Bunt mas - kolejne opracowanie;p.doc

(37 KB) Pobierz
J

J. Ortega y Gasset „Bunt mas”

 

I Zjawisko aglomeracji

- osiągnięcie przez masy pełni władzy społecznej > najcięższy kryzys, jaki może spotkać społeczeństwo, naród i kulturę

- zjawisko aglomeracji – zjawisko „pełności”; znalezienie miejsca staje się problemem; wszechobecność tłumu (kiedyś tego nie było)

- osoby składające się obecnie na tłumy istniały wcześniej, ale nie jako tłum

- tłum stał się widoczny, zajął uprzywilejowane miejsce w społ.

- społeczeństwo = mniejszości + masy

·         Mniejszości: grupy osób charakteryzujących się pewnymi szczególnymi cechami

~ dla powstania mniejszości konieczne jest aby ktoś wcześniej wystąpił z tłumu

~ łączenie się w mniejszość by przeciwdziałać większości

·         Masy: ludzie przeciętni, nie wyróżniający się niczym szczególnym

~ zadowolenia z bycia takim, jak inni

- podział na tych, którzy stawiają przed sobą wyższe wymagania i na tych, którzy chcą pozostać takimi, jakimi są

- w naszych czasach – panowanie mas

- kiedyś czynności wykonywane były przez ludzi o szczególnych kwalifikacjach, dziś masy ingerują we wszystko

- hiperdemokracja – tłum sprawuje władzę w sposób tak bezpośredni jak nigdy

- masa miażdży wszystko co jest inne, indywidualne; kto się wyróżnia, naraża się na ryzyko eliminacji.

 

VI Wstęp do anatomii człowieka masowego

- obecna sytuacja historyczna była łatwa do przewidzenia

- człowiek XIX wieku bardzo różni się od swoich przodków

Człowiek XIX wieku:

- łatwość w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych

- to, co kiedyś było luksusem budzącym poczucie wdzięczności dziś jest postrzegane jako prawo, którego się wymaga

- komfort i porządek publiczny > życie pozbawione trudności i problemów (co wcześniej było nieosiągalne)

- [kiedyś: życie jako pasmo trudności i klęsk]

- sfera prawno-obywatelska i moralna – od 2 poł. XIX w. przed człowiekiem ni ma żadnych barier społecznych! Wszyscy są równi wobec prawa.

 

Stworzenie nowego świata stało się możliwe dzięki:

a) Liberalnej demokracji

b) badaniom naukowym

c) industrializacji

(b+c = technika)

 

Rewolucja (nie powstanie przeciwko istniejącemu porządkowi, lecz wprowadzenie nowego porządku, będącego odwróceniem starego):

- przed: życie pospólstwa – wieczny ucisk, ograniczenie, zależność; nawet dla człowieka bogatego świat był pełen biedy, trudności i niebezpieczeństw

- po: świat zapewnia ludziom wszelkie dobra i możliwości; przekonanie, że „jutro będzie jeszcze lepiej!”

 

Ludzie zaczynają traktować zastane dobra jak dzieło Natury, nie są świadomi wysiłku jaki został włożony w doprowadzenie rzeczywistości do obecnego stanu.

Współczesny człowiek:

1)     swobodna ekspansja życiowych żądań i potrzeb

2)     brak poczucia wdzięczności dla tych, którzy to umożliwili

Współczesny świat jest rozpuszczony. Rozpuszczone masy o nieograniczonych żądaniach i potrzebach, które wierzą, że cała społeczna i materialna organizacja jest dziełem Natury.

„To doskonałość z jaką w XIX wieku zorganizowano pewne dziedziny życia spowodowała, że korzystające z owych dobrodziejstw masy nie uważają ich już za organizację, lecz za element przyrody”.

 

XIII Państwo – największe niebezpieczeństwo

- masa – istnieje po to, by nią kierowano, na nią wpływano, reprezentowano i organizowano, ale nie po to, by miała to robić sama przez się.

- człowiek posiada potrzebę poszukiwania jakiejś wyższej instancji – jeżeli uda m się ją odnaleźć – będzie doskonalszy, jeżeli nie – okaże się człowiekiem masowym, któremu ktoś musi ją podsunąć.

- zachęcanie mas by działały same z siebie (co ma obecnie miejsce) = bunt mas! (brak akceptacji dla własnego przeznaczenia)

Działanie mas: linczowanie

Triumf mas: triumf gwałtu, przemoc jako norma

- największe niebezpieczeństwo dla cywilizacji europejskiej – współczesne państwo!

(działanie tej samej zasady co w przypadku nauki: możliwość postępu > specjalizacja > groźba „zdławienia” nauki)

- państwo naszych czasów stało się maszyną; największym wytworem cywilizacji

Człowiek masowy wobec państwa – „Widzi je, podziwia je, wie, że jest czymś zastanym, zapewniającym mu bezpieczne życie; ale nie zdaje sobie sprawy z tego, iż jest to twór ludzki, przez pewnych ludzi wymyślony i oparty na pewnych założeniach i cnotach, które kiedyś w ludziach tkwiły, a które już jutro mogą z nich wyparować”.

- dla człowieka masowego: państwo = anonimowa władza, bo sam czuje się anonimowy i myśli, że państwo do niego należy

- największe niebezpieczeństwo > „upaństwowienie życia, interwencjonalizm państwowy, wchłonięcie przez państwo wszelkiej społecznej spontaniczności”

- spółczesne państwo i masę łączy jedynie anonimowość, ale człowiek masowy myśląc, że państwo to on, stara się niszczyć za jego pomocą wszelkie twórcze mniejszości > przyszłe rezultaty:

·         interwencja państwa będzie stale łamała społeczną żywiołowość

·         „społeczeństwo będzie musiało żyć dla państwa, człowiek dla machiny rządowej (…) Masy za pośrednictwem anonimowej machiny państwa działają same przez się”.

 

 

 

 

 

Opracowała: Boćka xD

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin