La Fontaine Bajki.doc

(70 KB) Pobierz

Jan La Fontaine, Bajki,

przeł. i objaś. Stanisław Komar, oprac. Lidia Łopatyńska,

wyd. 2 przejrz. i popr., BN II 60, 1953.

 

WSTĘP

I.                     Fakty biograficzne.

-          ur. 1621 w Szampanii, zamożna rodzina kupiecka, nauka w Paryżu, seminarium duchowne (rok), studia prawnicze, 1647 stanowisko ojca – leśniczy królewski i ślub z 14-letnią Marią He-ricart, syn Karol, Jan lekkomyślny i niestały, rozrzutny, komedia Eunuch przeróbka z Teren-cjusza, sielanka mitologiczna Adonis (druk 1669), znajomość z Molierem, 1665/1666 Powias-tki i nowele wierszem, 1668 I tom Bajek (księgi I – VI), 1669 Miłość Psychy i Kupidyna, 1678 II część Bajek (księgi VII – IX), Powiastki zakazane przez cenzurę, po kryjomu, poezja dwor-ska, 1684 do Akademii Francuskiej, 1692 choroby, religijność, um. 1695.

II.                   Bajki La Fontaine’a.

-          bajka – krótka powiastka, zwykle o zwierzętach, mądrość życiowa, popularny gatunek.

-          La Fontaine: bajka + opis, opowiadanie, bystry obserwator, nauka moralna na początku lub na końcu, element osobisty i refleksyjny coraz wyraźniejszy z biegiem lat, bajka – obrazek z życia, nowela, traktat filozoficzny, bajka liryczna, nie znamy dokładnej chronologii bajek, przedstawiciel klasycyzmu: umiar, harmonia, precyzja formy.

-          formy ludowe, wiersz wolny, obraz społeczeństwa francuskiego.

III.                 Oblicze społeczne i nauka moralna Bajek.

-          praktyczny morał – życie jest złe, pesymizm, śmierć, człowiek jest zły, wysoko cenione – zręczność i spryt.

IV.                Miejsce Bajek w literaturze.

-          wielkie powodzenie Bajek, naśladownictwa, XVIII Florian – nienaturalność, brak harmonii, bajka lafontenowska zanika w XIX wieku (satyra, dla dzieci).

 

TEKST (alfabetycznie).

-          Dedykacja: Do Księcia Burgundii, który żądał od autora bajki o kotku i myszce – bajki Ezopa przyozdobione w piękno poezji, pod błahostkami głębokie prawdy.

-          przedmowa do drugiego tomu, bajka tworem muz, nawet w Biblii parabole, ciałem – bajka, duszą – nauka moralna.

-          Żywot Ezopa Frygijczyka – Homer to ojciec bogów i dobrych poetów, Ezop mędrzec, ur. ok. 776, sytuacja z figami, odzyskanie mowy, nowy właściciel, kupiec, filozof Ksantus, sytuacje z Biernata, Krezus, ślub, adopcja Ennusa, Delfy i zrzucenie ze skały.

-          dedykacja delfinowi.

I.                     Księga.

1.      Konik polny i mrówka – pracowitość i lekkomyślność.

2.      Kruk i lis – schlebianie, mądry po szkodzie, z serem.

3.      Żaba i wół – chciał mu dorównać w wielkość, pękła, każdy chce być inny.

4.      Dwa muły – jeden z owsem, drugi ze złotem, na niego napadają rabusie, pierwszy o urzędach, które nie przynoszą korzyści.

5.      Pieśń i wilk – o biedzie, ale wolnej, Mickiewicz to wykorzystał.

6.      Jałówka, koza i owca w spółce z lwem – podział na cztery części.

7.      Biesagi[1] – Jowisz pyta o błędy podczas stwarzania, zwierzęta, wymawiają innym, co dla nich najbrzydsze, człowiek najgorszy, biesag z tyłu nasze przywary, z przodu innych.

8.      Jaskółka i ptaszki – mądra, obyta w świecie, radzi wyjeść ziarna, powyrywać źdźbła, jak Trojanie powpadali w sieć, słuchamy, tylko naszych przeczuć.

9.      Mysz domowa i mysz polna – strach u bogatej mieszczki.

10.  Wilk i jagnię – mocniejszy zawsze ma rację, gwałt oparty na prawie.

11.  Człowiek i jego wizerunek – laluś, zwierciadło szkaluje, chowa się w lesie przed lustrami, zły na strugę, ?.

12.  Smok o wielu głowach i smok o wielu ogonach – Niemiec każdy elektorat ma swoją armię (każda głowa w inną stronę) i basza jedną wielką armię (jedna głowa – jeden kierunek, większe zniszczenia).

13.  Złodzieje i osioł – dwóch złodziei bije się o osła, trzeci korzysta, czwarty godzi.

14.  Symonides ostrzeżony przez bogów – miał sławić atletę, ród nieznany, na biesiadę, Kastor i Polluks przestrzegają go, że dom się zawali.

15.  Śmierć i nieszczęśliwy człowiek – jak zobaczył śmierć, wolał starość i choroby.

16.  Śmierć i drwal – zmęczony wzywa śmierć, żeby pomogła mu chrust dźwignąć.

17.  Kawaler średniego wieku i dwie kochanki – czarne i białe włosy.

18.  Lis i bocian – lis zaprosił bociana na obiad, postawił się, zupa w płaskim talerzu, rewizyta, jadło w dzbanie o wąskim otworze.

19.  Dziecko i bakałarz – malec w wodę, bakałarz kazanie.

20.  Kogut i perła – jak nieukowi zwój rękopisu.

21.  Szerszenie i pszczoły – przed sądem osy (u Jabłonowskiego odwrotnie).

22.  Dąb i trzcina – spór, kto jest silniejszy.

 

II.                   Księga.

1.      Przeciwko wybrednym krytykom – bajka to też poezja, udoskonalenie.

2.      Rada szczurów – kot Gryzipołć, kto zawiesi mu dzwonek, do pracy brak rąk.

3.      Małpa sędzią w procesie wilka z lisem – obaj ukarani.

4.      Dwa buhaje i żaba – kłótnia byków o łąkę na mokradła, nieszczęście dla żab.

5.      Nietoperz i dwie łaski – uszedł łasicom i ptakom.

6.      Ptak raniony strzałą – człowiek nie potrafi żyć w zgodzie.

7.      Wyżlica i sąsiadka – u Jabłonowskiego motyw rozwinięty.

8.      Orzeł i chrabąszcz – chrabąszcz z zemsty za królika-kuma wyrzucił dwukrotnie z gniazda jaja orlicy, za trzecim razem jaja na łonie Jowisza, chrabąszcz uwalał płaszcz boga łajnem, jajka zniszczone po raz trzeci.

9.      Lew i mucha – mucha pokonała lwa i wpadła w sieć pojęczą, olbrzymi tego świata.

10.  Osioł z ładunkiem gąbek i osioł z solą – w wodzie z gąbkami, by się utopił, sól się rozpuściła.

11.  Lew i szczur – lew darował życie szczurom, ten przegrał siatkę.

12.  Gołąb i mrówka – gołąb mrówce, ugryzła człowieka z łukiem w piętę.

13.  Astrolog wpada do studni – szarlatani, nie potrafią przewidzieć przyszłości.

14.  Zając i żaby – tchórz spotyka żaby, które przed nim uciekają.

15.  Kogut i lis – podstęp – ugoda z kurami, kogut – charty podpisać umowę.

16.  Kruk naśladuje orła – najtłustszego barana chce ucapić, w wełnie szpony, pasterz go do klatki

17.  Paw skarży się Junonie – zazdrości śpiewu słowikowi.

18.  Kotka zamieniona w kobietę – siła natury.

19.  Lew i osioł na łowach – osioł ryczy, lew zabija.

20.  Ezop wyjaśnia testament.

 

III.                 Księga.

1.      Młynarz, syn jego i osioł – krytyka sposobów podróżowania.

2.      Członki i żołądek – bunt członków.

3.      Wilk pasterzem – przebrał się za pasterza, chciała przemówić – zaryczał.

4.      Żaby proszą o króla – dostały jednego, Jowisz ostrzega, że gorzej może być.

5.      Lis i kozioł – wpadli do studni.

6.      Orlica, maciora i kotka – razem w spróchniałym dębie, kotka intryguje.

7.      Pijak i jego żona – chciała go przestraszyć, że jest w piekle z głodu, zapytał o trunek.

8.      Podagra i pająk – posłani do ludzi przez Belzebuba, on do pałacu, ona do chaty, obojgu źle, zamienili się.

9.      Wilk i bocian – wilk dusi się kością, bocian mu pomaga, bez zapłaty.

10.  Lew powołany przez człowieka.

11.  Lis i winogrona – głodny, nie mógł doskoczyć.

12.  Łabędź i kucharz – raz pomylił go z gęsią, ten łagodny lament.

13.  Wilki i owce – pokój, zdrada wilków.

14.  Lew w starości.

15.  Filomela i Prokne – słowik i w odwiedziny jaskółka, ona zapomniała w przeszłości.

16.  Żona utonęła – mąż jej szukał.

17.  Łasica w spiżarni – chuda po chorobie.

18.  Kot i stary szczur – podstęp i przestroga szczura, udanie martwego, wąha.

 

IV.                Księga.

1.      Lew zakochany – do panny de Sevigne, podstęp teścia – zęby i pazury.

2.      Pasterz i morze – sprzedał stado, towar i statek na dno, wróbel w garści.

3.      Mucha i mrówka – która ważniejsza, przechwałki muchy (pałace), mrówka bogata zimą.

4.      Ogrodnik i pan – polowanie na zająca, straty.

5.      Osioł i piesek – na siłę wdzięk.

6.      Bitwa szczurów i łasic – klęska szczurów.

7.      Małpa i delfin – u Jabłonowskiego.

8.      Człowiek i bożek drewniany – w środku miał złoto.

9.      Sójka, przybrana w pióra pawie – wyśmiana przez pawie, wygnana z domu.

10.  Wielbłąd i kij pływający – oswojenie a zmniejszenie strachu.

11.  Żaba i szczur – chciała go wciągnąć do wody, złapała ich kania.

12.  Haracz zwierząt dla Aleksandra – ograbione przez lwa, dla lwa.

13.  Zemsta konia nad jeleniem – usidlenie przez człowieka.

14.  Lis i popiersie – możni i chwalący ich tłum bałwochwalczy.

15.  Wilk, koza i koźlę – próba oszukania koźlęcia.

16.  Wilk, matka i dziecię – straszyła dziecko wilkiem, zabili go.

17.  Słowo Sokratesa – budowa domu i życzliwie-nieżyczliwi „przyjaciele”.

18.  Starzec i jego synowie – prób złamania witek – „w spójni siła”.

19.  Wyrocznia i bezbożnik – próba oszukania Apollina (wróbel martwy czy żywy).

20.  Skąpiec traci swój skarb – zakopany w ziemi, nocami się nim cieszył.

21.  Oko pańskie 0 zabity jeleń w oborze.

22.  Skowronek z pisklętami i rolnik – ucieczka ze zboża, gdy rolnik z rodziną, a nie z przyjaciółmi i krewnymi, przyjdzie.

 

V.                  Księga.

1.      Drwal i Merkury – każde dzieło wymaga skaz, zgubił siekierę drewnianą.

2.      Garnek gliniany i garnek żelazny – na wędrówkę, zły towarzysz.

3....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin