Moi drodzy, to są pytania z Genetyki u Pani Maciaszczyk, przepisane ze zdjęcia które zrobiłem na kole, na poprawie dostaliśmy identyczne 2. Wyjaśnij role genu HO u Saccharomyces cerevisiae.3. Na czym polega zjawisko komplementacji.4. Pojęcia: Gen, Kodominacja, Geny plejotropowe, NB, Epistaza.5. Jakiego typu krzyżówki, ze względu na ilość analizowanych cech dotyczy (brak dokończenia )6. Do czego przy mapowaniu genów u drożdży używa się enzymu glukoronidazy. (jeżeli czegoś nie przekręciłem).7. Na którym etapie mejozy dochodzi do crosing-over.8. Na czym polega mutacja typu tranzycji.9. Jak sprawdzić czy dany organizm to homozygota dominująca czy heterozygota.10. Czy proces koniugacji u bakterii i drożdży to, to samo. Uzasadnij i wytłumacz.11. Jeżeli podczas analizy odległości między dwoma genami u drożdży uzyskamy taką samą liczbę tetrad PP i NPD, to co możemy powiedzieć o sprzężeniu między tymi genami. Koło z czwartku (godzina 8.00) oceniam jako przeciętne
Zadania: 1. Ojciec o oczach niebieskich, którego rodzice mieli oczy piwne ma z piwnooką kobietą dziecko o oczach niebieskich. Podaj genotypy itd. 2. Psy jakiejś tam rasy o barwie czarnej, brązowej, żółtej czy coś w ten deseń. W każdym razie zadanie żywcem wzięte ze spisu. 3. Rozszczepienie 9:7 i 9:3:4 4. Krzyżówka trójpunktowa, ale bez liczenie koincydencji.U Ewy Maciaszczyk koło było spoko:) Wszyscy będą mieć taki sam test i prowadząca nas prosiła, byśmy nie podawali pytań * Krzyżówka trójpunktowa żywcem z listy (on te jej przykładzie tłumaczyła jak się rozwiązuje zadania tego typu) * Zadania z goldenami- także z listy:) * BANALNE zadanie na kolor oczu. * Proste zadanie z kodominacji. * Daltonizm (tam trzeba było rozpatrzeć dwa warianty, gdyż było podane, że kobieta występujęca w zadaniu "jest zdrowa". A więc trzeba rozpatrzeć krzyżówkę dla XDXD oraz dla XDXd). w grupie A pojawiły się podobno pytania: -pojęcia: allel, gen, episom -różnice między szczepem heterotelicznym a haplo... -różnice między F+ a F- -tabelka z podłożami i drożdżami (trzeba było określić jakie haplo.. skrzyżować żeby coś wyrosło czy coś takiego) -zadanie z epistazą, coś o malinach i ich kolcach, trzeba było określić że to jest właśnie epistaza -zadanie z daltonizmem, z grupami krwi TeoriaDla grupy B: 1. Wyjaśnij pojęcia gen, MAT (chyba "a"), wektor wahadłowy. 2. Co to jest sporulacja i gdzie występuje. 3. Test o warunkowaniu płci u Drosophila melanogaster. 4. Test o temperaturze w której zachodzi szok termiczny. 5. Jaki typ podłoża oddzieli nam mutatny oddechowe od innych mutantów. 6. Test o koniugacji, tzn. kto z kim może być koniugowany- np. Hfr z F- 7. Było takie głupie zadanie za chyba 7 pkt. Były podane diploidy i haploidy, trzeba było zrobić z nich koniugantów i określić, czy wyrosną na podanych podłożach (wszystko w formie tebelki) oraz napisać czym jest komplementacja. 8. Czym uwarunkowany jest fenotyp. 9. Przykłady wymiany materiału u bakterii. 10.Dokończ zdanie: NPD>PD co świadczy o....
tutaj jeszcze coś innego znalazłam + załączniki (to prawdopodobnie od Donaty ale nie wiem ):
wiec tak: co to jest allel, kodominacja, efekt plejotropowy, MATa, homotalizm i heterotalizm,sporulacja, czym rozni sie koniugacja u bakterii i drozdzy,wymienic sposoby przekazywania mat. gen., bylo troche pytan z podlozami ale ja nie do konca wiem o co chodzilo bardziej praktyczne sprawy zeby dopasowac podloza do szczepow, podloze dla mutantow oddechowych(N3), co determinuje plec u muszki, co to worek nieuporzadkowany, co to jest interferencja silna, co to znaczy ze NPD=PD, zad. z listy 81 i 56, reszte latwe na grupy krwi, daltonizm, obliczyc odleglosc od genow na chromosomie...
cyrylek12