www.student.e-tools.pl
1.WSTĘP 2
2. STRESZCZENIE 2
3. DEKLARACJA MISJI 3
4. ANALIZA SYTUACJI 4
4.1. Makrootoczenie 4
4.1.1. Otoczenie ekonomiczne 5
4.1.2. Otoczenie demograficzne 11
4.1.3. Otoczenie socjokulturowe 13
4.1.4. Otoczenie polityczno-prawne 16
4.1.5. Otoczenie technologiczne 17
4.2. Mikrootoczenie 18
4.2.1. Konsument 18
4.2.2. Konkurencja 20
4.2.3. Dostawcy 23
4.3. Analiza SWOT 24
5. CELE MARKETINGOWE 30
6. WYBÓR SEGMENTU DOCELOWEGO 31
6.1. Rynki docelowe 31
6.2. Segmentacja rynku 35
7. STRATEGIE MARKETINGOWE 36
7.1. Strategia produktu 36
7.2. Strategia ceny 39
7.3. Strategia promocji 39
7.4 Strategia dystrybucji 41
8. Zakończenie 42
Powodem budowy planu marketingowego jest ustalenie strategii działania Centrum Handlowego KLIF, uwzględniając misję oraz ogólne cele firmy dla ponownego pobudzenia rynku dla obecnie oferowanych towarów.
Działanie to ma na celu osiągnięcie jak najkorzystniejszej pozycji i budowę pozytywnego wizerunku firmy na rynku.
Zbór decyzji strategicznych dotyczyć ma:
· wyboru pola rynkowego firmy i jego rozwoju ( zmiany),
· określenia biznesów firmy tj. zakresu działalności w układzie produkt-rynek docelowy-podmioty (jednostki) realizacji,
· sposobów konkurowania (strategii konkurencji),
· sposobów oddziaływania na partnerów rynkowych (na klientów i dostawców), a więc strategii i stymulacji rynku i strategii współpracy z dostawcami,
· wyboru podstawowych strategii funkcjonalnych i narzędzi marketingu mix
Centrum Handlowe KLIF rozpoczęło swoją działalność w 1997r. Charakter Centrum wynika z proporcji i zakresu asortymentu oferowanego przez poszczególnych najemców. Klif to centrum handlowe o zróżnicowanym profilu, dużej różnorodności branż oraz szerokim i głębokim asortymencie. Pomimo zwrócenia uwagi na poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty spożywczej, Klif zachował swój odmienny charakter. Wydaje się, że taki zakres asortymentowy i profil centrum dają mu przewagę konkurencyjną nad pozostałymi centrami handlowymi.
Klienci:
Odbiorcy indywidualni
Produkty lub usługi:
Wysokiej jakości; ceny adekwatne do jakości
Rynki:
W ujęciu przestrzennym – całe trójmiasto i okolice
Cele ekonomiczne:
Wzrost rentowności
Korzyści, wartości, dążenia:
Wzrost znajomości firmy, zadowolenie klientów
Sprawy dotyczące pracowników:
Pracownicy wykwalifikowani i uprzejmi
Misja:
Stałe podnoszenie zadowolenia i komfortu życia naszych klientów z trójmiasta i okolic poprzez wysoką jakość, rozsądne ceny i miłą obsługę.
rys.1
Otoczenie ogólnogospodarcze oddziałuje na przedsiębiorstwo ze względu na stan i kierunek zmian makroproporcji gospodarczych. Szczególne znaczenie dla marketingu mają te zmienne, które wpływają na pojemność i chłonność obsługiwanych przez przedsiębiorstwo rynków (czynniki kształtujące popyt i podaż, dochód realny, poziom cen i stopę inflacji i inne zmienne, wyznaczające stan rynku dóbr, pracy i pieniądza.
Tab. 1
Przeciętny miesięczny dochód na
1 osobę w zł w woj. pomorskim
Gospodarstwa domowe
1998
1999
Pracowników
584,57
592,33
Użytkowników gospodarstw rolnych
433,25
438,37
Rolników
403,57
411,37
Pracujących na rachunek własny
705,14
716,01
Emerytów i rencistów
590,45
596,49
Utrzymujących się z niezarobkowych źródeł
298,15
300,72
Ogółem
536,63
567,53
Źródło: GUS
Wykres 1; opracowanie własne
Tab.2
Stopa bezrobocia w woj. pomorskim (w %)
Data
Stopa %
12.1997r.
10,3
03.1998r.
10,4
06.1998r.
9,6
09.1998r.
12.1998r.
03.1999r.
12
06.1999r.
11,6
09.1999r.
12,1
12.1999r.
13
03.2000r.
13,9
kiero_lbn