E. BERNE – W co grają ludzie.Najprostsze formy aktywności społecznej: procedury i rytuały. Procedurę stanowi seria prostych transakcji Dorosłych mających na celu manipulowanie rzeczywistością, np. pilotowanie samolotu i usuwanie ślepej kiszki. Procedura może być sprawna - kryterium psychologiczne (robienie najlepszego możliwego użytku z dostępnych danych i doświadczeń) lub efektywna - kryterium materialne (ocena na podstawie wyników). Rytuał - stereotypowy ciąg prostych transakcji zaprogramowanych przez zewnętrzne czynniki społeczne. Forma rytuału jest Rodzicielsko określona przez tradycję. Przykład rytuały nieformalnego to witanie się. Cechą wspólną procedur i rytuałów jest ich stereotypowość. Rozrywki - uprawia się najczęściej na przyjęciach. Mogą być pogaduszkami, ale i poważniejszymi dyskusjami. Klasyfikacje rozrywek zdeterminowane są socjologicznie (wiek, płeć, stan cywilny, status kulturowy, rasowy lub ekonomiczny). Rozrywki mogą prowadzić do przyjaźni. Inną korzyścią jest potwierdzenie roli i umacnianie się we własnym przeświadczeniu (egzystencjalna korzyść z rozrywek). Gra - seria komplementarnych transakcji ukrytych prowadzących do dobrze określonego, dającego się przewidzieć wyniku. Okresowy, często powtarzający się zestaw transakcji, pozornie bez zarzutu, o utajonej motywacji. Seria posunięć z pułapką albo sztuczką. Gry różnią się od procedur, rytuałów czy rozrywek dzięki: 1. swojej ukrytej jakości, 2. wypłacie. Operacja - transakcja podejmowana w wyraźnym celu. Jeśli ktoś prosi o zaufanie i je otrzymuje to jest operacja. A jeśli ktoś prosi o zaufanie i nadużywa go, działając na niekorzyść partnera to jest gra. Głaskanie - termin określający kontakt fizyczny. Akt zwracania uwagi na obecność innej osoby. Głask - podstawowa jednostka funkcjonowania społecznego. Wymiana głasków tworzy transakcję, która jest jednostką stosunków społecznych.
Czym jest gra?
- seria komplementarnych transakcji, ukrytych, prowadzących do dobrze określonego, dającego się przewidzieć wyniku
Gry: pożądane, konieczne, warto wiedzieć, które są korzystne.
Gry umożliwiają kontakty społeczne, bezpieczne i na własnych warunkach, wygraną może być wynik emocjonalny, dominacja. Gry mogą być zamiennikiem intymności.
4 drogi życiowe:
-skryptowa
-przeciwskryptowa
-wymuszona
-niezależna
Mechanizm mimetyczny – potrzeba naśladowania, wzorca, uniwersalizm – „bądź taki jak ja, ale nie wolno ci tego co mnie”
W naśladowaniu potrzebne jest uzyskanie akceptacji tego obiektu (naśladowanego) – np. rodzic. W razie braku akceptacji więź może być naruszona – społeczno- kulturotwórczy mechanizm.
omen483