Górnicki Dworzanin.doc

(220 KB) Pobierz

Łukasz Górnicki, Dworzanin polski,

oprac. Roman Pollak, wyd. 2 zm, BN I 109, 1954.

(księgi I-II)

 

WSTĘP

I.                     Oryginał włoski „Dworzanina” na tle jego czasów.

1.      Rola dworu w kulturze rycerskiej.

-          dwór wywyższa władcę wobec poddanych.

-          ośrodek wyższego życia.

-          także ognisko ucisku, krzywdy, gniazdo egoistycznych instynktów i bezkarnych zbrodni.

-          sztuka i nauka, uroczystości, zabawy, uczty, polowania + muzyka, taniec i pieśni.

-          rozwój kultury rycerskiej i obyczaju dworskiego w XII i XIII wieku w południowej Francji i na Sycylii, w XIV wieku m.in. w Burgundii.

-          rycerskie igrzyska, wędrowni śpiewacy.

-          „miłość dworska”.

-          ograniczany udział kobiet.

2.      Włoskie dwory renesansowe.

-          mniejsza siła feudalna, nie pochodzenie społeczne, ile wartość osobista otwierała drogę do zaszczytów, godności i sławy.

-          nie gnuśne rycerstwo, lecz oświecone mieszczaństwo.

-          handel, mecenat sztuk i nauk, humanizm, rywalizacja ośrodków miejskich, nowe formy towa-rzyskiego współżycia, tzw. akademie (np. florencka Akademia Platońska).

-          koniec XV wieku upadek miast.

3.      Życie towarzyskie i literackie.

-          obrazy zebrań towarzyskich, zabaw i dyskusji: Boccaccio „Filocolo”, „Dekameron”, G.B. Basi-le „Il Pentamerone” – charakter świecki, krytyka zachowania kleru.

-          ok. połowy XV wieku znajomość kultury antycznej i niektóre elementy filozofii Platona, rozkwit kultury języka włoskiego.

-          renesans włoski: kobieta na równi z mężczyzną, Vittoria Colonna (1547), Izabela d’Este, Elż-bieta Gonzaga, Ippolita Sforza, Cecylia Gallerani, Imperia, Tulia d’Aragona.

4.      Przerost zainteresowań intelektualnych.

-          zebrania i dyskusje tracą kontakt z rzeczywistością, „Sztuka dla sztuki” à moraizujące, plato-nizujące, petrarkizujące i estetyzujące XVI-wieczne traktaty i dialogi: P. Bembo, G. Della Ca-sa, A. Firenzuola, G.B. Gelli, B. Castiglione.

-          zagrożenie zewnętrzne i brak możliwości zjednoczenia się.

5.      Zwierciadła literackie włoskiego renesansu.

-          Włochy z ostatniego okresu w renesansie:

-          Ariost „Orland szalony”: artysta ucieka od dworu w sen na jawie, sztuka uzupełnia życie.

-          Machiavelli „Książę”: twarda rzeczywistość bez upiększeń, głęboka znajomość natury ludzkiej.

-          Castiglione „Dworzanin”: złoty środek.

-          dwór Montefeltrów w Urbino, połowa XV wieku państewko księcia Fryderyka (1444-1482) i je-go następcy, Guidobalda (1482-1508) + Elżbiety z Gonzagów.

6.      Baltazar Castiglione.

-          1478-1529, hrabia, dworak, żona z posagiem, niezbyt interesował się rodziną.

-          dwór Sforzy Ludwika Moro w Mediolanie, Gonzagów w Mantui, od 1504 r. w Urbino u Guido-balda, później u Franciszka Marii della Rovere.

-          poseł książęcy w Rzymie, od 1525 r. poseł papieski u cesarza Karola V w Hiszpanii (znajo-mość z Dantyszkiem).

-          wcześnie wiersze łacińskie, sonety włoskie dla mody.

-          portret pędzla Rafaela.

7.      „Il Cortegiano”.

-          wyidealizowana podobizna samego siebie, odbicie zainteresowań i ideologii.

-          praca w latach 1508-1516.

-          obraz dworu Guidobalda + rozważania z czasów pobytu w Rzymie.

8.      Rodowód „Dworzanina”.

-          literatura moralizująca, speculum – zwierciadło; traktat, rzadziej dialog, często z przykładem, aforyzmem, anegdotą, życiorysem.

-          źródła „Dworzanina”: Cicero (zwłaszcza „De oratore”), Plutarch, Arystoteles, Plato, z włos-kich: Boccaccio, Ficino i Bembo.

9.      Układ i swoiste cechy włoskiego oryginału.

-          średniowieczne zwierciadła + kultura antyczna i renesansowa.

-          techniczny układ: kombinacja dialogów Platona, traktatów Cicerona, „Dekameronu” i „Asolani” Bemba.

-          pierwodruk: Aldus w Menecji, 1528 r.

-          misterne, artystyczne powiązanie elementów wziętych z innych autorów.

10.  Portrety współczesnych.

-          liczne i w składzie rozmaite.

-          wstęp: literacki wizerunek księcia Guidobalda (nie bierze udziału w zebraniach).

-          25 osób zabiera głos w „grze rozmownej”, w tym 4 damy: księżna Elżbieta Gonzaga, pani Emilia Pio i 2 na dalszym planie; poza tym: szlachta, dyplomaci, przedstawiciele kleru, rycer-stwa, poeci, literaci, rzeźbiarz, muzyk i błazen.

-          przekomarzanie, docinki, dowcipy, dworska galanteria, zwalczające się stronnictwa (np. anty-feminiści + obrońcy płci niewieściej; Wenecjanie + Toskańczycy…).

11.  Odrębność i wartość Castiglionowego zwierciadła.

-          bogactwo i rozmaitość treści + artyzm formy.

-          długi szereg zagadnień aktualnych.

-          mimo obszernych rozmiarów nie nuży jednostajnością.

-          dialog z introdukcjami, ustępami opisowymi, ustępami refleksyjnymi.

-          język wytwornie prosty.

12.  Realizm „Dworzanina”.

-          odtwarza dość wiernie życie towarzyskie na dworze w Urbino.

-          skłonność do idealizowania, do przemilczania stron i rysów ujemnych.

-          jedynie ból patriotyczny.

13.  „Dworzanin” poza Italią.

-          wpływ na kulturę obyczajową i umysłową w Hiszpanii, Anglii, Francji (zwłaszcza w XVII wie-ku).

-          w XVI wieku we Włoszech 40 wydań.

-          wpływ na Tasso w „Dialogo della Corte”.

-          przekłady:

-          hiszpański: 1534 r., Juan Boscan.

-          francuski: 1537 r., J. Colin;p wpływ na Montaigne w koncepcji nowoczesnego człowieka.

-          niemiecki: 1560 r.

-          angielski: 1561 r., sir Thomas Hoby.

-          polski: 1566 r.

-          łaciński: 1606 r. we Frankfurcie.

 

II.                   Tchnienie renesansu w polskiej kulturze obyczajowej i towarzyskiej.

1.      Cechy kultury polskiej w XIV i XV wieku.

-          od czasów Kazimierza Wielkiego świecka, południowo-zachodnia rycerska kultura obyczajo-wa, biesiady i turnieje, dwory królowych; kancelaria królewska z wykształconymi literatami-stylistami (łacina + zachodni, nowomodny zwyczaj).

-          nad innymi warstwami społeczeństwa góruje duchowieństwo, zwłaszcza wyższe, niektórzy biskupi i opaci żyją na kształt udzielnych książąt.

-          mieszczaństwo: obyczaj niemiecki wśród patrycjatu; wpływ ujemny: zamtuzy, gospody, karcz-my, hazard, wydrwigrosze (trefnisie, inoskoczki…).

-          szlachta: rośnie w siłę, butę i znaczenie.

2.      Odbicie nowych prądów w literaturze tego czasu.

-          średniowieczne historie i opowieści o wojnie trojańskiej i o Aleksandrze Wielkim, kult kobiety i wesołych biesiad.

3.      Przełom renesansowy.

-          połowa XV wieku, wzmagają się wewnętrzne fermenty i zewnętrzne naciski polityczne, nowe zagadnienia społeczne, gospodarcze i polityczne, np. Jan z Ludziska w obronie chłopów w 1447 r., husytyzm 1448 r., traktat Parkoszowica, zabójstwo Andrzeja Tęczyńskiego 1466 r., pokój toruński 1466 r., przybycie Kallimacha 1470 r.

-          starcia ideologiczne stanów, klas i grup społecznych.

-          wpływ Kościoła i pierwiastki świeckie, Wit Stwosz, Kallimach, Grzegorz z Sanoka.

-          rośnie znaczenie wykształcenia.

-          program egzekucyjny.

-          przewaga publicystyki w literaturze.

4.      Rola Krakowa.

-          Akademia, dwór królewski, pierwsze na północnym Wschodzie drukarnie, wymiana myśli i zdobyczy kultury oraz techniki z Zachodu.

-          kuźnica kultury umysłowej, obyczajowej i towarzyskiej, taką rolę pełni do pierwszej połowy rządów Zygmunta Augusta.

-          nowy typ życia i nowomodnego obyczaju.

-          szybkie, ale powierzchowne, przejmowanie wzorów zachodnich, mimo niedostatecznej ilości ośrodków kultury.

5.      Nurt tradycyjny.

-          powierzchownie nowoczesna kultura + wyobrażenia i przesądy średniowieczne.

-          rysy rycersko-mieszczańskie, np. galanteria w stosunku do kobiet (erotyki Otwinowskiego).

6.      Kontakty z zagranicą.

-          duże zróżnicowanie w obrębie poszczególnych warstw i klas społecznych.

7.      Pierwsze dwory renesansowe w Polsce.

-          Grzegorz z Sanoka w Dunajowie pod Lwowem, Kallimach.

-          Kraków: Kallimach, Celtis i inni polscy humaniści.

8.      Humaniści-dworzanie.

-          humaniści zygmuntowskich czasów: ludzie niezamożni, nieraz niskiego pochodzenia, chłop-skie lub „miejskie synki” (Paweł z Krosna, Erazm Ciołek, Janicius, Górnicki).

-          obowiązkowe studia i podróż zagraniczna, pobyt na dworze, kościelne beneficja, kariera du-chowna, dyplomacja, np. Dantyszek.

9.      Bona i włoski styl życia w Polsce.

-          włoski styl życia miernikiem poziomu i nowoczesności kulturalno-umysłowej, artystycznej i obyczajowej.

-          Bona: próba zapewnienia kobiecie więcej praw życiowych i swobody, jak we Włoszech.

-          wieloletnie studia Pociechy obaliły legendę o ujemnej, a nawet zgubnej roli, którą przypisywa-no Bonie i jej dworowi.

10.  Wyjazdy na studia. Padwa.

-          studia zagraniczne, zwłaszcza na północy Włoch.

11.  Tematy i poziom zebrań towarzyskich (według ważności).

-          bieżące nowinki de publicis – politykomania.

-          sprawy związane z ruchem reformacyjnym.

-          życie literackie i wiedza humanistyczna.

-          kwestie naukowe.

12.  Koła dyskusyjne.

-          koła i kółka dyskusyjne skupiające się wokół wybitniejszych osobistości: Grzegorza z Sanoka, Kallimacha, Ostroroga, Piotra z Bnina, kanclerza i prymas Jana Łaskiego, Erazma Ciołka, Decjusza, Lubrańskiego, wojewody Andrzeja Tęczyńskiego, Andrzeja Trzycieskiego, hetma-na Tarnowskiego, Kmity, Radziwiłła Czarnego, Andrzeja Górki.

-          ruch egzekucjonistów – walka polityczna się zaostrza, wysoki poziom dyskusji sejmowych.

13.  Udział kobiet w nowym życiu.

-          na ucztach, rodzinnych uroczystościach i weselach, w „uczonych” rozmowach nie brały udzia-łu.

-          zwykle elementarne wykształcenie.

14.  Układ warstw kulturalnych za Zygmunta Augusta.

-  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin