plan wynikowy matematyka kl V.doc

(277 KB) Pobierz
ZAŁOŻENIA DO PLANU WYNIKOWEGO

PLAN WYNIKOWY Z MATEMATYKI DLA KLASY V

 

Program nauczania: Matematyka z plusem, numer dopuszczenia programu DKOW–5002–37/08

Liczba godzin nauki w tygodniu: 4

Planowana liczba godzin w ciągu roku: 140

 

Podręczniki i książki pomocnicze wydane przez GWO:

• Matematyka 5. Podręcznik, M. Dobrowolska, M. Karpiński, P. Zarzycki

• Matematyka 5. Zeszyty ćwiczeń: Liczby całkowite i ułamki cz. 1, 2., Z. Bolałek, M. Dobrowolska, A. Mysior, S. Wojtan, Geometria, M. Dobrowolska, A. Mysior, P. Zarzycki

• Matematyka 5. Książka dla nauczyciela, praca zbiorowa

• Matematyka 5. Zbiór zadań, M. Braun, K. Zarzycka, P. Zarzycki

• Matematyka 5. Sprawdziany dla klasy piątej szkoły podstawowej, M. Grochowalska

Matematyka 5. Sprawdziany dla klasy piątej szkoły podstawowej. Druga wersja, M. Karnowska

Matematyka 5. Lekcje powtórzeniowe, M. Grochowalska

 

Kategorie celów nauczania:

A – zapamiętanie wiadomości

B – rozumienie wiadomości

C – stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych

D – stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych

Poziomy wymagań edukacyjnych:

K – konieczny – ocena dopuszczająca (2)

P – podstawowy – ocena dostateczna (3)

R – rozszerzający – ocena dobra (4)

D – dopełniający – ocena bardzo dobra (5)

W – wykraczający – ocena celująca (6)

 

Ścieżki edukacyjne realizowane przy poszczególnych tematach:

prozdrowotna (ZDR)

ekologiczna (EKO)

czytelnicza i medialna (C–M)

wychowanie do życia w społeczeństwie (WYCH)

wychowanie patriotyczne i obywatelskie (PO)

regionalna (REG)

 

Tematy nieobowiązkowe oznaczono szarym paskiem.

 

 

PLAN WYNIKOWY Z MATEMATYKI DLA KLASY V

 

DZIAŁ

PROGRAMOWY

JEDNOSTKA

LEKCYJNA

JEDNOSTKA TEMATYCZNA

CELE KSZTAŁCENIA W UJĘCIU OPERACYJNYM WRAZ Z OKREŚLENIEM WYMAGAŃ

KATEGORIA A

UCZEŃ ZNA:

 

KATEGORIA B

UCZEŃ ROZUMIE:

 

KATEGORIA C

UCZEŃ UMIE:

 

KATEGORIA D

UCZEŃ UMIE:

 

 

1

 

O czym będziemy

się uczyli na lekcjach

matematyki w klasie

piątej? (ZDR)

 

 

 

 

 

LICZBY

NATURALNE

(17 h)

 

2–3

 

Zapisywanie i porównywanie

liczb.

 

pojęcie cyfry (K)

 

dziesiątkowy system pozycyjny (K)

różnicę między cyfrą a liczbą (K)

pojęcie osi liczbowej (K)

zależność wartości liczby od położenia

jej cyfr (K)

 

zapisywać liczby za pomocą cyfr (K)

odczytywać liczby zapisane cyframi (K)

zapisywać liczby słowami (K-P)

porównywać liczby (K)

porządkować liczby w kolejności od najmniejszej do największej lub odwrotnie (K-P)

przedstawiać liczby naturalne na osi liczbowej (K)

odczytywać współrzędne punktów na osi liczbowej (K-R)

przedstawiać na osi liczby naturalne

spełniające określone warunki (P-R)

ustalać jednostki na osiach liczbowych

na podstawie  współrzędnych danych punktów (P-R)

podać liczbę największą i najmniejszą w zbiorze skończonym (P-R)

zapisywać liczby, których cyfry spełniają podane warunki (R-W)

tworzyć liczby przez dopisywanie do danej liczby cyfr na początku

i na końcu oraz  porównywać utworzoną liczbę z daną (D-W)

 

4–5

 

Rachunki pamięciowe.

(C–M, EKO, PO)

 

nazwy elementów działań (K)

kolejność wykonywania działań, gdy nie wystepują nawiasy (K)

kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy (P)

kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy i potęgi (R)

pojęcie kwadratu i sześcianu liczby (P)

 

rolę liczb 0 i 1 w mnożeniu i dzieleniu (K)

rolę liczb 0 i 1 w dodawaniu i odejmowaniu (K)

porównywanie ilorazowe (P)

porównywanie  różnicowe (P)

 

pamięciowo dodawać i odejmować liczby w zakresie 100 (K)

pamięciowo mnożyć liczby dwucyfrowe

przez jednocyfrowe

w zakresie 100 (K)

pamięciowo dzielić liczby dwucyfrowe

przez jednocyfrowe lub

dwucyfrowe w zakresie 100 (K)

posługiwać się liczbą 0 w dodawaniu i odejmowaniu (K)

posługiwać się liczbą 0 w mnożeniu i dzieleniu (K)

mnożyć przez 0 (K)

dopełniać składniki do określonej sumy (P)

obliczać odjemną (odjemnik), gdy dane są różnica i odjemnik (odjemna) (P)

obliczać dzielną (dzielnik), gdy dane są iloraz i dzielnik (dzielna)

(P)

stosować prawo przemienności i łączności dodawania (R)

wykonywać dzielenie z resztą (K)

obliczać kwadraty i sześciany liczb (P)

zamieniać jednostki (P-R)

rozwiązywać zadania tekstowe:

– jednodziałaniowe (P)

– wielodziałaniowe (R)

rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe wielodziałaniowe (D-W)

uzupełniać brakujące liczby w wyrażeniu arytmetycznym, tak

by otrzymać ustalony wynik (R-W)

wstawiać nawiasy, tak by otrzymać żądany wynik (D-W)

 

6–7

 

Rachunki pisemne.

(C–M, REG)

 

algorytmy czterech działań pisemnych (K)

 

potrzebę stosowania działań pisemnych (K)

 

dodawać i odejmować pisemnie

liczby bez przekraczania progu

dziesiątkowego i z przekraczaniem

jednego progu dziesiątkowego

(K)

dodawać i odejmować pisemnie liczby z przekraczaniem kolejnych

progów dziesiątkowych (P)

mnożyć i dzielić pisemnie liczby

wielocyfrowe przez jednocyfrowe (K)

mnożyć pisemnie liczby wielocyfrowe (P)

dzielić pisemnie liczby wielocyfrowe przez wielocyfrowe (P)

mnożyć pisemnie liczby wielocyfrowe przez liczby zakończone

zerami (P)

dzielić liczby  zakończone zerami (P)

powiększać lub pomniejszać liczby o n lub n razy (K-R)

odtwarzać brakujące cyfry w działaniach pisemnych (P-R)

rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania pisemnego (P-R)

rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem działań pisemnych (P-R)

odtwarzać brakujące cyfry w działaniach pisemnych (D-W)

rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem działań pisemnych (D)

 

8–9

 

Zadania tekstowe.

(EKO, REG)

 

 

 

rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące porównań różnicowych

i ilorazowych (P-R)

tworzyć wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i obliczać ich wartości (R)

rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem działań pamięciowych i pisemnych (R)

tworzyć wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i obliczać ich wartości (W)

rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące porównań różnicowych

i ilorazowych (D-W)

rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem działań pamięciowych i pisemnych (D-W)

10

 

Szacowanie wyników

działań.

(REG, ZDR)

 

 

korzyści płynące z szacowania (R)

 

szacować wyniki działań (R)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin