze formy aktywności społecznej: procedury i rytuały.
Procedurę stanowi seria prostych transakcji Dorosłych mających na celu manipulowanie rzeczywistością, np. pilotowanie samolotu i usuwanie ślepej kiszki.
Procedura może być sprawna - kryterium psychologiczne (robienie najlepszego możliwego użytku z dostępnych danych i doświadczeń) lub efektywna - kryterium materialne (ocena na podstawie wyników).
Rytuał - stereotypowy ciąg prostych transakcji zaprogramowanych przez zewnętrzne czynniki społeczne. Forma rytuału jest Rodzicielsko określona przez tradycję. Przykład rytuały nieformalnego to witanie się.
Cechą wspólną procedur i rytuałów jest ich stereotypowość.
Rozrywki - uprawia się najczęściej na przyjęciach. Mogą być pogaduszkami, ale i poważniejszymi dyskusjami. Klasyfikacje rozrywek zdeterminowane są socjologicznie (wiek, płeć, stan cywilny, status kulturowy, rasowy lub ekonomiczny). Rozrywki mogą prowadzić do przyjaźni. Inną korzyścią jest potwierdzenie roli i umacnianie się we własnym przeświadczeniu (egzystencjalna korzyść z rozrywek).
Gra - seria komplementarnych transakcji ukrytych prowadzących do dobrze określonego, dającego się przewidzieć wyniku. Okresowy, często powtarzający się zestaw transakcji, pozornie bez zarzutu, o utajonej motywacji. Seria posunięć z pułapką albo sztuczką. Gry różnią się od procedur, rytuałów czy rozrywek dzięki: 1. swojej ukrytej jakości, 2. wypłacie.
Operacja - transakcja podejmowana w wyraźnym celu. Jeśli ktoś prosi o zaufanie i je otrzymuje to jest operacja. A jeśli ktoś prosi o zaufanie i nadużywa go, działając na niekorzyść partnera to jest gra.
Głaskanie - termin określający kontakt fizyczny. Akt zwracania uwagi na obecność innej osoby. Głask - podstawowa jednostka funkcjonowania społecznego. Wymiana głasków tworzy transakcję, która jest jednostką stosunków społecznych.

 

E. Berne, „W co grają ludzie”

Czym jest gra?

- seria komplementarnych transakcji, ukrytych, prowadzących do dobrze określonego, dającego się przewidzieć wyniku

Gry: pożądane, konieczne, warto wiedzieć, które są korzystne.

Gry umożliwiają kontakty społeczne, bezpieczne i na własnych warunkach, wygraną może być wynik emocjonalny, dominacja. Gry mogą być zamiennikiem intymności.

 

4 drogi życiowe:

-skryptowa

-przeciwskryptowa

-wymuszona

-niezależna

 

R. Gerard – Kompleks Edypa

Mechanizm mimetyczny – potrzeba naśladowania, wzorca, uniwersalizm – „bądź taki jak ja, ale nie wolno ci tego co mnie”

 

W naśladowaniu potrzebne jest uzyskanie akceptacji tego obiektu (naśladowanego) – np. rodzic. W razie braku akceptacji więź może być naruszona – społeczno- kulturotwórczy mechanizm.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin