Homer - Iliada - opracowanie2.doc

(325 KB) Pobierz

Homer, Iliada,

przeł. Kazimiera Jeżewska, oprac. Jerzy Łanowski,

wyd. 13 nowe zupełnie, BN II 17, 1981.

 

WSTĘP

1.      Początek literatury europejskiej.

-          najstarszą z literatur Europy, grecką, otwierają „Iliada” i „Odyseja”.

-          tematy, mity i postaci z tych epopei weszły na stałe w świadomość kulturalną dużej części lu-dzkości.

-          dzieła w pełni rozwinięte, niepospolity kunszt poetycki, bogaty i barwny język, wielka skala środków artystycznych – zaskoczenie i paradoks.

2.      Pytania zasadnicze.

-          kiedy i gdzie powstały poematy Homerowe?

-          w jakiej epoce rozgrywa się akcja „Iliady”?

-          realistyczna?

-          kim był autor?

-          forma ustna czy pisemna?

-          pierwsze dzieła literatury greckiej?

-          pokrewieństwa i związki z literaturą poza Grecją.

 

I.                     Egea i Grecja.

1.      Świat egejski.

-          ludność śródziemnomorska, pochodzenia małoazjatyckiego, docierająca na tereny później-szej Grecji, gdzieś między 4500 a 3000 p.n.e. mieszała się z ludnością miejscową.

-          pierwsze stulecia trzeciego tysiąclecia p.n.e. – rozwój i wzrost kultury kreteńskiej (minojskiej):

-          pismo hieroglificzne (nieodczytane) ok. 2400-2100.

-          pierwsze wielkie pałace 1850-1700.

-          drugie pałace – w Knossos i Phaisos 1700-1550.

-          Luwiowie na stałym lądzie 1900-1800 i na Krecie 1800.

-          pismo linearne A (nieodczytane) 1700-1600.

-          koniec największej świetności kultury minojskiej 1400.

-          zniszczenie pałacu w Knossos i koniec pisma linearnego A 1450-1400.

-          najazd Achajów na Kretę 1400-1300.

-          świetność Knossos i pismo linearne B (odczytane w 1953 r.).

-          najazd Dorów i upadek Knossos 1200-1100.

-          „greckie średniowiecze”.

-          okres mykeński na lądzie: najazd Achajów na Peloponez w latach 1600-1500; obronne grody mykeńskie, pismo linearne B.

2.      Wschód.

-          handel Krety z Bliskim Wschodem.

3.      Achajowie.

-          rozszerzenie panowania z Myken na cały ląd grecki 1400-1200.

-          zniszczenie Troi VII A.

4.      Pierwsza faza kolonizacji.

-          upadek potęgi Achajów w XI wieku.

-          Jonowie z Peloponezu na Wybrzeże Azji Mniejszej; Eolowie na południe Azji Mniejszej; Doro-wie na wyspy.

5.      Przedział czasu.

-          z „mroków greckiego średniowiecza” pierwsza wyłania się Jonia z bogatym Miletem.

-          na trzy wieki ucicha kolonizacja (XI – IX), rozwój cywilizacyjny.

6.      Siedziby małoazjatyckich Greków.

-          Jonia z dwunastoma miastami: Milet, Myus, Priene nad Meandrem (dzis. Menderez), Efez u ujścia Kaystru (dzis. Küczük Menderez), Kolofon, Lebedos, Teos, Kladzomenaj, Erythraj i Fo-kaja (dzis. Gediz-czaj) oraz na wyspach Samos i Chios.

-          w Jonii można zaobserwować najstarszą formę helleńskiej państwowości, polis, czyli miasto-państwo, o ustroju arystokratycznym, rządzone przez królów, których władzę niejednokrotnie arystokracja ogranicza.

 

II.                   Przekazy o Homerze.

1.      „Biografie”.

-          w starożytności wierzono, że Homer istniał; utwory go „zakryły”.

-          od IV wieku p.n.e. od Arystotelesa braki wypełniano fantazją.

-          7 żywotów fantastycznych: syn nimfy lub dziewczyny-sieroty Kretheis i boga rzeki smyrneń-skiej, Melesa, imię Melesigenes („z Melesa zrodzony”), imię Homeros („Ślepiec”) przybrał do-piero po utracie wzroku.

-          żywoty opowiadają o wędrówkach pieśniarza, o jego dłuższych i krótszych utworach, gęsto je cytując.

-          Homer miał umrzeć jako sędziwy starzec na wyspie Ios.

2.      Co znaczy „Homer”?

-          ślepiec, zakładnik, towarzysz, spajacz, zbieracz, składacz (twórca, poeta).

3.      Świadectwa.

-          o Homerze wspominali: Hezjod, Pindar, Simonides.

-          Herodot datuje Homera i Hezjoda na ok. połowę IX wieku p.n.e.

4.      Czasy.

-          epoka heroiczna: 1400-1200 p.n.e.

-          w poematach Homera pamięć o czasach pradawnych (pochwała świetności Myken i innych ośrodków kultury minojsko-mykeńskiej) + współczesność (znajomość żelaza i jego użytkowa-nia).

-          najpóźniejsze w „Iliadzie” wzmianki o rynsztunku i taktyce walki ciężkozbrojnego piechura (hoplity) – ok. 700 r. p.n.e.

5.      Kultura „homerowa”.

-          elementy z obrazków, scen, wzmianek i aluzji – obraz pełny i bogaty, ale nie historyczny.

-          człowiek homerycki, heros i „kultura homerowa” istnieje tylko w świecie poetyckim, z rzeczy-wistości zbiera i łączy tylko elementy.

 

III.                 Poezja i pismo.

1.      „Przed początkiem”.

-          Homer jest dla badaczy początkiem literatury greckiej i europejskiej (właściwie azjatyckiej).

-          poezja jednak istniała wcześniej (wysoki kunszt poetycki, analogie z innych kultur).

-          najdawniejsza poezja łączyła się z muzyka i śpiewem (sztuki plastyczne).

2.      Zapis – nie literatura.

-          rozszyfrowanie przez Michaela Ventrisa z pomocą Johna Chadwicka w 1953 r. pisma linear-nego B; treść rozczarowała: księgi magazynowe, wykazy, spisy osób i rzeczy, dokumentacja mienia władców i świątyń, nie literatura.

-          minologia lub mykenologia zajmuje się zabytkami z pismem linearnym B.

3.      Świadectwa poematów.

-          Homer cytuje dawne opowieści, nawiązuje do starszych podań.

4.      Śpiewacy nadworni.

-          pieśń + muzyka + taniec.

-          śpiewacy wymieniani pośród przedstawicieli zawodów (kowal, garncarz…), ludzie osiadli, słu-żący dworowi.

-          śpiew darem bóstw, natchnienie daje Muza.

-          repertuar bogaty, zbogacany i aktualizowany.

-          heksametr wierszem recytacji, nie śpiewu.

-          w epoce późniejszej wygłaszaniem utworów zajmowali się nie śpiewacy-aojdowie, ale recyta-torzy-rapsodowie.

5.      Odbiór epiki.

-          przekazanie poematu odbiorcom (słuchaczom) ustnie.

-          starożytni nawet sami sobie czytają na głos, dopiero od III wieku n.e. wzmianki o zaskakują-cym czytaniu „bez poruszania ustami”.

-          wykonanie eposu publiczne.

6.      Przekazanie utworów.

-          czy wykonawcy tych poematów uczyli się ich z pisanego tekstu, czy też z ust poprzedników?

-          brak umiejętności zapisania tak ogromnych eposów pismem znanym (np. linearnym B).

7.      Literatura sąsiadów.

-          sąsiedzi zapisywali teksty literackie, choć nie tak ogromne.

8.      Tradycja grecka.

-          przed Homerem musiała istnieć literatura, ale nie pisana i nie została spisana à fałszerstwa-apokryfy.

9.      Pismo greckie.

-          zapożyczone od Fenicjan i przetworzone, np. oznaczenie samogłosek, przyjęto uważać, że dostosowanie alfabetu fenickiego do języka greckiego jest dziełem Dorów (ok. 900 r. p.n.e.).

10.  Najwcześniejsze zabytki.

-          pochodzą z drugiej połowy VIII wieku p.n.e. – wiersze (heksametry).

11.  Świadectwo formy.

-          cechy stylu epopei Homera – pokrewieństwo z podobnymi zjawiskami w literaturze innych lu-dów, podobieństwo technik poetyckich.

12.  Prehistoria i narodziny kwestii homerowej.

-          dyskusja filologiczna już w starożytności:

-          określenie autentyczności poszczególnych dzieł z całego przypisywanego Homerowi ze-społu.

-          czy „Iliada” i „Odyseja” pochodzą od jednego czy dwu różnych twórców.

-          zabiegi krytyczno-edytorskie mające na celu ustalenie poprawnego wzorowego tekstu poematów, wolnego od wtrętów i zniekształceń.

-          Francois Hedelin abbe d’Aubinac (1604-1676) – literacki atak na Homera oskarżonego o nie-moralność, zły gust, lichy styl i niekonsekwencje w poetyckiej narracji + antyczne przekazy, że Homer nie znal pisma à Homer nie istniał, poematy są zlepkami różnych pieśni.

-          Thomas Blackwell (1701-1757) – studium o „życiu i pismach” Homera.

-          Robert Wood (1716-1771) – Homer nie znał pisma, poematy ustnie z pamięci.

-          Friedrich August Wolf (1759-1824) – poematy Homerowe powstały jako twórczość ustna ok. połowy X wieku p.n.e., w okresie, gdy Grecy nie znali jeszcze pisma.

-          po Wolfie:

-          unitaryści, tj. zwolennicy teorii o jedności poematów i ich indywidualnym autorze, Home-rze.

-          pluraliści, analitycy lub ewolucjoniści – zaprzeczający poematom jedności, jednego auto-ra, określonego momentu powstania…

13.  Analitycy.

-          Gottfried Hermann (1772-1848) – teoria rozszerzania niewielkich początkowo poematów.

-          Karl Lachmann (1793-1851) – teoria pieśni (złączenie i spajanie 18 początkowo odrębnych poematów).

-          George Grot (1794-1871) – teoria jądra podstawowego (rozszerzana „Pra-Iliada”).

14.  Krąg współpracujących nauk.

-          filologia, historia literatury, historia, badania komparatystyczne, papirologia, archeologia.

-          Heinrich Schliemann (1822-1890) – wykopaliska w „miejscach Homerowych”: od 1868 r. w Troi, Mykeny (1874), Tiryns (1876), Orchomenos i Itaka.

-          podstaw archeologii „Homerowej” dał współpracujący ze Schliemannem od 1882 r. Wilhelm rpfeld (1853-1940).

-          archeologia, językoznawstwo + etnologia-antropologia.

15.  Kontratak unitaryzmu.

-          Dietrich Mülder 1910 r.:

-          „Iliada” jest poematem jednolitym zbudowanym według jednolitego planu.

-          niekonsekwencje wynikają ze specyficznego zadania, nałożonego przez poetycką osobo-wość twórcy.

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin