PAŹDZIERNIK 5l..doc

(128 KB) Pobierz
PAŹDZIERNIK-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich –wych

PAŹDZIERNIK-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 5-letnich –wych. mgr Małgorzata Żmuda (gr.IV)

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia-dziecko:

                                             Cykl tematyczny: „W parku spada listek za listkiem, ptaki odleciały, nie wszystkie

1.„Chodźmy do parku”

-rozpoznawanie charakterystycznych cech parku jesienią;

-wzbogacanie słownika czynnego i biernego dzieci o nowe wyrazy związane z przyrodą i ekologią;

-rozróźnianie wybranych drzew i krzewów – ich liści i owoców;

-oglądanie filmu edukacyjnego – porównywanie go ze swoimi wiadomościami;

-poznawanie treści i melodii piosenki ekologicznej;

-rozróżnianie zmian dynamiki w muzyce;

I. „Co się zmieniło? – ułóż jak było” – zabawa dydaktyczna, ćwiczenie percepcji wzrokowej i pamięci;

II. Wycieczka do parku – obserwacja drzew i krzewów – zwrócenie uwagi na barwy liści, próby rozpoznawania wybranych drzew i krzewów po liściach, korze i owocach;

-zabawy ruchowe w parku;

-wzbogacenie kącika przyrody o eksponaty przyniesione z wycieczki – kasztany, jarzębinę, skrzydlaki klonów, kolorowe liście;

-oglądanie filmu na wideo pt. „Złota, polska jesień” – porównanie z własnymi obserwacjami dzieci;

-osłuchanie z piosenką „Chodźmy do parku” – omówienie treści (zwrócenie uwagi na treści ekologiczne), zabawy rytmiczno-ruchowe przy piosence, ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia w rozróżnianiu zmian dynamiki;

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

ruchowa

 

 

zdrowotna

 

 

muzyczna

-zna szczegóły charakterystyczne dla parku jesienią

-potrafi wymienić kilka gatunków drzew (np. brzoza, dąb buk, sosna, kasztanowiec) i umie je rozpoznać na podstawie wyglądu liści, kory, owoców; rozpoznaje je i nazywa;

-dostrzega podobieństwa i różnice między poznanymi drzewami i krzewami;

-wypowiada się na temat filmu;

-opowiada treść piosenki, zna jej budowę;

-rozpoznaje dźwięki w otoczeniu;

-prawidłowo różnicuje zmiany dynamiki w muzyce;

 

2.„Jesień w parku”

-poznawanie zasad gier planszowych, zapoznanie z instrukcją gry „Wyścig wiewiórek”;

-dostrzeganie wartości i piękna przyrody w naturze, literaturze i sztuce;

- swobodna interpretacja ruchowa utworu F. Chopina „Walc Des-dur”;

-estetyczne wykonywanie prac konstrukcyjnych;

-wykorzystanie w pracy konstrukcyjnej twórczych i oryginalnych pomysłów na zabawki z nietypowego materiału;

-samodzielne dobieranie materiału do pracy;

I.„Wyścig wiewiórek” –gra planszowa, postępowanie dzieci zgodnie z instrukcją, przestrzeganie reguł gry;

II. Prezentacja wiersza J. Czechowicza pt. „Jesień” – ukierunkowane wypowiedzi na temat treści wiersza, nauka wiersza na pamięć;

-prezentacja zdjęć drzew –rozmowa na temat różnic w wyglądzie tych drzew, rozpoznawanie liści – z jakich drzew pochodzą, jakiego są koloru, dlaczego opadają? – klasyfikacja materiału przyrodniczego wg ustalonego kryterium;

-swobodna interpretacja ruchowa utworu Chopina „Walc des-dur”;

-„Zabawki z jesiennych darów natury” - wykonywanie prac konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiału przyrodniczego (kasztany, szyszki, żołędzie, patyczki, pióra itp.)

 

 

matematyczna

 

 

językowa

 

 

przyrodnicza

 

 

muzyczna

 

 

plastyczno-techniczna

 

-zna instrukcję do gry planszowej „Wyścigi wiewiórek”, potrafi rozgrywać grę na planszy,

-wypowiada się na temat treści wiersza;

-potrafi odtworzyć treść wiersza z pamięci;

-rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki drzew i krzewów ;

-klasyfikuje zbiory wg określonego kryterium;

-samodzielnie „tańczy” do muzyki;

-umie wykorzystać materiał przyrodniczy jako tworzywo plastyczne;

-potrafi wykorzystać twórcze i oryginalne pomysły w pracach plastyczno-technicznych;

-umie zachować porządek w miejscu pracy;

3.„Dary jesieni”

-rozwijanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie odpowiednio do możliwości umysłowych dzieci;

-rozszerzanie zakresu liczenia;

-ustalanie liczby policzonych obiektów;

-poznawanie roli ostatniego liczebnika;

-kształcenie motoryki (ćwiczenia gimnastyczne);

I. „Drzewa i liście” – zabawa z elementem biegu;

II. „Dary jesieni” – zabawy i zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie – wyodrębnianie obiektów do liczenia i oszacowanie ile ich może być, liczenie rzędem ułożonych przedmiotów – odróżnianie liczenia prawidłowego od błędnego, zwrócenie uwagi na podwójną rolę ostatniego liczebnika, wymienianie liczebników we właściwej kolejności;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg K. Wlaźnik z woreczkami – kształtowanie prawidłowej postawy dzieci.

 

 

matematyczna

 

 

przyrodnicza

 

 

ruchowa

-wyodrębnia obiekty do policzenia;

-sprawnie liczy we własnym zakresie;

-wie, że ostatni liczebnik oznacza ostatni liczony przedmiot oraz określa liczbę policzonych przedmiotów;

-rozpoznaje prawidłowe i błędne liczenie;

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

-wykorzystuje umiejętności liczenia w czasie ćwiczeń gimnastycznych;

4.„Przygoda w parku”

-tworzenie i kontynuowanie prostych układów rytmicznych;

-układanie historyjki obrazkowej;

-wiązanie przyczyny ze skutkiem;

-ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości;

-rozwijanie sprawności grafomotorycznych;

-poznawanie treści i melodii piosenki;

-rozróżnianie zmian dynamiki w muzyce

I. „Taniec liści” – zabawa orientacyjno – porządkowa;

-„Szal pani Jesieni” –układanie i kontynuowanie układów z powtarzającym się rytmem;

II. Historyjka obrazkowa „W parku” – układanie po kolei obrazków, opowiadanie ich treści,

- zabawy dydaktyczne „Co się zmieniło? – ułóż jak było”, „Który obrazek zabrałam?”

-ćwiczenie graficzne „Jesienne drzewo” – posługiwanie się pojęciami przestrzennymi: „pod”, „nad”, „z prawej” K. s 21;

-osłuchanie z piosenką W kasztanowym mieście” – zabawy rytmiczno-ruchowe, ćwiczenia emisyjne, śpiew piosenki ze zmianami dynamiki;

 

matematyczna

 

 

przyrodnicza

 

 

muzyczna

-potrafi odpowiednio zareagować na różne umowne sygnały;

-zauważa i kontynuuje powtarzający się układ;

-opisuje treść historyjki obrazkowej;

-układa historyjkę obrazkową w sensowną całość, wyciąga wnioski;

-potrafi wskazać ukryty obrazek;

-posługuje się pojęciami: „pod”, „nad”, „z prawej”;

-potrafi zaśpiewać piosenkę ze zmianami dynamiki;

5.„Jesienne kolory w parku”

-składanie obrazka z części;

-rozszerzanie zakresu liczenia;

-skupianie uwagi przez dłuższy czas na liczeniu;

-liczenie w różnych kierunkach oraz z przestawianiem obiektów;

-eksperymentowanie z materiałem przyrodniczym i plastycznym podczas tworzenia zbiorowej pracy plastycznej;

-estetyczne wykonanie pracy plastycznej;

I. „Dzieci na spacer – dzieci do domu” –zabawa orientacyjno-porządkowa;

- „Składamy obrazek” - zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem puzzli;

II. „Jesienne dary” – kształtowanie umiejętności liczenia – wyodrębnianie przedmiotów do liczenia, szacowanie „na oko”, prawidłowe liczenie;

-ćwiczenia w rozumieniu specjalnej roli ostatniego liczebnika;      -liczenie w różnych kierunkach, liczenie z przestawianiem obiektów;

-ćwiczenie „Korale”- kończenie sznurów korali z kasztanów i żołędzi (kolorowanie i nalepianie) K. s 22;

-„Jesień w parku” - praca zbiorowa na dużym arkuszu papieru z wykorzystaniem materiału przyrodniczego, farb i kredek - kolaż;

 

matematyczna

 

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

plastyczna

-potrafi złożyć obrazek z części w całość;

-potrafi prawidłowo liczyć w coraz większym zakresie;

-zna specjalną rolę ostatniego liczebnika;

-wie, że wynik liczenia nie zależy od kierunku liczenia, ani od przestawiania obiektów;

-potrafi dokończyć sznur korali – kontynuuje  zadany rytm;

-wspólnie z innymi wykonuje pracę plastyczną;

-wykorzystuje w pracy materiały przyrodnicze i plastyczne;

-dba o czyste wykonanie pracy;

6.„W kasztanowym mieście”

-poznawanie kto i w jaki sposób wykorzystuje owoce, liście i nasiona drzew leśnych i parkowych;

-poznawanie treści nowej piosenki do nauki;

-rozróżnianie zmian dynamiki i tempa;

I. Zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej;

II. Inscenizacja pt. „O bukowym zmartwieniu” – rozmowa na temat sposobu wykorzystania bukowych orzeszków przez zwierzęta i ludzi, wykorzystanie innych darów jesiennych drzew;

-nauka piosenki pt. „ W kasztanowym mieście – ćwiczenia rytmiczno – ruchowe, oddechowe, słuchowe i ortofoniczne, rozpoznawanie zmian dynamiki i tempa;

 

przyrodnicza

 

językowa

 

muzyczna

-potrafi powiedzieć, kto i w jaki sposób wykorzystuje jesienne „dary” drzew np. liście, owoce, nasiona;

-rozpoznaje wybrane gatunki drzew;

-potrafi opowiedzieć treść piosenki, zanucić jej melodię, rozpoznaje jej rytm;

-różnicuje zmiany tempa i dynamiki w muzyce;

7.„Odloty ptaków”

-poznawanie ptaków odlatujących na zimę z kraju na południe oraz przylatujących do nas z północy;

- utrwalanie wyglądu i nazw ptaków podczas ćwiczenia w książce;

-wprowadzenie nowej techniki plastycznej i jej twórcze wykorzystanie;

-estetyczne wykonanie pracy plastycznej;

I.„Aktywnie spędzamy czas”- zagadki ruchowe;

II. Oglądanie filmu edukacyjnego na wideo pt. „Jesienne odloty ptaków” – rozmowa na temat odlotu ptaków do „ciepłych krajów” oraz przylotów ptaków „gości z północy”;

-wskazanie na mapie tras przelotu ptaków;

-rozpoznawanie tych ptaków na ilustracjach i w albumach;

-ćwiczenie w książce „ABC” s.26 –utrwalanie wyglądu i nazw ptaków;

-„Kolorowe ptaki” – praca plastyczna – malowanie farbami plakatowymi (stemplowanie dłońmi, domalowywanie pozostałych elementów;

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

plastyczna

-potrafi wskazać niektóre ptaki odlatujące na zimę na południe i przylatujące z północy i potrafi je nazwać;

-umie wskazać na mapie, dokąd lecą ptaki i skąd do nas przylatują;

-zaznacza w książce ptaki odlatujące i pozostające u nas na zimę;

-potrafi wykorzystać swoje własne dłonie do pracy plastycznej;

- estetycznie wykonuje prace plastyczne;

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin