Blok 2 Tydzień 4.pdf

(563 KB) Pobierz
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 4
Procesy zachodzące na styku kultur
Specyfika pracy z osobami pochodzącym z odmiennych kręgów kulturowych.
1. Rozpocznijodzapoznaniasięzdokumentem
co się dzieje, gdy spotykają się kultury –
procesy zachodzące na styku kultur.
Następnie na forum porozmawiaj z innymi
uczestnikaminanastępującetematy
Dlaczego spotkania na styku kultur
bywajątaktrudne?
ComożepomócCiwspotkaniuzodmiennościąkulturowąwTwojejpracy?
Pamiętajcie,żeforumtomiejscewymianypoglądów- piszcie więcod siebie, z Waszych
doświadczeń,aniezksiążek
2. Zapoznajsięzdokumentem Migracja, a poczucie tożsamości. Następniezaproponuj
po 2-3działaniaedukacyjneskierowanedokażdejzgrupdzieci,młodzieżyidorosłych,
takabypomócimwzrealizowaniu najważniejszych potrzebzwiązanych zdanym
etapemżyciowymNpdladziecimiędzykulturowagraplanszowazzasadamispisanymi
popolskuipoczeczeńsku- takabyuczniowiezjednejklasymieliwczasiegryrówne
szanse.
3. Zapoznaj się z dokumentem wspieranie uczniów cudzoziemskich w szkole. W
zadaniu 2 znajdziesz tabelęopisującąfunkcjonowanieuczniówcudzoziemskichwszkole
Uzupełnijjąinformacjami - jaknauczyciel,czypedagogszkolnymożewspieraćdzieciw
przeżywanychtrudnościach
Załączniki
1. Cosiędzieje,gdyspotykająsiękultury – procesyzachodzącenastykukultur
2. Migracja,apoczucietożsamości
3. Wspieranieuczniówcudzoziemskichwszkole
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
822793067.191.png 822793067.201.png 822793067.212.png 822793067.223.png 822793067.001.png 822793067.012.png 822793067.023.png 822793067.034.png 822793067.045.png 822793067.056.png 822793067.067.png 822793067.078.png 822793067.089.png 822793067.099.png 822793067.110.png 822793067.121.png 822793067.132.png
 
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 4
1. Co się dzieje, gdy spotykają się kultury? – procesy zachodzące na styku kultur
Klient,którywychowywanybyłwinnymkręgukulturowym musiprzystosowaćsiędożycia
w nowym/odmiennym miejscu To rodzi szereg trudności i konsekwencji natury
psychologicznej,któremogązkoleimiećwpływnaprocesdoradczyidecyzjezawodoweklienta
Psychologiczne konsekwencje przeprowadzki, czyli życia w innej kulturze.
Ludzie decydują się na „przeprowadzkę” do
innego kraju z rozmaitych powodów Jedni uciekają
przedwojnąiprześladowaniem,inniszukająmożliwości
polepszeniasobiematerialnychwarunkówżycia,jeszcze
inni chcą zdobyć nowe doświadczenia zawodowe i
życiowe Bez względu na powód, zmiana miejsca
zamieszkania wymaga poznania obowiązujących w
nowym miejscu podstawowych reguł takich jak reguły transportu i ruchu drogowego,
funkcjonowania instytucji publicznych, robienia zakupów itd Co więcej, by sprawnie
funkcjonowaćwnowymmiejscukoniecznejestpoznanieizrozumienietegoconapierwszyrzut
okaniewidoczneczyliwartości,normizachowańtypowychdlakulturykrajuzamieszkania
Zatem od momentu przyjazdu do nowego miejsca dla imigrantazaczynasiędługotrwały
iskomplikowanyprocesadaptacji,czyliprzystosowywaniasiędożyciawkrajuosiedlenia.
Poniżejprzedstawiamyjaktenprocesdostosowywaniasiędożyciawnowejkulturze
przebiegaijakiesąjegopsychologicznekonsekwencje
Akulturacja i stres akulturacyjny.
AkulturacjajestprocesemuczeniasięnowejkulturyJestwpewnymsensiewtórnado
enkulturacji(októrejpisałyśmywcześniej)Ztym,żeakulturacjęprzechodząosoby,które
musząuczyćsięzasadkulturykrajuosiedlenia,awięcucząsięporazkolejny,bowiemjuż
wcześniejprzeszłyprocesuczeniasiękultury(enkulturacji).
JestjeszczejednaróżnicamiędzyprocesemenkulturacjiaakulturacjiEnkulturacja
zachodziodmomentuurodzeniasięiprzebiegawdzieciństwieJestzatembezbolesnaponieważ
jestzgodnazroląspołecznąjakąpełnidziecko– bycie uczniem. Akulturacja natomiast dotyczy
osóbdorosłych,któreuczącsięfunkcjonowaniawnowejkulturzesąsprowadzanidoroliucznia
- to budzi poczucie dyskomfortu. Co więcejmożeokazaćsię, żewnowymmiejscu,skutecznedo
tejporysposobydziałania,sąnietylkoniefunkcjonalnealewręczniepożądaneAkulturacja
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
822793067.153.png 822793067.157.png 822793067.158.png 822793067.159.png 822793067.160.png 822793067.161.png 822793067.162.png 822793067.163.png 822793067.164.png 822793067.165.png 822793067.166.png 822793067.167.png 822793067.168.png 822793067.169.png 822793067.170.png 822793067.171.png 822793067.172.png
 
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 4
wiążesięzatemzezderzeniemzodmiennościąorazczęstokoniecznościądokonaniazmianw
swoim sposobie działaniaiorganizowaniażycia
OdlatprowadzonychjestszeregbadańnaddynamikąprocesuakulturacjiChoćbadacze
niesązgodnicodotegojaktenprocesprzebiega,tojednakprzeprowadzoneanalizypozwalają
wyróżnićposzczególnefazyprocesuakulturacji.
Procesdochodzeniadoadaptacjiwnowymmiejscuzwiązanyjestzprzechodzeniem
przezserię różnych etapówPrzebiegniniejszego procesumożnaprzedstawićza pomocą
modelu faz adaptacji.
Model faz adaptacji do życia w nowej kulturze.
miesiąc miodowy
dopasowanie
obserwator/uczestnik
dostosowywanie
się/zdrowienie
szok kulturowy
CZAS
Na podstawie: Lysgaarda (1955)
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
822793067.173.png 822793067.174.png 822793067.175.png 822793067.176.png 822793067.177.png 822793067.178.png 822793067.179.png 822793067.180.png 822793067.181.png 822793067.182.png 822793067.183.png 822793067.184.png 822793067.185.png 822793067.186.png 822793067.187.png 822793067.188.png 822793067.189.png 822793067.190.png 822793067.192.png
 
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 4
Faza miesiąca miodowego
Zaraz po przyjeździe do nowego kraju rozpoczyna się pierwsza faza
procesu adaptacji Nazwana została okresem miesiąca miodowego,
ponieważ w trakcie jej trwania to, co zastane w nowym miejscu
postrzegane jest jako ciekawe i pozytywne. Jest to faza podniecenia i
optymizmuNoweżyciejestźródłemniekończącychsięokazjiWefekcie
zawężeniazdolnościdooceny– co jest charakterystyczne dla tego etapu procesu adaptacji -
wszelkiezadrażnieniesąszybkołagodzoneauwagakoncentrujesięnarzeczachprzyjemnych
np. jedzenie, przyroda kraju osiedlenia.
Faza obserwatora/uczestnika
Z czasem imigrant zaczyna zauważać, że niektóre (a czasami wiele)
cenionychwartościizachowańakceptowanychwjegorodzimej kulturze nie
są akceptowane w kulturze kraju goszczącego, co więcej niektóre
zachowaniamogąbyćpostrzeganejakoobraźliweImigrantzaczynazdawać
sobiesprawę,żeżebysprawniefunkcjonowaćwkrajuosiedleniakonieczne
jest poznanie obowiązujących w nim reguł Przybysz zaczyna bacznie
obserwować otaczająca go rzeczywistość i próbuje zorientować się w
obowiązującychwnowejkulturzewartościachizasadachpostępowaniaOkazujesięjednak,że,
mimoiżimigrantniezdobyłjeszczeumiejętnościsprawnegodziałaniawnowymmiejscumusi
podejmowaćdecyzjeidziałania- potobyzaspokajaćpotrzebyżyciacodziennegoNatymetapie
zaczynacorazdotkliwiejbrakowaćbliskichosób,znanychsposobówspędzaniaczasuPojawia
siętęsknotazatymcoznanepotrawami, krajobrazamialerównieżsposobamidziałaniaw
sytuacjachspołecznychCowięcejdziałającwnowej,nieznanejjeszcze,rzeczywistościpopełnia
sięszeregbłędów,nierozumiesię/błędnieinterpretujęsięzachowaniamieszkańcówkraju
osiedlenia Kumulują się zmęczenie, zniechęcenie i stres, coraz więcej rzeczy zaczyna
denerwować,aproblemywydajasięprzerastaćmożliwościImigrantzaczynawchodzićwfazę
szoku kulturowego.
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
822793067.193.png 822793067.194.png 822793067.195.png 822793067.196.png 822793067.197.png 822793067.198.png 822793067.199.png 822793067.200.png 822793067.202.png 822793067.203.png 822793067.204.png 822793067.205.png 822793067.206.png 822793067.207.png 822793067.208.png 822793067.209.png 822793067.210.png 822793067.211.png 822793067.213.png 822793067.214.png 822793067.215.png 822793067.216.png 822793067.217.png 822793067.218.png 822793067.219.png 822793067.220.png 822793067.221.png 822793067.222.png 822793067.224.png 822793067.225.png 822793067.226.png 822793067.227.png 822793067.228.png 822793067.229.png 822793067.230.png 822793067.231.png 822793067.232.png 822793067.233.png 822793067.002.png 822793067.003.png 822793067.004.png 822793067.005.png 822793067.006.png 822793067.007.png 822793067.008.png 822793067.009.png 822793067.010.png 822793067.011.png 822793067.013.png 822793067.014.png 822793067.015.png 822793067.016.png 822793067.017.png 822793067.018.png 822793067.019.png 822793067.020.png 822793067.021.png 822793067.022.png 822793067.024.png 822793067.025.png 822793067.026.png 822793067.027.png 822793067.028.png 822793067.029.png 822793067.030.png 822793067.031.png 822793067.032.png 822793067.033.png 822793067.035.png 822793067.036.png 822793067.037.png 822793067.038.png 822793067.039.png 822793067.040.png 822793067.041.png 822793067.042.png 822793067.043.png 822793067.044.png 822793067.046.png 822793067.047.png 822793067.048.png 822793067.049.png 822793067.050.png 822793067.051.png 822793067.052.png 822793067.053.png 822793067.054.png 822793067.055.png 822793067.057.png 822793067.058.png 822793067.059.png 822793067.060.png 822793067.061.png 822793067.062.png 822793067.063.png 822793067.064.png 822793067.065.png 822793067.066.png 822793067.068.png 822793067.069.png 822793067.070.png 822793067.071.png 822793067.072.png 822793067.073.png 822793067.074.png 822793067.075.png 822793067.076.png 822793067.077.png 822793067.079.png 822793067.080.png 822793067.081.png 822793067.082.png 822793067.083.png 822793067.084.png 822793067.085.png 822793067.086.png 822793067.087.png 822793067.088.png 822793067.090.png
 
Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym
Blok 2
Tydzień 4
Faza szoku kulturowego
Na tym etapie procesu adaptacji wyrasta z poczucia niepewności,
dezorientacjiiogólnegobrakurozeznaniawzasadach,jakimirządzisię
„nowa” - zewszechstronotaczająca - społecznośćNatymetapiemoże
wystąpić brak pewności siebie będący efektem „wyrwania” z
dotychczasowego (znanego) kontekstu społecznego – nie istnieją już
dotychczasowepunktyodniesieniaawyznawanewartości,prezentowanezachowaniaoraz
postawy są często kwestionowane Inne mogące się pojawić negatywne objawy szoku
kulturowegototęsknotazarodzinnymkrajem,niepokójimartwieniesię,uczucie frustracji,
stres(mogącybyćpowodemutratyapetytuorazbezsenności),częstoodczuwanygniewizłość,
skłonnośćdoirytacji,negatywnepostrzeganiekrajuosiedleniaijegomieszkańców,nienawiść
skierowana do wszystkiego, co obce i nieznane, poczucieizolacji,obniżeniewydajnościwpracy,
bezradność,anawetgłębokadepresja
Okres dochodzenia do siebie/zdrowienia
Kiedywydajesię,zegorzejjużbyćniemożesytuacjastopniowozaczynasię
poprawiać Jest to wynikiem zdystansowania się i przewartościowania
dotychczasowychdoświadczeń,któreczęstomamiejscepodczasfazyszoku
kulturowego (w trakcie choroby, wycofania się z działania) Następuje
pogodzeniesięzfaktem,żewnowejrzeczywistościwszystkoidziewolnieji
wymaga zdobycia nowych umiejętnościZaczynarównieżprocentowaćczas
spędzony w kraju osiedlenia się – imigrant dostrzega, że zdobył już pewną wiedzę i
umiejętności,poznałosoby,któremogągowesprzećZaczynasięprocesdostosowaniasiędo
realiównowejkultury,następujestopniowe zrozumienie tego, co inne.
Okres ostatecznego dopasowania/dwukulturowości
Natymetapieimigrantjestjużwstaniedziałaćefektywniemimowystępujących
międzynim,aotoczeniemróżnickulturowychJestbardziejelastyczny,otwartyna
odmiennośćZna irozumiezasadykulturowekrajuzamieszkaniaPotrafiprzyjąć
nowe sposoby działania Osiąga tzw dwukulturowość, czyli sprawnie działa
zarównowewłasnyjakiwnowymkręgukulturowym
Zuzanna Rejmer & Marta Piegat-Kaczmarczyk
822793067.091.png 822793067.092.png 822793067.093.png 822793067.094.png 822793067.095.png 822793067.096.png 822793067.097.png 822793067.098.png 822793067.100.png 822793067.101.png 822793067.102.png 822793067.103.png 822793067.104.png 822793067.105.png 822793067.106.png 822793067.107.png 822793067.108.png 822793067.109.png 822793067.111.png 822793067.112.png 822793067.113.png 822793067.114.png 822793067.115.png 822793067.116.png 822793067.117.png 822793067.118.png 822793067.119.png 822793067.120.png 822793067.122.png 822793067.123.png 822793067.124.png 822793067.125.png 822793067.126.png 822793067.127.png 822793067.128.png 822793067.129.png 822793067.130.png 822793067.131.png 822793067.133.png 822793067.134.png 822793067.135.png 822793067.136.png 822793067.137.png 822793067.138.png 822793067.139.png 822793067.140.png 822793067.141.png 822793067.142.png 822793067.143.png 822793067.144.png 822793067.145.png 822793067.146.png 822793067.147.png 822793067.148.png 822793067.149.png 822793067.150.png 822793067.151.png 822793067.152.png 822793067.154.png 822793067.155.png 822793067.156.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin