Kwiecień.doc

(148 KB) Pobierz
Kwiecień -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

 

 

Kwiecień -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Dbamy o zdrowie i dobrą kondycję

1.„Dbamy o higienę”

-kształcenie umiejętności redagowania wypowiedzi na podany temat;

-rozwijanie nawyków dbałości o codzienną higienę ciała;

-utrwalanie schematu własnego ciała i drugiej osoby;

-kształcenie umiejętności dokonywania pomiaru długości;

-kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;

-ćwiczenia relaksacyjne;

I. Zabawa dydaktyczna „Moje ciało, twoje ciało”;

II. „Jak dbamy o swoje zdrowie?”- zdobywanie wiadomości metodami aktywizującymi („karuzela”);

-ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem Ćw. s. 24;

-prezentacja wiersza J. Korczakowej „Przedszkolak”- omówienie treści wiersza, rozmowa na temat konieczności przestrzegania zasad higieny, ilustrowanie wiersza ruchem;

-ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce CD. 39, 40;

-kształcenie umiejętności mierzenia długości przez mierzenie bezpośrednie, mierzenie stopami i krokami, dłonią, kredką, palcami, paskiem papieru – omówienie wyników;

-gry i zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym;

 

zdrowotna

 

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

-redaguje wypowiedzi na temat wysłuchanego utworu literackiego;

-wypowiada się na temat zasad higieny osobistej;

-czyta ze zrozumieniem wybrane zdania;

-zna schemat własnego ciała i drugiej osoby;

-mierzy długość wybraną miarą: krokami, stopami itd.;

-aktywnie uczestniczy w zabawach dydaktycznych i ruchowych; 

2. „Dbamy o zęby”

-przyzwyczajanie do przestrzegania zasad higieny jamy ustnej i właściwego zachowania się podczas wizyty u stomatologa;

-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej – aspekt główny i porządkowy liczby;

-ćwiczenie narządów artykulacyjnych;

-rozwijanie sprawności psychoruchowej;

I. „Wyścig sznurowadeł”- zabawa ruchowa;

-„Mistrz rachunków”- gra dydaktyczna, poznawanie zasad gry;

II. Prezentacja wiersza M. Strzałkowskiej „Zęby” – rozmowa na temat treści wiersza, swobodne wypowiedzi na temat doświadczeń dzieci związanych z wizytą u dentysty;

-zabawa „Jak prawidłowo myć zęby?”;

-konstruowanie twórczych opowiadań na podstawie historyjki obrazkowej K.s.117;

-„W gabinecie dentystycznym”- zabawa tematyczna;

-ćwiczenia w liczeniu – wskazywanie właściwej liczby Ćw.s.25;

-„Mówimy bez słów”- ćwiczenie narządów mowy;

 

matematyczna

 

 

zdrowotna

 

 

językowa

 

 

ruchowa

-wypowiada się na temat zasady higieny jamy ustnej;

-wie, jak zachować się podczas wizyty u stomatologa;

-myje zęby zgodnie z poznanymi zasadami;

-wskazuje właściwą liczbę na pasku liczbowym po przeliczeniu elementów w zbiorze;

-starannie wymawia wybrane głoski;

-właściwie zachowuje się w sytuacji porażki lub zwycięstwa;

3.„W gabinecie lekarskim”

-poznawanie pracy lekarza i pielęgniarki;

-wycieczka do gabinetu lekarskiego;

-przyzwyczajanie do zgłaszania dolegliwości własnych lub zauważonych u innych;

-kształtowanie właściwych postaw i zachowań podczas wizyty u lekarza oraz w sytuacji choroby;

-zapoznanie dzieci z przyrządami do mierzenia długości;

- kształcenie umiejętności dokonywania pomiaru długości i wzrostu – odczytywanie liczb na centymetrze;

I. „Zgadnij, jaki sport uprawiam?” – zabawa integracyjna;

II. Wycieczka do gabinetu lekarskiego – rozmowa na temat wyposażenia gabinetu, pracy lekarza i pielęgniarki oraz właściwego zachowania się podczas wizyty u lekarza;

-„Kącik lekarski”- zabawa tematyczna, urządzenie kącika lekarskiego, przyjmowanie ról lekarza, chorego, opiekuna chorego;

-zapoznanie dzieci z narzędziami pomiaru (taśma miernicza, miara krawiecka, linijka) - oglądanie przyrządów, określanie wspólnych cech, pierwsze próby dokonywania pomiaru – mierzenie szerokości i długości stolików, dokładne mierzenie wzrostu, używanie określeń: „najwyższy”, „ niższy od…”itp.;

-ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem K. s. 116 – „Co Agata  widziała w gabinecie lekarskim?”;

-konstruowanie twórczych opowiadań na podstawie historyjki obrazkowej K.s.116;

 

ruchowa

 

 

zdrowotna

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

matematyczna

-przedstawia ruchem, gestem, mimiką różne dyscypliny sportowe;

-wypowiada się na temat wyposażenia gabinetu lekarskiego;

-informuje o dolegliwościach swoich i zauważonych u innych;

-wymienia zasady postępowania w czasie choroby;

-odgrywa rolę lekarza i chorego;

-nazywa wybrane przyrządy służące do pomiaru długości;

-odczytuje liczby na przyrządach służących do pomiaru długości;

-czyta ze zrozumieniem;

-opowiada historyjkę obrazkową;

4.„O krasnoludkach i sierotce Marysi”

-bezpośrednie zapoznanie dzieci z teatrem;

-utrwalenie pojęć związanych z teatrem;

-wdrażanie do właściwego zachowania się w czasie przejazdu i podczas oglądania przedstawienia;

-estetyczne wykonanie prac plastycznych;

I. Rozmowy na temat wycieczki, właściwego - bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w autobusie i teatrze;

II. Wycieczka wyjazdowa do Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie na przedstawienie pt. „O krasnoludkach i sierotce Marysi”;

-przypomnienie pojęć związanych z teatrem ( np. scena, widownia, kulisy, aktorzy, scenografia, rekwizyty);

-oglądanie przedstawienia teatralnego – rozmowa po obejrzeniu przedstawienia, wnioski;

-wykonanie pracy plastycznej inspirowanej obejrzaną sztuką;

 

teatralna

 

 

językowa

 

 

społeczna

-potrafi właściwie zachować się w autokarze;

-wie, jak należy zachować się w teatrze i umie się do tego dostosować;

-zna pomieszczenia teatru;

-zna i rozumie wybrane pojęcia związane z teatrem;

-potrafi wypowiedzieć się na temat przedstawienia w formie słownej i plastycznej;

5.„Sport to zdrowie”

-wzbogacanie wiadomości o dyscyplinach sportowych;

-wdrażanie do aktywnego spędzania czasu, dbałości o kondycję i zdrowie;

-kształtowanie odporności emocjonalnej w sytuacjach porażki i zwycięstwa podczas zawodów sportowych;

-rozwijanie spostrzegawczości i sprawności manualnej;

-kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;

-doskonalenie sprawności psychomotorycznej;

-ćwiczenia relaksacyjne;

I. Zagadki pantomimiczne – zabawa integracyjna.

-„Pomóż mi odnaleźć cień” – ćwiczenie spostrzegawczości Ćw.s.26;

II. Ulubione dyscypliny sportowe

-„Z pamiętnika Agaty”- słuchanie tekstu K.s.118, 119;

-rozmowa na temat dyscyplin sportowych uprawianych przez rodzinę Agaty oraz sportów uprawianych przez dzieci i ich najbliższych;

-układanie opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej;

„Pomóż Emilowi”- ćwiczenie spostrzegawczości;

-„Sznurowanie bez tajemnic”- rozwijanie sprawności manualnej;

-ćwiczenie w czytaniu ze zrozumieniem Ćw.s.27;

-zabawa ruchowa – różne sposoby poruszania się;

-rozmowa na temat części ciała odpowiedzialnych za poruszanie się człowieka na podstawie ilustracji i zdjęć rentgenowskich;

-„Zawody sportowe” – zabawy ruchowe;

 

 

ruchowa

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

teatralna

-wymyśla, prezentuje i rozwiązuje zagadki pantomimiczne;

-zna różne dyscypliny sportowe i wypowiada się na ich temat;

-układa opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej;

-rozpoznaje wybrane przedmioty spośród wielu na ilustracjach;

-czyta ze zrozumieniem w zakresie poznanych liter;

-coraz sprawniej sznuruje buty;

-właściwie zachowuje się w sytuacjach porażki lub zwycięstwa;

-aktywnie uczestniczy w zawodach sportowych;

                                              Cykl tematyczny: „Podróże dalekie i bliskie

1.„Wycieczka na wiosenną łąkę”

-kształtowanie postawy badawczej wobec otaczającego świata przyrody;

-poznawanie wybranych gatunków roślin i zwierząt - mieszkańców łąki;

-rozpoznawanie i nazywanie wybranych roślin i zwierząt;

-przezwyciężanie uprzedzeń do niektórych zwierząt;

-rozwijanie wrażliwości słuchowej;

-kształcenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi na podany temat;

-kształcenie umiejętności klasyfikowania wg określonego kryterium;

-posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi;

I. Zabawa „Łąka”- ćwiczenie wyobraźni;

-oglądanie zielników ze zdjęciami traw i ziół rosnących na łące;

„Co słychać na łące?”- rozpoznawanie głosów zwierząt Cd.32-35;

II. Przygotowanie do wycieczki - odrysowanie i wycinanie swojej prawej stopy; rozmowa na temat poprawnego zachowania się;

-wycieczka na łąkę – szukanie okazów spełniających określony warunek, opisywanie swoich znalezisk, opisywanie kolorów dominujących na łące, wsłuchiwanie się w dźwięki dochodzące z łąki – próby ich identyfikacji;

-odszukiwanie na podstawie zdjęć wybranych traw i ziół;

-obserwacje trawy i zwierząt w niej ukrytych przez lupę;

-zabawa badawcza „Nasze stopy”;

- zestaw zabaw ruchowych „Zwierzęta na łące”;

-ćwiczenia w przeliczaniu i rozpoznawaniu zapisanych liczb Ćw.s.3;

-ćwiczenia w różnicowaniu roślin zebranych na łące;

-„Wiosenna łąka”- układanie puzzli W.

-osłuchanie z piosenką „Wiosna”;

 

przyrodnicza

 

 

ruchowa

 

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

muzyczna

-rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny i zwierzęta występujące na łące;

-wypowiada się na określony temat;

-identyfikuje dźwięki dochodzące z łąki;

-potrafi właściwie zachować się w naturalnym środowisku przyrodniczym;

-wyszukuje wybrane rośliny na podstawie zdjęć;

-aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych i ruchowych;

-prowadzi obserwacje umiejętnie posługując się lupą;

-posługuje się liczebnikami głównymi w znanym zakresie;

-dokonuje klasyfikacji według określonego kryterium;

-sprawnie układa puzzle;

2.„Delfin Fum”

-wzbogacenie wiadomości na temat życia zwierząt wodnych – omówienie środowiska ich życia;

-wprowadzenie drukowanych i pisanych liter „f”, „F”;

-doskonalenie słuchu fonematycznego;

-ustalenie cech spółgłoski „f”;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin