Blok 2 Tydzień 4.pdf
(
563 KB
)
Pobierz
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 4
Procesy zachodzące na styku kultur
Specyfika pracy z osobami pochodzącym z odmiennych kręgów kulturowych.
1.
Rozpocznijodzapoznaniasięzdokumentem
co się dzieje, gdy spotykają się kultury –
procesy zachodzące na styku kultur.
Następnie na forum porozmawiaj z innymi
uczestnikaminanastępującetematy
Dlaczego spotkania na styku kultur
bywajątaktrudne?
ComożepomócCiwspotkaniuzodmiennościąkulturowąwTwojejpracy?
Pamiętajcie,żeforumtomiejscewymianypoglądów- piszcie więcod siebie, z Waszych
doświadczeń,aniezksiążek
2.
Zapoznajsięzdokumentem
Migracja, a poczucie tożsamości.
Następniezaproponuj
po 2-3działaniaedukacyjneskierowanedokażdejzgrupdzieci,młodzieżyidorosłych,
takabypomócimwzrealizowaniu najważniejszych potrzebzwiązanych zdanym
etapemżyciowymNpdladziecimiędzykulturowagraplanszowazzasadamispisanymi
popolskuipoczeczeńsku- takabyuczniowiezjednejklasymieliwczasiegryrówne
szanse.
3.
Zapoznaj się z dokumentem
wspieranie uczniów cudzoziemskich w szkole.
W
zadaniu 2 znajdziesz tabelęopisującąfunkcjonowanieuczniówcudzoziemskichwszkole
Uzupełnijjąinformacjami - jaknauczyciel,czypedagogszkolnymożewspieraćdzieciw
przeżywanychtrudnościach
Załączniki
1.
Cosiędzieje,gdyspotykająsiękultury – procesyzachodzącenastykukultur
2.
Migracja,apoczucietożsamości
3.
Wspieranieuczniówcudzoziemskichwszkole
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 4
1.
Co się dzieje, gdy spotykają się kultury? – procesy zachodzące na styku kultur
Klient,którywychowywanybyłwinnymkręgukulturowym musiprzystosowaćsiędożycia
w nowym/odmiennym miejscu To rodzi szereg trudności i konsekwencji natury
psychologicznej,któremogązkoleimiećwpływnaprocesdoradczyidecyzjezawodoweklienta
Psychologiczne
konsekwencje
przeprowadzki,
czyli
życia w innej kulturze.
Ludzie decydują się na „przeprowadzkę” do
innego kraju z rozmaitych powodów Jedni uciekają
przedwojnąiprześladowaniem,inniszukająmożliwości
polepszeniasobiematerialnychwarunkówżycia,jeszcze
inni chcą zdobyć nowe doświadczenia zawodowe i
życiowe Bez względu na powód, zmiana miejsca
zamieszkania wymaga poznania obowiązujących w
nowym miejscu podstawowych reguł takich jak reguły transportu i ruchu drogowego,
funkcjonowania instytucji publicznych, robienia zakupów itd Co więcej, by sprawnie
funkcjonowaćwnowymmiejscukoniecznejestpoznanieizrozumienietegoconapierwszyrzut
okaniewidoczneczyliwartości,normizachowańtypowychdlakulturykrajuzamieszkania
Zatem od momentu przyjazdu do nowego miejsca dla imigrantazaczynasiędługotrwały
iskomplikowanyprocesadaptacji,czyliprzystosowywaniasiędożyciawkrajuosiedlenia.
Poniżejprzedstawiamyjaktenprocesdostosowywaniasiędożyciawnowejkulturze
przebiegaijakiesąjegopsychologicznekonsekwencje
Akulturacja i stres akulturacyjny.
AkulturacjajestprocesemuczeniasięnowejkulturyJestwpewnymsensiewtórnado
enkulturacji(októrejpisałyśmywcześniej)Ztym,żeakulturacjęprzechodząosoby,które
musząuczyćsięzasadkulturykrajuosiedlenia,awięcucząsięporazkolejny,bowiemjuż
wcześniejprzeszłyprocesuczeniasiękultury(enkulturacji).
JestjeszczejednaróżnicamiędzyprocesemenkulturacjiaakulturacjiEnkulturacja
zachodziodmomentuurodzeniasięiprzebiegawdzieciństwieJestzatembezbolesnaponieważ
jestzgodnazroląspołecznąjakąpełnidziecko– bycie uczniem. Akulturacja natomiast dotyczy
osóbdorosłych,któreuczącsięfunkcjonowaniawnowejkulturzesąsprowadzanidoroliucznia
- to budzi poczucie dyskomfortu. Co więcejmożeokazaćsię, żewnowymmiejscu,skutecznedo
tejporysposobydziałania,sąnietylkoniefunkcjonalnealewręczniepożądaneAkulturacja
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 4
wiążesięzatemzezderzeniemzodmiennościąorazczęstokoniecznościądokonaniazmianw
swoim sposobie działaniaiorganizowaniażycia
OdlatprowadzonychjestszeregbadańnaddynamikąprocesuakulturacjiChoćbadacze
niesązgodnicodotegojaktenprocesprzebiega,tojednakprzeprowadzoneanalizypozwalają
wyróżnićposzczególnefazyprocesuakulturacji.
Procesdochodzeniadoadaptacjiwnowymmiejscuzwiązanyjestzprzechodzeniem
przezserię różnych etapówPrzebiegniniejszego procesumożnaprzedstawićza pomocą
modelu faz adaptacji.
Model faz adaptacji do życia w nowej kulturze.
miesiąc miodowy
dopasowanie
obserwator/uczestnik
dostosowywanie
się/zdrowienie
szok kulturowy
CZAS
Na podstawie:
Lysgaarda (1955)
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 4
Faza miesiąca miodowego
Zaraz po przyjeździe do nowego kraju rozpoczyna się pierwsza faza
procesu adaptacji Nazwana została okresem miesiąca miodowego,
ponieważ w trakcie jej trwania to, co zastane w nowym miejscu
postrzegane jest jako ciekawe i pozytywne. Jest to faza podniecenia i
optymizmuNoweżyciejestźródłemniekończącychsięokazjiWefekcie
zawężeniazdolnościdooceny– co jest charakterystyczne dla tego etapu procesu adaptacji -
wszelkiezadrażnieniesąszybkołagodzoneauwagakoncentrujesięnarzeczachprzyjemnych
np. jedzenie, przyroda kraju osiedlenia.
Faza obserwatora/uczestnika
Z czasem imigrant zaczyna zauważać, że niektóre (a czasami wiele)
cenionychwartościizachowańakceptowanychwjegorodzimej kulturze nie
są akceptowane w kulturze kraju goszczącego, co więcej niektóre
zachowaniamogąbyćpostrzeganejakoobraźliweImigrantzaczynazdawać
sobiesprawę,żeżebysprawniefunkcjonowaćwkrajuosiedleniakonieczne
jest poznanie obowiązujących w nim reguł Przybysz zaczyna bacznie
obserwować otaczająca go rzeczywistość i próbuje zorientować się w
obowiązującychwnowejkulturzewartościachizasadachpostępowaniaOkazujesięjednak,że,
mimoiżimigrantniezdobyłjeszczeumiejętnościsprawnegodziałaniawnowymmiejscumusi
podejmowaćdecyzjeidziałania- potobyzaspokajaćpotrzebyżyciacodziennegoNatymetapie
zaczynacorazdotkliwiejbrakowaćbliskichosób,znanychsposobówspędzaniaczasuPojawia
siętęsknotazatymcoznanepotrawami, krajobrazamialerównieżsposobamidziałaniaw
sytuacjachspołecznychCowięcejdziałającwnowej,nieznanejjeszcze,rzeczywistościpopełnia
sięszeregbłędów,nierozumiesię/błędnieinterpretujęsięzachowaniamieszkańcówkraju
osiedlenia Kumulują się zmęczenie, zniechęcenie i stres, coraz więcej rzeczy zaczyna
denerwować,aproblemywydajasięprzerastaćmożliwościImigrantzaczynawchodzićwfazę
szoku kulturowego.
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 4
Faza szoku kulturowego
Na tym etapie procesu adaptacji wyrasta z poczucia niepewności,
dezorientacjiiogólnegobrakurozeznaniawzasadach,jakimirządzisię
„nowa” - zewszechstronotaczająca - społecznośćNatymetapiemoże
wystąpić brak pewności siebie będący efektem „wyrwania” z
dotychczasowego (znanego) kontekstu społecznego – nie istnieją już
dotychczasowepunktyodniesieniaawyznawanewartości,prezentowanezachowaniaoraz
postawy są często kwestionowane Inne mogące się pojawić negatywne objawy szoku
kulturowegototęsknotazarodzinnymkrajem,niepokójimartwieniesię,uczucie frustracji,
stres(mogącybyćpowodemutratyapetytuorazbezsenności),częstoodczuwanygniewizłość,
skłonnośćdoirytacji,negatywnepostrzeganiekrajuosiedleniaijegomieszkańców,nienawiść
skierowana do wszystkiego, co obce i nieznane, poczucieizolacji,obniżeniewydajnościwpracy,
bezradność,anawetgłębokadepresja
Okres dochodzenia do siebie/zdrowienia
Kiedywydajesię,zegorzejjużbyćniemożesytuacjastopniowozaczynasię
poprawiać Jest to wynikiem zdystansowania się i przewartościowania
dotychczasowychdoświadczeń,któreczęstomamiejscepodczasfazyszoku
kulturowego (w trakcie choroby, wycofania się z działania) Następuje
pogodzeniesięzfaktem,żewnowejrzeczywistościwszystkoidziewolnieji
wymaga zdobycia nowych umiejętnościZaczynarównieżprocentowaćczas
spędzony w kraju osiedlenia się – imigrant dostrzega, że zdobył już pewną wiedzę i
umiejętności,poznałosoby,któremogągowesprzećZaczynasięprocesdostosowaniasiędo
realiównowejkultury,następujestopniowe zrozumienie tego, co inne.
Okres ostatecznego dopasowania/dwukulturowości
Natymetapieimigrantjestjużwstaniedziałaćefektywniemimowystępujących
międzynim,aotoczeniemróżnickulturowychJestbardziejelastyczny,otwartyna
odmiennośćZna irozumiezasadykulturowekrajuzamieszkaniaPotrafiprzyjąć
nowe sposoby działania Osiąga tzw dwukulturowość, czyli sprawnie działa
zarównowewłasnyjakiwnowymkręgukulturowym
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
Plik z chomika:
osakis
Inne pliki z tego folderu:
Cudzoziemcy_w_Polsce._Biuletyn_FISE_kwiecien_2008_cudzoziemcy.pdf
(1093 KB)
2. Psychologiczne i społeczne konsekwencje uchodźctwa.pdf
(319 KB)
Bialorusini_i_Ukraincy.pdf
(3148 KB)
1. Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym -wprowadzenie.pdf
(516 KB)
Blok 2 Tydzień 4.pdf
(563 KB)
Inne foldery tego chomika:
Filmy o Zawodach
OHP - Projekt (szkolenie-praktyka-zatrudnienie- rozwój)
Poradniki z doradztwa zawodowego
prezentacje
Testy i kwestionariusze z doradztwa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin