KOMUNIKACJA_ALRENRATYWNA.DOC

(31 KB) Pobierz
,,Wczesna rehabilitacja kontaktu i wprowadzenie komunikacji alternatywnej w edukacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo,, -Piszczek Maria, CMPP-P MEN

 

,,Wczesna rehabilitacja kontaktu i wprowadzenie komunikacji alternatywnej  w edukacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo,, -Piszczek Maria, CMPP-P MEN

 

·         Komunikacja to nie używanie języka, posługiwanie się językiem następuje po okresie, gdy przyswoiło się język, w formie werbalnej lub niewerbalnej.  

·         Sygnalizowanie i odbieranie sygnałów to warunek uczestnictwa w komunikacji

·         Rozwój zdolności komunikowania zależy od:

1.      możliwość odróżniania siebie od innych, przestrzegania odrębności własnej, gdy zaburzone –ja-nie ja, mowa ma charakter echolaliczny,

2.      umiejętności spostrzegania innych jako odbiorców, jeśli innych tak nie traktuje, to nie adresuje do nich swoich reakcji

·         zaburzeniu w najwcześniejszych etapach rozwoju autystyków decyduje nie wrażliwość na wzmocnienia społeczne, ale zaburzenia percepcji dźwięków mowy i defekt natury poznawczej,

·         niewidome od urodzenia-język rąk, dotyk odgrywa główną rolę, zamiast wzroku, uśmiechu, mimiki,

·         dzieci z zaburzeniami neurodynamiki od urodzenia mają problemy porozumiewaniem się, sygnalizowaniem potrzeb,

·         technika masażu jako początek w nawiązywaniu kontaktu

      aby słuchać, należy się samemu wyciszyć,

      cisza, kontakt wzrokowy, koncentracja,

gesty konieczne we wzajemnych kontaktach, próba wciągnięcia otoczenia do gestowej rozmowy,

objawy niezrozumienia-ataki wściekłości, jak tupanie, drapanie, gryzienie,

komunikację nie każdy dostrzega, i mało opiekunów ją podejmuje,

w placówkach rzadko stosowana jest komunikacja alternatywna, jak gesty, i piktogramy,

·         brakuje opracowanych systemów komunikacji

1.      łatwość wykonywania i demonstrowania znaków,

2.      ważność znaków dla dziecka

3.      czytelność znaku,

4.      możliwość tworzenia różnorodnych kombinacji ułatwiających przekazywanie znaczeń,

·         systemy znaków powinny być znane najbliższemu otoczeniu

·         powszechność stosowania, ktoś musi jeszcze znać ten język,

·         metody –piktogramy,

                   -makaton

                   -metody proste, szybko  dużo nauczycieli i psychologów przeszkolić

Metody komunikacji alternatywnej-

·         poczucie kontroli zdarzeń i bezpieczeństwa,

·         możliwość zrozumienia i radzenia sobie z codziennymi, rutynowymi sytuacjami,

·         umożliwia zapamiętanie sekwencji zdarzeń,

·         umożliwia uogólnianie,

·         minimalizuje te zaburzenia zachowania, które występują jako forma porozumiewania się,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piszczek Maria  ,,Wczesna rehabilitacja kontaktu i wprowadzenie komunikacji alternatywnej  w edukacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo,, [w] ,,Edukacja Upośledzonych Umysłowo W stopniu głębokim,, Materiały z konferencji szkoleniowej, Konstancin, 12-13.10.1995, red. Maria Piszczek CMPP-P MEN W-wa 1996

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin