MIKROSTRUKTURY 2 semestr - Konecki.doc

(72 KB) Pobierz

MIKROSTRUKTURY

 

Podejście symbolicznego interakcjonizmu

Punkt widzenia socjologii interpretatywnej.

Metody badań jakościowych (metodologia teorii ugruntowanej)

 

O więzi decyduje WSTYD

O istocie więzi stanowią podstawowe emocje społeczne

 

Durkheim

Cooley

 

Co kształtuje naturę ludzką?

Orientacja na innych, chęć bycia z innymi

Więzi

Emocje o charakterze interakcyjnym (miłość, nienawiść)

 

Wartość danych towarów jest kształtowana społecznie. Współczesne podejścia do interakcji oparte są na teoretycznym i metodologicznym indywidualizmie np. eksperymenty, sondaże oparte na próbach reprezentatywnych.

Więź społeczna jest głównym motywem ludzkiego działania.

Drogowskaz – ludzie, z którymi chcemy/nie chcemy być

Społeczna struktura to ta więź społeczna. Społeczeństwo jest utrzymywane w całości poprzez więzi.

Więzi dotyczą balansowania między bliskością a dystansem.

 

Wybrani przeze mnie ludzie, z którymi chcemy być.

Wyodrębnianie się, izolowanie lub włączenie; dystans lub bliskość

 

Bliskość jest maksymalna w rodzinie, wymagana jest pełna wiedza o punkcie widzenia innego (optymalna bliskość)

 

Dystans dotyczy akceptacji niezależności

Nienaruszona trwała więź społeczna.

 

Durkheimowska typologia samobójstw

s. Egoistyczne (zbyt duży dystans)

s. Altruistyczne (zbyt mały dystans)

s. Anomijne

 

Samobójstwa są spowodowane przez patologiczny stan więzi społecznej.

„złoty środek” między dystansem a bliskością. Jedyną osobą, która chce i  może nas wysłuchać jesteśmy my sami.

 

Jaźń odzwierciedlona (Cooley) stanowi o istocie natury ludzkiej. Jaźń ta oscyluje wokół dwóch emocji:

DUMY

WSTYDU

 

Powinniśmy analizować system komunikacyjny i gesty niewerbalne.

Wzajemne uznawanie (E. Goffman) obydwu stron interakcji.

Budowanie więzi i ładu społecznego.

Zakłopotanie (Goffman), zawstydzenie, lekka forma wstydu.

„praca nad twarzą” – inspiracja kulturą chińską

 

popełnianie gaf, kompromitowanie się

 

zestrojenie, zogniskowanie uwagi dwóch podmiotów (i myśli), wzajemne rozumienie się  to empatyczna intersubiektywność, odczytywanie umysłu innych, oscylowanie wokół tych samych pojęć (jednakowo rozumianych) i zharmonizowanie emocjonalne.

 

Więź jako zharmonizowanie poziomu mentalnego i emocjonalnego obiektów, podmiotów.

Kooperacja

Konflikt – zestrojenie na zasadzie niezgody

 

Powody do wyzwalania w sobie poczucia dumy:

podwyższanie własnej pozycji

posiadanie

autoprezentacja

 

poczucie wstydu, uraza i chęć odwetu

wyparcie wstydu (psychoanaliza)

nieuporanie się ze wstydem

 

Więź jeśli ma być trwała, musi być permanentnie testowana

 

Odbieranie sygnałów przez partnera interakcyjnego (odpowiedni odbiór sygnałów)

Interpretacja odbieranego przekazu

Zgodność odbioru z intencją nadawcy

 

Istotna analiza języka. Słowa są hologramami, (odbijają pełnię), jeden epizod odbija w sobie całość kultury.

 

10.03.2005

Można na podstawie analizy mikro powiedzieć coś o całości społeczeństwa. Każda część jest całością a całość jest częścią, bo część jest hologramem. Można na podstawie mikroanalizy słów, gestów, zachowań (hologramów) powiedzieć coś o całości kultury.

Durkheim traktuje solidarność w sposób kognitywny. Emocje według niego nie są generowane społecznie.

W mechanicznej solidarności Durkheima umysły są bardzo podobne, a postrzeganie rzeczywistości przez jednostki jest identyczne.

Społeczna emocja łączy jednostki w społeczeństwo, ale emocja nie jest wytwarzana społecznie.

 

Wszyscy ludzie chcą gdzieś przynależeć. Społeczeństwo współczesne cechuje kryzys możliwości przynależności. Bardzo duża jest potrzeba zakorzenienia.

Świadomość tego, że nie przynależymy do grup pierwotnych byłaby dla nas nie do zniesienia. Społeczeństwo jako całość z tym bólem egzystencjalnym radzi sobie poprzez zaprzeczenie istnienia więzi społecznej. Jest to mit obronny dla organizowania naszego doświadczenia w społeczeństwie. Idea społecznych więzi jest wyparta ze świadomości. Można to sprawdzić obserwując zachowania na poziomie makro.

Zinstytucjonalizowane sposoby:

.         mit indywidualizmu i represja emocji, które związane są ze społeczną więzią (duma i wstyd)

.         mit zaprzeczenia złożoności ludzkich spraw i relacji międzyludzkich.

 

We współczesnym społeczeństwie istnieją pseudowięzi. W sektach nie ma reguł ogólnych, oceny zachowań są partykularne – racjonalność niekartezjańska, lecz plemienna. Oceny z punktu widzenia kontekstów społecznych.

 

Problem jest gdy wstyd jest wyparty, ponieważ nie można wtedy zdiagnozować naruszenia więzi społecznej. Zaprzeczenie wstydu jest zinstytucjonalizowane w języku dorosłych (mówimy o zmęczeniu, czuciu się nieswojo, nieprzyjemnie, źle)

 

Pułapki emocjonalne

Istnieją takie, w które często wpadamy.

Wstydzimy się tego, że ktoś nas zawstydził. Każdy stan zawstydzenia może pociągać za sobą kolejne zawstydzenia. (Goffman – zawstydzenie); osoby z natury wstydliwe mogą zapaść w pułapkę wstydu wpadając we wstyd chroniczny.

 

Goffman twierdzi, że zawstydzenie ma charakter zaraźliwy. Powoduje on, że unikamy sytuacji kłopotania innych, gdyz sami nie chcemy być zakłopotani.

Tu wchodzi kultura – pewne zachowania pozwalają nam unikać zakłopotania.

 

 

Osobom wstydliwym trudno jest nawiązać kontakt i zbudować więź społeczną.

Rytuały pozwalające nam uniknąć sytuacji zakłopotania

Goffman – zakłopotanie

Wstyd może skończyć się samobójstwem

Nie odczuwa się wstydu w życiu publicznym. Socjalizacja opiera się m.in. na doprowadzaniu do zawstydzenia. Nastąpiło wyparcie tego pojęcia z dyskursu publicznego.

Utrata poczucia wspólnoty w społeczności.

Rodzina + grupy rówieśnicze +grupy sąsiedzkie +sekty etc.

Rodzina jest substytutem przynależności do społeczności lokalnej.

Zauważalne są starania Kościoła do podtrzymywania więzi społecznej.

Znaczący inni dostarczają podstawowej perspektywy poznawania świata. Emocjonalne postawy w stosunku do Innych dostarczają podstawowej matrycy postrzeżeniowej.

 

Konwersja – zaprzeczenie danej perspektywie i przyjęcie innej (danej ideologii, religii)

 

Więź z osobami z grup odniesienia i jej zerwanie, niszczenie.

Poczucie bezpieczeństwa poznawczego.

 

Mikroświat

Na czym ma polegać zadanie mikrosocjologii?

idea ukrytego ładu

mikroświat jest częścią ukrytego ładu społecznego.

 

Podwójne wiązania

Wymiana informacji na wielu poziomach wymiany np. konflikt informacyjny przy odbiorze informacji na poziomie werbalnym i niewerbalnym.

 

Goffman mierzył się z mikroświatem jako jeden z pierwszych.

 

Pojęcie „pracy nad twarzą” (Goffman)

Interesowała go twarz a nie rola. Twarz to chwilowy status w interakcji. Przyjęcie danej twarzy. Twarz i jej podtrzymywanie ma charakter procesu.

 

Unikanie zakłopotania jako główny cel i motyw spotkań społecznych:

Pojedynek – obrona, podtrzymywanie twarzy

Zemsta – odzyskiwanie twarzy.

Budowanie dumy – mafijne zwyczaje

Wojny reakcją na upokorzenie danego narodu;

 

Relacje i starcia osób w kontaktach face to face

Analiza zachowań;

Rytualne idiomy kulturowe kompozycji fotografii rodzinnej

Kompozycja zdjęć reklamowych a stereotypy

 

Abdukcja – to szybkie przechodzenie od indukcji do dedukcji i odwrotnie

 

Rozumienie Weberowskie

Znaczenia, konteksty, interakcje

 

W każdym konkretnym działaniu manifestuje się struktura społeczna.

Eksperymenty, survey’e konstruują rzeczywistość

Nasze ekspresje mają charakter kontekstualny (indeksykalny)

Nie ma uniwersalnych ekspresji

Indeksykalność, nadawanie znaczeń.

 

17.03.2005

Znaczenia wszystkich ludzkich ekspresji i wyrażeń mają charakter kontekstualny;

 

Znaczenie socjologii rozumiejącej

Kontekstualizowanie wyrażeń; intelektualny proces poszukiwania (search):

wewnętrzny – wewnątrz umysłu, odwoływanie się do wspomnień

zewnętrzny – odwoływanie się do sytuacji

 

rekonstrukcja znaczenia

punkt widzenia aktora

Znanieckiego współczynnik humanistyczny

Zjawiska humanistyczne jako składniki świadomości, składniki doświadczenia wewnętrznego kogoś;

 

Mit sam w sobie nie istnieje; obraz jest chaotycznym zbiorem plam barwnych; wyraz mowy jest dźwiękiem bez znaczenia;

Znaniecki: „rzeczywistość niczyja” a przedmioty i ich kompleksy dane czyjemuś doświadczeniu wewnętrznemu; ujmowanie rzeczywistości jako niczyjej jest stosowane i postulowane przez nauki przyrodnicze;

Typologizowanie, konceptualizacja jako formy teoretyzowania o „zewnętrznym” świecie

 

Dominacja badań ilościowych;

Mówimy, że czegoś jest więcej; na podstawie tych badań nie możemy rekonstruować znaczeń; survey to jest nasza konstrukcja, a objaśnianie w sposób jakościowy;

 

Wyjaśnianie

Świata materialnego

Ludzkiego działania

świata społecznego

 

Jeżeli układa się kwestionariusz zza biurka to ma się narzędzie do badania własnej wizji świata; świat społeczny istnieje tylko w doświadczeniu działających jednostek;

 

A więc jak badać mikroświat?

Jest to jedyny świat dostępny naszemu bezpośredniemu poznaniu;

 

Odrzucenie socjologii ilościowej

Socjologia jakościowa jest perspektywą opisu rozumienia, czasem wyjaśniania zjawisk społecznych poprzez badanie empiryczne i analizę doświadczeń indywidualnych i grupowych oraz definicji świata społecznego plus interakcji przy użyciu jakościowych metod badania oraz jakościowej analizy danych jakościowych i ilościowych.

 

Metody jakościowe:

wywiad swobodny

 

 

socjologia jakościowa to nie tylko metoda, jest to cała orientacja, perspektywa. Jest to naukowa  intersubiektywna empatia służąca dotarciu do znaczeń oraz doświadczenia tzw.  „zewnętrznego” świata

 

My kreujemy świat doświadczany na zewnętrzny. Świat zewnętrzny nie jest nam dany;

Efekt: teoretyczny opis lub konceptualizacja;

 

Socjologia jakościowa jako sposób patrzenia na świat;

 

Język spontanicznej konwersacji; problem wieloznaczności i niekonwencjonalności;

Czy wszystko może zostać wypowiedziane?

 

Interpretacja jako relacja między znakiem a tym, co on oznacza;

 

Podejmowanie roli

Stopniowe przybliżanie się do prawdy (abdukcja – Pearce); analityczna indukcja (Znaniecki)

Proces, przebieg interakcji

Procedura przybliżania się do znaczenia

 

Obserwacja a wyobraźnia;

Przechodzenie od obserwacji do wyobraźni;

 

Dokumentarna metoda interpretacji (Garfinkel) – przechodzenie pomiędzy znakiem (dokumentarnym) a leżącym u podstaw wzorem interpretacji

 

Interpretacja jest funkcją znaku  i = f(z)

Funkcja to proces rozumienia

 

Interpretacja w konwersacji będzie implikaturą; werbalne stwierdzenie implikacji słów i gestów niewyrażonych wprost;

Ukryte znaczenia

 

Procedury umożliwiające oznaczanie świata

 

Nakładanie matryc spostrzeżeniowych  (na świat zewnętrzny) z wewnętrznymi dychotomiami i typologiami

 

Przypuszczenia z zanegowania faktów;

Odmienne interpretacje danej sytuacji

Nieodbieranie ukrytych znaczeń

Proces samooszukiwania

 

Jak możliwy jest ład społeczny skoro istnieje wieloznaczność?

Mimo istnienia procedur przekazywania znaczeń...

Zestrojenie poprzez przybliżanie, uzyskiwanie porozumienia;

 

31.03.2005

 

Zestrojenie (dopasowanie) interakcji;

Interakcje

Poszukiwanie zewnętrzne i wewnętrzne

 

Kwestionowano wielokrotnie wartość doświadczeń wewnętrznych, subiektywnych

Subiektywna intencjonalność a znaczeniowość bez intencjonalności, świat wyzuty byłby ze znaczeń;

Moja intencjonalność (zamiar, czyli intencja, motyw)

 

Działanie:

zewnętrzne

wewnętrzne (umysłowe

o              interpretowanie

o              konstruowanie

o              poznawanie czegoś

 

prawomocność ekologiczna:

eksperymenty psychologiczne odbywają się w warunkach sztucznych, nienaturalnych (nie posiadają tej prawomocności)

 

wymiary działań człowieka:

w. zamknięty – zakłada się przewidzenie wszystkich zmiennych (gra w szachy, eksperyment)

w. otwarty

 

nasze zachowania:

uzewnętrznione

wewnętrzne, umysłowe

 

skojarzenia – procesy wewnętrznych poszukiwań;

kojarzenie faktów na zasadzie podobieństwa – operacje logiczne; klasyfikowanie obiektów do kategorii na zasadzie podobieństwa,

używanie określonych typów skojarzeń

prymitywne typy skojarzeń, niekoniecznie logiczne (np. bliskość czasowo – przestrzenna obiektów w naszym przeszłym doświadczeniu)

skojarzenia przez uczucia

 

pojęcie całościowego kojarzenia

kojarzenie według typów logicznych (wg kryterium podobieństwa)

nielogiczne typy skojarzeń

 

FREUD O SKOJARZENIACH

Część ze skojarzeń jest nieuświadamiana (np. poprzez dźwięk – coś się z czymś rymuje, zapach)

Kojarzymy ze sobą coraz większą liczbę przedmiotów, dzięki czemu uzyskujemy nowy ogląd świata

 

 

Analiza konwersacyjna

Analiza konwersacyjna w życiu codziennym

Nagrywamy rozmowę

Przykładowe koncepcje:

podejmowanie kolejki (intonacja opadająca a podnoszenie głosu)

pary przyległe (pytanie – odpowiedź lub objaśnienie jej braku:

o              pytanie – oczekiwanie na odpowiedź

o              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin