Wagony kolejowe napędzane przez baterie.pdf

(33 KB) Pobierz
Wagony kolejowe napędzane przez baterie
Wagony kolejowe napędzane przez baterie
W Japonii rozpoczęto budowę wagonów pasażerskich nowego typu, wprawianych w ruch przez
baterie jonowo-litowe. Pociągi takie w przyszłości mają zastąpić składy napędzane silnikami
dieslowskimi - poinformowała dyrekcja wiodącej w kraju spółki kolejowej JR East.
Zdaniem inicjatorów projektu, jego realizacja będzie w stanie zapewnić prawie dwukrotne
zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Rozwijające prędkość do 100 kilometrów na godzinę
wagony wyposażone w mocne baterie zamierza się wykorzystywać na tych liniach pasażerskich, które
nie zostały jeszcze zelektryfikowane. Łączna długość takich tras kolejowych w Japonii wynosi około 2
tys. kilometrów.
Nowe pociągi będą także wyposażone w pantografy, co umożliwi podczas jazdy na zelektryfikowanych
odcinkach linii podładowanie baterii. W dyrekcji JR Seat ocenia się, że praktyczne zastosowanie
"ekologicznie czystych" pociągów nastąpi za dwa-trzy lata. Pierwsze próby robocze zaplanowano na
styczeń 2010 roku.
"Moc baterii jonowo-litowych, które już teraz stosowane są w transporcie drogowym, będzie zwiększać
się" - powiedział prezes spółki Satoshi Seino. "Kolejarze także powinni przechodzić na najnowsze
technologie ekologiczne" - podkreślił.
yy/ tot/
Na zdjęciu pociąg superszybkiej japońskiej sieci Shinkansen.
(PAP)
2009-10-09 (11:58)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin