Podstawy reklamy d.piontek uam.pdf

(848 KB) Pobierz
Podstawy reklamy – 23.01.2011
Zaliczenie:
1)koło– 14.05 – erealiowanegomateriału
2)analiaogłoeniareklamowego/kampaniireklamowej – produktjetobojtny
naliapodkątem
Doborumediów
Rowiąaoormalnych
kutecnod
o Charakterystyka nadawcy – producenta
o OpianieproduktupodkątemEwpotrebktóreproduktmożeapokajad – zw. nie tylko z
unkcjonalnociąproduktu(npapokojeniepotrebypołecnej– pretiż)– niektórenich
sąekponowanewogłoeniachreklamowych
o Jak produkt wypadanarynkuproduktów– konkurencja
o Okrelenieaycyklużyciowegoproduktu(boodtegoależącenyirodajreklamynp
kampaniapocątkowakampaniaprypominająca)
o Ocena doboru medium reklamowego
Gdzie jest umieszczona – analiza w odniesieniu do publicnoci
Dlacegojetwłanietamumiecona
o Odbiorcy
Kim jest konsument
Cypotrebydeiniowanewreklamietraiajądoodbiorcy
o Rowiąaniaormalne
Krótkiopi
Struktura (rozmieszczenie na plakacie, historia w reklamie)
Diagnoza dot. odbiorcy
o Dołąceniereprodukcji
TV – link lub zgrane
Internetowa
Prasowa
Reklama – reklamo, reclamare – głononawoływadkrycedhałaowad
Historia:
XV – pierwsze ulotki reklamowe, zw. z wynalezieniem prasy drukarskiej
XVII – godłanagopodachpierwepimoogłoeniami– godłaboludnodbyłaniepimiennażebyi
mogliumówid
Siquis – pocątkianonówpraowych– ‘jelikto’tegotypuogłoenia
the Boston Newsletter – 1704r. – inormacjehandloweobiegłychniewolnikachoprybyciutatkuitd
XIX w. – pierwsze agencje reklamowe – awodowoajmowałyitworeniemiamiecaniemreklam
pierwotniewdużejmierepracowalitamdiennikare
Geneawpółcenejreklamy– UprełomXIXiXXw
Promocjawyrobówmiejcowychcharakterinormacyjny
Rowójprodukcjimaowejiwyrobówmarkowych– intensywna reklama
Brakrametycnychibadaopomiarukutecnoci
Tryeryrowojumarketinguprodukcjipredażymarketingowa (marketing rozumiany jako – całoktałtu
achowaorynkowychw4podtawowymi elementami 4xP)
o DopołXVIII w era produkcji – jakwyprodukowad?wpołagrarnym– problemembyło
wyprodukowaniewytarcającejlicbydóbriuługktóremogłybyapokoidróżnicowanepotreby
– prewagapopytunadpodażąprodukcjagłnapotrebywłaneipredażnadwyżejbrak
wytwórcocipoa‘ektoremuługowym’napotrebyinnychludi
o Era sprzedaży – cowyprodukowad?rewolucjapremyłowapocątkiprodukcjinakal
premyłowąokpołowyXVIII– pocątkuXXw– produktyapokajająpotrebywielkich grup,
produkcjatandaryowana(wynikającadużejlicbyegemplaryktóreątworonewg
okrelonychtandardównpromiarówkapryubraniach)maowod(wkwetiiilociprodukcji)
NatpujeroerwanierelacjimidyproducentemaklientempojawiaikategoriarynkuPojawiają
idomytowaroweicenajakopublicnaoertaktóranajcciejniepodleganegocjacjom(2poł
XIXw.) – boniemabeporedniegokontaktumidypredawcąaodbiorcążebypredawcaa
każdymraieniemuiałnegocjowadcenyprodukturównaniepodażyipopytupodkoniecpojawia
inadwyżkapodażynadpopytem
o
Era marketingowa – jakpredadtocoiwyprodukowało?
USA lata 30-40
Europa – poIIW
PredprełomemXIXiXXwiekteżwytpowałapromocjaaleniemiałatakiegoaigupromowałoiwyroby
lokalne – brakmożliwocitranportutowarówpującychi
Markowanie - konsekwencja produkcji masowejkoniecnodpoycjonowaniaproduktuwgldemkonkurencji
PojawienieiPRunawaneapocąteketykiwreklamie
Dataważnociwprowadonajakochwytmarketingowy– coca cola – innowacjanaopakowaniudlategoinniteż
wprowadiliboklientprywycaiłidotejdatypotemwprowadonajakoobowiąek
1870-1900
Rowójkolei(ewchoduchcieliipreniednaachódbobyłytamiemieblabla)możliwodroerenia
rynkówbytumożliwodtranportu
Wrotpopulacjiboomdemograicny(populacjawUpodwoiłai)nieienieniewolnictwamigracja–
wrotlicbykonumentów
Wynalakiirowójprodukcji
rodkiprekau– powtająintytucjemedialnektóreacłyunkcjonowadjakointytucjekomercyjne
Reklamyarmaceutykówimydła
Rowójreklamyogólnokrajowej
Pocątkimaowejprodukcji– produkcjatamowa
Reklama – definicje
Płatnynieoobityprocepopieraniaideipoiadaniaokrelonegodobracyuługipodejmowanypre
dającegoiidentyikowadnadawc
Nadawca -> reklamodawca: instytucja rynkowa; media masowe pełniąrolwyłącnieemitent reklamy - nie
mogąingerowadwtred; odbiorca reklamy: konsument
Procepodejmowaniadecyjiokupniejetłożonyależnyodmożliwocinabywcy
Nadrdnymcelemreklamyjetwytworeniechcipoiadaniadanegoproduktunaachciddodiałaniaeektem
koocowymjetdopierokupno
Reklamajetormąkomunikowania masowego
Marketingdeiniowanyjakodiałalnodintytucjirynkowychcodo4xP
Cena marketingowa – cenaobliconanapoiomiekłonnociwydatkowychnabywcy
Michael Bakera – koncepcja marketingowa – klientwrodkukółkatworonegokomunikacji+wartoci+wygody
+ koszt
Reklama jako element promocji klient(centralny)+reklama+PR+promocjauupełniająca+promocja
beporednia
Mixpromocyjnyktóryjetelementemmixumarketingowego
Promocjauupełniająca:
Product placement – umieszczanieproduktówreklamowychwprodukcjiniereklamowejależnyod
o Licbawidów
o Proilpołecno- demograicnywidów
o Obadareżyeroperator
o Budżetilmu(kotypromocji)capremiery
o poóbwyekponowania
o Użytkownikproduktuwilmie
o
Inne produkty wytpującewilmie
Plot placement – umiecaniewątkówwcenariuudotproduktucyuługiwątektenirowija
Idea placement – umiecenieideiwwątkachprodukcjiabularnej
Sponsoring
Merchandising – romiecanieproduktówwmiejcupredaży
Franczyza – kupowanielicencjinaprowadeniebineupredawaniepomyłunabine
Podstawy reklamy – 05.02.2011
PR:
 
arądaniekomunikacjąotoceniem
Cele:
o
Wizerunek
o
Zaufanie
o
Poparcie
PR
Reklama
Dot. organizacji
Dot produktu
Komunikowanie beporednieiporednie
Komunikowanieporednie
Komunikowaniepłatneinieodpłatne
Komunikowaniepłatne
Przekaz obiektywny
Przekaz subiektywny
Argumentacja racjonalna
Argumentacja emocjonalna
dreategmentyotoceniapołecnego
organizacji
Adresatpublicnodmaowaegmentacjawg
pryjtychkryteriów
Ograniczona kontrola nad przekazem
Całkowitakontrolanadprekaem
Zintegrowana komunikacja marketingowa
ProcecalaniaróżnegorodajunardikomunikowaniapromocjiReklamiipublicrelations w celu
uykaniawikejkutecnocioddiaływaniarynkowego
Wykorzystanie efektu synergii – kutekktóryjetwikyniżumaeektówpocególnychnardi(eekt
wzmocnienia)
Opierainamarketingurelacyjnym– koniecnodpoykiwaniaprzyzwolenia konsumenta na prowadzenie
diałaopromocyjnych
Potrzeba szerszego wykorzystywania PR – lepedobudowaniaauaniakonumentówwobecorganiacji
Dlacegotoujeiintegrowanąkomunikacjąmarketingową
Potrzeba docierania do klienta przy wykorytaniuwielunardikomunikowaniajednocenie
Odpowiadapotrebomodbiorcówktórynacnielepiejreagująnanietypoweormyprekaów
promocyjnych
Redukujedrażniącycharakterprotychprekaówreklamowych
Potrzeba monitorowania rynku w celu uykaniaprżeniawrotnegowykorytanienowych
interaktywnych form przekazu
Internet – kontrola odbiorcy nad przekazem; monitoring Internetu
CRM - CaueRelatedMarketing(pogranicereklamapołecna- reklamakomercyjnajetdiałaniemkomercyjnym)
Marketingaangażowany
Firmy komercyjne ->wykorytywaniepienidytechnikiitrategiimarketingowewceluwpierania
itotnychpołecnieprawwmacniającejednoceniewłanybineirmy
TrójkątnyukładkoryciwCRM
Organipoł– otrzymuje rodkiinan
Predibiortwo– wzmacnia wizerunek
Konsument – adowoleniewłanegoaltruimugratyikacja(altruimwygodny)
Cele reklamy:
823360121.031.png 823360121.032.png 823360121.033.png 823360121.001.png 823360121.002.png 823360121.003.png 823360121.004.png 823360121.005.png 823360121.006.png 823360121.007.png 823360121.008.png 823360121.009.png 823360121.010.png
 
Informacyjne – inormacjaoprodukciecególnieważnawIaiecyklużyciowegoproduktu
Perswazyjne
Ekonomiczne
Kulturotwórce– tworzenie norm kulturowych
o
Oliviero Toscani
Etapy procesu reklamowego:
1. Tworeniebayinormacyjnejdlaplanowaniaiprowadeniadiałaoreklamowych
2. Tranormacjatreciinormacjiwodpowiedniąormpojciową
3. Komunikacja i udotpnienieinormacjireklamowychodbiorcy
4. Pryjcieiroumienietrecipreodbiorc
AIDA i DIPADA
A
attention – uwaga
D
definition – definicja
problemów/potreb
I
intrest –
zainteresowanie
I
identification –
identyfikacja cech
produktu
D
desire – chd
posiadania
P
proof – dowód
A
action – diałanie
A
acceptance –
pozytywna reakcja
D
Desire
A
Action
Kontrukcjatrecireklamowej
Dążeniedooryginalnociiaktualnociwgłównychtematach– prekareklamowyniepowinienpowielad
prekaów
Dążeniedoroumiałocijanociiwolnociodprecnoci
Unikanie przesady i nieprawdy
wiłodiprejrytod
Dążeniedoprekonaniaiykaniaauania
Uwgldnieniepotrebpotregalnoci
Tworenietałegowierunkupredmiotureklamy
różnicowanietematówiloganówreklamowych
Bariery dotarcia informacji do odbiorcy:
823360121.011.png 823360121.012.png 823360121.013.png 823360121.014.png 823360121.015.png 823360121.016.png 823360121.017.png 823360121.018.png 823360121.019.png 823360121.020.png 823360121.021.png 823360121.022.png 823360121.023.png 823360121.024.png 823360121.025.png 823360121.026.png 823360121.027.png 823360121.028.png 823360121.029.png 823360121.030.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin