przeprowadzonego przez n-lkę Ewę Goździk-Szczepańską
dnia 4.03.2004 r.
Temat: Inscenizacja pantomimiczna opowiadania B. Way’a „Polowanie króla”.
Cel ogólny: Rozwijanie umiejętności przedstawienia różnych scenek
sytuacyjnych za pomocą technik dramowych i pantomimy.
Cele operacyjne: Dziecko:
• Wyzwala w sobie określone stany emocjonalne za pomocą prostych technik dramowych:
- proste doświadczenia dotykowe
- ćwiczenia dramowe
- wprawki dramatyczne
- gry w wyobrażonych sytuacjach i w wyobrażonej przestrzeni
- powstawanie z niczego
- pomniki
- ćwiczenia pantomimiczne
- wywiad
- stop-klatki
• Współdziała w grupie rówieśniczej
• Rozumie i odczuwa utwór literacki
• Wykonuje polecenie nauczyciela
Metody:
• Czynna
- kierowanie własną aktywnością dziecka
- zadań stawianych do wykonania
• Słowna
- opowiadanie
- rozmowa
- objaśnienia
- instrukcje
Formy pracy:
• Z całą grupą
• W zespołach
• indywidualnie
Środki dydaktyczne: nagrania z muzyką instrumentalną, maski zwierząt, stroje
drzew, wyposażenie domku myśliwskiego, mikrofon
1. naprężanie i rozluźnianie poszczególnych części ciała
2. Przywitanie się dzieci – „Dworskie ukłony”
1. Stawanie się drzewem z nasiona „Jesteś nasionem”
2. Proste doświadczenia kształcące wrażliwość dotykową „Szukaj swojego drzewa...”
3. Improwizacje ruchowe w celu odkrywania przestrzeni
- „Leśne zwierzęta” – budowanie pomników; przy ćwiczeniu zastosowanie stop-klatki
- „Jesteś pisklątkiem znajdującym się w skorupce, którą próbujesz wyczuć...” - przy ćwiczeniu zastosować stop-klatki
- „Myśliwi w lesie”
4. Poznanie fizycznego „ja” – „Stwórz najbrzydsze zwierzę, postać lub rzecz jaką potrafisz”
5. Budowanie „pomników”
- mebli
- domu
6. Inscenizacja pantomimiczna utworu
- przydzielanie ról
- wizualizacja przy muzyce
- inscenizowanie pantomimiczne tekstu
7. Tunel myśli – postacie z bajki
1. Wywiad z dzieckiem w roli króla
2. Refleksje związane z zajęciami
agacia_