Od ziarenka do bochenka. Jak powstaje chleb?
CEL:* Zapoznanie uczniów z etapami pracy nad wytwarzaniem chleba.* Uświadomienie dzieciom, że chleb jest produktem ciężkiej pracy wielu ludzi.* Wyrobienie szacunku do wartości chleba.Po zajęciach uczeń:* wie, z czego zrobiony jest chleb;* zna etapy pracy wytwarzania chleba;* dostrzega różnicę między chlebem razowym, a białym i rozumie znaczenie zdrowotne produktów pełnoziarnistych;* wie, dlaczego należy szanować chleb.Metody i formy:* pogadanka* obserwacja* praktyczne działanie uczniówMateriały i pomoce:
karty pracy, kolorowe karteczki z nazwami roślin zbożowych, karta pracy (dla każdego ucznia) z działaniami.
1. Sprawy organizacyjne
2. Powitanie: macham ręką- Witam te dzieci, które piły dzisiaj na śniadanie mleko.
(te dzieci, które piły machają do mnie ręką)- Witam te dzieci, które jadły na śniadanie świeże bułeczki.- Witam te dzieci, które jadły na śniadanie kanapki.- Witam te dzieci, które rano umyły ząbki.- Witam te dzieci, z którymi jeszcze się nie przywitałam.
3. O czym będziemy dzisiaj mówić, dowiecie się, jak wykonacie zadanie w grupach. Zadanie: wykonać obliczenia, a wyniki ułożyć od najmniejszego do największego, zapisać i odczytać hasło.Zadanie1
Wykonaj obliczenia, a wyniki ułóż od najmniejszego do największego, zapisz je i odczytaj hasło.
16+ 2= Y 9 + 7 = Z 7 + 7 = E 9 + 6 + C 4 + 3 + 4 = P 9 + 6 + 5 = O 9 + 5 + 5 = W 3 + 4 + 6 = I
LICZBY
11
13
14
15
16
18
19
20
LITERY
3. Co będzie tematem naszych dzisiejszych zajęć? (pieczywo)4. Dzieci oglądają w koszyczkach różne rodzaje pieczywa - Jakie zmysły wykorzystujemy? (wzrok, zapach, węch, smak - każdy może spróbować kawałek pieczywa danego gatunku) Jakich zmysłów nie wykorzystujemy? (słuch) (dotyk - dlaczego?)
5. Jakie jest najbardziej popularne pieczywo? (chleb) Z czego robimy chleb?. 6. Jak powstaje chleb? Porządkowanie rozsypanki zdaniowej i dobór właściwej ilustracji.
Etapy powstawania chleba. Zadanie 2.
W czasie żniw zbiera się ziarno zbóż.
Ziarno zbóż wsypuje się do worków.
Ziarno w workach odstawia się do młyna.
W młynach miele się ziarno na mąkę.
Z mąki, wody i drożdży piekarz wyrabia ciasto
Chleb piecze się w bardzo gorącym piecu.
Świeże pieczywo rozwozi się do sklepów.
7. Wklejenie ilustracji i zdań do zeszytów.
8. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu pt. „ Wypiek chleba”
Każde dziecko otrzymuje tekst utworu.
Wypiek chleba
Proces wypieku chleba jest pracą złożoną. Oprócz podstawowego składnika, którym jest mąka, potrzebne są jeszcze: woda i drożdże, które przyczyniają się do tego, że chleb jest pulchny i wyrośnięty. Przed przystąpieniem do połączenia produktów trzeba sprawdzić ich jakość i czystość. Następna czynność to zrobienie „ zaczynu”. Jak przyrządza się zaczyn? Rozpuszcza się drożdże w letniej wodzie i dodaje trochę mąki. Gdy zaczyn urośnie dodaje się odpowiednią ilość wody i mąki. Nie można zapomnieć o soli, bo bez niej chleb byłby niesmaczny. Tak przygotowane ciasto poddaje się dokładnemu mieszaniu. Z ciasta formułuje się bochenki różnych kształtów oraz wielkości i pozostawia do wyrośnięcia. Chleb wkłada się do gorącego pieca za pomocą odpowiedniej łopaty. Po określonym czasie pieczenia-przeciętnie około godziny – bochenki chleba wyjmuje się z pieca i układa na deskach do ich przestygnięcia. Mamy już gotowy chleb, który rozwozi się do sklepów.
9. Rozmowa na temat przeczytanego tekstu- nauczyciel zadaje pytania.
10. uzupełnianie tekstu o tym, jak powstaje chleb brakującymi czasownikami. Przepisanie zdań do zeszytu.
Zad. 3
Uzupełnij tekst o tym, jak powstaje chleb brakującymi czasownikami:
wyrabia się, kiełkuje, piecze, dojrzewa, dostarcza się, sieje, piecze, wschodzi, miele, zawozi.
Najpierw rolnik ……………………………………na polu ziarna zbóż.
Ziarno ………………………………………. i …………………………..zboże.
Kiedy zboże ………………………………………jest koszone i młócone.
Ziarno …………………………………..sie do młyna.
Tam ziarno …………………………………się na mąkę.
Z mąki …………………………….się ciasto i ………………………………..chleb.
Świeży chleb …………………………………………do sklepów.
11. zapoznanie uczniów z wierszem Władysława Bełzy pt.: „ Abecadło o chlebie”
Abecadło o chlebie
ABCChleba chcę,Lecz i wiedzieć mi się godzi,Z czego też to chleb się rodzi?
DEFNaprzód siew:Rolnik orze ziemię czarnąI pod skibę rzuca ziarno.
HKJZiarno w lotZakiełkuje w ziemi łonie,I kłos buja na zagonie.
ŁILGdy już celOsiągnięty gospodarza,Zboże wiozą do młynarza.
MNOKażde źdźbło,Za obrotem kół, kamienia,W białą mąkę się zamienia.
PQSTo już kres!Z młyna piekarz mąkę bierzeI na zacier rzuca w dzieże.
RTUI co tchuW piec ogromny wkłada ciasto,By chleb maiły wieś i miasto.
WXZI chleb wnet!Patrzcie, ile rąk potrzeba,Aby mieć kawałek chleba.
12. Rozmowa na temat wartości odżywczych chleba ciemnego. Dlaczego należy je jeść?
13. W jaki sposób szanujemy chleb?
Łączenie zdań. Można zapisać je w zeszycie.
Kupuj tyle pieczywa karmę dla zwierząt.
Przechowuj pieczywo ile zje Twoja rodzina.
Czerstwe pieczywo może stanowić w przeznaczonych do tego pojemnikach.
14. Wspólne ułożenie przepisu na smaczną, zdrową kanapkę śniadaniową.
15. Tworzenie przysłów związanych z szacunkiem do chleba.
Chleb praca zdobyty zawsze smaczny i syty.
Trzeba ciężko pracować na kawałek chleba.
Darmo chleba nie jadł.
Pilnuj tego, z czego jest chleb.
Nie wyrzucaj chleba do śmieci.
Chleba się nie przeje.
Utwórz przysłowia związane z szacunkiem do chleba.
Chleb praca zdobyty Darmo chleba
Trzeba ciężko pracować Nie wyrzucaj chleba
zawsze smaczny i syty. nie jadł.
Pilnuj tego,
na kawałek chleba. z czego jest chleb.
do śmieci.
16. Działalność plastyczna- wykonanie różnych gatunków chleba- lepienie z plasteliny.
17. Podsumowanie i ewaluacja zajęć:
· dokończenie zdań:Przekonałem się, że. ..Brałem udział. ..Udało mi się...Najbardziej zaciekawiło mnie...
· Co jeszcze chcielibyście powiedzieć o dzisiejszych zajęciach?- Samoocena.- Ocena aktywności dzieci.
jollen