Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia-dziecko:
Cykl tematyczny: „W parku spada listek za listkiem, ptaki odleciały, nie wszystkie”
1.„Chodźmy do parku”
-rozpoznawanie charakterystycznych cech parku jesienią;
-wzbogacanie słownika czynnego i biernego dzieci o nowe wyrazy związane z przyrodą i ekologią;
-rozróźnianie wybranych drzew i krzewów – ich liści i owoców;
-oglądanie filmu edukacyjnego – porównywanie go ze swoimi wiadomościami;
-poznawanie treści i melodii piosenki ekologicznej;
-rozróżnianie zmian dynamiki w muzyce;
I. „Co się zmieniło? – ułóż jak było” – zabawa dydaktyczna, ćwiczenie percepcji wzrokowej i pamięci;
II. Wycieczka do parku – obserwacja drzew i krzewów – zwrócenie uwagi na barwy liści, próby rozpoznawania wybranych drzew i krzewów po liściach, korze i owocach;
-zabawy ruchowe w parku;
-wzbogacenie kącika przyrody o eksponaty przyniesione z wycieczki – kasztany, jarzębinę, skrzydlaki klonów, kolorowe liście;
-oglądanie filmu na wideo pt. „Złota, polska jesień” – porównanie z własnymi obserwacjami dzieci;
-osłuchanie z piosenką „Chodźmy do parku” – omówienie treści (zwrócenie uwagi na treści ekologiczne), zabawy rytmiczno-ruchowe przy piosence, ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia w rozróżnianiu zmian dynamiki;
przyrodnicza
językowa
ruchowa
zdrowotna
muzyczna
-zna szczegóły charakterystyczne dla parku jesienią
-potrafi wymienić kilka gatunków drzew (np. brzoza, dąb buk, sosna, kasztanowiec) i umie je rozpoznać na podstawie wyglądu liści, kory, owoców; rozpoznaje je i nazywa;
-dostrzega podobieństwa i różnice między poznanymi drzewami i krzewami;
-wypowiada się na temat filmu;
-opowiada treść piosenki, zna jej budowę;
-rozpoznaje dźwięki w otoczeniu;
-prawidłowo różnicuje zmiany dynamiki w muzyce;
2.„Jesień w parku”
-poznawanie zasad gier planszowych, zapoznanie z instrukcją gry „Wyścig wiewiórek”;
-dostrzeganie wartości i piękna przyrody w naturze, literaturze i sztuce;
- swobodna interpretacja ruchowa utworu F. Chopina „Walc Des-dur”;
-estetyczne wykonywanie prac konstrukcyjnych;
-wykorzystanie w pracy konstrukcyjnej twórczych i oryginalnych pomysłów na zabawki z nietypowego materiału;
-samodzielne dobieranie materiału do pracy;
I.„Wyścig wiewiórek” –gra planszowa, postępowanie dzieci zgodnie z instrukcją, przestrzeganie reguł gry;
II. Prezentacja wiersza J. Czechowicza pt. „Jesień” – ukierunkowane wypowiedzi na temat treści wiersza, nauka wiersza na pamięć;
-prezentacja zdjęć drzew –rozmowa na temat różnic w wyglądzie tych drzew, rozpoznawanie liści – z jakich drzew pochodzą, jakiego są koloru, dlaczego opadają? – klasyfikacja materiału przyrodniczego wg ustalonego kryterium;
-swobodna interpretacja ruchowa utworu Chopina „Walc des-dur”;
-„Zabawki z jesiennych darów natury” - wykonywanie prac konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiału przyrodniczego (kasztany, szyszki, żołędzie, patyczki, pióra itp.)
matematyczna
plastyczno-techniczna
-zna instrukcję do gry planszowej „Wyścigi wiewiórek”, potrafi rozgrywać grę na planszy,
-wypowiada się na temat treści wiersza;
-potrafi odtworzyć treść wiersza z pamięci;
-rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki drzew i krzewów ;
-klasyfikuje zbiory wg określonego kryterium;
-samodzielnie „tańczy” do muzyki;
-umie wykorzystać materiał przyrodniczy jako tworzywo plastyczne;
-potrafi wykorzystać twórcze i oryginalne pomysły w pracach plastyczno-technicznych;
-umie zachować porządek w miejscu pracy;
3.„Dary jesieni”
-rozwijanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie odpowiednio do możliwości umysłowych dzieci;
-rozszerzanie zakresu liczenia;
-ustalanie liczby policzonych obiektów;
-poznawanie roli ostatniego liczebnika;
-kształcenie motoryki (ćwiczenia gimnastyczne);
I. „Drzewa i liście” – zabawa z elementem biegu;
II. „Dary jesieni” – zabawy i zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie – wyodrębnianie obiektów do liczenia i oszacowanie ile ich może być, liczenie rzędem ułożonych przedmiotów – odróżnianie liczenia prawidłowego od błędnego, zwrócenie uwagi na podwójną rolę ostatniego liczebnika, wymienianie liczebników we właściwej kolejności;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg K. Wlaźnik z woreczkami – kształtowanie prawidłowej postawy dzieci.
-wyodrębnia obiekty do policzenia;
-sprawnie liczy we własnym zakresie;
-wie, że ostatni liczebnik oznacza ostatni liczony przedmiot oraz określa liczbę policzonych przedmiotów;
-rozpoznaje prawidłowe i błędne liczenie;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
-wykorzystuje umiejętności liczenia w czasie ćwiczeń gimnastycznych;
4.„Przygoda w parku”
-tworzenie i kontynuowanie prostych układów rytmicznych;
-układanie historyjki obrazkowej;
-wiązanie przyczyny ze skutkiem;
-ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości;
-rozwijanie sprawności grafomotorycznych;
-poznawanie treści i melodii piosenki;
-rozróżnianie zmian dynamiki w muzyce
I. „Taniec liści” – zabawa orientacyjno – porządkowa;
-„Szal pani Jesieni” –układanie i kontynuowanie układów z powtarzającym się rytmem;
II. Historyjka obrazkowa „W parku” – układanie po kolei obrazków, opowiadanie ich treści,
- zabawy dydaktyczne „Co się zmieniło? – ułóż jak było”, „Który obrazek zabrałam?”
-ćwiczenie graficzne „Jesienne drzewo” – posługiwanie się pojęciami przestrzennymi: „pod”, „nad”, „z prawej” K. s 21;
-osłuchanie z piosenką „ W kasztanowym mieście” – zabawy rytmiczno-ruchowe, ćwiczenia emisyjne, śpiew piosenki ze zmianami dynamiki;
-potrafi odpowiednio zareagować na różne umowne sygnały;
-zauważa i kontynuuje powtarzający się układ;
-opisuje treść historyjki obrazkowej;
-układa historyjkę obrazkową w sensowną całość, wyciąga wnioski;
-potrafi wskazać ukryty obrazek;
-posługuje się pojęciami: „pod”, „nad”, „z prawej”;
-potrafi zaśpiewać piosenkę ze zmianami dynamiki;
5.„Jesienne kolory w parku”
-składanie obrazka z części;
-skupianie uwagi przez dłuższy czas na liczeniu;
-liczenie w różnych kierunkach oraz z przestawianiem obiektów;
-eksperymentowanie z materiałem przyrodniczym i plastycznym podczas tworzenia zbiorowej pracy plastycznej;
-estetyczne wykonanie pracy plastycznej;
I. „Dzieci na spacer – dzieci do domu” –zabawa orientacyjno-porządkowa;
- „Składamy obrazek” - zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem puzzli;
II. „Jesienne dary” – kształtowanie umiejętności liczenia – wyodrębnianie przedmiotów do liczenia, szacowanie „na oko”, prawidłowe liczenie;
-ćwiczenia w rozumieniu specjalnej roli ostatniego liczebnika; -liczenie w różnych kierunkach, liczenie z przestawianiem obiektów;
-ćwiczenie „Korale”- kończenie sznurów korali z kasztanów i żołędzi (kolorowanie i nalepianie) K. s 22;
-„Jesień w parku” - praca zbiorowa na dużym arkuszu papieru z wykorzystaniem materiału przyrodniczego, farb i kredek - kolaż;
plastyczna
-potrafi złożyć obrazek z części w całość;
-potrafi prawidłowo liczyć w coraz większym zakresie;
-zna specjalną rolę ostatniego liczebnika;
-wie, że wynik liczenia nie zależy od kierunku liczenia, ani od przestawiania obiektów;
-potrafi dokończyć sznur korali – kontynuuje zadany rytm;
-wspólnie z innymi wykonuje pracę plastyczną;
-wykorzystuje w pracy materiały przyrodnicze i plastyczne;
-dba o czyste wykonanie pracy;
6.„W kasztanowym mieście”
-poznawanie kto i w jaki sposób wykorzystuje owoce, liście i nasiona drzew leśnych i parkowych;
-poznawanie treści nowej piosenki do nauki;
-rozróżnianie zmian dynamiki i tempa;
I. Zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej;
II. Inscenizacja pt. „O bukowym zmartwieniu” – rozmowa na temat sposobu wykorzystania bukowych orzeszków przez zwierzęta i ludzi, wykorzystanie innych „darów jesiennych” drzew;
-nauka piosenki pt. „ W kasztanowym mieście” – ćwiczenia rytmiczno – ruchowe, oddechowe, słuchowe i ortofoniczne, rozpoznawanie zmian dynamiki i tempa;
-potrafi powiedzieć, kto i w jaki sposób wykorzystuje jesienne „dary” drzew np. liście, owoce, nasiona;
-rozpoznaje wybrane gatunki drzew;
-potrafi opowiedzieć treść piosenki, zanucić jej melodię, rozpoznaje jej rytm;
-różnicuje zmiany tempa i dynamiki w muzyce;
7.„Odloty ptaków”
-poznawanie ptaków odlatujących na zimę z kraju na południe oraz przylatujących do nas z północy;
- utrwalanie wyglądu i nazw ptaków podczas ćwiczenia w książce;
-wprowadzenie nowej techniki plastycznej i jej twórcze wykorzystanie;
I.„Aktywnie spędzamy czas”- zagadki ruchowe;
II. Oglądanie filmu edukacyjnego na wideo pt. „Jesienne odloty ptaków” – rozmowa na temat odlotu ptaków do „ciepłych krajów” oraz przylotów ptaków „gości z północy”;
-wskazanie na mapie tras przelotu ptaków;
-rozpoznawanie tych ptaków na ilustracjach i w albumach;
-ćwiczenie w książce „ABC” s.26 –utrwalanie wyglądu i nazw ptaków;
-„Kolorowe ptaki” – praca plastyczna – malowanie farbami plakatowymi (stemplowanie dłońmi, domalowywanie pozostałych elementów;
-potrafi wskazać niektóre ptaki odlatujące na zimę na południe i przylatujące z północy i potrafi je nazwać;
-umie wskazać na mapie, dokąd lecą ptaki i skąd do nas przylatują;
-zaznacza w książce ptaki odlatujące i pozostające u nas na zimę;
-potrafi wykorzystać swoje własne dłonie do pracy plastycznej;
- estetycznie wykonuje prace plastyczne;
iwopaczko