PLAN WYNIKOWY Z MATEMATYKI DLA KLASY V
Program nauczania: Matematyka z plusem, numer dopuszczenia programu DKOW–5002–37/08
Liczba godzin nauki w tygodniu: 4
Planowana liczba godzin w ciągu roku: 140
Podręczniki i książki pomocnicze wydane przez GWO:
• Matematyka 5. Podręcznik, M. Dobrowolska, M. Karpiński, P. Zarzycki
• Matematyka 5. Zeszyty ćwiczeń: Liczby całkowite i ułamki cz. 1, 2., Z. Bolałek, M. Dobrowolska, A. Mysior, S. Wojtan, Geometria, M. Dobrowolska, A. Mysior, P. Zarzycki
• Matematyka 5. Książka dla nauczyciela, praca zbiorowa
• Matematyka 5. Zbiór zadań, M. Braun, K. Zarzycka, P. Zarzycki
• Matematyka 5. Sprawdziany dla klasy piątej szkoły podstawowej, M. Grochowalska
• Matematyka 5. Sprawdziany dla klasy piątej szkoły podstawowej. Druga wersja, M. Karnowska
• Matematyka 5. Lekcje powtórzeniowe, M. Grochowalska
Kategorie celów nauczania:
A – zapamiętanie wiadomości
B – rozumienie wiadomości
C – stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
D – stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Poziomy wymagań edukacyjnych:
K – konieczny – ocena dopuszczająca (2)
P – podstawowy – ocena dostateczna (3)
R – rozszerzający – ocena dobra (4)
D – dopełniający – ocena bardzo dobra (5)
W – wykraczający – ocena celująca (6)
Ścieżki edukacyjne realizowane przy poszczególnych tematach:
• prozdrowotna (ZDR)
• ekologiczna (EKO)
• czytelnicza i medialna (C–M)
• wychowanie do życia w społeczeństwie (WYCH)
• wychowanie patriotyczne i obywatelskie (PO)
• regionalna (REG)
Tematy nieobowiązkowe oznaczono szarym paskiem.
DZIAŁ
PROGRAMOWY
JEDNOSTKA
LEKCYJNA
JEDNOSTKA TEMATYCZNA
CELE KSZTAŁCENIA W UJĘCIU OPERACYJNYM WRAZ Z OKREŚLENIEM WYMAGAŃ
KATEGORIA A
UCZEŃ ZNA:
KATEGORIA B
UCZEŃ ROZUMIE:
KATEGORIA C
UCZEŃ UMIE:
KATEGORIA D
1
O czym będziemy
się uczyli na lekcjach
matematyki w klasie
piątej? (ZDR)
LICZBY
NATURALNE
(17 h)
2–3
Zapisywanie i porównywanie
liczb.
• pojęcie cyfry (K)
• dziesiątkowy system pozycyjny (K)
• różnicę między cyfrą a liczbą (K)
• pojęcie osi liczbowej (K)
• zależność wartości liczby od położenia
jej cyfr (K)
• zapisywać liczby za pomocą cyfr (K)
• odczytywać liczby zapisane cyframi (K)
• zapisywać liczby słowami (K-P)
• porównywać liczby (K)
• porządkować liczby w kolejności od najmniejszej do największej lub odwrotnie (K-P)
• przedstawiać liczby naturalne na osi liczbowej (K)
• odczytywać współrzędne punktów na osi liczbowej (K-R)
• przedstawiać na osi liczby naturalne
spełniające określone warunki (P-R)
• ustalać jednostki na osiach liczbowych
na podstawie współrzędnych danych punktów (P-R)
• podać liczbę największą i najmniejszą w zbiorze skończonym (P-R)
• zapisywać liczby, których cyfry spełniają podane warunki (R-W)
• tworzyć liczby przez dopisywanie do danej liczby cyfr na początku
i na końcu oraz porównywać utworzoną liczbę z daną (D-W)
4–5
Rachunki pamięciowe.
(C–M, EKO, PO)
• nazwy elementów działań (K)
• kolejność wykonywania działań, gdy nie wystepują nawiasy (K)
• kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy (P)
• kolejność wykonywania działań, gdy występują nawiasy i potęgi (R)
• pojęcie kwadratu i sześcianu liczby (P)
• rolę liczb 0 i 1 w mnożeniu i dzieleniu (K)
• rolę liczb 0 i 1 w dodawaniu i odejmowaniu (K)
• porównywanie ilorazowe (P)
• porównywanie różnicowe (P)
• pamięciowo dodawać i odejmować liczby w zakresie 100 (K)
• pamięciowo mnożyć liczby dwucyfrowe
przez jednocyfrowe
w zakresie 100 (K)
• pamięciowo dzielić liczby dwucyfrowe
przez jednocyfrowe lub
dwucyfrowe w zakresie 100 (K)
• posługiwać się liczbą 0 w dodawaniu i odejmowaniu (K)
• posługiwać się liczbą 0 w mnożeniu i dzieleniu (K)
• mnożyć przez 0 (K)
• dopełniać składniki do określonej sumy (P)
• obliczać odjemną (odjemnik), gdy dane są różnica i odjemnik (odjemna) (P)
• obliczać dzielną (dzielnik), gdy dane są iloraz i dzielnik (dzielna)
(P)
• stosować prawo przemienności i łączności dodawania (R)
• wykonywać dzielenie z resztą (K)
• obliczać kwadraty i sześciany liczb (P)
• zamieniać jednostki (P-R)
• rozwiązywać zadania tekstowe:
– jednodziałaniowe (P)
– wielodziałaniowe (R)
• rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe wielodziałaniowe (D-W)
• uzupełniać brakujące liczby w wyrażeniu arytmetycznym, tak
by otrzymać ustalony wynik (R-W)
• wstawiać nawiasy, tak by otrzymać żądany wynik (D-W)
6–7
Rachunki pisemne.
(C–M, REG)
• algorytmy czterech działań pisemnych (K)
• potrzebę stosowania działań pisemnych (K)
• dodawać i odejmować pisemnie
liczby bez przekraczania progu
dziesiątkowego i z przekraczaniem
jednego progu dziesiątkowego
(K)
• dodawać i odejmować pisemnie liczby z przekraczaniem kolejnych
progów dziesiątkowych (P)
• mnożyć i dzielić pisemnie liczby
wielocyfrowe przez jednocyfrowe (K)
• mnożyć pisemnie liczby wielocyfrowe (P)
• dzielić pisemnie liczby wielocyfrowe przez wielocyfrowe (P)
• mnożyć pisemnie liczby wielocyfrowe przez liczby zakończone
zerami (P)
• dzielić liczby zakończone zerami (P)
• powiększać lub pomniejszać liczby o n lub n razy (K-R)
• odtwarzać brakujące cyfry w działaniach pisemnych (P-R)
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania pisemnego (P-R)
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem działań pisemnych (P-R)
• odtwarzać brakujące cyfry w działaniach pisemnych (D-W)
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem działań pisemnych (D)
8–9
Zadania tekstowe.
(EKO, REG)
• rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące porównań różnicowych
i ilorazowych (P-R)
• tworzyć wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i obliczać ich wartości (R)
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem działań pamięciowych i pisemnych (R)
• tworzyć wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i obliczać ich wartości (W)
i ilorazowych (D-W)
• rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem działań pamięciowych i pisemnych (D-W)
10
Szacowanie wyników
działań.
(REG, ZDR)
• korzyści płynące z szacowania (R)
• szacować wyniki działań (R)
...
saturn3231